Sebastian Levermann: “Voor ‘Final Days’ hadden we ook een demo en nummer over een zeer dodelijk virus. We hebben toch maar besloten om die niet op het album te zetten!”
Na de steeds groter wordende successen van albums als ‘To The End’, ‘Ravenhead’ en het in 2017 uitgebrachte ‘Gunmen’, is het voor Orden Ogan tijd voor een nieuw hoofdstuk in hun succesverhaal. Dit nieuwe hoofdstuk heeft de titel ‘Final Days’ gekregen en zal in maart uitgebracht worden via AFM records. Ik had de eer om het album alvast te mogen luisteren en vervolgens zanger en tot voor kort gitarist Sebastian Levermann, beter simpelweg bekend als “Seeb” drie kwartier via Skype te kunnen spreken. Lees hieronder verder hoe het ervoor staat met een van de grootste succesnummers van de moderne Duitse heavy metal.
Jori van de Worp Ι 02 februari 2021
Gefeliciteerd met album nummer zes, ik weet intussen dat ik ‘Testimonium A.D’ niet mee mag tellen van je. Houd je het nog een beetje uit in de coronasituatie?
Voor mij is het eigenlijk wel prima. Ik heb sinds een aantal jaar mijn eigen studio en werk ook als producer. Toen ik daarmee begon vroeg ik me af of ik voornamelijk op kleinere acts uit de buurt wilde focussen of juist meer op de grote internationale namen en grote producties. De keuze was uiteindelijk snel gemaakt en ik heb er hard voor gewerkt om nu met de grote jongens mee te draaien. Op het moment draaien zowel de studio als het productiewerk erg goed. Het originele plan voor 2020 was eigenlijk om alleen Orden Ogan te doen, touren en festivals. Verder wilden we het rustig aan doen omdat de jaren ervoor vrij stressvol zijn geweest. Vroeg in het jaar kwamen er al bands die vroegen of ze toch een album konden doen waaronder Rhapsody Of Fire, en ik streek regelmatig over mijn hart en zeker bij die laatste. Toen de corona losbarstte was ik achteraf blij dat ik toch ja had gezegd op die extra klusjes, ik heb ook snel wat bands die ik had afgezegd opnieuw gebeld want het leek erop dat we wel even thuis bleven zitten. Op het moment aarzelen veel bands over opnames, dus de lijst begint inmiddels wel leger te raken. Maar ik mag niet klagen als ik kijk naar vrienden en bekenden die echt volledig leven van het artiest zijn. De man van mijn vaste P.A. winkel is al de helft van zijn klanten verloren, ze zijn gestopt of failliet gegaan. Erg vervelend allemaal, en we gaan zien waar het allemaal op uitdraait.
Laten we het over iets vrolijkers hebben dan, zoals jullie nieuwe album. Het valt me op dat jullie over en weer zijn gesprongen van een post-apocalyptische ijswereld naar een duister klooster, dan weer naar het wilde westen en nu naar het einde van de wereld in een technologische singulariteit. Hoe ben je nu weer hierop uitgekomen?
Subtiel hoor hahaha. Zoals altijd is dit weer een soort van concept album zonder een complete verhaallijn, meer een thema zoals je het beschrijft. Dit is een beetje duistere sci-fi over verschillende manieren waarop de mensheid aan zijn einde gaat komen. Voor ‘Final Days’ hadden we ook een demo en nummer over een zeer dodelijk virus. We hebben toch maar besloten om die niet op het album te zetten! Eigenlijk zijn we door de fans op het idee gekomen. Na shows praten we graag na met fans en ze vragen vaak hetzelfde als jij net vroeg, soms met de toevoeging “en nu, gaan jullie ook de ruimte nog in?” Na dat honderd keer gehoord te hebben hadden we zoiets van ja, waarom ook niet? Een soort self-fulfilling prophecy dus
Jullie self-fulfilling prophecy is een aantal keer uitgesteld maar nu is hij er dan. Ik heb de eer gehad om alvast te mogen luisteren maar voordat we de details ingaan, wat zijn je eerste gedachten over het uiteindelijke ‘Final Days’?
