Lords of Metal
Arrow Lords of Metal
Thomas Youngblood: “Ik denk ook dat we de datum voor het Nederlandse optreden in september van volgend jaar al redelijk snel bekend gaan maken zodat de fans van de Nederlandse ‘Kamelot Nation’ alle tijd hebben om een ticket te scoren.”

Het laatste live album van Kamelot, ‘One Cold Winter’s Night’, werd alweer veertien jaar geleden uitgebracht (in 2006 om precies te zijn), dus werd het zo langzamerhand weer eens tijd voor een nieuw live product. Ondanks Zweedse en Duitse bandleden is de basis van de band nog altijd Tampa, Florida, USA, daar waar gitarist en ‘Mister Kamelot’ Thomas Youngblood resideert. Nederland is altijd goed geweest voor Kamelot, dus het nieuwe live album moest ook daar worden opgenomen, vond de snarenplukker. Een goede reden dus om Thomas eens te bellen en hem het één en ander te vragen over de release van ‘I Am The Empire – Live At The 013’.
Erik Boter Ι 30 augustus 2020

Ha Thomas, hoe gaat het met je?
Op zich prima hoor, al had Kamelot eigenlijk voor optredens in Zuid Amerika moeten zitten momenteel, maar je snapt dat we dat hebben moeten cancellen. In plaats daarvan zit ik prinsheerlijk thuis (in Tampa, Florida) en ik moet zeggen dat me dat ook wel bevalt. Je moet weten dat ik de laatste vijftien jaar geen dag vrij heb gehad dus ik heb nu de tijd om wat dingen in en om het huis te doen waar ik al vijftien jaar niet aan toe gekomen ben, hahaha.

Ik ben even benieuwd, wat is de eerste klus waar je thuis aan begonnen bent?
Oh, mijn thuisstudio annex kantoortje heb ik nu eindelijk op orde, zodat ik net als iedereen een beetje normaal thuis kan werken. Ik ben anderhalf jaar geleden naar dit huis verhuisd en had daar nog geen tijd voor kunnen vrijmaken. Mijn gitaren hangen nu netjes aan de muur, en het is meer een inspiratieruimte geworden dan de opslagruimte die het voorheen was.

We bellen vandaag natuurlijk even met elkaar om het over de nieuwe Kamelot release te hebben, ‘I Am The Empire – Live From The 013’. Ik was zelf bij het concert aanwezig en ik moet zeggen dat het jullie goed gelukt is om de geweldige sfeer die die avond in Tilburg heerste, over te brengen op CD en DVD.
Dank je! Dat was inderdaad een doel, om dat voor elkaar te krijgen. Iemand die er niet bij is moet door de DVD of BluRay als het ware door de televisie heen de 013 in getrokken worden. Daarnaast moest het een opname worden die de tand des tijds kan doorstaan. Over vijf of tien jaar moet de release nog trots tussen de andere albums kunnen staan in onze discografie. Ik denk zelf wel dat we daar in geslaagd zijn, ja. Dat is ook de reden waarom we helemaal geen haast hadden om ‘I Am The Empire’ uit te brengen, onze vorige live release ‘One Cold Winter’s Night’ is dan wel uit 2006 maar klinkt nog actueel. We hebben echt de tijd genomen om vooral de beelden goed te editen zodat we er een mooi document van konden maken.

Ik vroeg me inderdaad al af waarom het zo lang duurde en was een beetje bang dat jullie veel partijen in de studio hadden overgedaan.
Toen we de show in Tilburg opnamen, waren we pas net begonnen aan de tour. We moesten dus allereerst nog een serie optredens afwerken. Dus dat heeft meegespeeld, vervolgens hebben we de opnames even weggelegd omdat onze producer Sascha Paeth (al sinds 1999 ons ‘zesde bandlid’) druk was met andere bands zoals Avantasia. Vanuit een marketing oogpunt was het wellicht beter geweest om de boel eerder uit te brengen maar met de hele Corona crisis nu moet ik zeggen dat er geen betere tijd is voor een live release dan nu. En eerlijk gezegd is het ook nog zo dat ik op een punt in mijn carrière ben aangekomen dat ik me door niets of niemand onder druk laat zetten. Ik doe alleen de dingen die ik leuk vind en ook op het moment dat ik er zin in heb. We hebben veel tijd besteed aan de vormgeving, het artwork, de foto’s..

Aan de boxset is ook veel aandacht besteed. Ik heb de box in de presale aangeschaft en daar had ik nog wel een vraagje over. Eén van de extra’s die erbij zit is een setje plectrums maar die hebben de afmetingen van plectrums die door een dwerg gebruikt zouden worden. Of heb jij van die kleine vingertjes?
Wáát!? Echt waar? Ik heb zo’n box opgestuurd gekregen maar ik heb ‘m eerlijk gezegd nog niet open gemaakt, hahaha. Ik zal straks toch eens even gaan kijken.

