Valgrind – Condemnation
Memento Mori
Release datum: 27 juli 2020
“De riffs maar vooral de wilde solo’s doen aan Trey Azagthoth denken.”
Pim Blankenstein I 13 juli 2020
Het kan verkeren. Een release ter beoordeling toebedeeld krijgen en nog nooit van de bewuste band gehoord hebben. Nu durf ik best te beweren dat ik de het death metalgenre nauwgezet volg, en tegelijkertijd is het toch is het bijna onmogelijk om alles te beluisteren. In het geval van Valgrind is dat eigenlijk best bijzonder. De band bestaat al geruime tijd; opgericht in 1996 uit de as van de band Necrospell was het Italiaanse gezelschap aanvankelijk tot 2003 actief. In die periode verschenen drie demo’s en een EP. In 2008 maken ze een doorstart en sindsdien zijn er drie albums en een EP verschenen. Als ik in ons archief duik, zie ik dat collega Dennis de EP ‘Seal Of Phobos‘ en een recente heruitgave van het debuut ‘Morning Will Come No More‘ heeft besproken. Dat die EP en het laatste album ‘Blackest Horizon’ (2018) zijn verschenen via Everlasting Spew Records is voor mij een bevestiging dat ik de afgelopen jaren niet goed heb opgelet.
Waar ‘Condemnation’ mijn eerste kennismaking is met Valgrind, is het voor mij nu zaak om in het verleden te duiken. ‘Condemnation’ bevalt mij namelijk wel. Bij de eerste luisterbeurt schiet meteen de naam Morbid Angel door mijn hoofd. De riffs maar vooral de wilde solo’s doen aan Trey Azagthoth denken. Ook de door Dennis in zijn recensies aangehaalde vergelijking met Immolation en Monstrosity begrijp ik volledig na het horen van dit album. Als je het over originaliteit wilt hebben, dan kun je concluderen dat je daarvoor niet bij Valgrind aan moet kloppen. Maar zoals ik al in andere recensies aangaf, is dat voor mij niet eens zo relevant. Er lopen zoveel bands rond die beïnvloed zijn door grondleggers van het genre. Daar is helemaal niks mis mee, zolang je als band maar toffe songs schrijft die ook nog eens behoorlijk zijn opgenomen. Ook op dat gebied scoort Valgrind een ruime voldoende. De mix van het album is door Cristiano Copat in de KK Recording Studio gedaan en Damian Herring (Horrendous) masterde het geheel in zijn Subterranean Watchtower Studios. Kortom, laat je net als mij verrassen door een prima death metalalbum.