Lords of Metal
Arrow Lords of Metal

Mammoth Mammoth

 

Mickey Tucker: “We zullen daar nooit mee stoppen, totdat de stomme stoner clichés over eenhoorns en tovenaars helemaal vernietigd zijn en mensen weer over coole dingen gaan zingen. Zoals auto’s en vechten.”
Mammoth Mammoth’s nieuwste album ‘Kreuzung’ was een grote stap in een andere richting voor deze band. Niet alleen was er een ingrijpende line-up verandering, de band verhuisde ook van Melbourne naar Berlijn. Wij hadden contact met oprichter en zanger Mickey Tucker en we spraken over de gebeurtenissen sinds het uitbrengen van ‘Mount The Mountain’ en over hoe de nieuwe omstandigheden bevallen.
Bart Meijer Ι 03 januari 2020

Hela! Hoe is het met jullie?
Erg goed, dankjewel. We zijn net terug van een tour door Duitsland.

Hoe zijn de recensies van ‘Kreuzung’ tot nu toe?
Ik heb gehoord dat de ze erg positief zijn. Persoonlijk lees ik geen recensies omdat ik de stress die dat met zich meebrengt niet kan gebruiken, haha. Onze PR afdeling heeft me echter gezegd dat de recensies lovend zijn.

Er zijn een aantal dingen veranderd sinds ‘Mount The Mountain’. Twee van de meer ingrijpende dingen zijn de line-up verandering en een verhuizing naar…Berlijn? Kun je ons eerst wat vertellen over de line-up?
Er zijn inderdaad een aantal grote veranderingen geweest voor de band sinds ‘Mount The Mountain’. Nadat we dat album hadden uitgebracht hadden we een erg zwaar tour-schema en verschillende festivals waar we optraden. Onze originele bassist begon een business in Australië en moest zich daar voor de volle honderd procent op richten. We moesten dus al onze gunsten en vriendendiensten inzetten om al die shows te kunnen spelen. Maar dat doe je voor de fans. Nadat we een redelijke tijd bandleden hadden geroteerd besloten we dat het anders moest en voegden we Marco Genaro toe als gitarist en Kris Sinister op bas.

Ik vond een website die dateert uit 2017 die zegt dat de band implodeerde en explodeerde en dat dit het einde zou zijn. Dit geeft mij het idee dat de break-up met voormalige leden niet helemaal van een leien dakje ging. Wat is er gebeurd? En hoe is de relatie tussen jullie, Pete Bell en Ben Couzens op dit moment?
Het is inderdaad duidelijk dat de relatie op dit moment niet helemaal goed is, anders zouden ze nooit onze website hebben gekaapt en vermelden dat de band voorbij is. Ik hoop echter dat we hier uit kunnen komen met zijn allen en dat ze op een gegeven moment weer onderdeel zullen zijn van de band, op één of andere manier. Maar die keuze is aan hen.

Met een aantal belangrijke leden weg, hebben jullie nagedacht over een andere naam voor de band? En heeft het label daar nog wat over gezegd?
We hebben daar inderdaad over nagedacht, maar we hebben een heleboel jaren geïnvesteerd in het vestigen van deze naam en als leden zich daar niet aan kunnen wijden dan is dat niet mijn probleem. De band heeft voor mij altijd op nummer één gestaan, dus we wilden de naam niet begraven. Napalm was het daar helemaal mee eens.

De nummers op ‘Kreuzung’ zijn strak en gezichsmeltend als altijd. Ze klinken fris en geïnspireerd. Hoe was het schrijven voor dit album anders dan voorheen?
Het was erg inspirerend om dit nieuwe album te schrijven en dat hoor je ook. Omdat er nieuwe leden bij betrokken zijn ging het schrijf-proces iets anders, en dat gaf het dus een frisse benadering. Wonen en schrijven in Berlijn was ook nieuw en spannend en we hebben het erg naar onze zin gehad tijdens het hele proces. Het opnemen met Richard en Big Snuff in Berlijn was ook een geweldige ervaring.

Kun je ons iets vertellen over de teksten op dit album?
Het belangrijkste is dat alle teksten die ik schrijf echt zijn, ze ontstaan uit daadwerkelijke ervaringen en komen uit het hart. Mijn teksten gaan nooit over bullshit cliché verhalen zoals tovenarij of over op weg zijn tijdens een tour. Ze gaan over dingen die mij op wat voor manier dan ook beïnvloed hebben. Depressie, woede en gewoon helemaal verneukt zijn.

