Oomph!- interview met Crap, Flux, Der Schul
Flux: “We schrijven over wat er leeft in onze geest”
In 1989 richtten de drie vrienden Crap, Flux en zanger Deroi Goi de Industrial rock en metalband Oomph! op. Hiermee werden ze direct één van de boegbeelden van de Neue Deutsche Härte en inspireerden zelfs het onmetelijk populaire Rammstein. In 2021 besloot zanger Deroi de band te verlaten omdat het maken van rock niet meer te vereenzelvigen was met zijn religieuze roeping. Gelukkig bleven Crap en Flux niet bij de pakken zitten en werd met Daniel Schulz een waardige vervanger gevonden. Op hun nieuwe album ‘Richter Und Rechter’ komen ze sterker dan ooit tevoren terug. Zo kregen we op een avond de voltallige band te spreken.
Koen de Waele Ι 13 oktober 2023
Mijn vorige interview met Oomph! was in 2019 toen het album ‘Ritual’ uitkwam. Ook dan zat de hele band klaar. Het is wel duidelijk dat interviews geven erg belangrijk is voor jullie.
Flux (lees verder F): Natuurlijk. Het is een deel van onze job. Samen met de juiste steun vinden voor een nieuw album. We hebben er zolang aan gewerkt. We willen zoveel mogelijk mensen bereiken als we kunnen en Nederland is een leuk en interessant land.
Er is natuurlijk één grote verandering. Zanger Deroi heeft de band verlaten en Daniel, of moet ik je Herr Schulz noemen, heeft zijn plaats overgenomen.
Daniel Schulz (lees verder D): Zeg maar gewoon Schulz (lacht).
Daniel, je zat of je zit nog steeds bij de band Unzucht. Heb je nog tijd om twee bands te doen?
D: Ja hoor, ik blijf nog in beide bands zitten. Ik heb er de tijd en de zin voor. Dat is geen probleem.
Heb hebben jullie elkaar trouwens ontmoet?
F: We kennen elkaar al een hele tijd. De muziekwereld in Duitsland en dan nog eens de Gothic rock scene is niet zo groot. De meeste muzikanten kennen elkaar wel van festivals en feestjes. In 2015 tourden we trouwens met Unzucht en zagen we elkaar 24 uur per dag. Toen we de beslissing moesten nemen om een nieuwe zanger te kiezen, was Schulz de eerste op ons lijstje. Crap en ik zaten in onze thuisstudio en we nodigden hem uit onder het mom van een nieuw project. Het was toen nog niet bekend gemaakt dat we een nieuwe zanger zochten. We zaten samen en werkten aan nieuwe nummers en ideeën. Dat verliep enorm vlot en de algemene indruk samen was uitstekend. We hebben op het nieuwe album trouwens melodieën gebruikt die toen al ontstonden. Dat bewijst hoe goed we onmiddellijk konden samenwerken in de studio. Nadat het bekend was gemaakt dat we een zanger zochten, kregen we heel wat kandidaturen binnen van nieuwe, oude en jonge personen. We namen ons verantwoordelijkheid op en selecteerden er vijfentwintig om langs te komen. Daar hadden we met elk een gesprek en deden we enkele nummers met samen. Maar op het einde kozen we toch voor Daniel. Onze eerste keus was de beste en de finale keuze.
Deroi stond meer dan dertig jaar achter de micro en de muziek werd dan ook geschreven in zijn functie. Hebben jullie veel zaken moeten veranderen met Daniel zijn zang of bleef alles bij hetzelfde?
F: Het was een grote verandering. Nieuwe nummers maar het was ook onze taak om oude nummers te brengen. We zaten heel wat dagen samen in de studio en probeerden verschillende stijlen uit het verleden uit. Ook bij die andere kandidaten. We sloten letterlijk onze ogen zodat we de muziek beter konden horen. Het gevoel dat we wilden horen was hetzelfde gevoel waarmee dat nummer destijds werd uitgebracht. We staan bekend voor zoveel verschillende stijlen: duister, opera, schreeuwen, rock en punk. Daniel stond zijn mannetje en deed het uitstekend. Het werk in de studio voelde erg natuurlijk aan en voelde aan zoals het oude en vertrouwende Oomph! en niet zoals een nieuwe band of nieuw project. Ook tijdens het produceren bleef Daniel bij ons in de studio.
