Max Cavalera: “…als haar echt zo belangrijk is, zou het niet rond je anus groeien”
Dat Max Cavalera een bezige bij is wist iedereen, maar nu is hij toch erg druk bezig. De laatste Killer Be Killed interviews zijn nog maar gepasseerd en daar is hij al terug met een nieuw project: Go Ahead And Die, een samenwerking tussen zijn zoon Igor Amadeus Cavalera en Max zelf. Zach Coleman van de doomsensatie Kemmis werd aangeworven als drummer. Met zijn drieën zijn ze erin geslaagd om een rauw, brutaal, eenvoudig maar hoog effectief album te maken dat qua agressie net zo hard klinkt als Nailbomb. Dat industrial geluid heeft echt plaats gemaakt voor thrash, death metal, punk, hardcore en doom. Het is er eentje geworden dat wel heel goed klinkt. Zo kregen we een overenthousiaste Max te spreken.
Koen de Waele Ι 21 mei 20217
Hey Max, Killer Be Killed is nog maar uit en daar ben je al met een compleet nieuwe band: Go Ahead And Die. Is dat een puur lockdown product?
Ja hoor. Het idee is geboren zoals bij Nailbomb. Er was tijd, enthousiasme en inspiratie en dan ga je ervoor. Het was enorm cool om dat met Igor te doen. We hebben een goede band op metalgebied. De pandemie woedde buiten en we zaten in huis opgesloten om niets te doen. We zijn dan maar begonnen met een album te maken dat een beetje klonk zoals old school metal uit 1987 maar met moderne teksten. Het resultaat klonk erg sterk en het is een uitstekend album geworden. Eigenlijk heeft Igor er zelfs meer aan gewerkt dan mij. Hij was steeds maar bezig met het schrijven van riffs, hij zong en speelde zowel bas als gitaarpartijen in. Ik ben echt blij dat ik dit mag delen met hem. Muzikaal is het een eerbetoon aan old school metal, punk en hardcore en aan bands zoals Celtic Frost en Discharge. We noemen het holbewoner metal want het is alsof er twee holbewoners aan het spelen zijn, zoals toen ze voor de eerste keer het vuur ontdekten. Ik ben muziek beginnen maken omdat het me plezier verschafte en dit album is daar het perfecte voorbeeld van.
Igor heeft een groot deel van de zangpartijen, gitaar en bas gedaan en hij deed dat schitterend. Waarom hebben we hier in België en Nederland nog maar zo weinig van hem gehoord?
Hij is zo druk bezig. Toen we de ‘Beneath The Remains’ en ‘Arise’ tour deden in Europa, speelde hij met Healing Magic het voorprogramma. Dat is een tweepersoonsband die zware doom metal speelt in de stijl van Sleep. Verder schrijft hij horrorboeken zoals Stephen King. Hij heeft zoveel talent en dat maakt deel uit van zijn leven.
‘Truckload Full Of Bodies’ is een van de sterkste nummers die ik al gehoord heb dit jaar. Is dat ook van de hand van Igor? En hoe was het trouwens om in een lijkzak terecht te komen?
Dat nummer hebben we samen geschreven. De inspiratie kwam van de nieuwsberichten over hoe hard corona had toegeslagen in Italië en dat daar trucks rondreden om lichamen op te halen. De regering zat duidelijk niet in over hun mensen. Een rauw en zwaar nummer over dat item en we openen er direct het album mee. Het is old school death thrash metal, eenvoudig en direct en ik hou van die opening riffs en het refrein. Er zit groove in en het zet je aan tot headbangen. Oud spul zoals Celtic Frost, Entombed en Dismember maar ook nieuwe invloeden zoals Gatecreeper en Mammoth Grinder. Het bevat invloeden van het verleden en het heden en het is daarom zo sterk. Ik vind de video ook heel goed en het is krachtig genoeg om een krachtige uitspraak te maken. Het was de eerste keer dat ik in een lijkzak kroop en ik had er direct al spijt van. Ze deden hem dicht en het was pikdonker. Ze reden dan met me rond in een mortuarium en ik kreeg er echt de kriebels van. Ik wilde terug naar buiten in de openlucht. Heel wat mensen nemen covid niet serieus en daarom wilden we met de video een sterke boodschap brengen. Het doodt mensen en lijkt op een minihorrorfilm maar het is wel realiteit. Ook visueel kwam de boodschap sterk over, vooral toen we als lichaam in de koelkast terechtkwamen.
