Harry Oellers: “Misschien dat dit dan eindelijk de trigger is waardoor de mensheid iets anders gaat aankijken tegen de omgang met onze leefomgeving, maar dat zal een kwestie van een lange adem zijn. Er is geen schakelaar waardoor alles van vandaag op morgen ineens compleet anders zal zijn.”
Terwijl de wereld op zijn gat ligt vanwege het coronavirus, besloot Axxis niet bij de pakken neer te zitten en bracht een spontane en erg bijzondere release uit. De muziek van de EP ‘Virus Of a Modern Time’ is al jaren geleden geschreven en gespeeld in een theateruitvoering, maar is nu actueler dan ooit. Er zitten namelijk heel wat dwarsverbindingen tussen het verhaal van de Griekse god Prometheus en de huidige situatie. Ik besloot contact op te nemen met Axxis toetsenist Harry om dit onderwerp wat verder uit te diepen, en zijn blik op de link tussen mythe en werkelijkheid te ontfutselen.
Jori van de Worp Ι 08 mei 2020
Als eerste, iedereen gezond en wel binnen het Axxis kamp?
Zeker. Ik probeer zoveel mogelijk thuis te blijven en nieuwe nummers te schrijven. Onze zanger Bernhard en ik waren zoals iedereen nogal verrast door de corona-uitbraak. We mochten opeens niet meer reizen en elkaar niet meer opzoeken in de studio. Dus nu werken we vanuit huis, ik schrijf muziek en stuur het naar hem op, hij zingt het in en stuurt het terug. Het kost wel wat meer tijd op deze manier, maar we moeten er maar het beste van maken.
Er zijn de afgelopen maanden nogal wat Axxis releases geweest. Eerst de Blu-Ray van Bang Your Head, toen de verzamelaar ‘Best of EMI Years’ en nu dus de EP ‘Virus Of a Modern Time’. Je moet wel een hekel hebben aan je vrije tijd?
Hahaha, nou ja de DVD en de verzamelaar waren al gepland. De verzamelaar is een nieuwe opname van oud materiaal dus de hele fase songwriting konden we hier overslaan. Maar ook ‘Virus Of A Modern Time’ is oud materiaal, erg oud materiaal zelfs. We hebben het in 2005 geschreven en het stond eigenlijk niet op de planner om het uit te geven. Maar toen we inzagen dat het thema van de teksten erg goed passen op de huidige situatie met de pandemie, besloten we om het alsnog uit te brengen. Dit doen we alleen digitaal, alleen online, als stream en download. In Duitsland is het openbare leven ook grotendeels platgelegd en we weten niet hoe lang het onder deze omstandigheden gaat duren om een cd te laten persen. De muziek is ook al opgenomen in 2005, we hebben hier en daar alleen wat tekst aangepast.
Hoe is het idee van de muziek op deze EP eigenlijk ontstaan?
Een manager van een theater in Schwaben in Beieren heeft ont benaderd omdat hij interesse had om een theaterspel te blenden met hardrock/metal muziek. Hij heeft ons gevraagd om muziek te schrijven voor een spel met de titel “Prometheus Brain Project”. We hebben zo’n tien nummers gemaakt voor het stuk, een paar waren bestaande Axxis nummers met aangepaste tekst, en zes nieuwe nummers en dat zijn de stukken die op de EP staan. Bernhard werkte daar een jaar in het theater, hij speelde dus ook een rol in het stuk, zong de muziek en speelde hier en daar ook wat gitaar.
Hoe hebben jullie de klassieke verhaallijn van de mythe aangepast in wat een moderne versie van het verhaal werd genoemd?
