Lords of Metal
Arrow Lords of Metal
Joe: “Zelf weiger ik om mee te gaan met de trend om alles zo bombastisch mogelijk te laten klinken en met al die zanglijnen die je hoort afspelen op backingtracks. Ik hou alles zo natuurlijk mogelijk.

Nadat het Belgische viertal van Evil Invaders zowat over de hele wereld gespeeld heeft met hun jaren tachtig speed en thrashmetal, zaten ze net als elke band enkele jaren verplicht thuis. Hun laatste album ‘Feed The Violence’ was ondertussen vijf jaar oud en nieuw werk drong zich op. Het zou gemakkelijk geweest zijn om terug een compromisloze speed/thrash metalplaat uit te brengen maar niets is minder waar. Op ‘Shattering Reflection’ heeft de band heel wat andere horizonten verkend en eerlijk is eerlijk: na een eerste luisterbeurt stond ik versteld over wat ik zonet gehoord had. Op alle vlakken is de band enorm geëvolueerd. Thrash en speed zijn nog steeds aanwezig maar die genres worden gedeeld met heavy metal. Zanger Joe heeft zowat alle mogelijkheden van zijn stem verkend en het gitaarwerk is op sommige momenten enorm technisch te noemen. Enkele weken voor de release kreeg ik de kans om met Joe te spreken die nog eventjes kon genieten van wat relatieve rust voor de release.
Koen de Waele Ι 16 maart 2022 

Hallo Joe, leuk je te horen. Ik kan me voorstellen dat het met de nakende release van jullie nieuwe album heel erg druk is.
Ongelofelijk druk. Sinds corona ben ik extra beginnen werken en al die jobs lopen momenteel door elkaar. Ik geef gitaarles, ik werk twee dagen per week in een muziekwinkel en dan bouw en herstel ik nog eens gitaren. Na dit interview moet ik nog naar de repetitie. Met de releaseshow in zicht, proberen we momenteel toch twee keer per week te repeteren zodat we een superstrakke show kunnen spelen. We zijn ook bezig om de lichtshows uit te proberen, want nieuwe nummers vergen een nieuwe lichtshow. Dan moeten we nog eens uitzoeken welke nummers we live gaan brengen en in welke volgorde ze worden gespeeld.

Jullie voorgaande album ‘Feed The Violence’ is ondertussen vijf jaar oud. Zowel jij als ikzelf zijn ook vijf jaar ouder. Ben jij in het schrijven en maken van muziek ook vijf jaar gegroeid?
Je hoort dat we als songwriters veel beter geworden zijn dan hetgeen we ervoor gedaan hebben. Ook met mijn zang heb ik veel vooruitgang geboekt.

Dat is wel tof want als ik nu een zanglijn in mijn hoofd heb, kan ik die ook zingen terwijl dat in het verleden wel eens niet het geval was. Het gebeurde wel eens dat ik me afvroeg of ik een bepaalde melodie zou kunnen halen maar dat lukte niet of het was niet overtuigend genoeg om het zo uit te brengen. Nu heb ik vrij spel want ik kan alles aan met mijn stem wat ik wil doen. Het is nu een pak leuker om zanglijnen uit te werken. Ook met corona hadden we heel veel tijd want anders moesten we elk weekend een show spelen. Bij het repeteren moest ik voorzichtig zijn om van alles uit te proberen want ik mocht mijn stem niet forceren. Nu waren er geen shows en kon ik dus volop experimenteren. Ging het dan al eens mis, had ik tijd om mijn stem wat rust te gunnen. Vroeger was het was altijd een balans vinden tussen hoever ik kon gaan want ik moest het nog kunnen presteren om een live uur volle bak foutloos te kunnen zingen.

Het album ‘Shattering Reflection’ is alleszins verrassend en ik was nogal onder de indruk. Behalve thrash is er ook een grote evolutie naar heavy metal.
Alles moest gewoon beter, zowel het schrijven van de nummers als het geluid. We hebben deze keer ook met een producer gewerkt, Francesco Paoli van Fleshgod Apocalypse. Qua geluiden en atmosferische inbreng was die gast zo enorm goed in dingen programmeren.