Nieuwsgierig geworden?
Ja!! Ik heb overigens geen kleine handjes hoor, hahaha.

Voor veel rockbands is een live album een afsluiting van een bepaalde periode. Denk aan KISS dat na ‘Alive II’ het roer omgooide en met ‘Dynasty’ kwam, of Iron Maiden dat na ‘Live After Death’ gitaarsynthesizers introduceerde op ‘Somewhere In Time’. Werkt dat bij Kamelot ook zo? Voor welke verandering moeten de Kamelot fans zich schrap gaan zetten?
Oh, dat is een goede vraag. Ik snap wat je bedoelt maar de albums die jij noemt zijn in de eerste plaats echt live albums, weet je? Audio albums. Voor Kamelot is ‘I Am the Empire’ in eerste instantie een live registratie met beeld. Ik zie het album dus veel meer als een document van de band op een bepaald moment, dan dat het een stijlverandering zal of moeten gaan introduceren. Het is meer een momentopname van waar Kamelot nu voor staat, vanaf het ‘Silverthorn’ album tot nu, met Tommy Karevik als onze frontman, snap je? Ook wilden we de groei laten zien van de band, sinds het vorige live album. Zoals wij dat zeggen: een ‘placemarker’.

Kun je al wat zeggen over de richting van het volgende studio album? Ik kan me voorstellen dat je, doordat je niet aan het toeren bent momenteel, eerder aan het schrijven bent geslagen voor de nieuwe Kamelot plaat?
Ja, we hebben eigenlijk al een twaalf- of dertiental songs min of meer klaar. Ik verwacht over een maand of twee met Sascha door de songs te kunnen gaan lopen en aan de definitieve versies te kunnen gaan werken. De bedoeling nu is om het nieuwe album in de zomer van 2021 uit te brengen en hopelijk kunnen we daarna weer op tournee. Dat laatste met een grote slag om de arm natuurlijk want wij weten ook echt niet wanneer we weer het podium op mogen. De bedoeling is om in september 2021 weer in Nederland te spelen. Ik weet nog niet in welke zaal overigens. Het is voor alle bands en boekers lastig momenteel om dingen te plannen uiteraard, maar Kamelot is een erg ambitieuze band en willen heel graag weer spelen. Dus we gaan zien of de plannen straks ook uitgevoerd kunnen worden.

Dat is goed nieuws, zeg! Van oudsher doet Kamelot het erg goed in Nederland. De show in 013 was ver vantevoren al uitverkocht. Wordt het niet eens tijd dat jullie (in Nederland) in een grotere zaal gaan staan?
Dat weet ik nog niet. We hebben het er wel over gehad, hoor. We weten natuurlijk ook nog niet hoe het publiek gaat reageren als er weer getoerd mag worden. Blijft het publiek weg omdat ze bang zijn voor besmetting? Of wordt het juist extra druk omdat mensen zo lang geen live muziek hebben kunnen meemaken? Dat is het risico straks als alles weer een beetje op gang komt. Hoe dan ook, we zijn nu ook al bezig met dingen als een nieuwe podiumaankleding en dergelijke, special effects, we hebben nu natuurlijk ook de tijd om goed over dat soort dingen na te denken. De band draait ook erg lekker momenteel. Onze nieuwe drummer Alex Landenburg is zowel op muzikaal als op persoonlijk vlak een aanwinst. Als we op toer zijn gaat er geen dag voorbij dat hij me niet aan het lachen krijgt.

Hoe doen jullie dat eigenlijk, songs schrijven en opnemen? Jullie wonen nogal ver uit elkaar allemaal (Amerika, Zweden, Duitsland).
Oh, dat gaat allemaal via het internet. Al jaren, hoor. Dat werkt perfect op die manier. We sturen demo’s en ideeën gewoon via e-mail naar elkaar toe. Uiteindelijk nemen we meestal op in Duitsland en daar vlieg ik dan heen voor een paar weken. We zijn echter nooit met de hele band tegelijk in de studio. Dat is ook niet nodig. Ik geef alles vol vertrouwen uit handen aan Sascha Paeth. We kennen elkaar inmiddels zo goed en hij weet als geen ander hoe Kamelot moet klinken. En als hij twijfelt kunnen we altijd gewoon overleggen via de digitale hulpmiddelen. Voor een toer repeteren we uiteraard wel als band, dat doen we dan fysiek in Duitsland. Ik heb er eigenlijk wel weer zin in, om naar Duitsland te vliegen en met Sascha in de studio te zitten. Ik heb natuurlijk lang niet mogen reizen vanwege de pandemie en ben wel weer toe aan een muzikaal avontuur.

