Lords of Metal
Arrow Lords of Metal

Viogression

 

Brian DeNeffe: “Vervolgens spraken Bryan en ik ruim vijf jaar niet meer met elkaar, maar uiteindelijk raakten we weer in gesprek en begonnen wat te jammen en schrijven in mijn eigen studio, gewoon voor de lol. Het duurde niet lang voor dat we er achter kwamen dat hetgeen we schreven eigenlijk gewoon Viogression materiaal was.”

Toen ik de reissue van het debuut van Viogression toebedeeld kreeg om te recenseren, herinnerde ik me dat de band in 2014 nog een EP had uitgebracht. Na een snelle check blijkt dat Viogression nog steeds actief is en zelfs aan een nieuw album werkt. Dat Hammerheart Records nu ‘Expound And Exhort’ opnieuw uitbrengt, is reden genoeg om zanger Brian DeNeffe wat vragen voor te leggen. Er is immers genoeg te vertellen over deze gave death metal band uit Milwaukee, Wisconsin.
Pim Blankenstein Ι 18 maart 2020

Er gebeurt momenteel een hoop in het Viogression kamp. Laten we eens beginnen met de re-release van jullie debuut ‘Expound And Exhort’, welke door Hammerheart Records in diverse verschillende formats opnieuw zijn uitgebracht. Hoe kwam dit allemaal tot stand?
Er is inderdaad een hoop aan de hand. Voor wat betreft de ‘Expound And Exhort’ re-issue door Hammerheart, we wilden iets speciaals doen toen het dertigjarig jubileum van de plaat naderde. Ik ontmoette een goede vriend op een show van Realm en had er met hem een gesprek over. Hij op zijn beurt sprak er over met Guido van Hammerheart, met wie we overeenkwamen om er een hele speciale re-issue van te maken, inclusief de eerste twee Viogression demo’s en een lading oude flyers en foto’s.

‘Expound And Exhort’ kan gezien worden als (een soort van) verborgen juweeltje, wat mijns inziens voor een groot deel te wijten is aan het feit dat de plaat bij de release in 1991 niet de aandacht kreeg die het verdiende. Als je zelf terugkijkt naar deze periode, wat zijn dan volgens jou de oorzaken? Een gebrek aan goede tours ter promotie? De verkeerde platenmaatschappij?
’Expound And Exhort’ werd in Europa uitgebracht door Tombstone/Communique. Mark Grey was destijds ons contactpersoon. Hij woonde in Newcastle en werkte zich uit zijn naad om ons op de kaart te zetten in Europa. Voor Noord-Amerika wilden we graan een licensing deal. We hadden daarover gesprekken met Brian Slagel van Metal Blade, onze eerste keus voor een deal in Amerika. Onze manager daarentegen voerde gesprekken met Kraze Records, die een betere deal qua percentage van de opbrengst aanbood. Op het laatste moment koos onze manager dus voor Kraze Records. Wij kregen toen de kkans om als support mee te gaan op de Death & Pestilence tour, en eerlijk gezegd was dat voor ons ideaal. Helaas werd na de eerste week van de tour Kraze Records opgeheven, dus hadden we geen label meer, geen advertenties en geen PR. Veel mensen die ik toentertijd sprak hadden dan ook nog nooit van de band gehoord, totdat ze ons op tour zagen. Het juiste antwoord op je vraag is dus dat de beslissing van onze manager om in zee te gaan met een malafide label op basis van een voorgespiegeld rendement wat slechts ietsje beter was dan het aanbod van Metal Blade heeft ‘Expound And Exhort’ de das om gedaan.

Deze heruitgave bevat zolas al eerder opgemerkt de twee demo’s die jullie ooit opnamen voor het werk aan de LP van start ging. De ‘Execution’ demo ligt muzikaal in het verlengde van jullie debuut. De ‘Perception Blur’ demo echter laat een meer death/thrash-achtig geluid horen. Kan je ons iets meer vertellen over jullie begindagen en de reis naar het death metal geluid wat we hebben leren kennen van ‘Expound And Exhort’?
Het leeuwendeel van het materiaal voor ‘Perception Blur’, de eerste van deze twee demo’s, was al geschreven voor ik bij de band kwam in 1989. Ik heb alleen iets te maken met het titelnummer. Nadat de opnames achter de rug waren werd het al snel duidelijk dat niet iedereen in de band blij was met het resultaat. Deze nummers, waarvan sommigen al jaren oud, waren geen goede representatie van waar de band op dat moment voor stond of naar onderweg was. Drie maanden later waren we dus weer terug in dezelfde studio en namen daar de ‘Execution’ demo op. De nummers op deze demo waren wel een gerealiseerde visie van wat we daadwerkelijk wilden creëren.

