Lords of Metal
Arrow Lords of Metal

Metal Gear: Fishman Fluence Richard Z Kruspe (Rammstein) Signature Series

“We hebben echt geprobeerd ze niet goed te vinden want we zijn trouwe passive-pickup-snobs, maar het lukt gewoon niet.”
Het is weer tijd voor een hardware review. Dit keer zijn we voorzien van Fishman Fluence Richard Z Kruspe Signature Series. En ja, die noemen we hier in de werkplaats de RAMMSTEIN pickups. Tevens meegeleverd is de USB chargable battery pack, want als we dan toch high tech gaan dan hoort dat er ook zeker bij! Met hier in de werkplaats bedoelen we voor de gelegenheid niet de redactie, maar we hebben een heuse gitaartechnicus van enige naam en faam binnen de juiste kringen weten te strikken om deze pickup totaal, maar dan ook totaal als een nerd binnenstebuiten te keren, voor een gastbijdrage. En die test het spul uiteraard niet op basis van specs, die is ze daadwerkelijk op een gitaar gaan zetten. Hieronder zijn verdict, met een waarschuwinkje vooraf, voor diegenen die niet tegen details kunnen. En hij heeft zich nog ingehouden.
Door: Eelco Ι 27 oktober 2023

-Unboxing

We ontvangen 2 mooie witte doosjes, die zo in een mooie vitrine zouden kunnen staan. Achter het glimmende logo van Rammstein liggen 2 metallic-red pickups. Ze worden ook in brushed stainless look gemaakt, voor degenen die het metallic rood niet aandurven. Bij het openen van de verpakking werd gelijk al duidelijk: Fishman maakt geen grappen. Behalve natuurlijk nette documentatie en mooie en begrijpelijke elektronicadiagrammen, voor de vaakst voorkomende situaties gaan ze hier een stapje verder. Want er zit echt van alles bij waar degene die de boel moet installeren blij van gaat worden (Ja, ik werd hier dus heel blij van!). 2 zeer solide aanvoelende A-25K potmeters van een kwaliteit die ik in elke gitaar zou willen zien. On top of that ook 2 net zo solide aanvoelende A-25K Push-Pull potmeters van dezelfde kwaliteit. Je weet wel… de kwaliteit van het niveau dat wanneer je er aan draait je alleen maar kunt denken: “Zo, dat voelt duur!”. Verder meegeleverd is een verzameling stekkertjes met lange, gekleurde wires, jumpertjes voor always on settings, capacitors, schroeven en veren voor de ophanging van de pickups, en een zeer propere jackbus, waar je kabel goed in vasthaakt. Echt alles voor de meeste standaard installaties is meegeleverd. De technerd in mij heeft nu al een dikke glimlach, en we zijn nog niet eens begonnen.

-De Sound
De tests zijn gedaan met een AxeFX2, direct naar een full range setup. Meerdere sounds zijn getest, van full blown stereo rectifier, naar twin reverb nashville sound. Per pickup hebben we 3 voicings tot onze beschikking: Modern, Classic en Single Coil. En daarmee heb ik gelijk al een probleem… Ze zijn allemaal bruikbaar… Ze zijn allemaal goed, gebalanceerd, punchy en strak. Natuurlijk beginnen we met de dikke overdreven rectifier setup in Drop-C tuning en spelen we wat legendarische Rammstein loopjes met de Modern voicing op de brug. Het grappige is dat het ook gelijk overtuigend Rammstein-ey klinkt. Wat opvalt is dat het eigenlijk helemaal niet overdreven klinkt, maar gelijk bruikbaar. Niet extreem modderig of extreem fizzy, zoals ik had verwacht. Instant Djent mogelijkheden hier.

Nou… ok… uitdaging 2: Classic voicing (voice 2). Hah! Dat gaat nooit werken op van die zompige rectifi… oh… dit klinkt als een volwassen (oldschool) sound die warmer en wat minder in je face is dan de Modern, maar zonder dat ie wegvalt of overschreeuwd raakt door zichzelf.

Dan de single coil sounds (Voice 3): De brug pickup is een overwound single coil, wat met clean sounds ook direct aan een dikke telecaster doet denken. Twangy Hybrid picking nashville stuff kan hier ook zeer overtuigend mee. De neck doet ook precies what it says on the box: glassy en hifi. Van prachtige heldere jazztones, naar achterlijk percussive attack voor dikke machinegun riffs en mesjokke ritmisch gebeuk. Gooi de 2 single coils beide aan en je hebt toegang tot een relatief overtuigende quacky sound, en dat zonder midden pickup!

De Neck pickup doet dit allemaal ook, maar dan voller. De neck pickup staat standaard op de logain setting zoals geadviseerd, en dat mixt heerlijk met de strake higain van de brug. Wanneer ik de higain van de neck activeer, begint het allemaal een beetje te verzuipen, waarmee ik het advies om de logain te gebruiken snap en ook echt wil aanraden. Voor het soleren in de hogere octaven is het allemaal heerlijk smeuïg en het valt me op dat mijn sweep arpeggios nog niet eerder zo goed geklonken hebben. En dat is eigenlijk wel overall een observatie: Het speelt zo makkelijk. Ook wanneer ik een aanslag net schamp of slordig ben met mijn linkerhand, slepen de pickups me er doorheen. Het is veel minder hard werken dan met passive pickups om een overtuigende toon te krijgen. Nou is een probleem met veel actieve pickups dat je een zeer beperkt dynamisch bereik hebt, maar daar merk ik met de Fishmans weinig van. Ja, de dynamics zijn -anders- maar niet -slechter-. Ik bedoel… Wanneer je op een overdreven higain sound de volume knop op de gitaar omlaag draait, schoont ie heel netjes op en kun je clean spelen zonder sound te hoeven switchen en zonder dat het een dun en ielig toontje word. Het is verbazingwekkend dynamisch dus, en het blijft allemaal netjes overeind.

