Vincent Crowley- interview met Vincent Crowley
Vincent Crowley: “King Diamond is al jaren een inspiratiebron voor mij en is dat nog steeds. En mijn evolutie van Acheron naar Vincent Crowley was gemotiveerd door zijn vertrek van Mercyful Fate naar King Diamond.”
Toen het Amerikaanse death en black metal collectief Acheron na dertig jaar er met ophield, richtte zanger/gitarist Vincent Crowley zijn eigen band op onder de naam Vincent Crowley zelf. De twee gitaristen van Acheron (die er trouwens maar later zijn bijgekomen) vergezelden hem. Waar Acheron vooral in het satanisme zat qua inspiratie, is Vincent zelf overgeschakeld naar horrorverhalen. Het tweede album ‘Anthology Of Horror’ bevat zonder intro achter nummers met verhalen over weerwolven, het meest beruchte spookhuis van Amerika, voodoo en noem maar op. Het verschijnt via het Nederlandse Hammerheart Records en is een dikke aanrader. Vincent nam de tijd om op onze vragen te antwoorden en gaf ons nog wat leuke tips over horrorfilms die de moeite zijn om te bekijken.
Koen de Waele Ι 1 maart 2024
Hallo Vincent, of moet ik nog steeds eerwaarde Vincent zeggen?
Vincent is goed. De titel eerwaarde was een bijnaam uit de tijd dat ik nog lid was van de kerk van satan.
Voor mij was dit mijn eerste kennismaking met de band en ik was erg onder de indruk. Ook de mix tussen death metal, doom en heavy metal is iets unieks. Hoe ben je daarheen gegroeid?
Dat verliep erg natuurlijk. Naarmate ik ouder werd, begon ik, in plaats van me aan te passen aan de nieuwe metalstijlen, terug te gaan en echt terug te keren naar mijn roots. Bands als
Black Sabbath, Mercyful Fate/King Diamond, Candlemass, Venom, Celtic Frost, Trouble, Pentagram, Alice Cooper, Ozzy Osbourne en Dio hebben echt een impact op mij gehad toen ik jong was. Daarna inspireerde veel andere muziek mij. Zelfs in het begin van Acheron had ik nog steeds deze invloeden. Ik wilde iets doen dat het gevoel van de verhalen achter elk nummer vastlegde. Het lijkt veel op het maken van een audio horrorfilm en zoeken naar welke invloeden je dient te gebruiken om de sfeer en het tempo van het verhaal te verbeteren.
De acht nummers (zonder intro) zijn werkelijk prachtige horrorverhalen. Ben jij verslaafd aan dat genre?
Bedankt! Ja, ik ben een grote horrorfan. Al op zeer jonge leeftijd was ik dat ‘rare’ kind dat geobsedeerd was door boeken, films en zelfs de soundtracks van horrorfilms. Het is een van mijn grootste geneugten in mijn leven geweest. Door mijn gekke schema kan ik niet veel meer lezen, maar de horrorfilms en series draaien altijd als mijn vrouw en ik thuis aan het ontspannen zijn. En ik verzamel ook graag dvd’s en horror merchandise.
Amityville (zie het nummer ‘Amityville’s Horror’) is een verhaal dat hier in Europa niet zo bekend is. Heb je de film gevolgd tijdens het schrijven van de tekst?
Ik ben al sinds mijn kindertijd geobsedeerd door dat huis. Ik herinner me dat ik de omslag van de roman zag en dacht dat die ramen leken op demonische ogen die naar je staarden. Door de jaren heen heb ik alle films, documentaires en boeken over dit onderwerp verzameld. De achtergrond van het huis van Amityville staat vol met interessant materiaal, van de moorden tot de vermeende achtervolgingen. Het was een perfect verhaal om een nummer over te schrijven en ook geweldig om te gebruiken op onze albumhoes.
Hoewel Europa met zijn eeuwenoude geschiedenis veel horrorverhalen kent, heb ik de indruk dat het in de VS nog levendiger is. Wij kennen hier geen voodoo. Je had een echte voodoo-koningin in Marie Laveau. Ben je zelf naar New Orleans geweest om alles beter te leren kennen?