‘Toxic Freedom’ daarentegen is een krachtig nummer tegen politiegeweld. Dat zie je ook terug op het artwork.
Politiegeweld heb ik altijd gekend en het is niet de eerste keer dat ik het als onderwerp voor een nummer neem. In Brazilië was het al gekend met films zoals ‘City Of God’ en Dead Squad’. Toen ik verhuisde naar Amerika maakte me dat er nog bewuster over. Vooral met wat er nu gebeurd is met George Floyd. Ze kunnen geen mensen blijven vermoorden. Het kan toch niet dat het je werk is om mensen neer te schieten. Er moeten betere taken bestaat voor de politie.
De riffs komen van Igor en die lijken een beetje op ‘Wolverine Blues’ van Entombed. Er werd een geanimeerde video over gemaakt en die is heel goed. Er verschijnen trouwens nog twee video’s. Zo blij was Nuclear Blast met het album. Ze hebben in hun management heel wat old school metalfans en toen ze hoorden dat Max een old school metalplaat ging maken, vonden ze dat te gek.
Onrechtvaardigheid en politiek nemen een groot deel in van de teksten. Ik denk dat het van Nailbomb geleden is dat ik je nog zo kwaad heb gehoord. Zijn dat onderwerpen die je met Soulfly moeilijker kan benaderen?
Ik denk dat Go Ahead And Die een beetje de Nailbomb mentaliteit heeft met die fuck you-attitude. Het is rauw, politiek en heel direct. De onderwerpen zijn politiegeweld, sekteleden, daklozen, pedofielen, covid en het nummer ‘Isolated, Desolated’ is geïnspireerd op Stephen Kings ‘The Shining’. Toch spelen we hier niet Industrial maar echt wel natuurlijk. Dit is het geluid van echte mensen die spelen. Arthur Risk zijn eindmix is verbazend en met de echo’s op mijn stem lijkt het wel op de plaat die in 1987 werd opgenomen.
Go Ahead And Die is een no nonssens band, rauw en niet gesofisticeerd. Was dat de ideale manier om eventjes stoom uit te blazen in deze moeilijke tijden?
Het is helemaal het tegenovergestelde als Soulfly. Dat klinkt modern, helder en dit is meer een necrogeluid: vuil en rauw maar met een bedoeling. Geen click-tracks maar alles live. Er komen bijna geen solo’s in voor, behalve op het laatste nummer ‘Roadkill’.
Ventileren mag je wel zeggen maar dan op een artistieke en sterke manier. Nailbomb was al een band om te ventileren. We leven nu in een andere tijd maar de problemen zijn na al die jaren nog steeds hetzelfde dus is dit de perfecte therapie om alles van je af te schrijven. GAAD is terug duiken in het retrogeluid van Celtic Frost en Discharge. Er zijn niet veel bands die hardcore en metal samenbrengen. Ik leef voor riffs en ben een echte riffjongen. Mijn zoon speelde nu ook die riffs en hij liet me denken aan een jongere versie van mezelf. Zelfs al houdt niemand van het album, ik zou er nog enthousiast over zijn want ik kon jammen met mijn zoon en dat was het belangrijkste. Hij is diabeet sinds hij een jaar oud was en ik haat die ziekte. Ik ben altijd heel dicht met hem geweest en ben heel trots dat ik met hem deze plaat kon maken. Andere vaders gaan met hun zoon vissen of voetballen, wij maken en spelen metal.
Waarom werd Zach Coleman als drummer betrokken? Je andere zoon Zyon drumt en dan was het pas een familie-album.
Zyon zit al in Soulfly en hij is geen fan van dit brutale geluid. Hij heeft het meer voor Black Sabbath en dat oude spul zoals Cream. We hadden iemand nodig uit de underground en zo vonden we Zach. We kenden hem van Black Curse en dat leverde een heel sterk album af. Het is de toekomst van de ondergrond. Igor, Zach, ikzelf, een geluidsingenieur en een eindmixer. Voor de rest waren er bijna geen andere partijen betrokken bij de opnames.
