Lords of Metal
Arrow Lords of Metal
Michael Schenker – Universal
Atomic Fire Records
Release datum: 27 mei 2022
“De sleet zit nog lang niet op het spel van Schenker, heerlijke tegendraadse slaggitaarpartijen worden afgewisseld met hier en daar nog steeds briljante solo’s”
8.8/10
Erik Boter I 8 juni 2022

Relatief rap na ‘Immortal’, dat in 2021 het levenslicht zag, brengt Michael Schenker alweer nieuw plaatwerk uit. Het niet kunnen toeren in de Corona periode zal mede debet zijn geweest aan de snelle opvolging. Ik was voor de release wel erg benieuwd naar dit nieuwe album, omdat ‘Immortal’ me een jaar na de release nog steeds kan boeien.   

Na het trieste overlijden van drummer Ted McKenna in 2019 is Bodo Schopf de nieuwe vaste drummer geworden van de Michael Schenker Group. De twee Duitsers kennen elkaar goed omdat zij ook al samen in de Schenker McAuley Group zaten in de jaren negentig. Verder is houthakker Brian Tichy (Dead Daisies, Whitesnake) te horen (op ‘Turn Off The World’) en op ‘A King Has Gone’ horen we zelfs Bobby Rondinelli als trommelaar. Dit nummer is een prima geslaagd eerbetoon aan Ronnie James Dio waar verder ook Bob Daisley (bas) en Michael Kiske (zang, Helloween) op te horen zijn. Een leuk idee om zowel Daisley als Rondinelli op dit nummer te laten meespelen, zij zaten immers met Dio in Rainbow in de hoogtijdagen van die band.

De meeste tracks op ‘Universal’ zijn ingezongen door, daar is ‘ie weer, Ronnie Romero. De man-met-de-dertig-bands doet dat niet onverdienstelijk. Zijn toch wat irritante accent (luister eens naar het meest recente Vandenberg album) is grotendeels verdwenen en op nummers als ‘Emergency’ (de sterke opener) en ‘Under Attack’ maakt de Chileen best indruk. Schenker zou Schenker niet zijn als hij niet een aantal gastzangers op zijn album had uitgenodigd en dus horen we oudgediende Gary Barden in de (beetje zeikerige) powerballad ‘The Universe’  en Ralf Scheepers in de lekkere uptempo rocker ‘Wrecking Ball’.

Schenker zelf is weer lekker op dreef en schreef alle nummers samen met zijn kompaan van de laatste jaren, producer Michael Voss. Voss mocht zelf ook weer een nummer inzingen; ‘London Calling’ is een duet geworden tussen Voss en Romero. De riffs van de meester zijn in een nummer als ‘Sad Is The Song’ nog steeds fenomenaal te noemen. En wat dacht je van ‘Au Revoir’? De sleet zit nog lang niet op het spel van Schenker, heerlijke tegendraadse slaggitaarpartijen worden afgewisseld met hier en daar nog steeds briljante solo’s. Dat liet hij ook horen en zien tijdens zijn meest recente optreden in de Zoetermeerse poptempel De Boerderij.

De enige kritiek die ik op ‘Universal’ heb is dat de laatste albums ‘Resurrection’, ‘Immortal’ en nu ‘Universal’ min of meer onderling uitwisselbaar zijn. Zelfde schrijversteam, zelfde producer, zelfde artwork. De verrassing is er een beetje af dus voor zijn volgende studioplaat gun ik Schenker, hoe goed het duo Schenker/Voss ook werkt, een andere producent en een andere artwork artiest. Dit staat volledig los van de kwaliteit van dit album. Voor Schenker adepten is ‘Universal’ absoluut verplichte aanschaf.