Andreas Wretljung: “Als hij vindt dat je te kieskeurig bent over iets met betrekking tot de opname, kan hij je er haarfijn op wijzen dat je niet in Toto speelt.”
Scumbag Millionaire had twee jaar geleden een schot in de roos met hun debuutalbum ‘Speed’. Nu al worden deze jongens door sommigen gezien als de nieuwe vaandeldragers van de Scandinavische Rawk ‘n’ Roll. Hun tweede album, het veelbelovende ‘Poor And Infamous’, komt uit in een tijd dat er qua optreden weinig nieuwe zieltjes te winnen zijn. Laten we maar even poolshoogte nemen bij drummer Andreas Wretljung (Adde) over de laatste ontwikkelingen.
Cor Schilstra Ι 09 november 2020
Hallo Andreas, gefeliciteerd met de release van het tweede (geweldige) album. Wat vind je er zelf van en hoe verlopen de eerste reacties?
Dank je. Persoonlijk ben ik erg blij met het album, en voor zover ik weet denken de andere bandleden er ook zo over. Op een gegeven moment waren we het allemaal beu vanwege enkele grote tegenslagen die we onderweg hadden, die nu niet belangrijk zijn. Hoe dan ook, nu het album uit is en het een beetje is weggezakt, zijn we blij met het resultaat. De eerste reacties waren geweldig. We hebben overwegend erg goede recensies gehad en het lijkt erop dat de meerderheid denkt dat we in de goede richting gaan. Er waren een of twee “klachten” over het aantal midtempo / langzamere nummers op dit album, maar dat hadden we verwacht.
Zijn er dingen die je precies hetzelfde hebt gedaan in vergelijking met het debuutalbum omdat ze goed aanvoelden, en welke dingen werden er totaal anders aangepakt met de kennis en ervaring van het debuutalbum?
Het is vrijwel hetzelfde geweest qua werkwijze, dus ik denk dat we de meeste dingen de eerste keer goed hebben gedaan. Natuurlijk kregen we veel hulp van ons label Suburban Records. We brachten drie singles uit voor het album, zoals de eerste keer. Allemaal op 7” vinyl en met een muziekvideo. Het grote verschil deze keer is dat we de release natuurlijk niet met liveshows konden promoten.
Hoe was het trouwens om met Tomas Skogsberg te werken (iemand die met Entombed en Tiamat heeft gewerkt, maar ook een van jullie belangrijkste inspiratiebronnen The Hellacopters)? Nog interessante uitspraken of voorvallen die het vermelden waard zijn?
Werken met Tomas was een geweldige ervaring. Hij heeft zeker zijn eigen manier om dingen te doen, en je kunt zien dat hij al een tijdje meegaat en zijn werkwijze solide is (zelfs als de eerste indruk soms zou kunnen zijn: “waar is deze gek mee bezig?”). We hadden veel vertrouwen in onze keuze van producer voordat we zelfs maar een voet in de studio hadden gezet. Hij had net het debuutalbum ‘Action Rock’ van The Drippers geproduceerd, wat geweldig uitgepakte. Om nog maar te zwijgen van al het andere, zoals vroege Backyard Babies en The Hellacopters. Persoonlijk ben ik ook een fan van de vroege Zweedse death metal scene, dus het was natuurlijk ook een genoegen om de man te ontmoeten die verantwoordelijk was voor dat baanbrekende geluid. Er waren veel gedenkwaardige momenten tijdens de opnames. Tomas is een grappige kerel. Als hij vindt dat je te kieskeurig bent over iets met betrekking tot de opname, kan hij je er haarfijn op wijzen dat je niet in Toto speelt.
Zijn er wijzigingen in het schrijfproces geweest? Je noemde net al de “langzamere” nummers. Er is inderdaad meer variatie in snelheid van de nummers, maar ook lijken de arrangementen creatiever ingevuld. Hoe komen de liedjes eigenlijk tot stand?
