Federico Mondelli: “In Italië gaan mensen eigenlijk vooral naar concerten om te laten zien dat ze erbij horen. Ze luisteren naar een paar nummers en gaan dan buiten staan roken.”
Met het tweede album ‘Crowned In Frost’ heeft Frozen Crown bevestigd dat zij wel eens een heel serieuze speler kunnen gaan worden in het veld van de Italiaanse power metal. Om de band de gelegenheid te geven zich aan een groter publiek voor te kunnen stellen, is er voor Frozen Crown ruimte ingericht voor een special guest op de tour van Elvenking. Deze tour deed ook Nederland aan in het Overijsselse Hengelo. Ondergetekende maakte van de gelegenheid gebruik om gitarist/songwriter Federico Mondelli en zangeres Giada Etro persoonlijk wat vragen voor te leggen. Lees hieronder verder!
Door: Jori van de Worp – 8 mei 2019
Leuk dat jullie een momentje pakken voor Lords of Metal. Jullie zijn nu voor het eerst op een Europese tour, hoe bevalt dat tot nu toe?
Giada: Allereerst dank aan jou en aan Lords of Metal. Tot zover zijn onze ervaringen met deze tour geweldig. We zijn erg blij met hoe warm en enthousiast de fans ons ontvangen. We wisten via onze volgers op Facebook wel dat veel mensen naar onze shows zouden komen, maar de opkomst en het enthousiasme overtreffen onze verwachtingen.
Federico: Mee eens, het is zoveel beter dan de Italiaanse tour van afgelopen jaar!
Oh, waarom zeg je dat? Italië moet toch juist als thuiswedstrijd wel extra lekker gaan?
Federico: Mensen hier hebben veel meer met muziek en metal dan in Italië. Hier gaan mensen naar concerten omdat ze van muziek houden en niet omdat het een levensstijl is. In Italië gaan mensen eigenlijk vooral naar concerten om te laten zien dat ze erbij horen. “Wij zijn metalheads en wij gaan naar concerten!” roepen ze dan. Ze luisteren naar een paar nummers en gaan dan buiten staan roken. Hier zien we mensen echt meezingen met de muziek, en zelfs mensen die de muziek niet kennen zijn ook betrokken bij het concert. Iedereen hier heeft de ogen naar het podium en dat was voor ons wel even wennen, omdat we gewend zijn aan het Italiaanse publiek. Sommigen van ons hebben wel eerder in het buitenland gespeeld met andere bands, en wij als Frozen Crown zijn laatst in Japan geweest en dat was natuurlijk geweldig. Maar dit is de eerste ervaring in Europa met deze band en het is echt fantastisch tot nu toe
Giada: We zijn ook echt blij met de zalen waar we spelen. Alles is hier zo goed georganiseerd en we zijn blij met elk detail!
Nou dat is goed om te horen natuurlijk. Jullie noemden Japan al en nu dus voor het eerst door Europa. Hadden jullie verwacht dat het zo snel zou gaan na twee albums?
Federico: Wat betreft Japan, daar zit een verhaal aan vast. Ik speel ook in een andere band die een contract heeft met Marquee/Avalon, het Japanse zusterlabel van het Europese Scarlet Records waar ook Frozen Crown nu bij getekend staat. Dat Japanse label heeft het eigenlijk mogelijk gemaakt dat Frozen Crown kon ontstaan. Zij geloofden in het project wat ik had en zij investeerden geld zodat we naar de studio konden gaan en dit album opnemen. We wisten dat we een flink aantal fans hebben in Japan, en daar waren we ook niet heel verbaasd over. Niet om op te scheppen, maar daar waren we gewoon realistisch in. In Japan hadden we dus al een fanbasis, maar Europa was de uitdaging. We hadden geen idee hoe er gereageerd zou worden toen we onze eerste single uitbrachten. Maar we hadden niet gedacht dat het toch zo snel zou gaan. Onze eerste video had al vrij snel een miljoen views, onze aanhang op de sociale media groeide snel en dat heeft zich vertaald in mensen die naar shows komen kijken.
Deze tour zijn jullie special guest van landgenoten Elvenking. Giada, ik neem aan dat dit eerste contact was gelegd toen je achtergrondzang had verzorgd op hun oudere albums?
Giada: Ja, dat is ook alweer vijftien jaar geleden haha. We wonen allemaal redelijk in dezelfde buurt, dus we kennen elkaar goed, en dus al vijftien jaar. We hebben nu een goede sfeer onderling in de tourbus, Desert, onze openingsact, passen ook goed in de club en we zijn goede vrienden geworden. We zijn erg blij dat we nu kunnen touren met onze vrienden. Je moet op tour altijd wel een beetje geluk hebben, het is niet altijd zo’n leuke tijd hahaha.