Ik heb meerdere gitaristen uitgenodigd om een meningen battle uit te lokken, maar na uren testen zijn we het gewoon eens: deze dingen zijn waan-zinnig. We hebben echt geprobeerd ze niet goed te vinden want we zijn trouwe passive-pickup-snobs, maar het lukt gewoon niet. Alles wat we proberen, van oude jazz naar moderne metal en alles daartussen… het werkt gewoon. Ik kan dus ook niet anders dan deze pickups het volgende oordeel te geven:

2 thumbs up, and a big smile!

Waarschuwing:  Vanaf hier is het nerd-gehalte wat hoger

-De gitaar
Toen ik de vraag van Arrow Lords Of Metal kreeg om de review te doen, wist ik direct welke gitaar ik hiervoor zou gaan gebruiken, en dus steel ik de mat paarse Nicky-B GG-classic met skull inlay en knobs uit de collectie van mijn betere helft. Paars met metallic red pickups, en skulls everywhere. Metal!

Het is een setneck gitaar met basswood body, hardrock maple neck en rosewoord fretbord. String through, tun-o-matic brug, bone nut en grover locking tuners. De gitaar had slechts een Gibson style 3way selector en 1 volumeknop, dus er moest het nodige aan gebeuren om zo veel mogelijk van de pickups te kunnen testen en reviewen. Om te beginnen ging alle elektronica er uit. De pocket was wel voorzien van conducting paint, maar het was een mooie gelegenheid om de hele pocket te voorzien van nette koperfolie. Om zoveel mogelijk te kunnen schakelen heb ik gekozen om extra gaten te maken voor een toneknop en 2 minitoggles.

-Electronica
Zoals eerder gezegd is er van alles meegeleverd om in de meeste standaard installaties te kunnen voorzien. Maar ik heb nog het één en ander toegevoegd. Om te kunnen schakelen heb ik de meegeleverde push-pull pots gebruikt, en 2 stuks SPDT on-off-on minitoggles. Aangezien deze pickups 3 aparte “voicings” bieden, wilde ik ook per pickup alle voices kunnen schakelen. De volume push-pull functie regelt de gain setting voor beide pickups (waar ik de neck pickup zoals geadviseerd in de installatiemanuals standaard op “logain” heb gezet), met de tone push-pull schakel je de HFT aan en uit.

-Schakelen van pickup opties
Wat heel fijn is aan het design van de pickups, is dat je geen moeilijke schema’s hoeft te ontwerpen om te schakelen tussen voices/gain/HFT, en je kunt ze (de)activeren door gewoon de betreffende wire te verbinden met ground. Voor de voice schakeling kun je gebruik maken van de meegeleverde stekkertjes met wires. Voor de gain en HFT settings kun je extra stekkertjes bestellen, of een draadje aan een handig soldeerpuntje verbinden. Voor een situatie waarin je niet wil schakelen maar gewoon iets specifieks always on wil hebben kun je meegeleverde jumpertjes gebruiken, of 2 soldeerpuntjes met elkaar verbinden op de pickup zelf.

Standaard gebruiken de pickups de binnenste coils in single coil voicing. Mocht je dat toch anders willen, dan kun je een soldeerpuntje omzetten op de pickup. Mocht je nog verder willen gaan, dan kun je daar natuurlijk ook nog 3 wires aan verbinden, zodat je dat ook nog kunt schakelen met bijvoorbeeld SPST toggles. Ik heb er voor gekozen dit standaard te laten, omdat het met een reden de binnenste coils zijn, en omdat er op een gegeven moment niet meer genoeg ruimte is in de pocket om nog meer dingen in te bouwen, zonder dat de frees erin moet. Want als ik dat laatste zou doen, dan zou ik ook serieel/parallel schakelingen moeten inbouwen en dan gaan we de missie van de review van deze set echt ver voorbij (de “super 7 switching” is echt voor een andere keer).

Mocht je een HSH (Humbucker, Single, Humbucker – red) setup willen dan zit er op de Fluence nog een handig apart soldeerpuntje “SCO” (South Coil Out), waarmee je dus moeilijke schakelingen met super en mega switches achterwege kunt laten en toch de Humbucking tussenstandjes (standje 2 en 4 op je 5way) kunt gebruiken zonder counterphase-hoofdpijn bij het inbouwen. Deze output pakt dus alleen de buitenste coils.

We hebben dus tot onze beschikking, geciteerd van de site:
Bridge (Ceramic)
-Voice 1 (Modern Active High Output): The ideal active ceramic humbucker tone. Crisp, searing crunch, tight bass with no mud, and a growl.
Voice 2 (Crisp, clean and fluid): Organic, high output, passive ceramic tone. Superb distortion characteristics with Fluence dynamics and response.
-Voice 3 (Single Coil): Cutting, overwound single coil
Neck (Alnico)
-Voice 1 (Modern Active High Output): The ideal active alnico sound. Full, round, and boosted, but with unprecedented articulation and dynamics.
-Voice 2 (Crisp, clean and fluid): The clean, crisp neck humbucker tone you’ve always wanted, with out the thin, plinky sound you don’t.
-Voice 3 (Single Coil): Glassy, Scooped, Hi-fi

Veel opties, bijna tot keuzestress aan toe. En alles is bruikbaar. I approve.

Again: 2 thumbs up and a big smile!

Social media