Judas Priest, Saxon, Uriah Heep in Wembley OVO Arena, Londen – 21 maart 2024
“‘You’ve Got Another Thing Coming’ en ‘Breaking The Law’ volgden en dat was verrassend want die doken in het verleden meestal wat verder of aan het eind van de set op. Leuk dat het daarmee niet te voorspelbaar werd.”
Toen het bericht kwam dat metal legende Judas Priest in het voorjaar van 2024 zou aantreden met Saxon en Uriah Heep was de beslissing om te gaan snel gemaakt. De twee eerstgenoemde band sleutelden op dat moment nog aan hun nieuwe uit te komen albums en de laatstgenoemde bracht met ‘Çhaos & Colour’ vorig jaar een zeer fijne plaat uit. Genoeg reden om de Eurostar te pakken naar London.
5 april 2024 I Tekst: Winston Arntz| fotografie: Artur Tarczewski
Ik was voor het laatst in de Wembley Arena in 2004 en toen ik er in de buurt mijn hotelkamer betrok was ik verbaasd over de transformatie van de wijk. Veel was er bij gebouwd en dat was vooral gebeurd voor de Olympische Spelen van 2012 natuurlijk. Fijn was het dat er nu wel op normale loopafstand een metrostation was, waar je verder mee Londen door kon reizen. Tot zover de VVV informatie.
Inmiddels hadden Priest en Saxon inderdaad hun nieuwste platen uitgebracht en die bleken beiden absolute voltreffers en werden met lovende kritieken wereldwijd ontvangen. De gok om te gaan had goed uitgepakt wat dat betreft. De zaal was een zogenaamde all seater en dat was voor de vele rock veteranen aanwezig wel fijn. Ook voor ondergetekende overigens, een hardnekkige blessure speelde me al enige tijd parten bij lange tijd te moeten staan.
Uriah Heep trapte af en deed dat met ‘Save Me Tonight’ dat ook het sterke ‘Chaos & Colour’ album opent. Een perfect nummer dat up tempo opent en de geluidsman meteen aan het werk kon zetten. Een soundcheck in een lege zaal wil niet zoveel zeggen als er later zo’n 12.000 rockers bij zijn gekomen. De aanpassingen waren gauw gepiept en mijn viel vooral het volume op; dat was best hard, helemaal voor de plaats waar ik zat; vrij achterin de zaal. Mijn herinnering ging even terug naar 2004 en het schoot me toen te binnen dat het toen ook al best een pittig volume was bij Yes. Mooi, want I love it loud. ‘Grazed By Heaven’ volgde en de kwam van de vorige plaat ‘Living The Dream’ en daarmee gaf de band duidelijk aan dat ze nog steeds geloven in wat ze tegenwoordig doen. En groot gelijk hebben ze want het is gewoon nog steeds erg sterke hard rock met alle elementen die je bij Heep verwacht. Sterke vocalen van Bernie Shaw (al sinds 1986!), de Hammond en natuurlijk gitarist Mick Box het enige lid van de oer-line up. Shaw gaf aan dat er maar kort tijd was voor ze (35 minuten) en dus vlotte de set lekker door met ‘Rainbow Demon’, ‘Hurricane’, ‘Free ’n Easy’ en de onvervalste krakers ‘Gypsy’ en ‘Easy Livin’. Die ontbreken nooit en dat hoort ook zo. Toch jammer dat het maar zo kort was. Een kwartiertje langer had meer recht gedaan aan de status van Uriah Heep, de oudste band (54) van de drie. Shaw grapte dat opgeteld de bands samen 150 jaar oud waren. Toch ook indrukwekkend. Heep Heep, hoera!
Up next was Saxon. Die moesten zich haasten met het opnemen van het ‘Hell, Fire And Damnation’ album om op tijd klaar te zijn voor deze tour die overigens een overbodige naam droeg; Metal Masters. Alsof die namen nog enige toelichting nodig hadden. Biff en zijn iets vernieuwde band – gitarist Paul Quinn stapte uit en werd vervangen door Brian Tatler die ook in Diamond Head de zes snaren bespeelt – traden netjes op tijd aan en trapten ook af met de opening van hun nieuwe plaat na het intro waarin regio genoot en acteur (bekend van “Gordon’s alive!”) Brian Blessed machtig de band inleidt. 13 nummers lang liet Saxon zien en horen hoe je degelijke maar nooit ouderwets klinkende metal moet maken. 3 nummers van de laatste plaat (titelnummer. ‘Something There In Roswell’ en ‘Madame Guilottine’), 1 onverwachte in de vorm van ‘Sacrifice’ (titelnummer) en dan maar liefst 9 klassiekers in de 60 minuten die de band kreeg. Het publiek moest op een gegeven moment kiezen tussen ‘Crusader’, ‘Strong Arm Of The Law’ en ‘Dallas 1 PM’ en die laatste won, tot mijn tevredenheid. De kracht van krakers als ‘747 (Strangers In The Night)’, ‘Heavy Metal Thunder’, ‘Denim And Leather’, ‘Wheels Of Steel’ is nog immer indrukwekkend. Wat de band wel doet is in sommige nummers een binnenbochtje nemen en de oorspronkelijke versie uit het oog verliezen. Het feest der herkenning weegt zwaarder dan de accuraatheid zullen we maar zeggen. Feit blijft dat Saxon wanneer en waar dan ook altijd kwaliteit levert. Biff had nog nooit in de Wembley Arena gespeeld gaf hij aan en hoewel het hem er zeer beviel kondigde hij aan dat Saxon volgend jaar ‘gewoon’ weer naar de Hammersmith komt voor een eigen headline show. En tja, ik keek mijn reisgenoot en mega Saxon fan aan. We’ll be back for that!