Federico: De mensen van Elvenking zijn niet alleen vriendelijk, maar ook erg professioneel als band. Vaak weet je niet eens met wie je uiteindelijk op een tour gezet wordt, we hadden ook een band kunnen treffen die zich minder vriendelijk of professioneel had opgesteld. We hebben dus geluk gehad met Elvenking. Hun doel is ook niet om zoveel mogelijk te spelen, maar om het juiste aantal shows te spelen, kwaliteit voor kwantiteit. Die visie delen we met ze, dus dat is erg prettig.
Mooi! Nu over de muziek. Een paar weken geleden is jullie tweede album ‘Crowned In Frost’ uitgekomen. Voordat we in de details duiken, wat zijn jullie eigen eerste gedachten over het album?
Giada: Zal ik eerst gaan dan? Deze keer hebben we geprobeerd dieper met mijn stem te werken wat betreft de zanglijnen. Ik ben zelf erg tevreden over het resultaat. Er is een duidelijk ontwikkeling in mijn werk, de nummers zijn langer, complexer en het is heel fijn om te merken dat dit werkt. De refreinen zijn erg pakkend geworden, net zoals met het vorige album ‘The Fallen King’ trouwens. Ik ben er erg tevreden mee!
Federico: Dit is een natuurlijke opvolger van ‘The Fallen King’. Er staan nummers op met een simpele opbouw; couplet, refrein, couplet, bridge, refrein. Dat is erg pop-georiënteerd, maar dat is een definitie die je op die manier ook aan Iron Maiden of Judas Priest zou kunnen geven als een nummer simpel van structuur is. Ook zijn er wat meer progressieve nummers met wat complexere structuren zoals ‘Winterfall’ en ‘Crowned In Frost’. We laten de heavy metal kant samensmelten met de symfonische kant. We zijn geen typische female fronted metal band, al is het maar omdat Giada geen lange jurk draagt haha. Maar ook omdat ze licht zingt en niet opera-esque, een beetje zoals Timo Kotipelto zingt. We laten op dit album misschien net iets meer zien dat we een heavy metal band zijn in plaats van een symfonische metal band.
Vind je dat dat ook een verschil is tussen dit album en het debuut?
Federico: Niet persé, de albums sluiten goed op elkaar aan. Dit nieuwe album heeft misschien wat meer nieuwe elementen, maar toch sluiten ze goed op elkaar aan.
Het openende nummer ‘Neverending’ lijkt verbonden te zijn met het openende nummer van het debuut, ‘Fail No More’. Ook omdat de tekst van ‘Neverending’ twee keer de tekstregel “fail no more” bevat. Is er een link tussen deze twee nummers?
Federico: Ja natuurlijk! Dat citaat “fail no more” in het nummer was duidelijk de bedoeling. Als ik terug kijk naar een paar van mijn eigen favoriete albums zoals de eerste twee Sonata Arctica albums, ‘Ecliptica’ en ‘Silence’, zijn die erg identiek in opbouw. De openende nummers ‘Blank File’ en ‘Of Silence’ zijn erg identiek. Er is een juiste manier op een album te openen, en dat is om gelijk alles te laten horen wat je in huis hebt. In mijn mening moet een openend nummer snel en lekker technisch zijn, en ‘Fail No More’ en ‘Neverending’ delen dezelfde kwaliteiten. Waarschijnlijk zal het openende nummer van het derde album ook weer elementen met die nummers delen. We gaan nooit een ballad of een heel lang nummer als opener kiezen, zo zou ik het als luisteraar ook willen.
Er is een nummer wat met kop en schouders boven de rest uitsteekt, ‘Winterfall’. Niet alleen omdat het zo lang is, maar ook omdat het dit nummer is wat echt duidelijk wat melodic death elementen heeft. Dat heeft het nummer nog meer diepte en ook een smakelijke Wintersun draai. Waar gaat de tekst van dit nummer nou precies over?/
Giada: Het is een fantasie concept over strijd op een noordelijk toneel, we hebben erg veel op fantasie concepten gewerkt dit keer. Het is vooral een motiverend nummer, het bevat een positieve boodschap over kracht tonen in het dagelijkse leven.
