Lords of Metal
Arrow Lords of Metal

Scott Stapp

 

Scott Stapp: “Nu leef ik een sober leven en doe ik waar ik van hou. Ik ben blij dat ik uit die negatieve spiraal geraakt ben. ”

Samen met Mark Tremonti (Alter Bridge) richtte Scott Stapp in 1993 de band Creed op. Met albums als ‘My Own Prison’ (1997), ‘Human Clay’ (1999) en ‘Weathered’ (2001) haalden ze duizelingwekkend hoge verkoopcijfers. Met recht wordt Creed dan ook gezien als één van de voornaamste bands uit de post grunge periode. Na de eerste split waren er nog succesvolle reünietournees, maar Scott presenteert zich nu vooral als soloartiest en bracht eerder de albums ‘The Great Divide’ (2005) en ‘Proof Of Life’ (2013) uit. In juli jongstleden kwam het derde soloalbum ’The Space Between The Shadows’ uit en aangezien dit een intense catharsis van de moeilijke periode gedurende de laatste vijf jaar is, hadden wij een diepgaand gesprek met de herboren zanger.

Door: Vera Matthijssens Ι 20 augustus 2019

Hoe gaat het ermee?
Goed. Ik ben opgewonden omdat het album nu eindelijk uit is en ik ben benieuwd naar de reacties.

Het is een heel emotioneel album. Kunnen we stellen dat ‘The Space Between The Shadows’ uw leven gedurende de laatste vijf jaar reflecteert, alsof we naar een film over jou aan het luisteren zijn?
Absoluut en ik denk dat het qua geluid en de manier waarop we het presenteren heel cinematisch is. Het betekent dan ook heel veel voor me dat je dat opmerkt, want het betekent dat we in ons opzet geslaagd zijn.

Je hoort dit duidelijk, net alsof het een catharsis is…
Inderdaad. Het was soms een heel catharsisachtige ervaring. Het is veelal een reis vanaf de eerste song ‘World I Used To Know’ tot de laatste ‘Ready To Love’. Het vertelt letterlijk het verhaal. Het focust echter niet alleen op introspectief zijn en een persoonlijke reflectie van wat er gaande is. Er zijn ook reacties op dingen die gebeurden in het leven, sociale observaties en dingen die gebeurden buiten mijn leefwereld. Het vertelt een beetje over alles.

Kan je een voorbeeld geven van dingen die om je heen gebeurden en die je geïnspireerd hebben om een song over te schrijven?
Daar hoort ‘World I Used To Know’ zeker bij, alsook ‘Face Of The Sun’, ‘Red Clouds’ en ‘Gone Too Soon’. Al deze songs vinden tekstueel hun oorsprong in wat ik meegemaakt heb. Zeker ‘Gone Too Soon’, dat handelt over het heengaan van Chris Cornell en Chester Bennington en over  overlevingsdrang en zelfmoord, een overdosis nemen en dergelijke dingen. Dat gaat heel diep. De andere songs gaan over het klimaat en wat je ervaart als je het nieuws bekijkt of kranten leest. Het zijn mijn observaties van het sociale en politieke landschap die hun neerslag gevonden hebben in deze songs.

Ja, ‘Red Clouds’ is één van mijn favorieten…
O dank je. Dat is mijn favoriete song vanwege de vibe en de flow. Tekstueel heb ik een standpunt ingenomen, maar ook wat melodieën betreft in de strofen. Dat had een atmosfeer waar ik echt van hield. Het refrein is dan weer erg anthem achtig en wederom een erg filmische song is het. Het is een nummer waar ik erg trots op ben.

