The Cult in 013 Mainstage, Tilburg – 8 augustus juni 2024
“De vriendelijke frontman windt zich over 1 ding erg op en dat is alle schermpjes die hij ziet in het publiek, natuurlijk om hem en zijn band vast te leggen, maar daar is hij niet zo van gediend. “
Ik vind dat je als muziekliefhebber The Cult op zijn minst 1 keer live hebt moeten zien. Het is op plaat een band van hoog niveau en live is dat alleen maar nog beter. Dus vanavond wordt voor velen in de Main van 013 een memorabele avond. En ja ook na 40 jaar is The Cult nog steeds heel goed. De band besluit op het laatst dat er niet vanuit de fotopit gefotografeerd mag worden, dus om die reden was onze verslaggever van dienst genoodzaakt een paar vlugge telefoonkiekjes te nemen, ter illustratie.
14 augustus 2024 I Tekst & fotografie Perry Boleij
Het voorprogramma van vanavond wordt verzorgt door een dame uit Spanje, met een samplemachine. Lys Morke is haar artiestennaam, haar echte naam luidt Irene Tallo. In haar bio staat dat ze singer – songwriter, producer en visueel artiest is en ze maakt ambient, electro dark pop. Misschien ben ik dan een ouderwetse bal, maar een band bestaat voor mij uit in ieder geval een gitaar en die zie ik niet op het podium en ok, er zal best wel iets van een gitaar in het kastje zitten wat op het podium staat, maar ja, oude.. u hebt een beeld
Maar zoals ik wel vaker gezegd heb, ik probeer het voorprogramma altijd een kans te geven. De geluiden die van het podium komen zijn sferisch en ze creëert dit gevoel ook met haar stem. En die is op zichzelf goed, alleen voor mijn gevoel zou ze die meer als hoofdinstrument moeten gebruiken. Maar ook hier zal wel een markt voor zijn, maar het triggerede mij niet om haar muziek te gaan luisteren. Er komen overigens wel enthousiaste geluiden uit het publiek, dus al is het niet aan mij besteed, gelukkig wel aan andere. Of heeft het met Irene te maken die in een mooi, rood, strak rokje op het podium staat en meteen in het begin van haar show zegt dat ze na The Cult bij de merchandise stand zal staan om onder andere knuffels te geven.
The Cult is dan wel weer een band die voor mijn gevoel ook echt band mag heten, bas, gitaar, drums en zang, alles is er. Maar de heren komen niet eerder het podium op voordat alles gereinigd is met salie en wierook. Dat is de grote invloed van Ian Astbury die zeer geïnteresseerd is in de oorspronkelijke Amerikaanse cultuur, wat je dan ook weer terug ziet in de teksten van de eerste paar albums van The Cult. Ze beginnen 10 minuten te laat, maar gitarist Billy Duffy vlamt er meteen in met ‘In The Clouds’, van het album ‘Beyond Good And Evil’ uit 2001, het 2e nummer van vanavond komt van hetzelfde album.
Het geluid is prima, maar op het podium vindt Billy dat niet en hij gebaart dan ook dat zijn monitor het niet doet, de heren van de crew lossen dit snel op. Ian is aardig bij stem en zoals gewoonlijk improviseert hij erop los met zijn teksten. Hij staat bijna heel de show met een tamboerijn in zijn handen en daar voetbalt hij ook nog niet onverdienstelijk mee. Er komen nummers van vele platen voorbij, het is natuurlijk niet voor niets de 8424 Tour, dus ze zijn al weer 40 jaar actief.
Bij het 9e nummer gaat het gas even terug en komen Billy en Ian een akoestische versie doen van één van hun grootste hits ‘Edie’ (Ciao Baby).
Bij ‘Fire Woman’ komen de eerste schoonheidsfoutjes van de zanger; hij lijkt de noten niet te kunnen halen. Of dit is weer improvisatie van hem, hij lost het op door ons te laten zingen. De vriendelijke frontman windt zich over 1 ding erg op en dat is alle schermpjes die hij ziet in het publiek, natuurlijk om hem en zijn band vast te leggen, maar daar is hij niet zo van gediend. Hij zegt dan ook: “stop with filming, if you are behind a screen you are dead” en “we love this energy you should experience it”. Later heeft iemand op de voorste rij het niet begrepen en die vraagt hij dan vriendelijk om te stoppen met filmen. Ik snap wat hij bedoelt, want inderdaad veel mensen ervaren een concert vanachter hun telefoonscherm en dat is echt jammer. En natuurlijk, ik film ook wel eens wat en maak foto’s maar je moet een liveshow echt ervaren, dat is zo veel gaver dan het te filmen. En deze show was zeker de moeite waard, als je bijvoorbeeld drummer John Tempesta tekeer ziet gaan op zijn drumstel en de coole Charlie Jones op bas, daarvoor kom je naar een live show. Het 2e album van de band ‘Love’ uit 1985 is met 4 nummers de grootste provider met nummers als, ‘Rain’, ‘Brother Wolf, Sister Moon’ en het laatste nummer van vanavond ‘She Sells Sanctuary’. Verder komen bijna alle albums aan bod behalve ‘Ceremony’, waarbij bij het opnemen van dat album de relatie tussen zanger en gitarist tot een dieptepunt was gezonken. Ook van het album ‘Born Into This’ staat niets op de playlist vanavond. Maar we krijgen genoeg hits om onze oren dus we gaan niet klagen.
Het is weer heel gaaf om The Cult gezien te hebben, zeker met een Ian Ashbury en Billy Duffy die nog steeds op een heel hoog niveau presteren en dat is vet om te zien en te horen.
De setlist van vanavond:
- In The Clouds
- Rise
- Wild Flower
- Star
- Mirror
- The Witch
- The Phoenix
- Resurrection Joe
- Edie (Ciao Baby)(Acoustic)
- Sweet Soul Sister
- Lucifer
- Fire Woman
- Rain
- Spiritwalker
- Love Removal Machine
Toegift:
- Brother Wolf, Sister Moon
- She Sells Sanctuary