1476 – In Exile
Prophecy Productions
Release datum: 7 juli 2023
“1476 is een fantastische band als je wat breder wil gaan dan louter heavy metal”
Vera Matthijssens I 18 september 2023
Vorig weekend zagen we 1476 tweemaal (akoestisch en een reguliere set) aan het werk op Prophecy Fest in Duitsland en dat was iets waar we groots naar uitkeken. Kleinere bands kunnen al moeilijker de grote plas oversteken, dus was het best wel speciaal om de Amerikaanse band in een feeërieke omgeving aan het werk te zien.
Het was in de nazomer van 2016 dat we voor het eerst kennismaakten met deze band als zijnde het geesteskind van het in New England woonachtige duo Robb Kavjian (zang, gitaren, bas, mandoline, draailier, keyboards) en drummer Neil DeRosa. Hun intrede bij Prophecy Productions werd destijds bekrachtigd met de heruitgave van hun backcatalogus, bestaande uit drie albums en een EP. Het ingraven in deze materie – met name in ‘Wildwood’ – eindigde in een fascinatie voor dit enigmatische duo. In 2017 kwam dan nieuw werk uit in de vorm van ‘Our Season Draws Near’. Maar het bezoek aan Balver Höhle viel samen met de release van het nieuwe album ‘In Exile’ en dat is waar we nu naar geluisterd hebben.
Zoals steeds is de sound van 1476 herkenbaar, maar elk album heeft een eigen timbre en identiteit. Ditmaal is het allemaal wat duister – tekstueel – maar kunnen we nog steeds spreken van alternatieve rock, Amerikaanse gitaarrock, mooie luisterliedjes en doorrammen met de vurigheid van punk. Eén van de invloeden die de band zelf vermeld is Sólstafir en dat is al meteen te merken in het begin van openingstrack ‘Lost In Exile’ met zijn zweverige bastonen en smooth rockend vervolg. De gedreven zang van Robb blijft me herinneren aan The Waterboys, een ingetogen middenstuk in de lange opener houdt de aandacht erbij. Het zijn de summiere ornamenten die de verhalende songs zo pakkend maken, zoals de piano in ‘Lapis Fire: Through The Mist’ of de mandoline in ‘Tristesse In Exile’. Voor hetzelfde geld schakelt de band halverwege over van akoestische gitaren naar een muur van distortion. Dat is er nu juist zo fraai aan. Weemoed zit verborgen in ‘Beyond The Meadows, Beyond The Moors’, een akelig gevoel wordt opgewekt met ‘Where Kings Fall’ en wild en scheurend neemt ‘Camelian Fire: The Gallows’ bezit van je. Om dan af te ronden met nog een langere track waarin de sensitiviteit hoogtij viert. Dit ‘Where Are You?’ wordt opgesmukt met een gastsolo van Nathan Richard. 1476 is een fantastische band als je wat breder wil gaan dan louter heavy metal.