Göden – Beyond Darkness
Svart Records
Release datum: 08 mei 2020
“Als je het album als geheel neemt, komt het over als een donker, post-apocalyptisch spektakel.”
Pim Blankenstein I 26 april 2020
Als één van de oprichters van het legendarische Winter met een nieuwe entiteit voor de dag komt dan zijn mijn oren gespitst. Gitarist Stephen Flam is met tussenpozen altijd wel actief geweest. Zo kwam Winter in 2010 weer bij elkaar om er in 2015 weer een punt achter te zetten. Ook had hij de band Thorn en speelde hij een aantal jaar in het geweldige Serpentine Path. Nu is hij de grote bedenker van Göden, wat uiteraard verwijst naar het nummer van het enige album van Winter ‘Into Darkness’. Dat het album van Göden ‘Beyond Darkness’ heet, is dan ook een makkelijk optelsommetje. Je kunt dan ook meteen concluderen dat Göden enigszins in de lijn van Winter klinkt. Uiteraard moet je daarbij wel bedenken dat het geen 1990 meer is. Göden klinkt (net als Winter) loodzwaar, naargeestig en beklemmend. Nog steeds lijkt Celtic Frost en zelfs Triptykon de grootste inspiratiebron te zijn. De sfeer en sound zijn vergelijkbaar.
“Beyond Darkness’ is een conceptalbum waarin drie karakters de hoofdrol spelen. Dit zijn Flam als Spacewinds, vocaliste Vas Kallas als NXYTA (Goddess of Night) en toetstenist Tony Pinnisi als The Prophet of Goden. Pinnisi was overigens ook al als toetsenist bij Winter betrokken. Samen hebben ze een indrukwekkend hoorspel opgenomen. Dit bestaat naast elf songs uit acht zogenaamde Manifestations. Dit zijn interludes die het verhaal aan elkaar knopen. Ik ga verder niet in op de verhaallijn. Dat is nou net iets wat je zelf maar moet ontdekken als je naar het album luistert en het boekje erbij pakt waarvoor de band de Sloveense kunstenares Eva Petric heeft ingeschakeld. Waar ik het wel over wil hebben, is het feit dat je een drummer in de line-up mist. Dat Flam naast de gitaarpartijen ook de bas heeft ingespeeld, is nog best logisch. Voor de drums is echter gebruik gemaakt van drie verschillende drummers. Ook zijn er wat solo’s door gasten ingespeeld en heeft een violiste wat vioolpartijen opgenomen.
Als je het album als geheel neemt, komt het over als een donker, post-apocalyptisch spektakel. Een soundtrack voor een verwrongen wereld. Het is wat mij betreft wel een logisch vervolg op Winter, zoals Triptykon een logisch vervolg is op Celtic Frost. Dat er zo nu en dan gebruik gemaakt wordt van Duitstalige teksten geeft het geheel juist dat beetje extra naargeestigheid. Voor mij is ‘Beyond Darkness’ een hoogtepunt uit de eerste helft van 2020. In dit nu al rare jaar past dit album perfect. Overigens brengt Svart het album ‘Into Darkness’ van Winter ook opnieuw uit.