Zoals je misschien al weet is onze gitarist Tobias een tijdje geleden gestopt, er speelde al iets in 2018. Dat jaar had ik ook mijn hand gebroken en kon ik alleen zingen bij live shows en is Niels van bas naar gitaar gegaan. Dat was een rare tijd en dat voelde niet goed. We zaten juist op zo’n goede positie na de release van ‘Gunmen’, we hebben getourd in Amerika en Japan, en in Europa met Rhapsody Of Fire als support. De tour die gepland was voor dit album was met Grave Digger en Rage als support, daar kan je wel uit aflezen dat de band behoorlijk is gegroeid. Maar als je dan voelt dat het in de band de verkeerde kant opgaat is dat wel moeilijk. Het schrijven van nieuw materiaal viel me zwaar en de eerste demo’s vielen mij ook behoorlijk tegen. Onze drummer Dirk zei toen ook dat het de emoties waren, nu alles minder ging met Tobias onder andere. Hij vond juist dat de demo’s erg sterk waren en hij overtuigde me om toch de boel in te zingen en te produceren, een hele goede keuze achteraf. Natuurlijk zegt iedere band dit over hun nieuwe album, maar ik denk echt dat we onze beste release tot nu toe hebben!
Wat mij vooral wel bevalt zijn die nieuwe elektronische elementen in het gelui…
(Hier word ik onderbroken door een lachsalvo van Seeb)
Dat is best hilarisch dat je dit nu zo zegt. Mijn vorige interview was met Maximilian van Rock Hard en die vond daar juist geen klap aan! Zo zie je maar, ieder de eigen mening!
Nou ja, misschien zijn wij Nederlanders gewoon wat meer open-minded wat onze metal betreft? Wat ik wilde zeggen is dat die elementen ook erg goed mixen met wat we inmiddels al het “typische Orden Ogan geluid” mogen noemen. Iedereen kon al luisteren naar ‘Heart Of The Android’ en ‘Dawn Of The AI’, maar ook nummers als ‘Inferno’ en ‘Hollow’ hebben veel van die toevoegingen. Jullie weten jezelf te vernieuwen maar toch dichtbij jezelf te blijven.
Dat is wel het idee natuurlijk! Ik wil mijzelf niet eindeloos herhalen. De manier waarop we melodieën en harmonieën doen zal altijd wel mijn manier blijven, maar ik wil het wel telkens fris houden. Ik denk dat we hier een goede mix hebben gevonden van nieuwe dingen en trouw blijven aan het eigen geluid, we proberen hierin altijd vooruitgang te boeken. Waar we ons best voor doen is elementen van het thema in het geluid verwerken. Bij het wilde westen thema van ‘Gunmen’ was dat wel makkelijker dan op dit album, er zijn gewoon bepaalde toonladders en harmonieën die direct een westerngevoel geven. Zo is dat thema ook ontstaan, de eerste drie demo’s voor ‘Gunmen’ hadden alledrie dat geluid en toen hebben we eigenlijk op basis daarvan voor het thema gekozen. Bij dit science fiction thema was dat wel lastiger. Ik heb echt de tijd genomen om naar soundtracks te luisteren van sci-fi films, maar er is niet echt iets van een typisch geluid voor het genre, ook niet in films. Dus we hebben met effecten als glitches gewerkt, niet bepaald mijn expertise als heavy metal producer! Was wel erg leuk om eens te doen.
We zijn al langs ‘Hollow’ gekomen, dat is duidelijk de nekkenbreker op de plaat. Toch wel een van de hardste stukken die jullie ooit gemaakt hebben?
Zeker! Dit was een van de eerste stukken die we hadden geschreven voor dit album, met een riff die nog van Tobias is. Wat het vooral zwaar laat voelen is de enorm vette productie die eroverheen ligt. Ik heb inmiddels wel met heel wat bands gewerkt en heel wat muziek in elkaar gedraaid, maar dit album is denk ik wel de beste mix die ik tot nu toe voor elkaar heb gekregen. Het zou me niet verbazen als er in de toekomst bands naar me toekomen voor de productie met de vraag “kan je het een beetje als ‘Final Days’ laten klinken?”. Niet dat ‘Gunmen’ een slecht geluid had, maar dit is wel weer een ander niveau. Er zit toch weer drie jaar ervaring tussen, in die tijd heb ik veel geoefend en tips en tricks geleerd van de meesters in dit vak.
Er zijn ook weer twee gasten aanwezig, te beginnen met de fantastische Gus G. op het nummer ‘Interstellar’.