Bands zoals Crimson Glory en Savatage hadden die atmosferische synth geluiden en ik vond dat altijd heel tof. Ik had echter nooit de goesting om dat ook te doen. Ik zei tegen Francesco dat hij eens zot moest doen en er zoveel lijnen onder mocht gooien als hij kon. Het mocht echter niet overheersen want live willen we niet met backing tracks spelen. Het was wel cool om dat allemaal subtiel in de mix te steken zonder dat je het hoort. Er zitten heel wat kleine dingen in die de muziek omhoog duwen, hoewel ik zelf niet zo een fan ben van de muziek van Fleshgod (lacht). Maar het was enorm interessant. Alles werd besproken via Skype want we zaten nog steeds in lockdown. Het was in elk geval erg leerrijk om met zo iemand samen te kunnen werken. Vroeger was het met dezelfde personen en dan kreeg je telkens dezelfde ideeën en patronen die terugkwamen. Nu hadden we iemand die nieuwe patronen aanbracht. Soms tunede hij het naar beneden terwijl wijzelf het naar boven zouden gedaan hebben. Het zijn die kleine, subtiele dingen maar die zorgen dat het geheel meer samenhang vertoond.

Al van bij opener ‘Hissing In Crescendo’ zing jij onnatuurlijk hoog. Ik moest zelfs denken aan Rob Halford tijdens zijn betere dagen. Kost je dat veel moeite of heb je zo een sterke stem?
Ik heb het minder moeilijk met de hoge stukken dan met de lage stem. Mijn borststem die je hoort is nieuw. De screams heb ik nu beter onder controle. Ik heb eigenlijk heel mijn stem beter onder controle en dat hoor je goed. Spelen en zingen tegelijk is altijd moeilijk. Daarom ben ik nu heel hard aan het oefenen want het gitaarspel is technisch niet van de poes. Om dat dan te combineren met zang is het erop of erover. Als ik vals zing, heeft iedereen het gehoord. In het verleden viel dat niet zo op maar nu is er echt wel een lijn die je perfect moet volgen. Het combineren van spelen en zingen tegelijk is een uitdaging. De focus ligt nu op die twee en die moeten een geheel vormen.

Wat later hoorde ik in het nummer ‘My World’ zelfs een soort Steve Souza van Exodus passeren.
(lacht) Dat ben ik niet maar Max, onze gitarist. Het is de eerste keer dat we zo iets proberen. Hij had het nummer geschreven en had al een idee voor een zanglijn wat hij tijdens de demo opname liet horen. Het klonk enorm cool want het nummer bevat een bijna Sepultura-achtige riff. Ik moest hem wel wat pushen want aanvankelijk was hij nogal onzeker. Maar het geeft in elk geval een extra dimensie aan het album.

Je kan je live dan wel eens vier minuten concentreren op je gitaar.
Of Max het live gaat doen, weet ik niet. Het is zingen en spelen tegelijk en dat moet in je systeem zitten. Hij wil het maar proberen als hij het honderd procent onder de knie heeft. Als hij het echt niet wil doen en je bent op tour en moet het elke dag spelen, dan kan je het beter laten. Stel dat je de derde dag je stem al kwijt bent, dat is echt niet leuk. Zelf heb ik het nog niet gehad. Maar als je wat minder geslapen hebt of je hebt de dag ervoor wat teveel gedronken, moet je echt wel knijpen om alles er deftig uit te krijgen. Ik ben gelukkig nog jong en ik ben er gerust in dat het wel lukt.

Het nummer ‘Die For Me’ wordt toch de absolute Evil Invaders meezinger. Komt er ooit nog een video van?
Dat zal de volgende worden.

Afsluiter ‘The Circle’ is nog zo een staaltje van puur vernuft en laat ongelofelijke hersenspinsels horen. Dat bekom je toch niet na een dagje wat samen te jammen in een repetitiehok?
Tuurlijk niet. Alles werd trouwens geschreven van bij ons thuis en meestal voor de computer. Max en ik schreven quasi alles en dat werd tussen ons dan uitgewisseld via bestanden want we zaten nog steeds in een lockdown. Het nummer was wel een pak werk want er zaten zoveel riffs in verwerkt. Er werden er zelfs nog uitgeknipt want het waren er eigenlijk te veel. Toch is het technisch niet het moeilijkste nummer, dat waren vooral ‘Hissing In Crescendo’ en ‘Eternal Darkness’. Je hebt er enorm veel articulaties in je rechterhand en dan moet je er nog eens bij zingen ook.

