
Coheed And Cambria – Interview met Claudio Sanchez (guitarist/vocalist)
Claudio Sanchez : “Ik kijk terug op zowel goede als slechte momenten en hoe die me hebben gebracht tot waar ik nu ben“
Als er één band is die enorm veel tijd en moeite steekt in hun albums en alles wat daarbij hoort, dan is het wel Coheed And Cambria. Deze Amerikaanse alternatieve rockband is razend populair in Noord-Amerika en ver daarbuiten. Hun nieuwe album, ‘The Father Of Make Believe’, is opnieuw een pareltje, doordrenkt van nostalgie. Ik had het genoegen om te praten met frontman en gitarist Claudio Sanchez, een man boordevol ideeën.
Koen de Waele Ι 21 maart 2025
Hallo Claudio, het nieuwe album ‘The Father Of Make Believe’ zit vol met melancholie. Keek je met zoveel nostalgie terug naar die lange tijd geleden?
Het is niet echt dat ik het verleden mis. Het album gaat ook over hoe de toekomst wordt gevormd en hoe alles zal eindigen. Ik kijk terug op zowel goede als slechte momenten en hoe die me hebben gebracht tot waar ik nu ben. Het liet me ook nadenken over ouder worden en geliefden die zijn overleden. In al die gedachten vond ik de identiteit van het album.
Zelf ben ik geboren in 1974 en bij bepaalde nummers dacht ik ook met weemoed aan die tijd. Als je dat hoort, denk je dan dat de missie geslaagd is?
Zeker. Hoe ouder ik word, hoe meer ik bepaalde beslissingen in vraag stel. Het thema zorgde echter voor zoveel inspiratie voor materiaal. Toen we net begonnen en ons debuut ‘The Second Stage Turbine Blade’ uitbrachten, dacht ik zelfs dat er nooit een tweede album zou komen. Als ik nu terugkijk naar al onze albums, voel ik me heel gelukkig. Het heeft me ook hongerig gemaakt om nog meer albums te maken. Ik voel me goed als ik muziek creëer. Het werkt voor mij therapeutisch en is een noodzaak. Ik ben zo trots op alles wat we hebben bereikt en dat we nog steeds kunnen doorgaan.
Was het leven destijds gemakkelijker? Het internet en de smartphone bestonden nog niet. Je kon nog lekker onbereikbaar blijven. Nu ben je steeds maar bezig.
Het was vroeger op een bepaalde manier gemakkelijker. Maar dan denk ik aan hoe mensen in hokjes dachten en een metal liefhebber alleen naar metal mocht luisteren. Je moest geld betalen voor een album en je investeerde zo in een wereld waarvan je hield. Ik wilde muziek maken in elke vorm van genre. Toen we ouder werden en het streamen van muziek ontstond, begonnen mensen een playlist te maken met meerdere genres. Ik denk dat ons nieuwe album veel hoogten en diepten bevat. De technologie gaat steeds verder en het stoort me niet. Coheed And Cambria is een soort kameleon die kan veranderen. Dat is onze kracht. Het gebeurt soms snel en dan verbaast het me ook. Maar het is hier en het gaat niet meer weg.
Het album begint met ‘Yesterday’s Lost’ en blijft in een gevoelige sfeer, totdat je ineens ‘Blind Side Sonny’ hoort en letterlijk uit je sloffen geblazen wordt.
Haha, voor mij is het nummer gewoon een product van mijn ervaring toen ik het schreef. Bij het schrijven van ‘Yesterday’s Lost’ had ik net een oom verloren aan pancreaskanker. Ik zag al het verdriet en de spijt die zijn lijdensweg met zich meebracht. Ook mijn opa stierf, vijfendertig jaar na zijn vrouw. Ik vroeg me af hoe het leven verder zou gaan zonder mij of als ik mijn vrouw zou verliezen. Deze vragen bleven rondspoken. ‘Goodbye, Sunshine’ gaat over sterfelijkheid. Op een gegeven moment stond ik op de begrafenis van Coheed And Cambria en vierde de goede momenten terwijl ik nadacht over de slechte. ‘Blind Side Sonny’ schreef ik in Parijs, terwijl mijn vrouw in Italië was en mijn zoon bij zijn grootouders in New York. Ik zat alleen en stelde mezelf al die vragen, tot ik mezelf begon te kwellen. Zo ontstond het nummer. ‘Meri of Mercy’ is het tegenovergestelde en gaat over het missen van de vriendschap van mijn vrouw en het verlangen om weer bij haar te zijn. Het album springt naar verschillende plaatsen en momenten in mijn leven. Ik bleef me maar vragen stellen over Coheed And Cambria na ons stoppen en over het leven zonder mij. Vragen die je jezelf stelt op dit punt in je leven.