Je moet in gedachten houden dat Prometheus een god was uit de Griekse mythologie. Hij bracht de mensheid vooruitgang door ze het geheim van vuur te schenken. De theateropvoering gaat over een kritische blik op de negatieve kant van de vooruitgang die dit de mensen bracht. De tekst in de muziek is dus kritisch over de vooruitgang van de mensheid. Dus we hebben ‘Boats Of Hope’ geschreven over vluchtelingenmigratie op de middellandse zee, in 2005 voordat dit een groot ding werd. Muziek over hoe de wereld wordt geregeerd door geld en oorlog telkens weer uitbreekt. Het gaat over hoe sommige wereldleiders als Trump en Erdogan en dat soort mensen die alleen voor zichzelf zorgen en niet voor de mensen voor wie ze verantwoordelijk zijn. Het is dus een kritische blik op de wereld maar vanuit 2005. Als je nu in de wereld kijkt zie je dat het toen geschetste toekomstbeeld één op één past op de huidige situatie.
De mensheid doet veel goede dingen maar ook veel slechte dingen. We maken onze planeet kapot maar tegelijkertijd vechten veel mensen voor onze toekomst. De markten in China bijvoorbeeld waar levende dieren worden verhandeld en gegeten. Wij hebben geen idee van de natuurlijke habitat van deze dieren, we halen de dieren naar onze habitat zonder de gevolgen te overzien en de gevolgen daarvan hebben we nu. We zullen dit als waarschuwing moeten zien dat we onze wereld niet op deze manier moeten misbruiken, een boodschap dat we met meer respect met onze omgeving moeten omgaan.
Hoe ik het zie is dit de link tussen de mythe en de huidige situatie. Het geheim van het vuur heeft ons boven de andere dieren geplaatst, maar wij misbruiken die positie. Prometheus werd gestraft door oppergod Zeus, omdat Zeus het verboden had om de mensheid vooruitgang te brengen. Als de vader van goden had hij het vooruitzicht dat hier slechte dingen van zouden komen.
Dus in de originele mythe eindigde het verhaal niet best voor Prometheus, hij werd aan een berg geketend en iedere dag werd zijn continu doorgroeiende lever werd uitgegeten door een adelaar. Hoe zie jij dit huidige verhaal eindigen? Zal de mensheid eindigen met uitgegeten lever?
Dat vind ik moeilijk te zeggen. Voor sommige mensen zal het vast niet goed eindigen. Er zijn veel uiteenlopende meningen over de situatie. Sommige mensen denken dat ze gestraft worden door hun regering, andere mensen leven nu in complete angst voor het virus. Een hoop zal afhangen van wat regeringen wereldwijd gaan beslissen na deze pandemie, maar de vraag is dan ook of er wel een “na dit virus” zal zijn. Dit virus is nu onder ons en zal niet zomaar verdwijnen. Het zal voorlopig blijven en wij moeten ermee leren leven. Het handen wassen en social distancing zoals het overal genoemd wordt, ik denk dat dit nog lang een onderdeel van ons leven zal blijven. Misschien dat dit dan eindelijk de trigger is waardoor de mensheid iets anders gaat aankijken tegen de omgang met onze leefomgeving, maar dat zal een kwestie van een lange adem zijn. Er is geen schakelaar waardoor alles van vandaag op morgen ineens compleet anders zal zijn.
Als je naar de titel van het werk kijkt, ‘Virus Of A Modern Time’, wie of wat is dan het virus? Is het echt het letterlijke virus wat rondwaart, of zijn wij als mensen het virus?
Pfff goeie vraag. Je kan inderdaad ook de mensheid als virus zien. Vergeleken met mensen is een coronavirus heel klein maar kan behoorlijk ingrijpen op mensen. Als je kijk naar mensen, ook wij zijn klein in vergelijking met de hele wereld, maar kunnen behoorlijk ingrijpen op de planeet. Als je het globale perspectief inneemt kan je de mensheid als vernietigend virus zien. Het gaat erom dat een virus een klein deeltje is wat een enorme impact kan hebben op een veel groter systeem.
Over de muziek op de EP. Aan de ene kant vond ik het typisch Axxis, maar aan de andere kant is het duidelijk verhalende muziek, meer progressief en duidelijk ook duisterder dan het meeste van jullie werk. Het neigt door zijn theatrale kant wat naar ‘Operation Mindcrime’.