Ik kan niet zeggen dat er veranderingen zijn opgetreden in het schrijfproces. Het feit dat het album een gevarieerd geluid heeft, is slechts het resultaat van het schrijven van de nummers die we willen schrijven. En dit keer was een aanzienlijk deel van die nummers toevallig wat meer aan de langzamere kant. Er zou veel voor nodig zijn om een nummer opzij te zetten omdat het niet “klinkt als Scumbag Millionaire”. We maken het gewoon onze sound. En meestal kost dit niet veel moeite. Als we samen spelen, wordt alles uiteindelijk coherent. Wat mij betreft, ben ik blij dat het album is geworden zoals het is, met al zijn verschillende tinten. Negen van de tien keer zijn de nummers ontstaan vanuit een idee van Max A en / of Dennis. Dit kan van alles zijn, van een enkele gitaarriff tot een heel nummer. De meeste ideeën die we uitproberen, veranderen in liedjes omdat Max en Dennis een goed gevoel hebben voor wat voor ons werkt. Meestal proberen we de arrangementen meteen op een rijtje te krijgen, we houden er niet van dat er half afgemaakte nummers ‘rondslingeren’. Maar natuurlijk kunnen er na verloop van tijd veranderingen optreden.
Het debuutalbum klonk al heel direct, rauw en eerlijk, maar het lijkt erop dat het je gelukt is om het dit keer te laten klinken alsof je live in mijn woonkamer speelt (of misschien is dat wishful thinking van mij). Wat kunt u ons vertellen over het opnameproces?
Absoluut, deze heeft meer een live-gevoel. En het is ruiger en smeriger klinkend dan ons debuutalbum ‘Speed’. Dit is waarschijnlijk het gevolg van de keuze voor Skogsberg als producent. Tijdens de opname van ‘Poor And Infamous’ hebben we veel aandacht besteed aan het hele plaatje en was het technisch gezien niet altijd nodig om de perfecte opname te vinden. Naar mijn mening gaat deze muziek niet over perfect spelen. Het gaat meer om het moment vastleggen en de juiste groove vinden. Als dat je lukt, maakt het niet uit of er hier en daar wat kleine missers zijn. Dat gezegd hebbende, wil ik eraan toevoegen dat ik ook erg tevreden ben met het geluid van ons eerste album. Ons opnameproces is vrij eenvoudig. We nemen de drums op samen met de basis gitaarlijn en basgitaar, om hetzelfde gevoel te krijgen als in de oefenruimte. We gebruiken nooit een metronoom, wat misschien niet als een verrassing komt. Daarna voegen we gewoon alle andere instrumenten een voor een toe. Deze manier werkt het beste voor ons en zo hebben we het altijd gedaan.
Ook ervaar ik meer Ace Frehley in de Chuck Berry-Garage-benadering in de leadgitaar op het nieuwe album. Is dit per ongeluk of verkeerd geïnterpreteerd, of is Ace ook een bron van inspiratie?
Max L, die de belangrijkste delen van de leadgitaar speelt, is absoluut een fan van Ace. Dus het is waarschijnlijk helemaal niet toevallig. Ik heb geen idee waarom het meer doorschijnt op deze plaat. Ik denk dat hij gewoon speelde wat hij dacht dat lekker zou klinken.
Het artwork is weer een puik stuk werk! Weer van de hand van Mangobeard? Ook de vormgeving van de 7” singles is trouwens weer groots! Wie deed het werk van ‘Got No Brain’ en de split met Electric Frankenstein?
Mangobeard was deze keer niet betrokken bij het album artwork. Maar hij maakte wel de Inferno-single, die super gaaf bleek te zijn. Wie houdt er niet van grote gitaarversterkers en vlammen? Het idee voor het album komt van een klassieke foto van Motörhead, waar ze voor een enorme muurschildering van hun Snaggletooth-logo staan. Ik hou echt van die foto, dus ik stelde voor om iets soortgelijks te doen. De illustraties op ‘Got No Brain’ zijn gemaakt door een man genaamd Nadim. Ik heb absoluut geen idee hoe we in contact zijn gekomen, maar hij heeft geweldig werk geleverd. Hij heeft echt oog voor details. De man die de illustratie voor de split met Electric Frankenstein heeft gemaakt, heet Ratt Scarer. Sal van Electric Frankenstein had dat geregeld, ik geloof dat ze eerder met hem hebben samengewerkt.
