Lords of Metal
Arrow Lords of Metal
Francis Roberts: “Dit is een rockband met Hammond orgel, vocale harmonieën en gitaarsolo’s! Er is tevens een drumsolo en een bassolo.”

King Gorm is het nieuwste project dat ontsproten is aan het brein van Francis Roberts, die eerder al enige furore maakte met Old Man Wizard. Beide bands combineren jaren zeventig hardrock met een flinke dosis heavy metal en voorzien zichzelf van teksten over fantastische avonturen. Tijd om iedereen kennis te laten maken met het creatieve gedachtengoed van deze man welke hij vorm gaf op het album ‘King Gorm’.
Bart Meijer Ι 21 september 2020

Ik werd vanochtend wakker met een milde kater en besloot om ergens in het gras te gaan liggen terwijl ik naar King Gorm luisterde. Dat was fijn wakker worden, bedankt daarvoor.
Verdraaid, dat is een enorm compliment!

King Gorm is een nieuwe band; kun je ons vertellen hoe en waar dit kleurrijke gezelschap samenkwam, en wat hen inspireerde om op een queeste op zoek naar muziek te beginnen?
Het is een groep die ik samenstelde door verschillende onderdelen van de gemeenschap hier in San Diego samen te brengen. Een combinatie van muziekschool, de plaatselijke rock/metal scene en vrienden van vrienden. Ik had demo’s van alle nummers en bleef die opsturen tot ik genoeg mensen had om een band mee te vormen.

Ik neem aan dat de bandnaam is afgeleid van de oude, Deense heerser. Waarom deze naam?
Eigenlijk komt de naam van Gorm, het hoofd van de Picts stam in de fantasiewerken van Robert Howard. (Howard is de bedenker van o.a. Conan de Barbaar. -red) De band zou in principe Gorm hebben geheten, maar tegen de tijd dat wij ons album af hadden was er al een Duitse band die muziek had uitgebracht onder die naam. We bespraken hoe we het konden veranderen en besloten dat “King Gorm” een acceptabel alternatief was (en we waren ons op dit punt bewust dat er ook een Deense heerser met die naam had bestaan).

King Gorm speelt, net als Old Man Wizard, nummers met een hoog fantasie gehalte, en beide bands combineren jaren zeventig hardrock met heavy metal. Waarom zijn het twee bands? Wat is het verschil?
Het grootste verschil is het Hammond orgel. Ik heb de eerste paar nummers wel meegenomen naar Old Man Wizard om te zien of ze geïnteresseerd waren om ons geluid in een zwaardere keyboard-richting te sturen, maar de band wilde op dat moment liever een driemans-act blijven. Vandaar een nieuw project.

Dit album heeft een ontzettend gave Uriah Heep vibe. Het heeft hetzelfde grandioze gevoel dat ik krijg van de albums ‘Demons And Wizards’ en ‘The Magician’s Birthday’. Mijn complimenten daarvoor. Wat betekent Uriah Heep voor jou?
Om heel eerlijk te zijn, zijn de enige Heep albums die ik heb de twee die je net opnoemde (naast een geweldig live album waarvan ik nu even niet op de naam kom). Uriah Heep is een band waarvan ik af weet door mijn eigen muziek. Mijn vriend Connor liet het me horen omdat hij, naar aanleiding van mijn muziek, dacht dat ik dat wel kon waarderen. Ik werd helemaal verliefd op de muziek en er zit ook een bewuste referentie naar ‘Demons And Wizards’ in het King Gorm nummer ‘Slaughter The King’.

Op welk moment in je leven besloot je dat je hardrock/heavy metal wilde gaan maken?
Dat is een moeilijke vraag. Toen ik een tiener was zag ik Judas Priest, zonder dat ik wist wie zij waren of wat ze deden. Stel je voor dat je zo openstaat voor indrukken en dat je dan een man die je nog nooit gehoord hebt het podium op ziet rijden op een motor, en dat die begint te schreeuwen over leer en metaal! Dat was denk ik een heel groot moment voor mij. De bands waardoor ik het okay vond om deze muziek te spelen zonder beroemd te worden waren waarschijnlijk Slough Feg, Leather Nun (ik had het privilege om onlangs een album voor hen te produceren), en Hammers Of Misfortune.

Één van de dingen die ik geweldig vind aan dit album is dat alle instrumenten meedoen. Het voelt alsof ze allemaal de hoofdrol hebben en het laat de muziek heel authentiek aanvoelen.
Het album is live opgenomen. We wilden niet al te veel overdubs doen, dus de muziek was zo opgezet dat alle instrumenten belangrijk waren wanneer ze ook speelden.

Demons of Wizards?
Waarom niet allebei? Ik wil wel meer verhalen zien over demons en wizards.