Federico: Als je een film kijkt als ‘Lord of the Rings’ dan bekijk je iets fictioneels, het is niet echt. Maar toch kan het je inspireren om trotser te zijn in het leven of om iets dapperder te zijn. Dat soort waarden kunnen heel goed overgebracht worden in een fantasie concept. Op dit tweede album doen we meer met het noordelijke. Noordelijke landschappen worden in de nummers duidelijk beschreven. ‘Winterfall’ opent met de tekst over een koning die vastgevroren zit onder het ijs, en hij is de “tyrant” waarover in het eerste album gezongen wordt. Op het eerste album is het je misschien opgevallen dat ik meer zong, zeker meer lead delen. In ‘Winterfall’ wordt beschreven dat deze koning, die bezongen wordt door mij, de mannelijke vocalen, nu is vastgevroren en verbannen uit de wereld. Dat is een stiekeme referentie aan het feit dat de mannelijke vocalen in Frozen Crown minder gaan worden omdat we uiteindelijk een female fronted band zijn. Er wordt ook een verhaal verteld over een koningin die de plaats inneemt van deze koning. We hebben hier een beetje onze eigen fantasiewereld gecreëerd.
Ik voelde dat er ook een connectie was met het nummer ‘The Shieldmaiden’?
Federico: Zeker! In ‘The Shieldmaiden’ komt een vrouwelijk personage voor die zowel breekbaar als heel dapper is. Ze maakt een reis door die haar uiteindelijk sterker en beter maakt. Als je naar het artwork van het nieuwe album kijkt zie je een vrouw, dezelfde vrouw als op het artwork van ‘The Fallen King’. Alleen op het nieuwe album is ze groter, gehard door de strijd, in alle aspecten is ze meer ervaren en sterker. Een nummer als ‘Winterfall’ is eigenlijk te vergelijken met ‘The Shieldmaiden’ op de manier dat de muziek dezelfde soort groei heeft doorgemaakt. ‘Winterfall’ heeft bovenop het geluid van ‘The Shieldmaiden’ ook iets gothic-achtigs, niet alleen het Wintersun geluid.
Toen ‘Crowned In Frost’ amper een jaar na het debuut uitkwam had ik wel mijn zorgen. Ik was bang dat door het hoge tempo de kwaliteit onder druk zou komen te staan. Ongegronde vrees blijkt achteraf! Het moet een monsterklus geweest zijn om een album als ‘Crowned In Frost’ vanaf songwriting tot compleet product te maken in zo’n korte tijd?
Giada: Nou nee, het voelde allemaal juist erg natuurlijk. Het hoofd van Federico is als een vulkaan, het blijft continu nieuwe muziek uitspugen. We voelden helemaal geen tijdsdruk, het album is erg natuurlijk tot stand gekomen.
Federico: Het pittige was de tijd die we hadden om het album daadwerkelijk op te nemen. Ik heb zelf alle gitaren, keyboards en bas opgenomen. Dus degenen die daadwerkelijk op het studioalbum spelen zijn wij en de drummer. Het was dus een pittige klus om de hele boel op te nemen. Betreft het schrijven, houd er rekening mee dat er al wat geschreven was voor dit album toen ‘The Fallen King’ nog uitgebracht moest worden. De nummers ‘Winterfall’ en ‘Neverending’ waren zelfs al helemaal klaar in die tijd. Dus ‘Crowned In Frost’ is niet afgeraffeld. Ik begrijp dat het zo overkomt omdat het zo snel gegaan is, maar dat is dus niet het geval. Het werk aan de opname en de productie van de video was wel pittig, omdat we alles zelf hebben gedaan. Ook het artwork heb ik zelf gemaakt. Dus het rooster was strak, maar niet het schrijven van het album. Wat het schrijven betreft, ik heb al een hoop neergepend voor album nummer drie, dus dat is het probleem niet.
Dat gaf je ook aan in het vorige interview, dat je al een hoop materiaal klaar had voor Frozen Crown toen het eigenlijk nog bedoeld was als solo project. Toen je aan het materiaal voor ‘Crowned In Frost’ begon waren jullie duidelijk al een band. Hoe maakte dat verschil in de manier waarop de muziek tot stand is gekomen?
Federico: Eigenlijk maakte dat helemaal geen verschil, behalve voor de rol van Giada want dit keer had zij een grote rol in het schrijven van de teksten. Het nummer ‘Unspoken’ is door ons beiden geschreven en ze heeft dus een grotere invloed gehad dan op het eerste album. De andere bandleden hebben niet bijgedragen aan het schrijven en waarom zou je een manier veranderen die werkt? Ik vind het op deze manier prima werken. Als iedereen stukjes gaan schrijven krijg je dat nummers uit onsamenhangende stukjes gaan bestaan, en dat is niet het best voor de muziek. Er zit geen ego in de weg van de muziek, moet ik het zo zeggen?