Kan je wat meer vertellen over de opnamesessies, want je werkte samen met een aantal vrienden in een gezellige sfeer, heb ik me laten vertellen…
Inderdaad, ik werkte met een aantal vrienden samen, met wie ik al meer dan tien jaar af en toe samen schrijf. Marti Frederiksen en Scott Stevens. Ik had echt het gevoel dat het tijd werd dat ik de volgende stap nam met deze gasten om het album samen met hen te coproduceren. Dit omdat ik wist dat mijn vriendschapsband met hen zo hecht en close was dat ik wist dat ze mij zouden pushen, de waarheid zeggen en me uitdagen om het beste van mezelf te geven, tot het uiterste van mijn grenzen. En dat is nou net wat er gebeurd is. Het was ook een bijzonder gezellige omgeving, omdat het zo dichtbij is. We hebben al zo dikwijls samengewerkt. In essentie vormen we een band. Op die manier hebben we al veel geschreven en het was nu een uitdaging om ook voor de productie samen te werken. Het was echt een vruchtbaar en lonend creatief proces.

Maar ik denk dat de verhuis naar een andere plek ook veel bijdroeg aan het herwinnen van je geestelijke rust, is het niet?
Wel, de oorspronkelijke verhuizing naar Nashville gebeurde aanvankelijk vooral omwille van mijn gezin. Ik ging altijd van Florida naar Nashville wanneer ik niet op tournee was, om er songs te schrijven en ik heb er mijn magazijn. Mijn tourband is daar ook, handig voor repetities. Ik was heel veel weg van huis, ook als ik niet op tournee was. Aanvankelijk deed ik het dus om meer tijd met mijn familie te kunnen doorbrengen en ook om beter te kunnen werken als ik niet op tournee was. Maar het gaat nu veel verder en dieper voor me. Er is zo’n aardige artiesten- en muziekgemeenschap daar. Dat is hartverwarmend. Het is een enorm fijne plek om te wonen en te leven  Als ik er nu op terugkijk was het inderdaad een goede, frisse, nieuwe start.

Hoe lang geleden ben je verhuisd?
Nu ruim drie jaar geleden.

Dan zult ge u toch al thuis voelen. Voor mij doet Nashville me altijd aan countrymuziek denken. Is dat nog steeds zo?
Het is heel divers. Dat is vroeger jaren zo geweest, maar nu is het een echt mekka voor pop en rock, voor alle muziekgenres in feite. Halestorm, Megadeth, Kings Of Leon, The Black Keys, allerlei artiesten van alle genres zijn daar komen wonen nu, juist vanwege die muziekgemeenschap. Het is dus veel meer dan een bakermat van countrymuziek nu. Het heeft zich echt uitgebreid.

Bestaat er een kans dat je naar Europa zou komen om concerten te spelen?
Absoluut. We staan op het punt om het schema vrij te geven en we hebben de geschikte periode om naar Europa te komen onderzocht. We zullen weldra alles aankondigen, van zodra alles bevestigd is. Zeg maar tegen je lezers dat ze me blijven volgen op sociale media en op mijn website.

Ah dat is goed nieuws, want nu zit je middenin een US tour denk ik…
Inderdaad, we zijn nu in het midden van de US tour en daarna zijn we klaar om het buitenland aan te pakken, maar dat kan ik nu nog niet aankondigen. Europa of ergens anders ter wereld in november en december en volgend jaar komen de Europese data.