Wat kun je ons vertellen over de albumtitel ‘Poor And Infamous’? Jullie zijn (nog) geen headliner van stadionoptredens, maar jullie worden al gezien als een soort vlaggenschip van de Scandinavische Rawk ‘n’ Roll met slechts één album uitgebracht. Naar mijn mening gaat het best goed met jullie, hoewel het moeilijk zal zijn om je inkomen te verdienen met muziek (zeker tegenwoordig).
Oh, ik kan niet zeggen dat we eerder een vlaggenschip van Scandinavische rock werden genoemd. Een hele eer gezien het aantal bands in het genre. De albumtitel is iets dat Max L lang geleden heeft bedacht, en ons was bijgebleven. Het kwam nog eens ter sprake voordat we een beslissing namen over de albumtitel. Ik had je graag verteld dat er een geweldig verhaal achter zit, maar ik ben bang van niet. We vonden het gewoon cool klinken. Ik neem aan dat je kunt zeggen dat het goed gaat, maar dat hangt natuurlijk af van je voorkeuren. We zijn blij met waar we nu staan. We hebben een platenlabel dat bereid is onze platen uit te brengen en we krijgen steeds meer fans. Enkele jaren geleden waren die dingen slechts dromen.
Waren er twijfels over het uitbrengen van het nieuwe album in deze tijd van Corona?
Natuurlijk kwam dit probleem aan de orde. We spraken erover met onze uitstekende labelmanager Santina, die in deze gekke tijden zelf op zoek was naar nieuwe muziek. We dachten dat meer mensen dat waarschijnlijk ook deden, dus besloten we verder te gaan met de release. Bovendien betekende de datum die we hadden vastgesteld dat er bijna twee jaar zou zitten tussen het eerste album en deze nieuwe, dus het voelde niet goed om het verder uit te stellen.
Hoe komen jullie deze tijd eigenlijk door, met de beperkingen in de muziekscene, niet kunnen doen waar je het meest van houdt, en ook met verlies in financieel opzicht?
Het is duidelijk een frustrerende situatie. Maar er is niet veel dat je kunt doen, toch? We zijn erin geslaagd om in januari van dit jaar twee shows te doen, in Hamburg en Berlijn met The Good the Bad and the Zugly. Toen werd de rest van het jaar afgelast. We hadden een tour van twee weken geboekt in Duitsland, een aantal leuke festivals in de zomer en nog wat andere dingen. Gelukkig is het grootste deel naar komend jaar verplaatst. Laten we hopen dat de situatie snel verandert. Ondertussen is dit een uitstekend moment om nieuwe nummers te schrijven en plannen te maken voor de toekomst. Natuurlijk is er ook het financiële aspect. Minder shows betekent minder geld om uit te geven aan nieuwe merchandise enz. Persoonlijk gaat het goed met ons omdat we naast de band ook een “gewone” baan hebben.
Misschien meer tijd voor wat videoclips; geweldig spul trouwens! Kun je ons wat meer vertellen over het maken van de clips; wordt het allemaal zelf gedaan of heb je hulp gehad, en wie bedenkt de basis (behoorlijk campy) ideeën in concept en vormgeving?
Ik ben blij dat je ze leuk vindt. We bedenken de video’s samen binnen de band. Meestal heeft een van ons een idee en de rest van ons voegt daaraan toe. We doen het meeste werk aan de video’s zelf, maar soms hebben we natuurlijk een beetje hulp nodig.
Bedankt voor je tijd! Als laatste vraag; heb je aanbevelingen, verse roddels of een speciaal bericht voor onze lezers?
Oh, ik hou niet zo van roddelen, ha-ha. Laten we het tegenwoordig gewoon met een klassieker doen: blijf veilig en steun de bands die je leuk vindt tijdens deze lastige tijden. Dat betekent; koop ons album!