Kamelot heeft inmiddels best een indrukwekkende discografie opgebouwd. Het album waar je nu aan werkt wordt al jullie dertiende album. Zit er eentje tussen waar je extra trots op bent?
Poeh, daar vraag je me wat. Ze doen me allemaal wat, maar het meest trots? Het eerste album is er natuurlijk eentje (‘Eternity’, 1995) omdat dat de eerste keer was dat ik een eigen album in mijn handen had, met nummers die ik zelf geschreven had en waar mijn hele ziel en zaligheid in was verwerkt, van jarenlang werk. ‘Silverthorn’ (2012) wil ik ook noemen omdat dat de eerste plaat was waarop Tommy zong en we toen nog helemaal niet zeker wisten hoe dingen zouden gaan lopen verder, met een nieuwe zanger en hoe de fans daar tegenover zouden staan en zo. Op dat album ben ik ook wel extra trots, denk ik. Ook al omdat we, ondanks de bezettingswisseling aan de microfoon, de Kamelot identiteit hebben kunnen bewaren. En uiteraard ben ik trots op ons nieuwe live album, ook vanwege alle speciale gasten die mee kwamen doen en die het geheel tot een grotere hoogte hebben gebracht.

Wat vond je zoontje van de opnames? Hij is immers ook één van de Special Guests!
Oh, hij vindt het prachtig! Hij schreeuwt het niet van de daken hoor, daar is hij te bescheiden voor, maar hij vond het erg tof om zichzelf terug te zien op dat grote podium en die zaal vol fans.

Tommy zit nu ruim acht jaar in de band, zit er eigenlijk verschil tussen het werken met Tommy en zijn voorganger Roy Khan als het om het schrijven van de nummers gaat?
In het begin droeg Tommy niet bij aan de muziek en schreef hij alleen teksten. Nu draagt hij ook in muzikaal opzicht bij aan de tracks. Hij schrijft zelfs volledige nummers. Oliver (Palotai, keyboards) schrijft natuurlijk ook en met z’n drieën verdelen we de ‘last’, zal ik maar zeggen. En dat werkt voor mij perfect, het zorgt ervoor dat ik wat dat betreft minder last op mijn schouders hoef te dragen.

Tommy is ook enorm gegroeid in zijn rol als frontman op het podium, in mijn optiek. Ook op ‘I Am The Empire’ is goed te zien met hoeveel zelfvertrouwen hij op het podium staat.
Ik kan het alleen maar met je eens zijn, dat klopt helemaal. Ik ben ook erg trots op ‘m, en op de groei die hij heeft laten zien de laatste jaren. Hij is de ideale frontman voor Kamelot.

Hij heeft nog een andere connectie met Nederland: Arjen Lucassen. Ook op het nieuwe Ayreon album is Tommy te horen, naar ik begreep heeft hij zelfs de hoofdrol te pakken op het nieuwe ‘Transitus’ album. Heb je al wat nummers gehoord?
Ja, geweldig toch? Ik heb al wat stukjes gehoord, nog geen hele tracks maar wat ik ervan heb gehoord klonk erg, erg goed. Nederland is vanaf de begindagen van de band goed geweest voor Kamelot. Elke toer hebben we het aantal mensen in het publiek zien groeien. Dat zoiets zich nu uitbetaalt op deze manier voor Tommy, is natuurlijk alleen maar heel erg gaaf.

Over Nederland gesproken, spreek jij Ian Parry nog wel eens?
Hahaha, heel soms nog. Hij komt wel eens kijken als we in Nederland spelen. De eerste toer die wij als Kamelot buiten Amerika deden, was op een co-headlinertoer met Elegy. Moet je je voorstellen wat er met een Amerikaan (zoals ik) gebeurt als hij voor het eerst buiten Amerika is, in een toerbus, met onbeperkte hoeveelheden Nederlands bier… hahaha. Ian en ik hebben de bloemetjes toen wel behoorlijk buiten gezet ja, geweldige tijden waren dat. Geweldige zanger nog steeds, die Ian.

Je hebt toch ook het één en ander met hem opgenomen?
Poeh.. vaag weet ik dat nog wel.. was het geen Iron Maiden cover die we hebben gedaan samen?

Klopt, ‘Flight Of Icarus’ was dat, voor een Maiden tribute.
Ja, zie je wel, dat wist ik nog wel. Ik heb ook nog wat materiaal aangeleverd voor zijn ‘Consortium Project’ dacht ik. Het is al even geleden, zullen we maar zeggen.

Tot slot even terug naar de band. Wat zijn de volgende stappen voor Kamelot?
De komende weken staan nog in het teken van de promotie voor het live album. We werken de komende maanden natuurlijk ook hard aan de nieuwe plaat. Zodra de opnames starten zal ik ook via de socials regelmatig updates delen van de vorderingen, dus hou dat maar in de gaten. Ik denk ook dat we de datum voor het Nederlandse optreden in september van volgend jaar al redelijk snel bekend gaan maken zodat de fans van de Nederlandse ‘Kamelot Nation’ alle tijd hebben om een ticket te scoren. Ik hoop je daar te zien, en ik beloof je dat ik een paar gitaarplectrums van een normaal formaat voor je meeneem, hahaha!

Check de onderstaande socials voor meer informatie over Kamelot.