Corporate Death: “Ik maakte de beruchte John Wayne Gacy wijs dat ik vegetariër was, maar dat was gelogen. Maar zo moest ik enkel de aardappelpuree en erwten opeten en was ik van die vieze brokken gevangenisvlees af.”
Het duurde maar liefst negen jaar eer Macabre met een nieuw album tevoorschijn komt. Hun ‘Carnival Of Killers’ mag beschouwd worden als een van hun betere albums ooit. De band tekende bij Nuclear Blast en er wacht hun een rooskleurige toekomst. Hoewel rooskleurig natuurlijk niet echt past bij hun imago. Hun teksten zijn telkens geïnspireerd op de meest wrede seriemoordenaars die de wereld ooit heeft gekend. Zanger/gitarist Lance ‘Corporate Death’ Lencioni gaf wat meer inzicht in zijn morbide teksten die soms samengaan met melodieën van klassieke kinderliedjes.
Koen de Waele Ι 02 november 2020
Jullie zesde album ‘Carnival Of Killers’ is een dijk van een album geworden. Waar vinden jullie steeds die inspiratie over seriemoordenaars die leefden over een periode van honderd jaar?
Het laat onze vooruitgang horen. Elk album klinkt een beetje anders. Op het nieuwe wilde ik een pak meer variatie horen en ook mijn zang tot het uiterste laten gaan. Je hoort tussen de nummers onderling heel veel verschil. We hebben echt ons best gedaan. Ik hoop dan ook dat iedereen ervan kan genieten want eigenlijk is het ons beste album ooit.
Moest je met ooit een etentje bij kaarslicht kunnen hebben met een van die kerels of vrouwen, heb je dan een voorkeur?
Ik weet het niet echt. Ik heb wel John Wayne Gacy ontmoet in de dodencel. Ik ben er tot drie maal toe op bezoek geweest. Samen met Dennis The Menace, onze drummer. Ik had Gacy enkele keren geschreven en ineens nodigde hij ons uit. Het was maar vijf uurtjes rijden van waar ik woon. Kaarslicht was er niet bij maar hij nodigde ons wel uit om te blijven eten. Jammer dat het gevangeniseten zo erg leek op hondeneten. Ik maakte de beruchte John Wayne Gacy wijs dat ik vegetariër was, maar dat was gelogen. Maar zo moest ik enkel de aardappelpuree en erwten opeten en was ik van die vieze brokken gevangenisvlees vanaf. Het was wel een speciaal moment in mijn leven dat ik eens wilde meemaken. Uiteindelijk hebben we wel lange gesprekken gehad. Zo heb ik verschillende foto’s samen met hem en hij gaf me enkele van zijn schilderijen mee. Een ervan was een schilderij van Pogo The Clown met een circustent als achtergrond. Je weet dat zijn bijnaam Pogo The Clown was. Zo kwam ik dan op het idee van de albumcover. Het is eigenlijk een van de beste covers die we al gehad hebben en het idee kwam dus van de John Wayne Gacy.
Een album van Macabre staat steeds garant voor een resem van stijlen. Dat gaat van grindcore tot death metal, heavy metal, rock en iets dat je nog het best kan beschrijven als oempa oempa. Moet je een beetje intellectueel gek zijn om zoiets te bedenken?
Niet echt. Ik ben al wat ouder en groeide op met de radio. Ik luisterde vooral naar die top veertig hits van de jaren zestig en zeventig. Ik ben al heel mijn leven een fervente karaoke zanger. Ik zong al die nummers eerst thuis met een microfoon alvorens ik naar de karaoke bar ging. Zo oefende ik meer als honderd nummers in variërend van The Beatles, Johnny Cash en Elvis Presley. Die namen waren de grootste inspiratie voor mij. En dat over tientallen jaren heen. Ik hou ook wel van Black Sabbath maar in die periode bestonden er nog geen death metalbands. Ik voegde dat later toe. Op dit album, ben ik verantwoordelijk voor alle zangpartijen. Onze bassist die vroeger ook wel eens meezong, leeft in een andere staat. Toen hij langskwam, was er juist tijd voor zijn baspartijen.
