Lords of Metal
Arrow Lords of Metal

Robby Valentine – interview met Robby valentine

Robby Valentine: “Muziek heeft een helende werking als je door een moeilijke periode gaat en mijn muziek heeft mij uiteindelijk wel weer de kracht gegeven om door te gaan en niet op te geven”

Met ‘Embrace The Unknown’ heeft multi-instrumentalist Robby Valentine in oktober van vorig jaar weer een prachtige nieuwe plaat afgeleverd. Ondanks Robby’s visuele beperkingen is hij in staat geweest om heerlijke nieuwe nummers te schrijven, in te spelen en te produceren, wat heel veel respect verdient. Arrow Lords Of Metal belt met de frontman om de laatste stand van zaken in het Valentine-kamp door te spreken.
Sjak Roks Ι 5 februari 2024

Laten we eerst even terug gaan naar jullie in eind 2020 verschenen plaat ‘Seperate Worlds’. Wat heeft die plaat de band gebracht?
In 2009 of 2010 ging de oude zanger van de band First Avenue, Peter Strykes, een beetje de klassieke pop-tour op en toen heb ik een aantal nummers in die stijl voor hem geschreven. Ik heb altijd gedacht dat ik dit ook eens een keer zelf zou willen doen en omdat ik in die tijd niet echt veel om handen had heb ik die gelegenheid aangegrepen om dit verder vorm te geven. Ik had al een paar nummers in die stijl als demo en die heb ik aangevuld met wat meer klassieke piano-songs. Ik had toen al problemen met mijn gezichtsvermogen en kon geen noten meer lezen, dus heb ik ze nog vastgelegd nu ik ze me nog goed voor de geest kon halen. Dus wat dat betreft betekent die plaat wel erg veel voor me.

Daarna ging de wereld op slot vanwege de Corona-pandemie. Ben je toen ook begonnen met de voorbereidingen van de nieuwe plaat en wat was de doelstelling die jij voor ‘Embrace The Unknown’ had?
Ik was al eerder begonnen met het eerste nummer ‘Break The Chain’ en dat gaat eigenlijk over de pandemie en de daaruit voortvloeiende lockdown. Mijn belangrijkste doelstelling was dat ik niet zielig wilde gaan doen over mijn problemen met mijn zicht, maar dat ik gewoon wilde opnemen en nieuwe muziek wilde gaan maken. Daardoor heeft het wel anderhalve maand gekost voor dat dit nummer klaar was, maar ik was wel erg blij dat het gelukt was. Dat was wel een persoonlijke overwinning voor me en dat gaf me de motivatie om door te gaan met het proces wat uiteindelijk geresulteerd heeft in ‘Embrace The Unknown’.

Het titelnummer gaat over de weg die jij af hebt moeten leggen met de sterk verminderde gezichtvermogen. Hoe moeilijk is het acceptatie-proces geweest voor je?
Het heeft wel veel tijd gekost om een en ander te verwerken en te accepteren. Het is zo’n vier jaar geleden dat dit allemaal begon en op dit moment heb ik nog maar zo’n 2% zicht. Het mooie van het titelnummer was dat dit zich eigenlijk als vanzelf schreef. Het inzingen van dit nummer heeft wel weer wat langer geduurd, maar ik ben wel super tevreden met het uiteindelijke resultaat. Muziek heeft een helende werking als je door een moeilijke periode gaat en mijn muziek heeft mij uiteindelijk wel weer de kracht gegeven om door te gaan en niet op te geven.

Toch heb je ook de nodige positieve, maar soms ook cynische teksten in je nummers verwerkt. Hoe belangrijk zijn teksten voor jou?
Een idee voor een nieuw nummer ontstaat bij mij altijd fonetisch in mijn hoofd, maar de melodie en de teksten moeten wel perfect samengaan met de muziek die je in je hoofd hebt. De tekst moet ook het gevoel van de melodie op een juiste manier verwoorden. Een goed voorbeeld daarvan is ‘Don’t Give Up On A Miracle’, wat ik op een oud bandje vond en dat muzikaal eigenlijk al helemaal af was. Ik kwam echter maar niet op een goede tekst die passend was bij de melodie en het heeft dan ook een behoorlijk lange tijd geduurd voor ik de juiste tekst bij dit nummer vond. Op een gegeven moment valt alles echt samen en dan geeft een erg goed gevoel. Ik ben vooral trots op de tekst die ik geschreven heb voor het titelnummer ‘Embrace The Unknown’. Het is bij mij wel zo dat de muziek altijd eerst komt en dat ik daarna pas de teksten ga schrijven.