Bijna tegelijkertijd HPGD Productions released een demo compilatie getiteld ‘Perception Blur’. Deze CD bevat beide demo’s plus een demo van Apocalypse (de voorganger van Viogression) en een paar niet eerder uitgebrachte nummers. De uitgave bevat ook liner-notes en aanverwant materiaal, aangeleverd door jullie originele drummer, Jef Jaeger. Beschouwen jullie deze uitgave ook als een officiële release, en waren jullie zelf ook betrokken bij de totstandkoming van dit product? En heeft het überhaupt zin om twee releases uit te brengen met praktisch hetzelfde materiaal?
Jeff zat maar een jaar in de band. Hij richtte Rape op, en daarna Apocalypse, maar toen het Viogression werd duurde het niet lang voordat hij gevraagd werd de band te verlaten. Jef is nog steeds trots op de twee demo’s die hij inspeelde, en hij heeft me bij een of andere show een keer benaderd met de vraag of we nog iets met dat oude materiaal konden doen. Ik heb er verder helemaal niks mee te maken, het is helemaal zijn ding. Ik heb de liner-notes niet gelezen, dus geef ik er ook geen commentaar op. Voor wat betreft ‘officiële release’, het komt niet eens in de buurt! Het is niks meer of minder dan een egotrip van Jef. Nee, de ‘Expound And Exhort’ re-issue, inclusief demo’s, dat is de grote bonus voor de OSDM fans.

Er wordt gesproken over een derde demo uit 1990, getiteld ‘Devils’. Waarom is deze niet meegenomen op deze plaat? En dan is er ook nog de niet-uitgebrachte demo ‘Sol’ uit 1993, wat kan je ons daar over vertellen?
Nadat we Jef de band uit hadden geschopt haalden we Bryan’s tweelingbroer Barry binnen om op de drukkruk te gaan zitten, en besloten een nieuwe demo op te nemen met onze nieuwe slagwerker. We togen naar de Mauer Brothers Recording Studio en namen daar twee nieuwe nummers op. Dat waren ‘Fragmented Carcass’ en ‘Circle Of The Divine’, welke later hun weg vonden op de ‘Devils’ demo. Een paar weken later tekenden we een deal met Tombstone de de ‘Devils’ demo ging op in het ‘Expound And Exhort’ album. De demo uit 1993 zijn we kwijtgeraakt. Het enige wat er nog van rest is een video met daarop wat live opnames, maar ik weet niet of daar nog kopieën van zijn.

We hadden het over jullie voormalig drummer Jef Jaeger. Hij drumde alleen op de twee eerste demo’s en zat later in Morta Skuld. Zijn vervanger was Barry Jaeger. Dan is daar ook nog Bryan Jaeger, jullie bassist, en nog ene Paul Jaeger die in Rape speelde, de voorloper van Apocalypse. Zijn die gasten allemaal aan elkaar verwant? Zijn ze ook allemaal nog steeds bezig in metal en spreek je ze wel eens?
Yep, het zijn allemaal broers. Jef is de oudste, dan krijg je Paul en als laatste de tweeling Bryan en Barry. Sommigen van de broers spelen nog steeds, en ik spreek ze af en toe nog steeds.

Nu de naam Morta Skuld toch gevallen is, jullie hadden daar een aardige scene zo eind jaren 80 / begin jaren 90. Dr. Shrinker, Phantasm, Accidental Suicide, allemaal geweldige bands. Zijn er zover je weet nog wat van deze bands actief? And hoe gaat het überhaupt met metal in Milwaukee?
Ik spreek Dave van Morta Skuld nog elke dag. Jim Potter van Dr. Shrinker maakte tot voor kort nog deel uit van de Viogression line-up maar die heeft de band verlaten. Onze huidige bassist is Jason, welke voorheen deel uitmaakte van Morta Skuld en Dr. Shrinker. Ed Jackson (R.I.P.) van Accidental Suicide en ik waren vrienden sinds de middelbare school. Bill Mears (Accidental Suicide) heeft nog een tijdje bij ons gespeeld vijf jaar geleden maar heeft inmiddels Accidental Suicide weer nieuw leven ingeblazen. De scene hier is veranderd, maar ook gegroeid. We hebben de nodige nieuwe coole bands hier, zoals de band van Jason Ellis: Cryptual.