Je kan Macabre gerust een legendarische band noemen. Maar dat geheimzinnige heerst ook wel een beetje omdat je in de vijfendertig jaar van jullie bestaan slechts zes albums uitbracht. Tussen ‘Grim Scary Tales’ en ‘Carnival Of Killers’ zit zelfs een periode van negen jaar.
Ik heb nooit iets willen forceren door elke drie jaar een album uit te brengen. We zochten een platendeal en wilden nergens overhaast tekenen. Er waren een pak aanbiedingen maar uiteindelijk kwamen we bij Nuclear Blast terecht. In 1993 zaten we al eens bij hun maar dan waren ze nog een pak kleiner. Momenteel zijn zij het grootste metal label ter wereld. Ze hebben een enorme catalogus en gaan onze voorgaande albums opnieuw uitbrengen. Zo zullen een pak meer mensen ons werk leren kennen. Maar het zal nu wel geen tien jaar duren eer we nog eens met nieuw werk tevoorschijn zullen komen. Als de tijd rijp is, begin ik eraan.
Het artwork is echt wel goed. Het heeft iets weg van een kindertekening maar dan op een macabere manier. Was dat waar je echt naar zocht?
Helemaal. Het idee kwam dus van Gacy zijn schilderij. Ik heb een goede vriend in Australië die ook tattoo artiest is. Laz Gein, hij zit ook op Instagram. Hij stuurde me verschillende tekeningen van seriemoordenaars op naar mijn smartphone. We pasten die dan aan tot ze helemaal klaar waren en herschikten ze tot het helemaal in orde was. Het is een van onze beste covers ooit.
Met ‘Warte, Warte’ deed je zelfs een nummer in het Duits. Spreek je dat eigenlijk?
Ik ken een paar woorden. Maar het was een oud nummer waar een oom me ooit eens over aansprak. In Duitsland was het destijds een hit. Ik heb dat nummer eigenlijk nooit teruggevonden. Uiteindelijk vond ik het dan toch terug via mijn smartphone. Ik dacht direct wauw, op zoiets wacht ik al jaren. Ik maakte er dan mijn eigen versie van. Ik heb in Chicago een vriend wonen die de Duitse taal perfect machtig is. Hij hielp me met de vertaling en de uitspraak. Dus Duitsers gaan me perfect kunnen verstaan. Maar het bleef een heel moeilijk te zingen nummer.
Mijn kinderen kennen de melodie van ‘The Wheels On The Bus’. Ik denk dat jullie zowat de enige band zijn die van een kinderlied een nummer over Ted Bundy kan maken.
Er is zelfs een video van gemaakt die uitkomt op de dag van de officiële albumrelease. Het is een nummer dat ik al ken sinds mijn kindertijd. Mijn moeder kocht verschillende kinderalbums en het er stond ergens op. Toen ik groter werd en opgroeide is die melodie me altijd bijgebleven. Het is rare muziek maar ik kan het wel smaken. Als je dat hoort terwijl je aan het werk bent, ga je de melodie toch blijven onthouden. Het klinkt zelfs nog raarder als we zingen over een seriemoordenaar op de melodie van een kinderlied.
Ook ‘Them Dry Bones’ is een klassieker. Ik verrichtte wat opzoekingswerk en de oudste versie van dat nummer is van 1947 als uitvoering van The Delta Rythm Boys.
Dat heb je goed gevonden hoor. Ik heb dat ook teruggevonden via mijn smartphone en die versie paste nog het beste bij ons. Ik maakte het wat leuker en vormde het om naar onze stijl. Het is een oud gospel nummer.
Staan er zo nog verborgen schatten op het album?
Er is nog een nummer dat zal verschijnen als bonustrack. Het is een klassiek country nummer dat ik heb omgevormd tot een nummer over de Russische moordenaar Andrej Tsjikatilo. Maar op de meeste versies van het album ga je het niet vinden.
Ik dacht eerst dat al die gekke seriemoordenaars vooral bestonden in de Verenigde Staten, maar ook de slager van Hamburg en Leonarda Cianciulli uit Italië zijn onderwerpen geworden. Had je nog andere moordenaars in je hoofd?
Ja hoor. Maar ik was wat beperkt in tijd. Ondertussen heb ik al heel wat boeken gevuld met aantekeningen van nummers die nooit zijn afgewerkt. Er staan ook wel wat Europese moordenaars in,maar dat zal voor de toekomst zijn.