Nog het vermelden waart is het instrumentale ‘Aeon’. Het is eigenlijk geleden van Metallica’s ‘The Call Of Ktulu’ dat ik nog eens zo een sterk instrumentaal nummer heb gehoord. Hoe is dat tot stand gekomen?
Dat is nog eentje dat Max had geschreven en waarvan ik dacht dat je het zelfs als filmmuziek kon gebruikt worden. Eerst was wat twijfel of het wel op het album ging passen maar het was zo een gaaf nummer zodat we het er gewoon op gooiden. Het moeilijke aan dit album was de volgorde van de nummers bepalen. Waar begin je mee en wat volgt erop? De nummers werden over een periode van vijf jaar tijd geschreven en er zitten verschillende vibes in. Zelf vind ik een tracklist erg belangrijk want je moet constant blijven verrassen en niet altijd hetzelfde achter elkaar laten komen. Er waren zoveel opties en dat heb ik nog nooit gehad met de vorige albums. Maar wat je hoort, is de enige optie die er was.

Het is momenteel nog een tijdje wachten tot het twee april is en de rest van de wereld het album kan horen. Zou je niet willen dat het al zover is?
Uiteraard. Ik heb al wat slapeloze nachten gehad. Vorige nacht heb ik ook de hele tijd liggen piekeren over de release, de voorbereiding en wat er nog moet gebeuren. Pas als ik op het podium de eerste noot aansla, is dat over. Het is als de eerste show voorbij is, dat ik stop met mezelf af te vragen of ik niets vergeten ben.

Met ‘Sledgehammer Justice’ heb je alvast een prachtige video afgeleverd. Draag je daar zelf veel aan bij of geef je de regie en ideeën uit handen?
We hebben een duidelijk beeld wat we wilden. Voor de volgende clip heb ik ondertussen al een heel draaiboek uitgeschreven. Vroeger speelden we gewoon wat op onze instrumenten maar nu zit er ook een verhaal in verweven. Ik maak op voorhand schetsen van elke shot zodat het op voorhand was voorbereid.

Op elk festival was je afgelopen jaren wel te zien of speelde je. Het is enorm snel gegaan met de Evil Invaders. Wat beschouw jij zowat als het hoogtepunt in de afgelopen jaren?
Er zijn zoveel gave dingen gebeurd. Als ik dan toch een hoogtepunt moet kiezen: de show in de Trix toen onze live-dvd en cd  ‘Surge of Insanity’ werd opgenomen. Het was zo gaaf om in een zaalshow heel dat podium op te tukken en achteraf alles op dvd opnieuw te zien. Ik werd ook weggeblazen door onze show op Alcatraz Metal Fest in 2021. Alle mensen stonden zo hongerig te kijken om terug naar muziek te luisteren en dat zonder die mondkapjes. Iedereen was één bol van energie. Het was ook het enige weekend afgelopen zomer dat het goed weer was en het moest gewoon lukken. Touren in Zuid-Amerika, Japan en Rusland zijn ook van die ervaringen die ik nooit zal vergeten. Ik ben alleszins blij Rusland gedaan te hebben want nu is het niet meer zo evident om terug naar daar te gaan.

Nu iets helemaal anders, stel je voor dat ik Janis Kazaltzis (Vlaamse modegoeroe) ben en in je kleerkast snuffel. Wat ga ik daar vooral aantreffen?
Hetzelfde als wat ik altijd draag. Bandshirts en simpele crewnecks. Maar zonder kap want dat kan ik niet verdragen. En vooral nauwe jeans.

Kan je trouwens nog winkels aanbevelen waar je die nauwe jeans kan kopen?
Geen flauw idee. Ik heb de laatste drie jaar geen broek meer gekocht. Maar het zal er momenteel wel anders uitzien want iedereen loopt terug met die skatebroeken rond zoals vroeger.

Misschien dat niet elke lezer het weet maar jij bent ook bekend als gitaarbouwer en je hebt je eigen winkel J-AXE Guitars. Is dat min of meer een beperkte productie of ga je er ook in het groot tegenaan?
Het is custom op aanvraag. Je geeft me een tekening van een gitaar en vraagt of ik die kan maken. Ik vraag dan welk hout je wil. Dat is kort en simpel uitgelegd. Ik ben er wel een tijd aan bezig want ik heb zoveel te doen. Ik schat dat ik per gitaar er toch wel een vijftigtal uren aan werk.

