Patrik Jensen: “Witchery zal er altijd zijn en ik doe alles op muzikaal vlak van de band. Het heeft een speciale plaats in mijn hart.”
Patrik Jensen is een man die met zijn bands Witchery en The Haunted een voorloper was. Het duurde vijf jaar na ‘I Am Legion’ maar nu is Witchery er eindelijk terug met een nieuw album: ‘Nightside’. Voor de eerste keer in hun carrière is het een conceptalbum geworden over een heks in Europa die wegvlucht voor religieuze vervolging en naar de nieuwe wereld reist. Daar komt ze terecht in het dorpje Salem en de geschiedenis van dat dorp is iedereen wel gekend. Patrik vertelde er ons alles over, zelfs de merkwaardige manier waar hij zijn inspiratie opdeed.
Koen de Waele Ι 13 juli 2022
Het nieuwe Witchery-album klinkt fantastisch. Maar waarom zat er maar liefst vijf jaar tussen ‘Nightside’ en het vorige album ‘I Am Legion’?
De grootste oorzaak daarvan is de pandemie. Je mocht niet alleen twee jaar lang geen optredens geven, in Zweden was het ook niet toegelaten om te reizen. Je moest alles via de computer regelen en onderling bestandjes uitwisselen. Dan waren er ook nog eens de grote bands die aan het wachten waren tot alle beperkingen voorbij waren en bij de album release kregen zij voorrang op de kleinere bands. Er waren heel wat zaken waar we als band totaal geen controle over hadden. Dan is er nog eens het feit dat we met ‘Nightside’ een conceptalbum gemaakt hebben wat een pak meer werk vergde dan een normaal album.
Het is trouwens jullie eerste conceptalbum. Waar zit dat moeilijke dan in vergeleken met een normaal album?
Het is een pak zwaarder. Normaal schrijf je twaalf nummers en na de opnames besluit je wat het beste nummer is en dat wordt de eerste single. Nog zo een goed nummer wordt gebruikt als opener. Nummers die minder klinken, komen dan als extraatjes op één of andere Japanse uitgave. Nu moest alles in de volgorde van de opnames zijn. Je kan die achteraf niet meer wijzigen want dan klopt het plaatje niet meer. Als je dan ergens dynamiek in het verhaal wil, moet er meer actie zijn en moeten de nummers harder en steviger worden. Dat moet je op voorhand al weten. Het was dus vijftig procent meer werk door een conceptalbum te maken.
Het was grappig in jullie biografie te lezen dat jij de inspiratie ervoor hebt opgedaan tijdens een wandeling met een hond. Ik heb al artiesten gehoord die inspiratie opdoen onder de douche en zelfs op het toilet, maar nog niet met een hond.
Ik vind wandelen met mijn hond erg belangrijk. Je komt er volledig mee tot rust. Tegenwoordig zie je heel wat mensen voortdurend rondlopen met een koptelefoon op of airpods in. Ze luisteren contant naar muziek en hun brein komt nooit tot rust. Je moet je ook eens kunnen vervelen want dan begint je verstand te werken. Noem het gerust een soort van meditatie. Met de hond wandelen, geeft je tijd om te denken. Hetzelfde met de afwas. Je handen verrichten een activiteit waar je niet over moet nadenken en dan begin je zelf ook te denken. Ik wil die gaten niet steeds vullen met muziek en zo kom ik aan goede ideeën als ik met de hond wandel. Zo raar is het niet hoor. Idem met het doucheverhaal. Onder de douche is het warm en je doet het ook zonder nadenken. Zo krijg je je brein ook in werking.
Het verhaal is prachtig en er is heel wat plaats voor zijwegen. Kan elk nummer bekeken worden als een hoofdstuk van een boek?
Ik denk van wel maar het is zo niet bedoeld. Ik ben een gitarist en ik concentreer me vooral op de muziek. Deze keer moesten de teksten ook belangrijk zijn en elk nummer moet ook nog eens op zijn eigen benen kunnen staan. Als je op YouTube een nummer hoort, moet je het kunnen vatten zonder de rest van het album te horen. Je mag het dus wel degelijk beschouwen als hoofdstukken. De muziek past erin en die hoofdstukken waren een beetje het doel dat ik wilde bereiken.Het is ons derde album met producer Daniel Bergstrand. Hij is een genie qua geluid en ik hou van de stevigheid. Ik ben al een jaartje ouder en ik vind persoonlijk dat de meeste nieuwe metalplaten te helder klinken. Ik hou hier en daar van een klein foutje want dat geeft er wat karakter, inhoud en ziel aan. Ik wilde op voorhand een geluid dat rauwer klonk maar wat ook modern was. Deze productie is daar het perfecte voorbeeld van, maar een muzikant kijkt altijd voorwaarts dus het volgende album kan alweer een ander geluid hebben.
Wie doet eigenlijk wat in de band? Is zanger Angus Norder de tekstschrijver en zorg jij meer voor de muziek?
Ik schreef alle teksten en de muziek.
Het nummer ‘Er steht in Flammen’ bevat gesproken passages uit het boek de Hexenhammer. Hoe kom je aan een boek dat vijfhonderd jaar oud is? Via het internet?
Ja, maar er is ook wel wat opzoekingswerk aan te pas gekomen. Ik wilde niet alleen kennis gebruiken die ik via google verkregen had maar ook nog wat museum vertalingswerk. Dat is de enige echte vertaling. Het verhaal start in Europa in de oude wereld en het hoofdpersonage reist naar de toenmalige koloniën in de nieuwe wereld en komt in Salem terecht. Ik wilde de indruk geven dat religie overal was en dat in drie grote taalgroepen: Engels, Duits en Spaans. Vandaar dat je ook de monniken hoort die teksten voorlazen. Op het einde hoor je zelfs een beetje Frans want dat is ook zo een grote taal in Europa. Het was dus wel leuk dat dat erin stond.
