Surma – The Light Within
Metal Blade Records
Release datum: 30 oktober 2020
“Zo werd ‘The Light Within’ toch een album waar we veel plezier aan beleven en dat is in conjunctie met de bedoeling van de band die een positieve boodschap wil meegeven aan de luisteraars.”
Vera Matthijssens I 29 oktober 2020
Heri Joensen kent iedereen natuurlijk als bezieler van de progressieve folk/Viking band Týr, afkomstig uit de Faeröer Eilanden. In 2019 bracht men nog het meest recente album ‘Hel’ uit. Maar elke muzikant voelt wel eens de behoefte om ook iets anders te gaan doen. De gelegenheid bood zich aan nadat Heri de Tsjechische zangeres Viktorie Surmová (Bohemian Metal Rhapsody) ontmoet had. Het klikte en de laatste jaren werd er hard gewerkt aan dit debuutalbum ‘The Light Within’.
De dertien songs op dit album zijn afwisselend genoeg om te boeien, maar de muziekstijl is eerder symfonische (pop)rock en metal met veel vrouwelijke zang – en af en toe een streepje voor Heri – in de trant van Epica, Nightwish en Delain. Het is de bedoeling om een toegankelijk album aan een breder publiek te kunnen presenteren en daar is men zeker in geslaagd. De meestal hoge, maar aangename zang van Viktorie is de grote blikvanger, maar ook de professionele orkestrale arrangementen – door Heri in samenwerking met Lars Vinther – en uiteraard het kenmerkende gitaarspel van Joensen, spelen een grote rol in de compacte songs die nooit de vijf minuten overschrijden.
Met een weemoedig, symfonisch intro glijdt men dit muzikale avontuur tegemoet en meteen met de single ‘Reveal The Light Within’ weet je dat er ingezet wordt op catchy songs, want dit is een oorwurm van jewelste. Dit wordt echter met grote zorg gedaan, want er is een mooie zweverige passage en de sound van Týr schemert er compositorisch toch ergens doorheen. In ‘Like The River Flows’ wordt de heldere vrouwenzang gecontrasteerd met ruwe inbreng van Heri. Over afwisseling gesproken: het rockende ‘Fire And Wind’ wordt gevolgd door een gevoelige ballade ‘Desire’. ‘The City Of Winds’ is dan weer verhalend en later komt er een stuk cleane zang van Joensen in voor. Ook eerder een ballade is ‘Emptiness (Is No More)’ en het bijzonder hoog gezongen ‘The Selkie’. Bijna elke song is voorzien van een spetterende gitaarsolo en naar het einde toe gaat Joensen zelfs helemaal los in zijn vingervlug neoklassiek gitaarspel, maar daar hebben we zeker niets op tegen! ‘Downfall’ en ‘Lost In Time’ zijn daardoor de songs waarin de meeste Týr sound zit, maar dat komt ook omdat men op die typische manier samen zingt in deze tracks. ‘Lost In Time’ zelfs a capella, maar daarna wordt het weer zo’n oorwurm die onweerstaanbaar is.
Zo werd ‘The Light Within’ toch een album waar we veel plezier aan beleven en dat is in conjunctie met de bedoeling van de band die een positieve boodschap wil meegeven aan de luisteraar. De muziek is van een lichtere vorm dan Týr, meer symfonisch en female fronted en alzo voldoende anders om als nieuwe band gelanceerd te worden. Alle songs werden trouwens geïnspireerd door beeldende kunst en sculpturen en dat is een originele aanpak waar we dieper op ingaan in ons komende interview.