Twee april is de release show in de Trix in België en een week later staan jullie er alweer maar dan in Groningen. Zijn jullie in Nederland even populair als in België?
Eigenlijk gaat het daar heel goed de laatste jaren. In het begin dat we daar speelden, was de opkomst niet zo groot. Tot we op het Into The Grave Festival in Leeuwarden speelden. Hoewel we de eerste band van de dag waren, stond het er al raamvol. Sindsdien gaat het in Nederland heel goed voor ons. Er zijn daar heel wat jonge thrash fans. Dat is dan in België minder. Hoewel de grote thrash revival er eerst in België was en dan pas in Nederland. Het gaat wat met ups-and-downs. Mensen raken dingen beu en willen dan wat nieuws.

Jullie staan er samen met Cryptosis op het podium. Doe ze trouwens de groeten.
Gave band hoor Cryptosis. Vooral hun album, daar hebben ze me aangenaam met verrast. Ik vind dat ze het nu beter doen dan met Distillator en ze hebben een geheel eigen geluid.

Jullie shows zijn high energy van het begin tot het einde. Moet je dat ergens vandaan halen of komt dat vanzelf?
Adrenaline, ik moet wel. Ik heb het mezelf aangeleerd om me juist voor de show op te pompen zodat mijn hartslag omhoog gaat. Dan is die energie er al van bij het eerste nummer en dat van de eerste tot de laatste noot.

Sedert 2013 touren jullie bijna non-stop. Hebben jullie al een grote vriendenkring opgebouwd?
Ja, maar het ding is dat ik zelf geen Facebook meer heb en het nogal moeilijk is om al die contacten te onderhouden. Ik onthoud vooral gezichten maar geen namen. Als ik dan bij iemand sta ken ik die wel en weet ik dat ik met die persoon ooit eens staan praten heb. Maar wie was dat nu alweer of in welk context was het? Bij Facebook zie je de kop en de naam staan, maar ik vind dat zo een tijdverlies. In het begin had ik nog een Facebookaccount en aanvaardde ik iedereen als vriend. Je begint dan met iedereen te chatten en om de duur ben je daar twee uur per dag met bezig.

Zie je de Evil Invaders nog het gat invullen van de grote headliners die tegenwoordig bijna op pensioengerechtigde leeftijd zijn?
Dat zou heel tof zijn maar het hangt er vanaf hoe het nieuwe album gaat aanslaan en hoe de muzieksmaak in de toekomst zal evolueren. Metal is nu anders dan vroeger en ik weet niet of er nog een grote markt is voor het genre dat wij spelen. Het is wel jammer maar mensen van de oude generatie vinden het nog steeds keigaaf omdat we hen doen denken aan vroeger. De jongere generatie heeft dat minder want die vergelijken iedereen met die supersymfonische bands met backtracks op het podium. Daar kan je niet tegenop boksen. Zelf weiger ik om mee te gaan met de trend om alles zo bombastisch mogelijk te laten klinken en met al die zanglijnen die je hoort afspelen op backingtracks. Ik hou alles zo natuurlijk mogelijk.

Maak jij nog tijd om na een show ergens aan de merchandise stand een praatje te doen met fans?
Ja zeker maar het hangt er een beetje af van welke show het is. Ik ben de enige met een categorie BE-rijbewijs en moet dan nog telkens de hele weg naar huis rijden met een busje met een trailer er achteraan. Als we met een nightliner op tour zijn, dan doe ik het wel. Ik vind het tof om mensen terug te zien en handtekeningen te zetten op onze vinylalbums. Dat moet je er als artiest voor over hebben.

Welke shows of festivals staan er trouwens nog op de agenda hier in België en Nederland?
Je hebt uiteraard de releaseshow in Antwerpen op 02/04/2022, op 08/04/2022 in Groningen, op 09/04/2022 in Haarlem, op 15/04/2022 in Oss en op 16/04/2022 in Amsterdam.

Verder spelen we op 10/08/2022 op het Into The Grave festival in Leeuwarden en op Alcatraz. Dan staan op 11/12/2022 de Waregemse Metal Days en Eindhoven Metal Meeting nog op de agenda. Maar tegen dan zitten we misschien terug in een lockdown.

Bedankt voor je tijd en het aangename gesprek. Ik zou zeggen, als je het woord wil richten aan onze lezers, ga je gang.
Ik hoop dat iedereen die het album beluisterd heeft, ook op de liveshows zal aanwezig zijn. Ik heb toch al van heel wat mensen gehoord dat het ons sterkste werk is en vind dat zelf ook. Ik ben in elk geval benieuwd hoe mensen erop gaan reageren.