De band heeft zijn hoofdkwartier verplaatst naar Berlijn. Als Nederlander vraag ik mij altijd af waarom iemand de schoonheid van zijn vaderland inruilt voor de wat grauwere, meer stedelijke omgeving van grote, Europese steden.
Ik krijg die vraag regelmatig gesteld. Australië is echt een supermooi land en ik mis het behoorlijk, maar het is onmogelijk om een succesvolle band te hebben als je daar gestationeerd bent. Het komt er op neer dat als je wil dat je band een succes is en niet maar een hobby dat je weg moet uit Australië. We kozen Berlijn omdat Napalm Records hier een kantoor heeft en omdat bijna iedereen hier Engels kan spreken. Het leek ons de beste keuze. We kunnen niet in de toekomst kijken dus wie weet verhuizen we ooit weer. Mijn moeder is geboren in Groningen, dus ik ben half Nederlands. Wie weet wordt dat een volgende stop.

En, hoe bevalt Berlijn?
Het bier is hier goedkoper dan water, dus ik kan me niks beters wensen, haha.

Op sociaal en muzikaal vlak, wat zijn de verschillen tussen Melbourne en Berlijn?
Melbourne is niet zo heel veel anders dan Berlijn eigenlijk, alleen zijn ze in Melbourne iets vriendelijker. De Berlijners kunnen aardig chagrijnig zijn, haha, maar je weet wel precies wat je aan ze hebt en dat vind ik prettig. Als iets ze niet bevalt dan zeggen ze dat. De rock scene is waarschijnlijk beter in Melbourne, dat is echt een rock-stad, maar over het algemeen is Duitsland een geweldige plek voor deze muziek, veel beter dan Australië. In Duitsland maakt het ze niet uit welke dag van de week er een show is, ze gaan er sowieso heen en reizen zelfs aanzienlijke afstanden om er bij te zijn. Ze zijn trots om deel uit te maken van rockmuziek en ze steunen de bands.

Het nieuwe album heet ‘Kreuzung’ en vertaalt zich naar “tweesprong”, een titel die aardig wat betekenis met zich mee lijkt te dragen.
Zoals ik eerder al aangaf met de verandering in line-up, toen originele leden geen toewijding aan de band meer hadden stonden we echt op een tweesprong. De band zou of sterven of blijven leven en we moesten keuzes maken over de richting die we op wilden gaan. We kozen voor het Duitse woord als een knipoog naar dat we het materiaal in Duitsland hebben geschreven.

Als ik recensies van jullie vorige albums lees zijn er een aantal bands die terug lijken te komen, waar jullie mee vergeleken worden. Wat vind je daarvan?
Het kan me eigenlijk niet veel schelen. Soms hebben recensisten een vergelijking nodig om uit te leggen wat voor een geluid je als band hebt.

Als je morgen wakker wordt met een pistool in je gezicht en moet kiezen: een wereld zonder bier of een wereld zonder koffie?
Ik zou het pistool afpakken van die persoon, zijn geld stelen en bier gaan kopen.

Mammoth Mammoth staat bekend om de idiote dingen die ze op het podium doen. Ik las dat er zelfs podia zijn waar jullie niet meer welkom zijn?
We zijn inderdaad wel enigszins gek tijdens onze optredens en we werden om de meeste stomme redenen geweerd door bepaalde podia. Ik herinner me nog dat ik tijdens een optreden mijn hoofd door een glazen ruit sloeg en daarmee heel wat schade aanrichtte. Zover laten we het nu niet meer komen, maar we hebben nog regelmatig problemen hier en daar.

Als afsluiter en namens het gehele Elvenrijk: hoeveel eenhoorns moeten er nog sterven voor Mammoth Mammoth stopt met dit bloedvergieten?
We zullen daar nooit mee stoppen, totdat de stomme stoner clichés over eenhoorns en tovenaars helemaal vernietigd zijn en mensen weer over coole dingen gaan zingen. Zoals auto’s en vechten.

Als je nog iets wilt toevoegen…
Hartelijk bedankt voor dit interview. Elke steun die we in Europa krijgen betekent heel veel voor ons en de volgende keer dat we in Nederland zijn hopen we dat iedereen komt om met ons te feesten!

Check de onderstaande socials voor meer informatie over deze band.