Lords of Metal
Arrow Lords of Metal
Joe Bonamassa – Live At The Sydney Opera House
Mascot Label Group
Release datum: 25 oktober 2019
Tekst: Wim Strijbosch – 17 oktober 2019
“Wat de man in zowel riffs als solo’s presteert grenst werkelijk aan het ongelooflijke. Maar dat weten we natuurlijk al jaren.”
8.5/10

Ik zei het al eens eerder: je zal maar fan van Joe Bonamassa zijn en alles willen hebben wat de man uitbrengt. Dan heb je financieel een probleem. De beste man is namelijk erg productief. Niet alleen met zijn eigen solo werk – zijn laatste studioabum ‘Redemption’ stamt uit 2018 – maar vooral ook met live materiaal, zowel op CD als op DVD. Of wat te denken van zijn bijdragen aan albums van anderen zoals Reese Wynans, Beth Hart, Rock Candy Funk Party en niet te vergeten Black Country Communion. Nu brengt hij dus weer een live album uit, ditmaal opgenomen in het prachtige Sydney Opera House in Australië. Ook nu weer gaat het om een CD en DVD, maar helaas beschik ik voor deze review alleen over de CD.

En over de muziek op deze CD kunnen we eigenlijk kort zijn. In negen songs bevestigt Joe Bonamassa namelijk gewoon zijn status van dé gitaarbeul van de bluesrock. Hij is simpelweg de allergrootste in dit genre. Met afstand. Wat de man in zowel riffs als solo’s presteert grenst werkelijk aan het ongelooflijke. Maar dat weten we natuurlijk al jaren. En ja, zoals ook al eerder gesteld, ook als zanger is Bonamassa gegroeid. Zijn stem past perfect bij zijn muziek, zowel in het up tempo, ietwat rauwe werk (‘This Train’) als ook in het meer fijnzinnige, gevoelige materiaal (‘Drive’). Kippenvel. En dan die band die hem omringt. Ge-wel-dig. Met een onverstoorbare Michael Rhodes op bas (die we onder andere kennen van Johnny Cash en Mark Knopfler) en de excellerende tovenaar op de toetsen Reese Wynans (ook werkzaam geweest bij kanonnen als Kenny Wayne Shepherd en Stevie Ray Vaughn); om nog maar te zwijgen van zijn fantastische achtergrondzangeressen. Puntje van kritiek is wellicht de setlist. Er staat bijvoorbeeld geen enkel nummer op van ‘Redemption’ en wel erg veel materiaal van ‘Blues Of Desperation’ uit 2016, waardoor de overlap met albums als ‘Live At Carnegie Hall’ groter is dan gewenst. Maar goed, who cares? Fans weten genoeg. Dit is opnieuw verplichte aanschaf. Bonamassa staat namelijk altijd garant voor (extreem hoge) kwaliteit.

Check de onderstaande socials voor meer informatie over deze band.