We gaan even terug naar de tijd dat ‘Expound And Exhort’ werd released. Jullie deden een tour toen met Death en Pestilence. Deden jullie toen veel tours en on-off gigs?
We hebben toen de gehele Noord-Amerikaanse tour (inclusief Canada) gedaan, dat waren meer dan 40 shows. We hebben gespeeld met Coroner, en we deden ook shows met bands als Laaz Rockit, Morbid Saint en Malevolent Creation.

In 1992 volgde het album ‘Passage’. Wat kan je ons daarover vertellen? Naar wat ik er over gehoord heb waren jullie destijds niet tevreden over de manier waarop de plaat released werd. En kunnen jullie er nog wat aan doen?
Passage’ werd door Progressive Records uitgebracht, maar wij waren er helemaal nog niet klaar mee. We hadden de toezegging dat de plaat netjes afgemaakt zou worden, maar ze deden er niks aan en brachten gewoon een incompleet album uit. Toevalligerwijs is dit recentelijk ook besproken, en het zou zomaar kunnen dat we iets gaan plannen voor de dertigste verjaardag van ‘Passage’.

Was het ‘Passage’ fiasco de laatste nagel in de doodskist voor het voortbestaan van de band?
De release van het incomplete ‘Passage’ en alle leugens van het label er omheen eiste een behoorlijk tol van de band, en uiteindelijk was ik de enige die over was van de originele line-up. We hadden toentertijd een vijf albums deal met Tombstone gesloten, dus ging maar even met een advocaat praten om te zien of we ons een weg uit het contract konden onderhandelen. Hij adviseerde ons de band maar op te heffen, dat was de makkelijkste manier om uit het contract te stappen.

Dat was allemaal bijna dertig jaar geleden. Momenteel zijn jullie weer actief, al is het nog wat onduidelijk wanneer jullie weer begonnen zijn. Ik heb ooit eens ergens gelezen dat twee van jullie ergens in 2001 weer aan het jammen en schrijven zijn geslagen. En hoe zit het met de band Medusa Oblongada die je een ook een tijdje had?
Om met die laatste te beginnen, nadat Viogression werd ontbonden startte ik samen met de gitarist Medusa Oblongata. We namen wat demo’s open scoorden een deal bij Megalith Records waar we één album voor maakten. Er werden ook wat shows gespeeld, maar de band viel niet lang daarna uit elkaar. Vervolgens spraken Bryan en ik ruim vijf jaar niet meer met elkaar, maar uiteindelijk raakten we weer in gesprek en begonnen wat te jammen en schrijven in mijn eigen studio, gewoon voor de lol. Het duurde niet lang voor dat we er achter kwamen dat hetgeen we schreven eigenlijk gewoon Viogression materiaal was. We hadden nu een drummer nodig die dit materiaal kon spelen, en die vonden we in sessie muzikant Eric Shultek. We jamden een paar keer, en dit beviel zo goed dat we hem hebben ingehuurd om de EP ‘A Pure Formality’ in te drummen.

Die EP verscheen in 2014, telde vier nummer en bevatte vier songs en gastsolo’s van Paul Masvidal en James Murphy. Hoe raakten deze twee heren betrokken bij deze productie?
Paul en ik zijn goede vrienden en we hebben regelmatig contact. Ik vertelde hem dat we aan het opnemen waren en vroeg hem of hij in was voor een gastrol. James is natuurlijk ook een geweldige gitarist, dus hebben we hem ook gewoon gevraagd.

Het lijkt er inmiddels op dat jullie weer helemaal terug zijn als actieve band, inclusief opnames voor een hele nieuwe plaat. Wat kan je ons vertellen over de huidige stand van zaken?
Ons nieuwe album heet ‘3rd Stage of Decay’. Er zullen tien nummers op terecht komen en momenteel zitten we in de studio om de boel op te nemen. Duane Timlin is inmiddels gereed met de drumtracks. Jason Hellman werkt nu aan de bass tracks, en Matt Holtz is bezig met de gitaarpartijen. Bereid je ook alvast maar voor op wat verrassingen. Het gaat een bruut en vernietigend album worden, en ik kan niet wachten om het op jullie allen lost te laten.

Nou, ik ben benieuwd. Ik denk dat we hiermee alle belangrijke zaken wel gecovered hebben. Is er nog iets wat je wilt zeggen tegen onze lezers?
Jazeker! Onze grote dank gaat uit naar de underground en iedereen die ons al die tijd gesteund hebben. “‘The 3rd Stage of Decay’ is for you, we don’t forget, we are legion!”

Check de onderstaande socials voor meer informatie over deze band.