Ik wou het ook nog even over de song ‘Name’ hebben. Die tekst is zo direct en emotioneel… Kan je vertellen hoe je je voelde toen je dat schreef?
Ja. Ik denk dat dit een ervaring was waarvan ik de emoties diep in mij begraven en weggestopt had. Ik realiseerde me niet hoe diep die ervaring me als kind geraakt had en invloed had gehad op mij als volwassene. Ik herinner me dat ik in mijn woonkamer zat en naar mijn drie kinderen keek. Ze waren samen aan het spelen en lachten en beleefden plezier. Ik zag hun vrede en geluk en beschermde omgeving, de zekerheid van mijn liefde… Ik weet niet waarom die gedachte juist in me opkwam op dat moment na al die jaren, maar ik dacht toen: ‘Dat heb ik niet meegemaakt. Ik had niet wat zij hebben.’ Dus liep ik naar de studio en deelde dat gevoel met een vriend, Scott Stevens, met wie ik al jaren samen schrijf. En toen vertelde hij het verhaal over hoe zijn vader hem in de steek gelaten had. Hij verliet zijn gezin toe Scott heel jong was. Deze conversatie resulteerde in een jamsessie. We deelden gewoon onze gevoelens en gedachten op een heel rechtstreekse en diepgaande manier mee. We voelden hetzelfde en kwamen nog nader tot mekaar. Ik denk ook dat die song over een ouder die zijn kind in de steek laat een bredere betekenis heeft, zelfs voor mensen die dat niet meegemaakt hebben. En dat is jezelf niet laten gaan of het hoofd laten zakken en vooral geen negativisme of pijn of een dramatische gebeurtenis die je overkomen is, doorgeven aan of uitwerken op je kinderen. We moeten positief blijven, zowel voor onszelf, voor onze kinderen, of voor iedereen waarmee we in contact komen. Vooral kinderen. Het is belangrijk voor de volgende generatie. Breek de cyclus van negatief denken. In essentie is dat het thema van die song.

Wat kan je vertellen over het visuele aspect, zoals het artwork of videoclips?
Op de cover zie je een jongetje op de rugzijde, terwijl hij naar een oog toe wandelt. Boven dit tafereel zie je mijn gezicht, een man verschijnt. Het is bijna als een perceptieverandering, een verandering in maturiteit, een verandering in de manier waarop je de wereld bekijkt. De jongen wandelt een afgrond tegemoet maar hij komt eruit als een man met nieuwe perspectieven, klaarheid en maturiteit. Het was de bedoeling om dat voor te stellen met dit artwork.

Wat was voor jou de ‘wake up call’, zoals een van de songs genoemd is?
Die song was, weer eens, niet alleen een beschouwing van persoonlijke levenservaringen, maar de zuster van een vriend van me ging doorheen een zware periode en ik deelde met hem de ervaring wat het van mij gevergd had om uit die duistere cyclus te geraken waarin ik verzeild was geraakt. Het vergde een ‘wake up call’, iets dat ik niet wou dat zou gebeuren zodat ik een moment van helderheid zou hebben, een moment van bezinning ook. Ik had dat moment nodig om verandering in mijn leven te brengen. Nogmaals was het Scott Stevens, de coproducer, aan wie ik deze gedachten toevertrouwde en in dat kader werd de song geboren.

Toch denk ik dat er uiteindelijk een positief einde is aan dit verhaal, want als we naar ‘Ready For Love’ luisteren lijkt het erop dat alles achter de rug is en dat je klaar bent om de dingen anders te bekijken…
Absoluut. Dat is wat het album is, een verhaal en de song ‘Ready To Love’ is waar ik uitkwam en waar ik vandaag sta. Ik ben heel dankbaar dat ik nu aan de andere kant sta, opnieuw nieuwe muziek maak en tour. En plezier heb in waar ik van hou.

Ik kan me anders wel voorstellen dat het moeilijk is om met beide voeten op de grond en nuchter te blijven als je zo’n succes meemaakt als met Creed. Dat moet zo overweldigend zijn dat het je persoonlijkheid uit elkaar kan rukken…
Wel, voor mij begon het allemaal met de aanzet van een enorm grote depressie en ik ging daar heel naïef mee om. Ik wist niet wat me overkwam. Ik wist niet waarom ik me zo voelde. Ik had helemaal geen reden om zo depressief te zijn en het was niet alleen geestelijk, het was ook fysiek. Dus trachtte ik zelfmedicatie in een poging om me beter te gaan voelen, maar dat eindigde in verslaving en alcoholmisbruik en dat is een klassieke combinatie om te mixen. Geestelijke gezondheidspillen en alcohol, het maakt de dingen alleen maar erger. Vandaar dat het goed is dat ik nu aan de andere kant geraakt ben, veel wijzer geworden ben over de oorzaken en de gevolgen door mijn behandeling en nu leef ik een sober leven en doe ik waar ik van hou.

Check de onderstaande socials voor meer informatie over deze band.