Giada: Je moet objectief blijven ten opzichte van de muziek. Niet alleen alles vanuit je eigen gevoel bekijken maar een hoger perspectief innemen. Het best is werken naar een doel waarvan je weet dat het gaat werken. Democratie in een band werkt denk ik niet in een band, als iedereen een plek in de spotlights wil betreft het schrijven van muziek verlies je je doel uit het oog. Ons systeem werkt prima, we hebben één creatief meesterbrein die ons gidst naar waar we eigenlijk allemaal heen willen. Als iedereen maar eigen elementen in de muziek wil verwerken wordt het een bende. Ik zing nu vijftien jaar en dat is mijn ervaring haha.
Federico: Giada heeft me wel duidelijk geholpen met ideeën, zeker qua teksten en sfeer. Ze heeft altijd zij aan zij met me gewerkt. Zelfs als ik alle zanglijnen schrijf vind ik het belangrijk dat zij dit goed vind voelen. We hebben op dit album nummers in verschillende toonsoorten, in F, in fis, ook in B en E. We hebben zowat een nummer per toonsoort nu ik erover nadenk hehehe. Ze allemaal geschreven zodat ze perfect bij haar stem passen. Dat bedoel ik met geen ego, ik schrijf dingen niet omdat ik ze zelf graag wil, maar omdat ik wil dat ze werken met haar stem, haar gezicht, haar personage. Zij is het gezicht van de band, dus dat is het belangrijkste om rekening mee te houden.
Hoe zijn de reacties van jullie fans op het nieuwe album tot nu toe?
Federico: Simpelweg geweldig. Ik denk dat we ze hebben gegeven wat ze verwachtten. Het is ook te merken aan onze verkopen. Online verkopen we veel meer dan we verwachtten, we merken dat fans het juist fijn vinden om online bij ons te bestellen omdat ze dan weten dat ze ons direct steunen. We hebben nu aan het einde van de tour ook alleen nog maar restjes over, een aantal shirts zijn al uitverkocht en we hebben nog zeven vinylplaten over.
Giada moet op dit punt weg, waardoor Federico het interview alleen afmaakt.
Wat is je leukste, gekste of gewoon beste ervaring van deze tour, uiteraard dit interview niet meegerekend?
Federico: Eehm, een dansje dat ik halfnaakt deed na het douchen, telt dat? Haha het klinkt erg cliché maar eigenlijk is de hele tour een topervaring. Desert en Elvenking zijn allemaal grappige gasten en ze zijn zo gek als je ze kan wensen! Geen moment wat er echt super uitspringt wat ik me op dit moment kan bedenken, maar dat is omdat de hele tour gewoon geweldig is. Maar dus misschien het douchen!
Ik wist dat ik het niet moest vragen! Over een paar dagen is het voorbij en mag je weer zonder publiek douchen. Na een paar dagen welverdiende rust, wat zijn de volgende plannen voor Frozen Crown?
Federico: We spelen deze zomer op Sabaton open air, Milagre Metaleiro in Portugal en Metalfest in Tsjechië. We werken nog wel aan andere dingen, maar dit zijn de drie belangrijkste agendapunten van de band. We hebben niet nog een complete tour in de planning. Misschien wel begin volgend jaar, maar daar zijn nog geen concrete plannen voor. Het volgende album ligt er ook echt nog niet voor 2020. Een derde album is cruciaal, dus we nemen daar zeker de tijd voor.
En dan misschien een eerste echte Europese headlining tour met album nummer drie?
Federico: Ja misschien wel! We hebben al wel een mini-tour als headliners gedaan in Spanje, dat waren vier shows in februari. Dus erg klein, maar feitelijk was dit een headlining tour. Dat was een erg mooie ervaring en we hopen inderdaad dat we dat nog een keer door heel Europa kunnen herhalen.
Dat was alles wat ik te vragen had. Heb je nog iets te melden aan de lezers van Lords of Metal en de Nederlandse en Belgische fans?
België en Nederland, toevallig waren jullie toch wel mooi het beste publiek wat we hebben gehad op deze tour, en daarmee overdrijf ik niet! We hopen dus snel terug te komen, en hopelijk met meer dan één show per land!
Check de onderstaande socials voor meer informatie over deze band.