Daniel, je hebt een ongelofelijk warme en catchy zang die klinkt alsof het recht uit het hard wordt gebracht. Was dat een grote bijdrage tot het eindgeluid van het album?
D: Ik probeerde heel wat nieuwe stijlen van zingen uit met minder vibraties in de zang. Wat meer zoals de Neue Deutsche Härte. Ik deed heel veel nieuwe dingen en probeerde meer uit met mijn stem. Ik deed ook de oude nummers en Flux zei me dat het vanaf het eerste ogenblik natuurlijk klonk.
F: Hij heeft zo een getrainde en duidelijk opgeleide stem. Als je hem als producer tips en opdrachten gaf, wist hij direct waar je naartoe wilde. Het was zoals ik de laatste dertig jaar al gewoon was om te werken. Alle stijlen waar Oomph! met bekend geworden is en dan wat kleinigheden aanpassen en zo kregen we dit album op zijn best. We schreven zoals altijd. We zijn steeds op zoek naar ideeën. In 2018 en 2019 tijdens onze Europese tour verzamelden we al volop ideeën. Uiteraard kwamen er wel wat onderbrekingen. Er was Corona. Ik werd aangereden op mijn fiets en diende een schouderoperatie te ondergaan. Toen Daniel erbij kwam, konden we gelukkig onmiddellijk beginnen om de nummers finaal te schrijven en te produceren. Het nam nog anderhalf jaar in beslag maar dat is normaal voor ons. We nemen altijd onze tijd om alles te perfectioneren.
Ik weet niet of jullie nieuwsgierig zijn naar mijn indruk maar ik vind het met voorsprong één van de beste albums die jullie ooit maken. Het is gewoonweg onmogelijk om dit te weerstaan.
F: Bedankt. Voor Oomph! is dit erg belangrijk. Het zal uitwijzen hoe fans, vrienden en familie reageren. Het is zo belangrijk omdat we een nieuwe zanger hebben. Het is nog steeds typisch Oomph! maar met een nieuwe dimensie door de zang. Het was ook wel verfrissend om met een andere partner te werken.
Crap (lees verder C): Dat goede gevoel hadden we al tijdens de productie. Je merkte gewoon dat er iets aan het gebeuren was dat goed ging zijn. Het was ook enorm leuk en dat was belangrijk in onze gedachte. Je hoort dat er iets magisch gebeurde.
Daniel bracht dus wat magie mee?
F: Het inspireerde ons om met een nieuw karakter te werken. Dat was een herstart voor allen van ons.
C: Van al die zangers was het nodig om iemand te vinden die iets magisch kon brengen. Dat was het punt dat we zochten en Daniel kon dat aanleveren.
D: Dat was helemaal hetzelfde voor mij. Ik voelde dezelfde connectie en magie met de twee anderen. We werkten hard maar het was leuk.
Het album start met ‘Wem Die Stunde Schlägt’, vertaalt is dat ‘For Whom The Bell Tolls.’ Het is de titel van een anti-oorlogsboek van Ernest Hemmingway maar ook één van de beste nummers van de grootste metalband op aarde. Waarvan komt het bij jullie?
D: Ik leerde Hemmingway destijds kennen en hou van zijn boeken. Er is ook een connectie want mijn mama is van Galicië en mijn opa vocht mee in de Spaanse burgeroorlog. Die titel past ook perfect in de huidige tijd. Wees klaar op het juiste tijdstip om jezelf te confronteren met wat er allemaal gebeurt in je leven. Probeer het te verwerken en ga verder. Of sla een nieuwe richting in en kom sterker dan ooit tevoren terug.