Voodoo is hier in de VS een zeer geheimzinnige praktijk. De wortels komen uit West-Afrika en zijn door de slaven hierheen gebracht. Haïtiaanse voodoo werd ontwikkeld tussen de zestiende en de negentiende eeuw en ontstond door een proces van syncretisme tussen traditionele religies van West- en Centraal-Afrika en het katholicisme. Thema’s van rituelen, zombies en voodoo-poppen zijn een handelsmerk voor horroronderwerpen. Ik ben in het verleden in New Orleans geweest en heb er een aantal plaatsen gezien die Marie Laveau zag. Ze was een interessant individu. Ik vond het leuk om over haar te lezen. Dat wekte mijn interesse in het maken van een nummer gebaseerd op haar leven. En Haïtiaanse Voodoo en de film “The Serpent And The Rainbow” vormden de inspiratie voor het nummer ‘Coupe De Poudre’.
Afsluiter is de King Diamond cover ‘Killer’. Is King Diamond voor jou het toppunt van horrorverhalen in de metalmuziek?
Zeker! Hij is de meester van de horrorverhalen, samen met Alice Cooper. King Diamond is al jaren een inspiratiebron voor mij en is dat nog steeds. Mijn evolutie van Acheron naar Vincent Crowley was gemotiveerd door zijn vertrek van Mercyful Fate naar King Diamond.
Mijn droom is om met hem te touren. Dan pas ga ik als een gelukkig man naar mijn graf.
Acheron is opgericht in 1988 en stopte in 2019. Je kunt wel zeggen dat je bijna aan de basis stond van death metal. Nu worden death metalbands wel eens geboekt als afsluiter, maar hoe was dat destijds?
Ik denk dat death metal nog steeds een redelijk goede aanhang heeft, maar ja, de dingen zijn veranderd. Andere muziek is populairder geworden. Dat is gewoon de manier waarop dingen gaan. Ik heb echt een geweldige rit gehad in Acheron, helemaal tot het einde. Leven, opnemen en spelen op het hoogtepunt van het death metal-tijdperk was geweldig. Zoveel geweldige bands en fans. Ik heb een eeuwigheid van geweldige herinneringen.
De teksten waren behoorlijk satanisch en je was lid van satans kerk (of misschien ben je dat nog steeds). Heb je ooit problemen gehad in de Verenigde Staten, waar er behoorlijk strikte en strenge religies zijn?
Acheron is gemaakt om een echte satanische entiteit te zijn. Ik was lid van de kerk van satan van eind jaren 80 tot 2000. Ik nam ontslag omdat de richting die de kerk uitging mij niet beviel. Maar ik leef nog steeds volgens een satanische levensstijl. We hadden vroeger wel problemen met religieuze groeperingen. Er waren enkele protesten en we kregen regelmatig doodsbedreigingen. Vroeger hingen we de dreigbrieven aan de muur tijdens de bandrepetities om te lachen en ons te motiveren. Tegenwoordig zie je niet veel van die onzin, behalve bij enkele kleine extreme groepen.
Terwijl ‘Beyond Acheron’ nog wat satanisme in de teksten bevatte, ben je nu volledig overgestapt op horrorverhalen in het algemeen. Waarom de verandering?
Het debuutalbum van Vincent Crowley ‘Beyond Acheron’ bevatte niet echt satanische teksten. Ik schreef al dertig jaar satanische onderwerpen, dus ik vond dat het tijd was om iets nieuws en verfrissends voor mezelf te doen. Het album is eigenlijk een conceptalbum gebaseerd op de dood. Elk thema op het album heeft op de een of andere manier betrekking op de dood. Zelfs de intro en outro passen bij het thema en omlijsten het werk op het album. Dat werd met opzet gedaan om het symbolische overlijden van Acheron te symboliseren en om aan de nieuwe reis met Vincent Crowley te beginnen. Nadat dat klaar was, was het tijd om verder te gaan met duistere verhalen, maar dan meer in de richting van horror.
Beschouw je jezelf als een kenner van horrorboeken en films in het algemeen?
Helemaal niet. Ik ben een grote fan en ik ben redelijk goed op de hoogte van deze items, maar ik ben op geen enkele manier een trivia-koning. Er zijn mensen die woordenboeken over dit onderwerp maken. Ik geniet gewoon heel erg van ze zoals ze zijn en probeer er zoveel mogelijk te ervaren.
