Orden Ogan – Final Days
AFM Records
Release datum: 12 maart 2021
“We kunnen er niet omheen dat ‘Final Days’ gewoon weer een uniek meesterwerkje is geworden, en zich fier overeind houdt naast ‘Gunmen’ en die andere topplaten van de band.”
Jori van de Worp I 06 maart 2021
Drieënhalf jaar na de release van het uitstekende zesde album ‘Gunmen’ is er geen twijfel meer over mogelijk: Orden Ogan heeft zijn definitieve plaats veroverd in het lijstje van Duitse heavy/power metal grootheden. Festivals met grote namen in binnen- en buitenland laten het logo van de band steeds verder bovenaan hun affiches prijken. Qua sales, Spotify plays en volgers op sociale media laten ze veel van hun genregenoten steeds verder achter zich. En terecht, want niet alleen het wild-west ‘Gunmen’ was een topper. Voorgangers als het duistere ‘Ravenhead’, het post-apocalyptisch “Walking Dead” getinte ‘To The End’ en het progressievere ‘Easton Hope’ mogen er zeker ook nog zijn. Voor dit nieuwe album verlegt Orden Ogan nogmaals de grenzen tot zelfs buiten deze planeet en zoeken ze de inspiratie in de sciencefiction. Het dystopische ‘Final Days’ is nu een feit en ik kan kort en krachtig zijn. De band flikt het verdomme weer om zichzelf te vernieuwen en tegelijkertijd herkenbaar zichzelf te blijven.
Inmiddels zijn er liefst drie videoclips verschenen voor de drie openende tracks van het album, die geven een heel aardig idee van het gehele album. ‘Heart Of The Android’ is de opener en de eerste clip die verscheen. Wat direct opvalt is het zwaardere geluid in de mix en het typische gitaargeluid wat we intussen al goed kennen. Wanneer Seeb begint met zingen horen we dat er gebruik is gemaakt van vocal glitches, een gewaagde zet in een genre waarvan de fans erg traditieminnend zijn. Het refrein is daartegenin weer ouderwets herkenbaar. ‘Dawn Of The AI’ legt een dwarsverband met het klassieke album ‘Easton Hope’ terwijl hier ook de SciFi saus dik overheen gelegd wordt. Het overkoepelende thema dat we onszelf nog eens om gaan leggen met onze verslaving aan technologie leent zich uitstekend voor de hele batterij aan elektronische elementen en “spacey” geluiden die we horen. ‘Inferno’ is de jongste clip, het hoofdkantoor van AFM en enkele fans die hiervoor video’s in mochten sturen worden hier door boze aliens opgeblazen. Ook hier een hoop elektrische elementen en keyboards die het geheel een wat meer popmuzieksfeertje geven, terwijl de basis natuurlijk wel gewoon Orden Ogan-style metal blijft. Hetzelfde kan gezegd worden over ‘Let The Fire Rain’.
De twee minder sterke nummers zijn ironisch genoeg de stukken waar gasten hun bijdrage aan hebben geleverd. Een spetterende gitaarsolo van de grote Gus G. weet ‘Interstellar’ van het label “dertien in een dozijn” te redden. ‘Alone In The Dark’ is de ballad met zangeres, Yiva van Brothers Of Metal. Het hele idee dat vrouwelijke gastvocalen per definitie op een ballad horen en absoluut niet op een up-tempo song is een of ander onverwoestbaar dogma in dit genre. Deze compositie klinkt dan ook vooral “alsof een door een vrouw gezongen ballad er gewoon bij moest” en redt het dan ook niet bij het veel oprechter klinkende ‘Come With Me To The Other Side’ van het vorige album.
‘Black Hole’ brengt het album terug op het hoge niveau met zijn progressief klinkende melodielijnen en tegelijkertijd goed meezingbare refrein, als ik een live-verzoek mag indienen zou dit stuk zeker kans maken! Het afwisselende ‘Absolution For Our Final Days’ is wat verhalender en daarna komen we bij het ijzersterke ‘Hollow’. De elektronische elementen maken een glorieuze rentree in wat zonder meer het zwaarste en hardste nummer van Orgen Ogan tot nu toe is, we neigen hier naar landgenoten Mystic Prophecy. De toepasselijk getitelde hekkensluiter ‘It Is Over’ is met zesenhalve minuut het langste stuk, wat betekent dat een typisch epos ontbreekt. Toch is dit een groots en meeslepend nummer en daarmee doet het toch denken aan een compositie als ‘Finis Coronat Opus’, al is het outro een heel stuk korter.
Het is bewonderenswaardig hoe Orden Ogan zich binnen eigen kaders blijft vernieuwen en daarbij enig risico niet schuwt. Niet iedere fan zal gecharmeerd zijn van de futuristische toevoegingen, glitches en electro elementen, om van het meer pop-georienteerde geluid van een hymne als ‘Let The Fire Rain’ nog maar te zwijgen. Zoveel mensen, zoveel meningen! We kunnen er niet omheen dat ‘Final Days’ gewoon weer een uniek meesterwerkje is geworden, en zich fier overeind houdt naast ‘Gunmen’ en die andere topplaten van de band. Volgend jaar volgt een tour met Brothers of Metal en Wind Rose, ook is de band geboekt als headliner van het Brainstorm festival in Apeldoorn in november en de hele line-up van deze happening is vingers aflikken voor fans in het genre. Scoor jouw exemplaar van deze topper in het genre en zorg dat je de live meezingfeestjes van de band niet mist wanneer ze weer mogelijk zijn!