Het volgende en tevens ook het titelnummer ‘Richter Und Henker’ is zelfs nog sterker. Voor mij kan dat gerust uitgroeien tot één van die absolute Duitse toppers zoals ‘Major Tom’. Vooral met dat stuk a capella erin waarna het terug openbarst.
F: Ik hoop dat je een goede waarzegger bent (lacht).
C: Ik herinner me nog levendig dat we tijdens de productie erover gepraat hebben of het wel mogelijk was om zo een grote break erin te houden. Nu gaat dat nummer de tweede video en single worden die zal verschijnen. Zo een lange break creëren is een risico in de huidige tijd. Moesten we het korter gemaakt hebben, zou dat goede erin verloren geraakt zijn.
Het album verschijnt op acht september. Heel wat bands zouden al twee of drie nummers als video uitgebracht hebben.
F: je moet niet lang wachten hoor. Morgen verschijnt de eerste video van ‘Wem Die Stunde Schlägt’ om stip 16 uur. We hebben nog maar een uurtje geleden de tweede en definitieve versie binnengekregen en die moet nog geüploadet worden op de YouTubeserver. Volgende maand nemen we dan de volgende video’s op voor ‘Richter Und Henker’ en ‘Nur Ein Mensch’. Beiden zullen een maand voor de release van het album uitkomen. Het is wel spannend want we moeten zelf nog eens uitdenken welk onderwerp we in de video gaan steken.
‘Nur Ein Mensch’ klinkt wel brandend actueel. Je hebt de oorlog aan de grenzen met Europa die steeds dichter en dichter komt, het vluchtelingenprobleem raakt maar niet opgelost en het klimaat is helemaal om zeep. Ik zie in mijn tuin zelf kruiden groeien die je enkel in Zuid-Europa verwacht. Kan je als artiest daar iets aan veranderen of toch tenminste mensen doen beseffen dat het niet klopt?
F: Het zou leuk zijn moesten we als artiest dingen kunnen veranderen maar ik vrees ervoor. We schrijven over wat er leeft in onze geest. Onze fans zijn erg geïnteresseerd in onze teksten en leren zelfs Duits om ons te verstaan. De invasie van Rusland in Oekraïne heeft ook op ons een grote invloed. Mijn vrouw is Oekraïense en haar familie leeft daar voortdurend in angst. Die beschadigde pijpleiding had zijn invloed op de energieprijzen. We speelden ook regelmatig in Rusland, Wit-Rusland en Oekraïne zelf. Daar zijn echt broers die vechten tegen broers. In Kiev speelden heel wat andere bands met ons samen. Veel van hen hebben familie in Rusland en Oekraïne. Dat land is lange tijd één geweest en ze kennen elkaars taal. Het is niet te verstaan in onze huidige tijd dat enkele stomme mensen zo machtig kunnen zijn om zo een tragedie te creëren. Nu al vijfhonderd dagen lang. Dus was het minste wat we konden doen een nummer schrijven over dat onderwerp. Oorlog op zich is al een zwaar onderwerp.
C: Het is ook niet ons eerste anti-oorlogsnummer. ‘Tausend Mann Und Ein Befehl‘ is een beetje hetzelfde verhaal. Enkel dat het nu broer tegen broer is.’
Wel grappig trouwens dat je schrijft wat er in je hoofd omgaat. Eén van de eerste albums waar ik Oomph! met leerde kennen was het tweede album ‘Sperm’ uit 1994 met nummers als ‘Suck Taste Spit’, ‘Love’ en ‘Sperm’.
F: Het verhaal over ‘Sperm’ is een lang verhaal. Onze eerste albumhoes had een rond windscherm erop en we wilden telkens twee O’s ergens insteken verwijzende naar de twee o’s uit onze bandnaam. Een eerste ontwerp was dat je zaadcellen zag door een microscoop. Die twee glazen stelden de twee O’s voor. Voor de uiteindelijke cd hebben we dan een ander ontwerp gevonden. Maar seks zit natuurlijk altijd in ons hoofd. We waren destijds nog erg jong en dan was het erger. Maar elke man heeft toch steeds de behoefte om zichzelf voort te planten (lacht).