Het is anders omdat het thema anders is. De muziek veranderde veel terwijl we eraan werkten. Het was voor ons ook nieuw om te schrijven voor een theaterstuk, en we moesten de muziek ook aanpassen aan het spel. Sommige stukken moesten langer of korter afhankelijk van hun positie in het spel. ‘Operation Mindcrime’ is anders omdat het drie uur is, ik heb het ooit een keer integraal gezien. Ons spel in het theater was drie uur, maar het muzikale deel ervan was veel korter. In die term was het geen musical wat wij gedaan hebben, dus wel wat anders als ‘Operation Mindcrime’. Maar betreft het gevoel wat in de songwriting ligt snap ik de vergelijking. We hebben nu wel nieuw werk klaar, maar met vrij diverse thema’s voor ons nieuwe album. Dus misschien is het leuk om er in de toekomst iets meer mee te gaan doen, maar dat zal niet de nabije toekomst zijn. Ons nieuwe album zal volgend jaar of 2022 komen, afhankelijk van hoe deze situatie zich verder ontwikkelt. We hebben het er al over gehad om misschien een conceptwerk te gaan maken na dit volgende album, maar dat is dus nog toekomstmuziek.
Deze EP is niet de eerste keer dat jullie een kritische blik laten zien tegenover sommige onderdelen van de moderne samenleving. Zo’n vijf jaar geleden hebben jullie een speciale video gemaakt voor het nummer ‘Heavy Rain’?
Dat heeft Bernhard gedaan met een aantal kinderen aan wie hij muziekles geeft, hij werkt deels als muziekdocent. Axxis heeft altijd wel een kritische blik op de wereld in de teksten gehad. Een van onze oudste nummers, ‘Tears Of The Trees’ van ons debuut, ging bijvoorbeeld over de bomensterfte door de wereldwijde vervuiling in die tijd (dit nummer komt uit 1989 toen zure regen een groot milieuprobleem was). Met Axxis hebben we altijd wel die thematiek gehad.
Je had het al over het nieuwe album, volgend jaar of het jaar erna. Hopelijk kunnen we op den duur wel weer terugkeren naar onze normale manier van leven, in ieder geval betreft muziek. Wat zijn je eerste plannen voor wanneer die dag is gekomen?
Dit jaar hadden we behoorlijk wat live optredens op festivals gepland. Axxis is een professionele band, wat betekent dat we leven van het inkomen van onze muziek. Dat maakt dat we nu wel in een kritieke situatie zitten omdat we niet live kunnen spelen en daarbij ook een deel merchandise verkoop wegvalt. Ons leven is in die zin nu wel anders. Het eerste wat we moeten doen is dus kijken welke festivals er volgend jaar gaan plaatsvinden en waar we misschien dit jaar nog kunnen spelen. Hoe dat gaat is onzeker, want hier in Duitsland mogen er in ieder geval tot eind augustus geen liveshows plaatsvinden. Misschien dat er na deze tijd weer kleine shows mogelijk zijn? We hebben onze eigen show in onze thuisbasis gepland op drie oktober. De eerste prioriteit is het binnenhalen van live shows omdat we het geld van de shows en de merch gewoon nodig hebben. Pas daarna komen de plannen voor het volgende album.
Dat waren allen vragen die ik voor je had, voornamelijk over de nieuwe EP dus. Wil je nog iets zeggen voor de Nederlandse en Belgische fans?
Ik weet dat in Nederland en België de mensen vooral onze meer power metal muziek leuk vinden. Ons volgende album zal een mooie mix zijn van het rockerige materiaal als het laatste album ‘Monster Hero’ en het power metal achtige van bijvoorbeeld ‘Utopia’. Hopelijk kunnen we elkaar snel weer ontmoeten op festivals. Axxis heeft altijd goed persoonlijk contact gehad met fans, hopelijk kan dat snel weer opgepakt worden op de manier waarop we dat gewend zijn. Laten we een restart verzoeken aan de hemel. Of aan de hel, geef ik er ook om haha. Maar hopelijk grijpen we dit aan om zelf een paar aspecten van ons leven te heroverwegen en te veranderen.
Check de onderstaande socials voor meer informatie over deze band.