TiefRot – Manege Frei
STF Records
Release datum: 29 oktober 2019
Tekst: Vera Matthijssens – 17 november 2019
“Originaliteit ga je hier niet vinden, degelijk is het wel qua productie en vooral interessant om te checken door bezoekers van Wave Gotik Treffen.”
Vorig jaar debuteerde TiefRot met ‘Blutmond’, een mix tussen Neue Deutsche Härte en gothic rock, maar wel soms met een beat of moderne groove. TiefRot is een Duits duo uit de buurt van Hannover, bestaande uit muzikant/producent Wielo Hofmeister en zangeres Becky Faber. Hofmeister heeft in vele bands gespeeld en maakte albums met de progressieve metal band Yargos, Becky is een professionele zangeres die ook veel live ervaring heeft, zelfs in het country genre. Ze speelt ook gitaar en banjo. In Duitsland bleek de overvolle markt in dit genre toch nog bereid om deze ambitieuze nieuwkomer te omarmen en dus werd er met goede moed aan een opvolger gewerkt, die exact een jaar na het debuut uitkomt, getiteld ‘Manege Frei’. De band presenteert zich nu ook als live kwintet, al blijft het duo de plak zwaaien als componisten en in de studio. Daar wordt enkel Vito Papotto vermeld die ritme- en sologitaar speelt in het nummer ‘Mackie Messer’. Dat is de enige cover waarbij credits gegeven worden aan Brecht/Weill, maar TiefRot maakt er iets dansbaar van.
Het is een zeer logische opvolger van het debuut geworden, het zou onverstandig zijn om van koers te veranderen als het debuut succesvol was. Dat betekent uiteraard dat alle teksten in het Duits zijn en we een energieke cocktail voorgeschoteld krijgen. Het openende titelnummer betrappen we op een soort cabaretinvloeden in de rustige delen, maar schiet weldra rockend los met krachtige zang. Het stampende ritme van Rammstein herkennen we in ‘1000 Tode Lang’, maar deze invloed in minder duidelijk dan op het debuut. Becky komt zelfzeker over en laat haar heldere zang in songs als ‘Mackie Messer’, ‘Ich Seh’ Dich’ en afsluiter ‘Für Immer And Ewig’ overgaan in een ferme krijspartij (invloed In This Moment). Meedeinen kan tijdens de ballades ‘Wer Wirft Den Ersten Stein’ en bovenvermeld ‘Für Immer Und Ewig’ wat één van de beste songs is. Er staan echter ook een aantal niemendalletjes op en meerdere songs hebben een flinterdun poprefrein. Om nog maar te zwijgen over die elektronica en dance invloeden in ‘Bittersüss Und Tränenschwer’ en ‘Schweig! (Das Tanzbodenlied)’. We schreven al eerder dat er mag gedanst worden bij dit duo. Originaliteit ga je hier niet vinden, degelijk is het wel qua productie en vooral interessant om te checken door bezoekers van Wave Gotik Treffen.
Check de onderstaande socials voor meer informatie over deze band.