Op ‘Wut’ levert de Duitse artiest Joachim Witt een gastbijdrage. Hoe bekent is de man in Duitsland want ik ken hem helemaal niet?
C: Erg dat je die niet kent. Ik ben inmiddels vijftig jaar en hij had zijn eerste mega hit met het nummer ‘Golden Reiter’. Dat was nog niet de Neue Deutsche Härte maar Welle. Hij maakte rare muziek en teksten en als tiener was ik er verward door. Maar ik hield er wel van. In 1998 tourden we voor ons album ‘Unrein’ en kreeg ik thuis ineens telefoon van iemand die zich voorstelde als Joachim. Hij had zo een uitzonderlijke stem en ik herkende hem direct. Hij vroeg of we het voorprogramma van zijn toenmalige tour wilden doen want hij wilde ook wat jongeren aantrekken. We hapten toe en sindsdien zijn we vrienden gebleven. We hebben al heel wat remixen gemaakt van zijn nummers. Toen we hem nu vroegen om een bijdrage te leveren zei hij uiteraard onmiddellijk ja. Daniel had ook al met hem samengewerkt.
D: Ik deed destijds samen met hem Gothic Meets Classic in Leipzig. De ene dag speelden we rock en de volgende dag speelden we samen met een filharmonisch orkest.
Jullie landgenoten van Megaherz brachten vorige maand ‘In Teufels Namen’ uit. Ook aan aanrader. Heel wat mensen zeggen echter dat de Duitse bands altijd wat in de schaduw van Rammstein blijven steken zijn.
F: Ik denk dat Rammstein niet verbergt dat ze door ons beïnvloed zijn. We zijn ook ouder dan hen. Ze openden echter in heel wat landen deuren waar ze ons niet kenden. Mensen daar leerden Rammstein kennen en werden fan. Er werd gepraat dat er nog een band in dat genre ouder is en Rammstein beïnvloedde. Zo kwamen we sinds het ontstaan van YouTube in heel wat video’s voor. Een deel van ons succes in Mexico en Oost-Europa is te danken aan het succes van Rammstein. We kennen elkaar al lang van aftershows.
Gaat ‘Richter Und Henker’ dat veranderen?
F: lacht. We nodige jou uit op onze party als we onze award gaan winnen.
Het artwork is alleszins gedetailleerd en erg intrigerend. De guillotine is duidelijk de beul. Maar waarom een geit als rechter?
F: denk je dat de geit de rechter is? Voor ons is het meer het slachtoffer. Het is open. Zo kan alles de rechter, de beul en het slachtoffer zijn. Het is toegelaten om zelf te zien en na te denken. We hebben de titel en tonen de rechter, de beul en het slachtoffer tot het einde. Het is een sprookjesdier welke half mens en half dier is.
D: ‘Veel is rechter en beul dezelfde persoon. Voor ons zijn ze meer het slachtoffer. Het is vooral metaforisch.’
Voor November 2023 werd een nieuwe tour verkondigd. De hele band mag hier dan wel zitten om het album te promoten, toch blijft een optreden in Nederland en België wat afwezig.
Crap: ‘De persoon die onze sociale media doet is ook een Belg en hij was ook verdrietig dat we er niet speelden. Het is echter niet de keuze van ons maar van onze boekingsagent. Hij bevraagt de landen waar men geïnteresseerd is wie goede biedingen doet. Zo zoeken ze een soort van rondrit en dan boeken ze de tour. Spanje en Londen zijn er ook niet bij. Maar het blijft niet beperkt tot die tour hoor. Het is meer een soort test voor onze nieuwe zanger. De zomerfestivals van 2024 worden momenteel volop geboekt en we hopen daar te spelen.”
Dit was het voor mij. Het was enorm leuk en boeiend om jullie te spreken.
F: Bedankt voor je tijd en voor het compliment over ‘Richter Und Henker’. Je kan je niet voorstellen hoe opgewonden zijn om na zo een uitdagend en lang werkproces te horen wat mensen ervan vinden.
Social media