Ja, dat is eigenlijk heel snel gegaan. Niels heeft een tour meegedaan met Leaves Eyes als bassist, dat was een dubbele headliners tour van Leaves Eyes en Firewind. Toen het met Tobias wat minder ging hadden we al het idee dat we een gastartiest moesten zoeken voor wat gitaarsolo’s. Niels droeg toen Gus aan, en daar hoefden we natuurlijk niet lang over na te denken! Gus is een geweldige gitarist en we zijn allemaal groot fan van zijn stijl, het is natuurlijk fantastisch om hem op ons album te hebben. Hierna ga je waarschijnlijk naar Ylva vragen dus laat ik het maar direct vertellen! Het was voor ons nooit een doel om te pronken met namen, het gaat ons om het beste resultaat. Het was duidelijk dat we op ‘Alone In The Dark’ ook een zangeres nodig hadden, de tekst is echt uit twee perspectieven geschreven. Brothers Of Metal zitten op hetzelfde label als wij en zijn ook een snel groeiende band. Ik heb ze twee keer live gezien en vind Ylva een geweldige zangeres. We hebben haar gevraagd om dit te zingen, ze ging direct akkoord en heeft het echt fantastisch gedaan. Ze heeft de atmosfeer van het nummer perfect gevangen en ik ben heel blij met het resultaat.
Inmiddels zijn er twee video’s voor het album uitgekomen. Ik herinner me een wedstrijd die jullie een half jaar geleden op Facebook hadden uitgeschreven die erop wijst dat er nog een video aankomt.
Ja klopt, een clip voor ‘Inferno’ en hij is bijna klaar. We hebben bewust gekozen om de video later uit te brengen dan de single, die staat alweer een tijdje op Spotify. Die volgorde begint meer en meer standaard te worden. De clip is wel tof geworden, zeker met alles wat de fans hebben ingestuurd. Je zal het wel zien!
Je hebt het al kort gehad over wat wijzigingen in de line-up, maar er is meer veranderd dan we tot nu toe besproken hebben. Kan je alles van de afgelopen twee jaar een beetje samenvatten?
Wat ik al zei, het was begin 2018 dat we voelden dat er iets mis was met Tobias. Ik wil niet teveel op de persoonlijke details ingaan, maar het was wel moeilijk. Ook voor mij want hij is gewoon een goede vriend, hij is al lang bij de band en hij is gewoon een geweldige gitarist. Maar als het niet meer werk moet je kijken naar een oplossing, en hij had gewoon pauze nodig om het allemaal weer een beetje recht te trekken voor zichzelf. Patrick is voor Tobi in de plaats gekomen en dat is eigenlijk wel een leuk verhaal. Een vriend belde me op en gooide een balletje op over Patrick, omdat hij wist van de problemen met Tobi. “Hij lijkt sprekend op Zakk Wylde, hij speelt als Zakk Wylde, hij is een fan van jullie, woont in de buurt én hij is beschikbaar!” Dat was wel timing, want wij zaten nog helemaal in de rats met of we wel een vervanger voor Tobi zouden kunnen vinden. Orden Ogan is wel melodisch maar niet simpel te spelen, het is juist behoorlijk complex. Dus iemand vinden die de muziek goed kan spelen én de tijd heeft om op tour te gaan leek nog niet zo eenvoudig. Toen ik hem belde begon hij te lachen, omdat hij het toch al wel een beetje aan zag komen.
Het andere was dat Niels in 2018 van bas naar gitaar ging omdat ik mijn hand had gebroken. Dus ineens stond ik op dat podium met de microfoon in de hand en dat voelde eerst vreemd. Maar ik wende er direct aan en voelde me als een vis in het water. Je kan zoveel beter met het publiek spelen en het heeft ook mijn zangprestaties op het podium verbeterd. Ik dacht eigenlijk dat ik de combinatie gitaar en zang best aankon maar toch ging dit echt beter. Iedereen, van band naar fans, crew en pers vond dat we het zo maar moesten houden. Dus Niels heeft eindelijk promotie gemaakt van bas naar gitaar hehehe, hij is eigenlijk gewoon een hele goede gitarist. Op het album ‘To The End’ had hij bijvoorbeeld al de solo van ‘Dying Paradise’ ingespeeld. Toen hadden we ineens een bassist nodig. Iedereen in de band was er eigenlijk direct van overtuigd dat we Steven moesten bellen, dus zo gezegd zo gedaan. We kennen hem al uit Xandria toen we samen met hen support waren van Powerwolf in 2015. Gewoon een toffe gozer, een super bassist en een echt podiumbeest. Toen ik hem belde bleef hij er behoorlijk cool onder, zo droog als wat had hij zoiets van “oké dan kom ik volgende week wel naar de oefenruimte!”. Waarschijnlijk had hij toen Xandria even klaar was al een idee dat hij binnenkort bij Orden Ogan zou komen hahaha.
