Abbath, Watain, Tribulation en Bølzer – 013 – Tilburg – 30 september 2022
“Op Wikipedia staat bij blackmetal het antihumanisme: “Een attitude van verachting van mens, religie en maatschappij” voorop. Als ik zo eens rondkijk in de halfgevulde Mainstage van 013 dan lijkt me dat eigenlijk best mee te vallen. Ik zie geen verschrikkelijk rare figuren in de zaal of zie ik het dan verkeerd?”
Deze avond blackmetal heet “Chariots Of Fire” en de letterlijke vertaling is “Strijdwagens Van Vuur” en dat belooft wat voor vanavond. Er is dan ook veel vuur en de strijdwagens in de vorm van de 4 bands van goede kwaliteit zijn ook aanwezig. Dus we hangen alle kruizen op z’n kop en komen als een stel heidenen naar 013.
7 oktober 2022 I Tekst: Perry Boleij
Volgens Wikipedia staat bij blackmetal het antihumanisme: “Een attitude van verachting van mens, religie en maatschappij” voorop. Als ik zo eens rondkijk in de halfgevulde Mainstage van 013 dan lijkt me dat eigenlijk best mee te vallen. Ik zie geen verschrikkelijk rare figuren in de zaal of zie ik het dan verkeerd?
We hebben vanavond 4 bands in het al genoemde genre, en de 1e band Bølzer (ook belend als “Bölzer”) is een 2 mans formatie uit Zwitserland met Fabian Wyrsch op drums en Okoi Thierry Jones op 10 snarige gitaar.
Dat is denk ik best uniek voor dit genre maar zo kan hij wat meer zware geluiden produceren en dat doet hij dan ook. Zoals ik al zei is de zaal op het moment van beginnen half vol, maar in de loop van de half uur durende set loopt het aardig vol. Fijn voor deze heren want het is zeker niet slecht wat ze produceren. Het is ook niet zomaar blackmetal, er zitten behoorlijk wat progressieve en lekkere trage stukken in en dat kan mij wel bekoren.
De 2e band Tribulation uit Zweden begint netjes op tijd en aangezien ze uit een discografie van 5 albums kunnen putten gaan ze hun 40 minuten makkelijk vullen.
Er is wierook aangestoken op het podium om de sfeer te verhogen en de inmiddels redelijk gevulde zaal is in afwachting wat komen gaat. De heren bouwen de spanning en snelheid van de muziek mooi op maar het publiek blijft tam en daar doen de Zweedse mannen niet veel aan want interactie is er zo goed als niet met het publiek.
Zelfs met nummers als ‘Funeral Pyre’ en ‘Nightbound’ komt de zaal nog niet los, jammer omdat de geschminkte mannen goed en mooi helder geluid hebben.
Na 40 minuten zit het goede maar matte optreden erop.
Bij Abbath is de response veel groter maar ja meneer Abbath en kornuiten doen dan ook wel wat moeite om ons in beweging te krijgen, en dat lukt dan vanaf het begin al meteen.
Bij het 2e nummer ‘The Artifex’ is de 1e moshpit van de avond een feit. Het geluid is goed en de nummers walsen als een razende buldozer over ons heen en aan de reactie van de zaal te zien is dit lekker. De Noorse heren spelen een paar nummers van de oude band van Abbath. Er komen 5 nummers van Immortal voorbij, 4 nummers van het album ‘Sons Of Northern Darkness’ uit 2002, en 1 van ‘At The Heart Of Winter’ uit 1999. ‘Warriors’ komt ook langs cover van Abbaths band I. Daarmee is de helft van de show met covers gevuld, weliswaar met nummers die hij zelf geschreven heeft.
Ondertussen hangt zanger Abbath ook nog wel een beetje de grapjas uit met zijn rare dansjes. Om dan ook op een andere manier op biergooien te reageren als sommige Nederlandse artiesten, hij maakt een likkende beweging het zijn dan ook maar een paar druppels die hem raken. Ze zijn bij 013 duidelijk niet zo gediend van crowdsurfers er komt er dan ook maar 1 voorbij. Na 70 minuten is het over met de 3e band een geslaagd optreden als je het mij vraagt.
Na een hele verbouwing van het podium kunnen we beginnen met de gasrekening op te schroeven.
Het is de 1e keer dat ik Watain ga zien, en met hun nieuwe album ‘The Agony & Ecstasy Of Watain’ op zak gaan de Zweden met hun ritueel beginnen. Het podium ziet er geweldig uit met alle attributen die in de fik staan. Het geluid is ook hier weer van goede kwaliteit en het publiek is een en al oog en oor voor dit theater gezelschap want dit is niet alleen muziek maar ook een hoop toneelspel. Dit is wel gaaf om te zien. De frontman heeft wel eens gezegd dat de reden waarom Watain opgericht werd was om dat er toendertijd geen bands waren in dit genre die zich echt serieus namen.
Zanger Erik Danielson heeft goed contact met het publiek hierdoor kan hij gewoon zijn aanmaak stok de zaal in gooien. De band speelt superstrak en het klinkt dan ook allemaal retevet.
Nummers als: ‘Black Salvation’, ‘Reaping Death’, ‘Devil’s Blood’ en ‘Nuclear Alchemy’ worden op ons afgevuurd. En de minuten tikken dan ook heel snel weg dus voor dat ik het weet is het ritueel weer voorbij. Een mooie combinatie van theater en heavy muziek, als je dan niet helemaal into blackmetal bent heb je toch wel een mooie avond gehad met deze afsluiter.
De setlist van vanavond:
- Ecstasies In Night Infinite
- Black Salvation
- The Howling
- Black Flames March
- Reaping Death
- Devil’s Blood
- Serimosa
- Not Sun Nor Man Nor God (van tape)
- Before The Cataclysm
- Nuclear Alchemy
- Malfeitor
Toegift
Social media