Wat zijn voor jou de belangrijkste elementen die er in een goed Robby Valentine nummer moeten zitten voordat je besluit om dit op te nemen?
Ik maak en arrangeer nummers eigenlijk altijd in mijn hoofd en als ik in staat ben om dat op een goede manier op te nemen en weer te geven zoals ik het me voorgesteld heb, is een nummer voor mij geslaagd. Ik heb dus geen trucjes om bepaalde elementen in een nummer te stoppen. Voor mij is het belangrijk dat mijn oorspronkelijke ideeën op de juiste manier opgenomen worden. Als dat is gebeurd is een nummer voor mij echt af.

Zijn er ook nummers geschreven die in de prullenbak zijn beland of die je niet op de plaat hebt geplaatst?
Ja, ik heb nog één nummer dat niet op de plaat is verscheven en dat nu waarschijnlijk als een bonus-track op de Japanse versie komt. Bij mij duurt het compositieproces normaal al behoorlijk lang en omdat ik alles nu op de tast moet doen, duurt het alleen maar langer. Bij dit specifieke nummer had ik nog niet het gevoel dat alles helemaal af was en besloot ik om het maar te laten voor wat het is en het niet op de plaat te zetten. Maar omdat ze in Japan altijd bonus-tracks willen heb ik het nummer toch maar weer eens beluisterd en bleek het gewoon erg goed te zijn. Eigenlijk had ik het gewoon op de reguliere versie kunnen zetten, maar dan had ik weer geen bonus-track gehad voor Japan. De Japanse editie van ‘Embrace The Unknown’ zal op 6 maart via King Records verschijnen en bevat een drietal bonus-tracks en een extra disc met alle nummer in een “piano-versie”.

Het zou in jouw situatie logisch zijn om hulp in te roepen, maar je hebt wederom alles zelf gedaan. Waarom?
Hulp inroepen zou de zaak alleen nog maar meer vertragen, want dan moet ik iedereen gaan vertellen wat ik wil. Dat is erg lastig, want ik weet zelf wat ik in detail wil horen en wat dat betreft kan ik ook behoorlijk eigenwijs zijn. Iedereen is ook erg druk, dus het is sowieso moeilijk om dan de juiste mensen op de juiste tijd bij elkaar te krijgen. Eigenlijk heb ik het altijd alleen gedaan en dat proces is me tot op heden altijd erg goed bevallen. Zelfs met mijn beperkte zicht denk ik dat dit voor mij gewoon de juiste werkwijze is en blijft.

Zoals gewoonlijk is het album erg gevarieerd. Ben je hier bewust naar op zoek of gebeurt dat natuurlijk tijdens het schrijfproces?
Dat is bij mij zeker een natuurlijk proces. Toen mijn gezichtsvermogen begon af te nemen, was ik erg kwaad op iedereen en wilde ik de nieuwe plaat ‘Blind Fury’ noemen naar de film uit de jaren tachtig met Rutger Hauer. Ik speelde toen met het idee om een pure metal plaat te gaan maken, maar omdat ik nu eenmaal geen echte metal zanger ben, moet het allemaal wel een stuk melodieuzer klinken. Het zou dus te geforceerd klinken als ik een pure metal plaat zou moeten gaan maken. Als iets niet natuurlijk voelt, moet je het gewoon niet doen en dus ben ik toen ook van dat idee afgestapt. Iets geforceerd doen past niet bij mij en daarom volg ik gewoon mijn gevoel.

Hoe is het idee ontstaan voor het prachtige artwork?
Ik had hier wel bepaalde ideeën voor en samen met Marlies ben ik toen wat op internet gaan zoeken. Ik had een keer een clip van Prince gezien waarin hij een erg futuristisch vleugel had die er erg mooi uitzag en daar wilde ik wel wat mee gaan doen. Toen ik ‘Embrace The Unknown’ schreef zag ik mezelf met een gitaar op die piano zitten en met dat idee zijn we toen verder gegaan. Uiteindelijk heeft dat geleid tot dit artwork, wat mijns inziens erg goed gelukt is en waar ik dan ook erg blij mee ben.

