Lords of Metal
Arrow Lords of Metal
Dark Funeral – We Are The Apocalypse 
Century Media Records
Release datum: 18 maart 2022
“De kleine nuances die Dark Funeral op dit album uitgewerkt heeft, maken dit een prijsbeest in het oeuvre van deze pioniers van Zweedse black metal. Hulde!”
8.8/10
Vera Matthijssens I 25 maart 2022

Sinds het vorige Dark Funeral album ‘Where Shadows Forever Reign’ (2016) werkt meester-gitarist en componist Lord Ahriman samen met zanger Heljarmadr en dat heeft de band een nieuw elan gegeven. Dat komt volop tot uiting op het nieuwe en zevende studioalbum ‘We Are The Apocalypse’ van deze Zweedse black metal veteranen. Een overweldigende schijf is het geworden, waarop donker evolueert naar gitzwart en een loden atmosfeer vol nakend onheil heerst. Grimmigheid steekt een tandje bij, maar anderzijds verkent het vijftal ook voorzichtig nieuwe paden.

Met ‘Nightfall’ betreden we het duistere rijk van Dark Funeral en dat op een hondsbrutale manier. Snel en overdonderend raast de black metal van deze heren je omver, met sappige, maar verstaanbare zwartgeblakerde zang en een gesproken stuk vol pathos. Deze duister voorgedragen flarden tekst vormen in meerdere songs een belangrijk element van sfeerschepping en is zeker een pro. Ook in ‘Let The Devil In’, dat ondanks zijn meedogenloze furie toch aanstekelijk is. Beide songs werden dan ook al voorzien van een videoclip van Grupa 13 (Polen) en geven een goed beeld van wat we kunnen verwachten. Want het tempo blijft hoog in ‘When Our Vengeance Is Done’ en het tribuut aan de allereerste Dracula film dat uiteraard ‘Nosferatu’ gedoopt werd. De mystieke, akelige griezelsfeer van de film is passend in muziek omgezet.

Pal in het midden prijkt ‘When I’M Gone’ en voor het eerst horen we bij deze band cleane, tokkelende gitaren als intro en wordt dit een verhalende, slepende track die als enige rustpunt veel bewondering zal oogsten door zijn beklijvende sfeer. Tussen explosies van furie in ‘Beyond The Grave’ en ‘A Beast To Praise’ kunnen we ook nog genieten van deze tokkelende gitaren aan begin en einde van ‘Leviathan’, tevens een hoogtepunt op dit album. Vlammend gitaarwerk contrasteert met rustig gesproken delen en het fraaie gitaarwerk verdient een extra vermelding. De kleine nuances die Dark Funeral op dit album uitgewerkt heeft, maken dit een prijsbeest in het oeuvre van deze pioniers van Zweedse black metal. Hulde!