Toen alles gezegd en gedaan was, kwam ‘The Continuum’, een samenvatting van al die dingen. Alle vragen die je jezelf stelt, blijken uiteindelijk niets waard te zijn. ‘The Continuum II: The Flood’ schreef ik toen alles me begon te raken en ik besefte dat alles telt als de mensen bij je zijn. Hoe je je tijd doorbrengt met je team en geliefden is wat echt belangrijk is. Alles komt tot een einde. Voor mij was het therapeutisch om door die emoties te gaan. Na ‘Vaxis – Act II: A Window of the Waking Mind’ had ik moeite om een gepaste opvolger te maken, want dat was zo’n goede plaat. Nu besef ik dat ik iets speciaals heb gedaan door al die gevoelens en ervaringen samen te brengen op één album.
‘Play the Poet’ is nog zo’n fantastisch nummer en deed me denken aan Faith No More, een van je grote invloeden.
Ik hoor er wel wat Faith No More in. Het was een nummer waar eigenlijk geen plaats voor was tot ik aan de tweede helft van het album begon. Het beschrijft het verlangen om geaccepteerd te worden zoals je bent, in mijn geval als artiest. Iets waar je over piekert. Vandaar de energie en agressie.
In de video voor ‘Someone Who Can’ zie je een jongere Coheed tijdens het eerste touren. Nu speel je veel grotere shows. Was dat destijds een leuke periode?
Absoluut. Het grappige was dat die video verbonden was met de twee andere video’s: ‘Blind Side Sonny’ en ‘Searching For Tomorrow’. Het ware karakter van Sonny komt naar voren als een soort bewaarengel van Coheed. In dat nummer zie je verschillende bandleden verkleed als chefkok of politieagent. Op dat punt worden wij de bewaarengelen van onze jongere zelf. Het is een besef van nostalgie, maar het helpt ook om het concept van de plaat tot leven te brengen. ‘Searching For Tomorrow’ is een verlangen naar iets beters, maar je verblindt jezelf ook met wat je hebt. Vandaar de keuze om van deze drie nummers een video te maken. Er was niets leuker dan acteurs in te huren die ons als jongere versies van onszelf naspeelden. Het was leuk om relikwieën uit die tijd te zoeken zodat ze authentiek overkwamen. De acteur Toby, die mij speelt, droeg zelfs een jas die ik destijds droeg en nog had liggen. De bandleden van Coheed zijn er niet, behalve als oudere versies die de jongere versies van onszelf willen helpen.

Op de achtergrond zitten zoveel lagen en hoor je enorm veel details en andere geluiden. Ben jij van mening dat elk stuk moet opgevuld worden?
Ik wil alle ruimte verkennen en dingen toevoegen die niet echt gewoon zijn voor een rockband. Kijk hier maar even naar (Claudio draait zich om en pakt een voorwerp in zijn rijkgevulde kamer). Dit is een soort waterphone. Je vult het met water en hoort het geluid dat water maakt. Kan je het horen? Ik heb wat opzoekingswerk gedaan en zo kwam ik bij zeldzame instrumenten die op bepaalde momenten iets konden veranderen. Het is het vloeien van emoties en gedachten, dus zocht ik een instrument waarin de luisteraars hun fantasie konden laten gaan. Het instrument treedt nergens naar de voorgrond, maar op het nummer ‘The Continuum II: The Flood’ hoor je het tijdens de zachtere break. Alle schrijven en opnames doe ik hier in de kamer. Die opnames breng ik dan mee naar de studio in Los Angeles en daar werken we samen alles af. Die verzamelwoede van mij maakt mijn vrouw gewoon gek. Gisteren kocht ik een oude Japanse taperecorder. Het zijn vooral de tapes die me interesseerden en ik wilde horen wat men in 1960 opnam. Ik ben gek van die oude dingen, maar mijn vrouw niet (lacht).
Wat is de connectie tussen jou en Parijs? Ik liep er zelf rond in de herfst van 2021 en meer gothic dan op het Père Lachaise kerkhof lopen, vind je niet.