Heel wat bands die startten in de jaren tachtig, hebben nog steeds dat jaren tachtig geluid. Maar dit album klinkt echt wel modern. Ben jij wat mee met al die moderne snufjes?
Het is nu helemaal anders. Vroeger was het opnemen en mixen en dat was het voor de band. Nu kon ik de album cover maken met een Australiër zonder dat ik hem zag. Enkel maar door wederzijdse contacten met een smartphone. Hetzelfde met de mix van het album. Ik kon die als ruwe versie al beluisteren en beslissen wat ik er aan wilde veranderen. Dit wat luider of op die gitaar wat meer delay. De technologie van vandaag is eigenlijk niet te geloven. Jammer dat het vroeger zo niet was. Het maakt een album opnemen een pak goedkoper en eenvoudiger. Ik wou eigenlijk dat het vroeger ook zo was.
Ik was aanwezig op jullie laatste optreden in België. Dat was op 02/08/2020 in Lokeren. Er waren niet zoveel bezoekers maar de aanwezigen waren toegewijde Macabre fans. Waarom spelen jullie zo weinig op festivals?
We spelen soms wel op festivals hoor,maar er werden geen albums uitgebracht, dus was er ook weinig vraag naar ons. Normaal deden we afgelopen zomer enkele festivals waaronder het Bloodstock Festival,maar wegens Corona werd dat afgelast. Het is terug voorzien volgende zomer dus ik hoop dat we nog mogen komen. De meeste bands die er in 2020 gingen spelen, komen nu gewoon terug in 2021. Ik hoop echt wel dat we terug op toer mogen gaan. We zijn van plan een headliner tour te doen waar we toch vijfenzeventig procent van dit album willen spelen en nog wat oude nummers. De sets zullen steeds langer worden. Maar landen zoals de VS, Canada, Australië en Europa willen we zeker aandoen. Ik hoop volgende lente van start te gaan.
Jullie hadden in elk geval veel plezier op het podium en uit goede bron heb ik vernomen dat jullie er heel wat drank hebben verzet.
Het was in elk geval heel leuk. Ik ben enkele jaren geheelonthouder geweest maar nu drink ik af en toe wel terug alcohol. Ik wacht wel tot na het optreden. Het moet een goede beleving blijven voor de mensen die naar ons komen kijken.
Macabre bestaat ondertussen vijfendertig jaar en bestaat ondertussen nog steeds uit dezelfde drie bandleden wat al een prestatie op zich is.
Ik denk dat we ondertussen nog de enige band zijn die na al die tijd nog samen is. Of misschien dat ZZ Top nog een uitzondering is. Maar we zijn al zolang vrienden. Sedert 1981 zaten we in een band. We hadden toen nog een zanger en speelden wel hevige stukken. Pas sinds 1983 begonnen we met seriemoordenaars als onderwerp. In 1985 werd Macabre dan opgericht en smeten we de zanger buiten. Met drie is het een pak gemakkelijker in een band als met vier of vijf. Niemand van ons is ooit gehuwd of heeft kinderen. Soms was het wel eens bijna zover maar het is er nooit van gekomen. Dus toeren en muziek spelen is nooit een probleem geweest.
Hoe kwamen jullie eigenlijk in contact met Nuclear Blast?
Onze manager heeft dat allemaal geregeld. We werken als vijfentwintig jaar samen en hebben het volste vertrouwen in hem. Er waren heel wat aanbiedingen en hij praatte met al die mensen van verschillende labels. We zijn wel blij dat we terug bij Nuclear Blast zijn. In het verleden hadden we nog nooit een muziekvideo gemaakt en nu hebben we er al een voor ‘Your Window Is Open’, het nummer over Richard Ramirez, the night stalker. En er is nog eentje op komst over Ted Bundy. We krijgen ook een pak meer promotie. We zijn dus heel tevreden met het label.
Bedankt voor je tijd. Als je nog een laatste boodschap hebt voor onze lezers, ga je gang.
We willen iedereen bedanken die ons over al die jaren heen gesteund heeft. We kunnen niet wachten om terug op toer te gaan en iedereen terug te zien.
Check de onderstaande socials voor meer informatie over Macabre.