Een van de laatste keren dat ik je live zag was in augustus 2019 met Soulfly op Alcatraz Metal Fest en enkele maanden later stond je met je broer Iggor al terug op het podium voor ‘Beneath The Remains’ en ‘Arise’. Nu zit je al meer als een jaar thuis. Hoe is het om na al die jaren terug een routine in je leven te hebben?
Het is niet slecht hoor. We gaan niet op de baan en het is wel eens leuk om thuis te blijven. Ik heb zelfs voor de eerste keer in twintig jaar mijn verjaardag thuis kunnen vieren. Ik blijf bezig met Max Trax, maak wat cameo’s en ben begonnen aan een nieuw Soulfly album. Ik blijf bezig maar mis het touren en de nomadische leefwijze die erbij komt kijken. Max Trax vergt wel een beetje voorbereiding want ik speel soms heel oude riffs zoals ‘Funeral Rites’ die ik al een eeuwigheid niet meer gedaan heb. Dan moet ik me toch een dag of twee voorbereiden. De nieuwere riffs lukken nog, maar het is iets dat speciaal voor de fans gemaakt wordt tijdens deze pandemie. Sommige mensen hebben me al gevraagd waarom ik er geen geld uitsla maar dat wil ik niet. Het moet gratis blijven. De fans blijven kijken en ik amuseer me te pletter. Het is alsof je bij me thuis op de sofa zit en ik je een riff van een nummer laat horen. Het is een beetje zoals neerzitten en jammen met oude vrienden. Ik merk eigenlijk niet wat ik doe. Ik speel en vertel maar en Gloria filmt alles. Als ik dan de commentaren lees houden mensen ervan. Ik ben geen sociale media kerel en doe geen podcasts dus zoveel ga je me niet zien. Toch zijn er telkens een tienduizendtal kijkers. Mensen uit België, Japen, Australië, Brazilië en allerhande tijdszones. Het is eigenlijk ongelofelijk dat je dat met wat technologie kan doen.
Het ontmoeten van mensen in andere landen en mensen die ik ken terug te zien mis ik enorm. Het komt terug want volgend jaar zal het wel beter worden. Ik heb mijn tweede vaccin gekregen en dat brengt ons terug naar het normale. Twee spuitjes in de arm en helemaal geen neveneffect. Ik hoop dus om volgend jaar terug op het podium te staan. Misschien zelfs met GAAD want het album is zo explosief dat ik het echt wel eens wil spelen.
Een maand geleden liet Gojira een nieuw nummer los met bijhorende video met de naam ‘Amazonia’ en er zijn toch wat gelijkenissen met ‘Roots’. Ben je trots om een trendsetter te zijn want nu is er band zoals Gojira die zich ook inzet voor het behoud van het Amazone regenwoud?
We deden het op onze manier en ik was erg trots op ‘Roots’. We zijn in Brazilië naar die stam geweest en hebben er opnames van. Ik ben blij dat Gojira dat ook gedaan heeft. Joe Duplantier heeft me zelfs gevraagd om hem te helpen voor de veiling en ik heb ze een gitaar uit mijn collectie geschonken. We hebben ooit nog samengespeeld op een Cavalera Conspiracy plaat en ik ken hem al jaren. Het is momenteel een van de belangrijkste metalbands en het is een grote eer om door hen zo geëerd te worden. Misschien dat we ooit nog wel eens samen met Gojira op tour gaan.
Dan heb ik nog één speciale vraag. Die gigantische dreadlock die de laatste jaren een eigen leven leek te lijden, is eindelijk af. Was dat een emotioneel verlies?
Het was tijd om er afscheid van te nemen. Ik maakte er geen probleem van hoor. Gewoon afsnijden en klaar ermee. Maar het was mijn kompaan voor twintig jaar. Het was wel tijd om ervan af te geraken want ik wil af en toe iets anders doen. Ik stond er verbaasd van dat er op het internet zoveel om te doen was. Ik had echt niet verwacht dat een stuk haar zo een commotie zou hebben. In Brazilië hebben we een gezegde en dat luidt ‘als haar echt zo belangrijk is, zou het niet rond je anus groeien’. In metal lijkt lang haar belangrijk maar het gaat om wat je voelt in je hart en dat is nog belangrijker. Dus ja, het is er af. Gloria heeft het bewaard en doet er hopelijk iets goed mee. Misschien dat ze het na mijn dood aan een goed doel schenkt.