De ombouwpauze naar de hoofdmoot van de avond duurde wat langer en daardoor kon ik met een handigheidje op de tribune naast het podium de verdere ontwikkelingen volgen. Weer een aparte invalshoek dus. Vanaf die positie kreeg ik namelijk ook mee wat er ‘achter het gordijn’ gebeurt. Niets spectaculairs maar wel leuk om te zien, onder meer de talloze garderobewisselingen van Halford.
En welja, ook Judas Priest trapte af met het eerste nummer van de nieuwe! ‘Panic Attack’ was al de eerste single van de plaat ‘Invincible Shield’ en zette de orde meteen goed op zaken. Het publiek werd vooraf al in de stemming gebracht met het nummer ‘War Pigs’ van stadsgenoten Black Sabbath en dat werkte goed. Zanger Rob Halford ziet er met die grijswitte baard letterlijk uit als de grandfather of metal tegenwoordig maar hij blijft wel metal qua kleding, toch zijn handelsmerk. Hij was ooit de eerste die met leer, studs en andere artikelen zijn performance extra kracht bij wist te zetten. De eerst noten van Halford leken wat schel maar dat was halverwege het eerst nummer al voorbij en daar was die ijzersterke stem in volle glorie.
‘You’ve Got Another Thing Coming’ en ‘Breaking The Law’ volgden en dat was verrassend want die doken in het verleden meestal wat verder of aan het eind van de set op. Leuk dat het daarmee niet te voorspelbaar werd. Het album ‘British Steel’ werd het best bediend (4 nummers) en voor de rest was het toch een leuke gevarieerde set met suprise nummers als ‘Sword Of Damocles’ van ‘Redeemer Of Souls’ en ook ‘Saints In Hell’ van ‘Stained Glass’ had ik niet zo gauw verwacht. Jammer was dat ‘Beyond The Realms Of Death’ en ‘The Ripper’ niet werden gedaan, daar was mijn hoop wel op gericht. Nou ja, er bleef genoeg over voor de iets meer dan 90 minuten “Judas Priest style heavy metal” zoals Rob Halford het zo aangeeft. ‘Turbo Lover’ doet het nog goed live, net als ‘Love Bites’ en ‘Electric Eye’.
‘Painkiller’ ontbrak niet, werd een beetje clichématig aangekondigd door drummer Scott Travis maar het maakt nog altijd indruk. Met name door Halford die de hoge partijen in het refrein nog steeds haalt en zelfs zonder de ondersteuning die hij in het verleden wel eens nodig had. Ondersteuning heeft hij overigens wel nodig door een teleprompter af en toe te gebruiken. Geen schande, de man brult al meer dan 50 jaar teksten door de microfoon en dan zijn de nummers van een nieuwe plaat wat lastiger live op te diepen vanuit de grijze massa onder het kale schedeldak.
Op de UK tour had Glenn Tipton, op papier nog steeds lid van de band, zich nog niet laten zien en dat was gezien zijn ziekte (Parkinson) wellicht geen goed teken. Maar toch… toen het tijd werd voor de finale werd hij toch door Rob Halford opgehaald (en ondersteund) voor de laatste 10 minuten. Het toepasselijke ‘Metal Gods’ werd het eerste nummer van het zestal en het publiek reageerde dan ook dankbaar voor deze eer. Voor het aansluitende maar ook afsluitende ‘Living After Midnight’ bleef Tipton staan en het werd me duidelijker dat hij toch al wel fragieler was geworden. De ziekte is een akelige sloper en ik hou er rekening mee dat dit de laatste keer was dat ik hem voor het laatst in actie heb gezien.
In conclusie; een zeer vermakelijke avond in London beleefd met na afloop alleen maar tevreden gezichten. Zoals het heurt zeggen we dan maar
Social media