Dit is een concept album en ik vind het een prachtig verhaal. Wat inspireerde dit?
Een heleboel verschillende dingen. Fantasie-novels hebben er een hoop mee te maken. Videospelletjes. Films. Table Top Roleplaying Games. Ik heb de setting ooit ontworpen voor een spel dat ik wilde gaan spelen, maar heb het nooit afgemaakt. Ik besloot het verhaal en de kennis dan maar in de teksten van deze nummers te stoppen. Misschien dat ik het toch ooit weer eens oppak.

Aan welke versie van Dungeons & Dragons heb je de mooiste herinneringen, en wat is één van de meest memorabele sessies die je hebt gespeeld?
Ik denk dat 3rd Edition voor mij de poort was die ik nodig had om het spel serieus te gaan nemen. Ook al had ik wel wat ervaring met Advanced Dungeons & Dragons door de ‘Baldur’s Gate’ serie, waar eindelijk, twintig jaar later dan verwacht, een derde spel van uitkomt! Ik speel momenteel een spel via videochat waarin we gebruiken maken van de 5th Edition regels. Het ziet er prima uit tot dusver, alhoewel bepaalde dingen wel heel erg simpel zijn gemaakt. Pathfinder vond ik eigenlijk wel een gulden middenweg tussen complex en makkelijk te spelen voor beginnelingen.

Sommige albums en liedjes kunnen hele D&D campagnes inspireren. Ik heb dat bijvoorbeeld met ‘Demon’s Gate’ en ‘The Well Of Souls’ van Candlemass.
Heb je ooit wel eens het album ‘The Bastard’ van Hammers Of Misfortune gehoord?

Als ik het goed heb, heb jij zelf alle tekeningen gemaakt voor dit album en die van Old Man Wizard. Ik vind de stijl erg mooi. Hoe is dit gelinkt aan de muziek?
Ik heb inderdaad de tekening voor King Gorm zelf gemaakt. Voor de Old Man Wizard albums is dat niet het geval. Valin Mattheis heeft die gemaakt. Ik heb geprobeerd de tekening voor King Gorm redelijk simpel en suggestief te houden; ik vind het zelf erg fijn om mijn verbeelding te gebruiken om de lege vlakken in te vullen. Mijn favoriete visuele kunststijl is golden age illustration, zoals die van Aubrey Beardsley of John Bauer. De kunst en fictie van Tove Jansson gaat me ook zeer nauw aan het hart. Zij was echt een visionair.

Deze muziek zorgt dat je het materiaal serieus neemt. Het klinkt niet als een zoet sprookje of een overdreven power metal opus. Het is logisch en echt een verhaal. Hoe krijg je die balans? Wat is het ingrediënt waardoor de luisteraar voelt dat dit iets echts is?
Dat weet ik niet zeker. Ik denk dat het meest effectieve dat ik hier heb gedaan is om lange, instrumentale secties, waarin de luisteraar de tijd heeft om het theater van zijn verbeelding te laten spreken, afwissel met momenten waarin ik heel expliciete details geef van de wereld en de karakters die daarin bestaan.

Je betreedt een kamer vol standbeelden. Een oude man zit op een kruk, hij lacht en giechelt, totdat hij jou ziet. Dan wijst hij naar het beeld van een ridder, gehuld in een harnas. De oude man glimlacht en zegt: “Deze man weegt 100 kilo, plus de helft van zijn gewicht. Hoeveel weegt hij?”
“Bedoel je met “deze man” jezelf of het standbeeld? Moet ik raden hoeveel het harnas weegt? Geef me gewoon je toverboek, oude man.”

CD, vinyl of digitaal?
Persoonlijk hou ik van LP’s. Ik vind het fijn als ik gemotiveerd word een album van begin tot eind te luisteren. Als ik naar digitale muziek luister dan luister ik het liefste naar volledig gestreamde albums op YouTube, om diezelfde reden.

Als je deze plaat van King Gorm in drie zinnen moest promoten, wat zou je dan zeggen?
Dit is een rockband met Hammond orgel, vocale harmonieën en gitaarsolo’s! Er is tevens een drumsolo en een bassolo. Het was echt heel leuk om deze nummers te schrijven.

Kunnen we meer verwachten van King Gorm en Old Man Wizard?
Ja. Ik ben constant bezig met het schrijven van muziek en het meeste dat ik schrijf valt in de categorie die past bij beide projecten. Als ik zou stoppen met het uitgeven van muziek met deze bands, dan zou wat ik vervolgens zou maken toch wel enige vergelijking tonen.

Hartelijk bedankt voor je tijd!
Bedankt voor je bericht! Het is altijd een plezier. Ik ben altijd blij om te horen van mensen die genieten van mijn muziek.

Check de onderstaande socials voor meer informatie over King Gorm.