Jouw grootste succes is natuurlijk ‘Over And Over Again’ geweest. In hoeverre ben je nu nog steeds op zoek naar single-succes?
Daar ben ik eigenlijk helemaal niet meer naar op zoek. Mijn muziekstijl is vandaag de dag bijna niet meer te horen op radio en TV en het is gewoon erg moeilijk om te “scoren” als je niet bij de grote labels onder contract staat. Ik heb jarenlang altijd wel de hoop gehad om bij de release van een nieuwe plaat weer een succesvolle single op de markt te brengen, maar dat is gewoon erg moeilijk tegenwoordig en dus heb ik dat idee compleet laten varen. Mijn huidige doelstelling is om een plaat te maken waar ik zelf helemaal achter sta, meer kan ik niet doen.

Op welke nummers van de nieuwe plaat ben je het meest trots en waarom?
Dan moet ik toch ‘Break The Chain’ noemen omdat dat echt als een overwinning voelde en omdat dit het eerste nummer was wat ik voor de nieuwe plaat schreef. En natuurlijk ‘Embrace The Unknown’ omdat dit voor mezelf zo’n diepgaande betekenis heeft. Voor mij is dit nummer één van de mooiste ballads die ik ooit geschreven heb (en daar kunnen we het alleen maar mee eens zijn – Sjak). En ik wil ook ‘Don’t Give Up On A Miracle’ benoemen vanwege zijn positieve boodschap.

Jullie hebben een release-show gedaan in de Boerderij in Zoetermeer. Hoe was dat?
We speelden dik twee uur, maar die tijd was zo voorbij omdat we zoveel variatie in de setlist hadden aangebracht. Het ging echt alle kanten op en dat werd echt op een erg positieve manier door het publiek opgepakt. Ook de plaat heeft eigenlijk alleen maar positieve kritieken opgeleverd, dus ik ben een tevreden mens.

De geest van Queen is zoals altijd erg prominent aanwezig in je muziek. Ben je ook nog actief met je Queen-tribute band of staat dat op een lager pitje nu?
Nee, daar zijn we zeker nog erg actief mee want daar spelen we vaker live mee dan met Valentine. Queen is natuurlijk nog steeds mijn passie en het blijft gewoon een belevenis om hun muziek voor een volle zaak te spelen.

Je hebt erg veel steun en support van je vrouw Marlies. Hoe belangrijk is zij voor je en heeft zij nog eigen muzikale plannen in de toekomst? Wellicht Aniday weer tot leven roepen?
Marlies is natuurlijk erg belangrijk voor me, daar zij al het regelwerk voor haar rekening neemt. Het is de afgelopen periode natuurlijk erg druk geweest rondom de release van ‘Embrace The Unknown’ en dat heeft wel erg veel gevergd van haar. Als het weer wat rustiger wordt, gaan we weer wat leuke dingen doen. Zo zijn we al een hele tijd bezig met een cover-EP die nog steeds afgerond moet worden en ik heb nog een aantal nummers liggen die zij in kan zingen voor een tweede solo- of Aniday-album.

Je hebt een behoorlijk imposantie muzikale carrière opgebouwd met de nodige prima platen. Wat zijn voor jou persoonlijk de belangrijkste hoogtepunten hierin?
Natuurlijk het succes met ‘Over And Over Again’, want daar is alles eigenlijk mee begonnen. Daarnaast moet ik de Brian May-support noemen en de optredens die we in Japan hebben gedaan. Maar ook de optredens die we nu met Valentine doen hebben een speciale betekenis vanwege de warme ontvangst die we nog steeds krijgen.

Wat is het ambitieniveau dat jij nog hebt naar de toekomst toe? Zijn er nog bepaalde dromen die je wil najagen of doelen die je wil verwezenlijken?
Het zou mooi zijn als we wat meer en wellicht ook wat grotere shows kunnen doen. Dat is uiteindelijk waar je het als band voor doet. Verder ben ik realist genoeg om niet te veel ambities te hebben, want in de huidige muziekscene is het gewoon erg moeilijk om boven het maaiveld uit te steken. Meer spelen en mooie nummers blijven schrijven zijn en blijven voor mij de belangrijkste doelen die ik voor mezelf gesteld heb.