Hopelijk kan hij zichzelf snel bewijzen op tour. Je noemde al een tour met Grave Digger en Rage als supports. Die tour zou onder andere naar Nijmegen komen, mijn geliefde thuisstad trouwens. Het moest toch wel een beetje apart gevoeld hebben toen je de poster zag? Ik bedoel, de bands die jullie gingen supporten zijn bands die al muziek maakten toen jij nog in een luier rondliep.
Ja zo is het haha. Nouja op dat moment viel het eigenlijk wel mee, want van het moment van de eerste besprekingen over een tour tot het moment dat die affiche af is zit behoorlijk wat tijd. Iedereen wil natuurlijk het beste voor de eigen band en hier en daar moet je dus compromissen sluiten enzo. Dat ging altijd heel respectvol trouwens. Dus toen die poster eindelijk klaar was, had ik al een tijd aan het idee kunnen wennen. Het was meer een gevoel van “nu gaan we dus echt!”. Alsnog een gaaf gevoel natuurlijk. Grave Digger was een van de eerste shows waar ik zelf naartoe ging toen ik een jaar of vijftien was, bij de ‘Tunes Of War’ tour. Mensen hebben er vaak de mond vol van dat de volgorde van bands zus of zo moet zijn. Maar als je het objectief bekijkt is het logisch dat de band die het meeste publiek trekt de headliner wordt. Mij maakt het ook niet zoveel uit, verreweg de meeste commentaren waren erg positief. Is die volgorde nou echt zo belangrijk? Je hebt wel een prachtige Duitse heavy metal package, gewoon komen en genieten! En mocht je een van de bands niet leuk vinden ga lekker een biertje halen, geen probleem toch?
Deze tour heeft het helaas door de corona niet gehaald. Een nieuwe tour staat gepland met Brothers Of Metal en Wind Rose.
Klopt, die tour is inmiddels ook uitgesteld van april dit jaar naar februari 2022. Misschien had eerder gekund, maar april is natuurlijk gewoon te vroeg. Ik weet niet of het in Nederland veel anders is maar in Duitsland is touren nu echt nog ondenkbaar. Ik ben bang dat we deze zomer ook weinig festivals gaan zien. We hebben wel wat festivals bevestigd, maar ik heb er dus weinig hoop op. In de zomer zullen de besmettingen wel weer wat gedaald zijn al is het alleen maar omdat het warmer is in de zomer. Maar de vaccinatiegraad zal echt nog niet voldoende zijn voor echte muziekfestivals. Misschien wat winterfestivals in 2022?
Maar toch heb je nog één concert gepland… in het huis van een fan met veel mazzel?
Hehehe jep. Er zit een gouden ticket in één van de boxsets, dat is natuurlijk wel iets leuks om weg te geven. Hopelijk voor ons woont de winnaar niet in Indonesië ofzo!
Of in een klein appartementje of een studentenkamer..
Ja dat wordt ook wel creatief, maar vast niet zo lastig als een retourtje Noord-Korea ofzo!
Nog één vraag dan, Iron Maiden of Judas Priest?
Pfft wat een kutvraag haha. Ik vind ze beiden geweldig maar toen ik jonger was luisterde ik wel echt meer naar Maiden. Wat ik wel typisch vind, ‘Fear Of The Dark’ is gewoon het beste Iron Maiden album ooit gemaakt, maar er zijn maar weinig mensen die dat met me eens zijn. Er staan gewoon zoveel fantastische stukken op dat album, veel meer dan op bijvoorbeeld ‘Powerslave’ of ‘Killers’ of wat vind iedereen het beste album? ‘Number Of The Beast’ wellicht? Met Judas Priest ben ik echt een stuk later in aanraking gekomen toen ik toevallig ergens ‘Painkiller’ hoorde. Ik ging toen meer luisteren en was eerst best teleurgesteld omdat al het andere… niet als ‘Painkiller’ klonk. Ik vond ‘Firepower’ een fantastisch album, ook omdat het geproduceerd is door Andy Sneep. Hij is een van mijn helden in de mix-wereld. Eigenlijk vind ik ze beiden gewoon tof, een flauw antwoord op een flauwe vraag!
Dan mag je van mij het slotwoord doen en vertellen wat je zelf nog graag kwijt wil!
Het standaard antwoord is natuurlijk dank aan de fans, dank voor het luisteren naar onze muziek en het kopen van onze merch. Kom naar een show wanneer het weer kan. Jullie zijn degenen die metal levend houden en zonder jullie zouden we niet kunnen doen wat we doen. Inmiddels kan ik leven van de muziek en wat is er nou mooier dan van je hobby je werk maken? Dat hebben we aan jullie allemaal te danken en daar zijn we dan ook erg dankbaar voor.