Wat is de meest recente horrorfilm die echt indruk op je heeft gemaakt?
Mijn favoriet van de afgelopen tien jaar was ‘The Void’ uit 2016. Erg Lovecraftiaans en het gebruik van praktische effecten was verbazingwekkend! Wat de meest recente film betreft, zou ik moeten zeggen ‘When Evil Lurks’ uit 2023. Wat een sinistere film!
Heb je nog geen aanbod ontvangen van een filmregisseur om de muziek te verzorgen bij een film?
Nog niet maar ooit zou ik zoiets willen doen. Mijn ideale samenwerking zou zijn dat een filmmaker Vincent Crowley inhuurt om een nummer te schrijven gebaseerd op het thema van hun film. Als er filmmakers/regisseurs geïnteresseerd zijn, mogen ze me gerust contacteren (lacht).
Het debuut ‘Beyond Acheron’ kwam uit via het Amerikaanse Hellhammer Records. Het nieuwe verschijnt via het Nederlandse label Hammerheart Records. Waarom die verandering en hoe kwam je in contact met een Nederlands label?
Het debuut kwam eerst uit via Odium Records en werd later in de Verenigde Staten uitgebracht met enkele bonus nummers via Hellhammer Records. Beiden verrichtten goed werk en kwamen met fantastische afgewerkte producten. Maar Odium Records is meer een black metal label en Hellhammer Records had niet echt een goede distributie omdat ze nieuw waren. Vandaar dat we nu een nieuw label hebben. We moesten iemand vinden die ons naar een hoger niveau kon tillen en verder kon gaan dan enkel maar death en black metal genres gezien dit iets unieks was. Ik ben al jaren bevriend met Guido van Hammerheart Records. Hij contacteerde me zelfs over het maken van nog een Acheron-album maar ik zei dat die band voorbij was en ik een Vincent Crowley album aan het maken was. Hij luisterde naar wat we deden en vond het leuk. Zo kwamen we tot een platencontract. Hij wist dat dit een geheel nieuwe band was en anders dan een Acheron-album op de markt moest komen. Het was echt wel een plezier om met hem en de Hammerheart-crew te mogen samenwerken. Het label heeft vertrouwen in de band en steunt ons en onze muziek. Ik kijk er echt naar uit om in de toekomst nog meer met hen te mogen werken.
Het is niet je allereerste contact met mensen uit Nederland want met de band Infidel Reich speel je samen met Bob Baghus en Tony Brookhuis, beiden ex-leden van Asphyx. Heb je nog contact met hen?
Ik spreek bijna wekelijks met Bob. We hebben zelfs een nieuw project in de maak met de naam One With Darkness. Ik probeer ook de andere jongens van Infidel Reich nog eens samen te krijgen. Ooit zullen we nog eens een plaat maken. Ik hou veel van Nederland, de mensen zijn daar altijd zo geweldig. Ik heb daar nog veel vrienden wonen. Sterker nog, ik vertelde mijn vrouw onlangs dat we ooit daar nog eens op vakantie moeten gaan.
Is er een kans dat we je ooit in Nederland of België kunnen zien of blijft het voorlopig beperkt tot spelen in je grote thuisland?
We zijn zinnens overal te spelen waar een promotor ons naartoe brengt. Ik speelde slechts één keer in Nederland met Acheron en dat was op een Neurotic Death Fest. In 2002 deed ik ook de zang voor Incantation tijdens hun ‘Summer Of Blasphemy’ tour. Ik zou zeker graag terugkomen met de Vincent Crowley-band.
Bedankt voor je tijd en je moeite om mijn vragen te beantwoorden. Is er nog een laatste boodschap die je wil verspreiden onder onze lezers en fans?
Geen probleem, ik waardeer je steun. Zorg in elk geval dat je het nieuwe Vincent Crowley-album ‘Anthology Of Horror’ koopt of afhaalt via Hammerheart Records en bekijk mijn officieel Vincent Crowley-kanaal op YouTube. We hopen jullie allemaal eens live te zien. Hail.