Ik hou wel van een beetje geschiedenis en na het beluisteren van het album zocht ik de heksenvervolgingen op. Blijkbaar is de laatste heks in Europa Anna Goeldi pas terechtgesteld in 1782, een tijd waar de verlichting toch al even bezig was. Las jij er veel over of gebruikte je liever een vrije interpretatie?
Ik ben erg geïnteresseerd in geschiedenis en psychologie. De heksenverbrandingen waren een samenhang van religie en psychologie. Die massahysterie bestaat trouwens nu nog. Idem met de term heksenjacht. Er zijn incidenten van massahysterie en het is heel erg voor mensen die er het slachtoffer van worden. Maar het blijft interessant om die groepspsychologie en religie erin verwerkt te zien.
Eén van mijn favoriete nummers is ‘Don’t Burn the Witch’ en die rock ‘n’ roll riff in het begin is fantastisch.
Ja, één van mijn favoriete bands is AC/DC en daar wilde ik enigzins naartoe. Dat rock ‘n’ roll ding en die hele cultus eromheen. Nu hoor je wat hetzelfde met Kvelertak. Toen ik dat nummer schreef, dacht ik dat het zoiets moest worden in de stijl van Kvelertak. Het is trouwens één van hun gitaristen die de solo inspeelt. Ik hoop dat we het nummer ooit live gaan kunnen spelen.
Nieuw in de band is bassist Victor Brandt. Was het te moeilijk geworden voor Sharlee D’Angelo om Witchery te combineren met Arch Enemy?
Sharlee was er al bij sinds het begin en hij is één van mijn beste vrienden, zoniet mijn beste vriend. Hij is zo een leuke, vriendelijke en intelligente kerel. Arch Enemy is trouwens een van de hard werkenste bands die er zijn. Ofwel zijn ze op tour ofwel maken ze een nieuw album. Dat is pas toegewijd zijn. Al het succes dat ze hebben, is dik verdiend. Victor kennen we al jaren en in 2010 verving hij Sharleen al eens live. Hij doet dat al twaalf jaar en Sharlee vond dat Victor het wel verdiende om vast in dienst te komen. Wij zijn blij met een kerel als Victor en hij met ons.
Witchery ontstaan in 1997, bestaat dit jaar trouwens vijfentwintig jaar. Volgt er nog iets speciaal om dat te vieren?
Wauw, dat moet gevierd worden. Leuk trouwens dat je dat zegt want mij was het ontgaan. Misschien dat we er eens aan moeten denken om komende herfst een show te spelen waar we ons debuut integraal op het podium brengen.
Toen jullie destijds startten, was Zweden vooral gekend voor death metal. Thrash was er niet zo gebruikelijk. Hoe ben jij er dan in gerold?
Death metal was hier inderdaad alomtegenwoordig in Zweden. Ik ben ongeveer vier jaar ouder dan die death metal jongens en ik was altijd meer voor thrash dan death metal. Toen we The Haunted vormden, bestond Witchery trouwens al. Er zit altijd wel wat thrash in met wat ik doe en in die tijd speelde niemand dat. Toen het eerste The Haunted album uitkwam, kreeg het heel wat prijzen waaronder beste debuut en beste nieuwe band en dat wereldwijd. Witchery was een mix van black en thrash en we waren terug één van de eerste bands die dat deden. Testament bracht die tijd hun ‘The Gathering’ album uit en we konden met The Haunted op tour met hen. Die legendarische thrashbands begonnen steeds maar groter te touren en thrash is sindsdien nooit meer weggeweest.
Het is bijna ongelofelijk als ik er de lijst nog eens op na ga in welke bands jij ondertussen al gespeeld hebt of nog speelt: The Haunted, ex-In Flames (live), ex-Machine Head (live), ex-Brujeria (live). Waar vind je eigenlijk nog tijd om iets met Witchery te doen?
Dat komt vooral omdat ik hou van muziek en ik niet kan leven zonder muziek te schrijven. Witchery zal er altijd zijn en ik doe alles op muzikaal vlak van de band. Het heeft een speciale plaats in mijn hart.
Witchery is niet de grootste band maar jullie hebben wel een cultstatus bereikt.
Ik ben blij dat te horen. Ik zou willen dat Witchery bekender zou geweest zijn want de muziek heeft echt wel goede kwaliteiten. Moesten meer mensen van Witchery gehoord hebben, zou het een grotere naam kunnen geweest zijn. Maar ik ben blij met het niveau dat we ondertussen bereikt hebben.
Zien we Witchery nog ergens live aan het werk of hoe is je agenda gevuld?
De festivals werden drie jaar uitgesteld en alle boekingen schoven jaar per jaar door. De bands die nu spelen, werden in 2020 al geboekt. Het is dus erg moeilijk voor ons om nog te spelen met ons nieuwe album. Doordat een band cancelde, konden we op Hellfest terecht. Maar onze tweede gitaarspeler kreeg covid en het werd de eerste show waar ik als enige gitarist op het podium stond, maar het was een fantastische ervaring. Hellfest is een andere planeet. Het is het beste festival in Europa.
Bedankt voor je tijd. Ik hoop dat ik je niet te erg verveelde met mijn vragen.
Neen hoor. Bedankt trouwens dat je dit interview wilde doen. Dat is toch nog een teken dat er mensen zijn die van Witchery houden.