In 1989 verbleef ik er een maand om een ex-vriendin te bezoeken. Ik vond toen inspiratie in The Amory Wars waar ik over schreef. Ik was toen nogal onzeker en wilde mijn levensverhaal daarin verwerken. Ik was nog nooit in Parijs geweest en het werkte erg inspirerend. Dat kerkhof is zo groots. De laatste keer dat ik er rondliep, kwam ik per toeval uit op het graf van Oscar Wilde. Ik wilde iets met muziek doen rond Dorian Gray, het personage dat hij schreef. Het was dus nogal griezelig dat ik tijdens dat schrijven net op zijn graf uitkwam. Ik was er eigenlijk om de graven van Chopin en Jim Morrison te bezoeken.
Een beperkte boxset voor het album komt eraan, inclusief de beperkte editie boxset van Vaxis Act III: The Father of Make Believe, die vanaf vandaag beschikbaar is voor pre-order. Deze boxset bevat een cd en digitale download, samen met verschillende exclusieve items, waaronder de volledig draagbare en functionele helm en neuro-dynamische displaybril van ‘Blind Side Sonny’, een hardcover geïllustreerde novelle koffietafelboek, een app voor het personaliseren van de bril, een poster en een ondertekende overlijdensakte van Siv Trafinder. Hoeveel tijd en moeite steek je in zulke dingen?
Het is grappig dat je dat zegt. De opnames van het album zijn al klaar sinds 2024. Vanaf toen maakten we de illustraties en de helm. Het was heel veel werk, want we hadden nog nooit zoiets op die schaal gemaakt. Het was leuk om een plaat uit te brengen. Eigenlijk ben ik pas op dat niveau bezig sinds de laatste drie albums. Had ik dat gekund vanaf het begin, dan was elk album vergezeld van die extra’s. Die extra’s zijn wat ons zo speciaal maakt. Soms kijk ik daar wel naar terug. Niet alleen naar de albums, maar ook naar alles wat eromheen verscheen. Het is mijn levensverhaal en de karakters en fans grijpen daarnaar.
Hoe past ‘The Father Of Make Believe’ in de bredere verhaallijn van de Vaxis series?
Het gaat om de verlenging van mezelf. Ik voel me de ‘The Father Of Make Believe’. Het omvat zowat alles wat ik creëerde als frontman en hoe de realiteit eruitziet. Het karakter beseft dat de toekomst naar zijn beeld wordt gebeeldhouwd.
Op het podium ga je wild tekeer, maar het valt me op dat je tijdens dit gesprek erg bescheiden bent. Zijn er twee versies van Claudio?
Haha, die podiumversie die je ziet is compleet anders dan de andere versie. Ik ben erg verlegen en het duurde toch wel een lange tijd voordat ik me goed voelde als frontman. Op het podium voel ik me iemand anders. Bekijk het een beetje als Superman. In het normale leven ben ik een saaie Clark Kent en wil ik zeker niet opvallen. Op het podium wil ik wel opvallen en doe ik dingen die ik in het normale leven nooit zou doen.
Wat kunnen we verwachten van de volgende hoofdstukken in deze serie? Je zit aan nummer drie en eindigt telkens bij vijf.
Dat is een goede vraag. Ik weet hoe het gaat eindigen, maar ik weet nog niet goed hoe ik er ga komen. De albums die je tot nu toe hebt gehoord, zijn hoe ik het heb ervaren. Het zal wel een fantastisch en uniek einde zijn. Het is wel moeilijk voor mij. We kunnen het pad nog volgen, maar wat is de uitdaging daarna? We deden al iets unieks met al die albums wat nog nooit werd gedaan. Willen we voortdoen of ons omvormen naar iets anders en andere uitdagingen zoeken? Het is moeilijk om dat te zeggen. Ik zie mezelf nooit stoppen met muziek maken. Ik doe het sinds ik twaalf ben en nu ben ik zesenveertig. Deze kamer is gevuld met spullen en die ga ik zeker niet verkopen. Hoewel mijn vrouw wil van wel (lacht). We zullen wel zien wat er komt na het vijfde album.
Dat was het zo’n beetje. Bedankt voor je tijd.
Jij bent bedankt voor je tijd. Het betekent heel veel voor ons dat mensen interesse hebben in wat wij doen.
