Lords of Metal
Arrow Lords of Metal

Turilli/Lione Rhapsody

 

Luca Turilli : “Alle artiesten hebben het over de zin van het leven, de betekenis van liefde, waar we vandaan komen of waar we heen gaan… dus voor mij maakt dat niet veel verschil uit. Het is enkel de manier waarop je dit als band presenteert die kan variëren.”

We zullen stoppen en weer doorgaan… Het is allang geen unicum meer in de metalwereld dat groepen op hun beslissing terugkomen. We zijn verheugd dat dit ook bij Fabio Lione en Luca Turilli het geval is, want dit levert ons het knappe album ‘Zero Gravity (Rebirth And Evolution)’ op van de Italiaanse meesters in symfonische power metal, nu gedoopt Turilli / Lione Rhapsody. We hadden een uitgebreid gesprek met de immer bezielde en hartverwarmend spirituele Luca Turilli.

Door: Vera Matthijssens Ι 22 augustus 2019

We zijn hier om de geboorte van een nieuwe Rhapsody constellatie te vieren. Hoe groeide het idee om een nieuwe samenwerking met Fabio Lione aan te gaan tijdens de Rhapsody Farewell tour?
Eerst en vooral besloten we pas om die Farewelltour te doen toen we ons realiseerden dat dit samenviel met de 20e verjaardag van de band. Toen de promotors en het management dit voorstelde, twijfelden we aanvankelijk. We werden ervoor benaderd in 2016. De band is ontstaan in 1997. Ik sprak met Fabio en ik sprak met Alex Staropoli, maar die zag het niet echt zitten omdat hij juist een nieuwe bezetting van Rhapsody Of Fire rond zich verzameld had. Uiteindelijk gingen we op tournee: ik, Fabio en drie andere leden. Het oorspronkelijke plan was om een zestal shows te doen, maar het was zo succesvol dat we in een rollercoaster belandden en we twee jaar rond de wereld reisden. Uiteraard was dit een goede test om te zien of Fabio en ik nog overeen zouden komen. We hadden elkaar immers acht jaar niet meer gezien.

Hadden jullie totaal geen contact meer gehad?
We zonden soms een email naar elkaar, met Kerstmis of verjaardagen, maar dat was het. Toen bleek dat we nog op dezelfde golflengte zaten, wilden we eerst een symfonisch rockproject starten, een beetje anders dan Rhapsody, geïnspireerd door Queen. Queen is immers één van onze favoriete bands. We wilden dit Zero Gravity noemen. Dat was ons eerste idee, maar toen we promotors benaderden vonden die dat geen optie, omdat het moeilijk zou worden om zoiets op  te starten. Tegenwoordig is de markt immers helemaal veranderd. Ook het label vond het een beter idee om de naam Rhapsody te behouden, omdat we er twintig jaar zoveel tijd en moeite in gestoken hadden om die naam op te bouwen. We kwamen tot een goed compromis. We konden iets nieuws op tafel leggen, nog steeds met die typische symfonische Rhapsody sound die iedereen kent, maar geëvolueerd in een modernere richting. Zo was iedereen tevreden. Op dat moment besloten we ook om de naam Zero Gravity als titel te gebruiken, maar wel met de toevoeging ‘rebirth and evolution’ om een duidelijke boodschap aan de fans te geven, zeker vooraleer we de crowdfunding campagne opstartten.

Waarom was het nodig om zo’n crowdfunding campagne te organiseren?
Begrijp me niet verkeerd, Nuclear Blast heeft heel wat geïnvesteerd, maar we wilden echt genoeg geld om de productie zoals vroeger te kunnen doen, de tijd toen je rustig zes maanden in de studio kon verblijven tot iedereen tevreden was. En dat was mogelijk, ook deze keer, dankzij Nuclear Blast en de crowdfunding. In totaal zaten we drie maanden in de studio. Nu zijn we echt trots op ons product en dat was essentieel voor Fabio en mij. Zeker in dit geval, nu het gaat om het debuut van Turilli / Lione Rhapsody. We wilden er al onze energie in steken en ook het logo veranderen om de richting aan te geven die we uitwilden met deze nieuwe band.

In die Domination-studio zwaait producer Simone Mularoni de plak, van DGM, ook een prima band…
Toen ik de studio binnenstapte, kende ik die band nog niet. Nu wel en ik denk dat dit de meest ondergewaardeerde band van Italië moet zijn. Het zijn allemaal superieure muzikanten en ik hou ervan. Maar zoals gezegd kende ik hem niet, alleen van naam. Het was Fabio en mijn vorige zanger in Luca Turilli’s Rhapsody, Alessandro Conti, die al met hem gewerkt hadden. Je herinnert vast wel hun Lione/Conti project, daar was hij de geluidsman. In het begin was ik een beetje sceptisch, omdat onze muziek complex en veelgelaagd is. Ik luisterde naar een aantal albums die uit zijn studio kwamen en toen merkte ik dat hij zelfs met Michael Romeo en Symphony X had samengewerkt. Dat stelde me gerust. Hij was dus geen beginneling. Sterker nog, je moet nu twee jaar op voorhand reserveren, want zijn studio is compleet volgeboekt. En we zijn heel trots op wat hij met ons bereikt heeft, want hij is erin geslaagd om onze gitaarsound te veranderen in hoe we het wilden. We wilden een nieuwe, moderne richting uitgaan. We wilden die zware, laaggestemde gitaren die erg vet klinken, typisch aan moderne metal, zoals bij Nightwish en Within Temptation. Al die bands zijn heel succesvol en het is ook de muziek waar Fabio en ik nu naar luisteren. Simone was de perfecte man om dit te doen. Hij is zelf een fantastisch gitarist, dus hij weet er alles van. We zijn trots op het geluid dat we nu hebben. Dit zal het handelsmerk van de nieuwe TL Rhapsody worden: krachtige gitaren, heel agressief als toevoeging aan de eerdere symfonische, filmische aspecten van de band.

Aan de andere kant van het muzikale spectrum hebben we ook het gebruik van etnische instrumenten als belangrijk onderdeel in de nieuwe sound.
Vroeger, als we het hadden over fantasiesaga’s van de vorige Rhapsody constellaties, dan hadden we die typische folklore. Middeleeuws, Renaissance, enz… Voor deze band wilden we iets om dat te vervangen, omdat we een andere richting uitgaan, maar we hebben nog steeds een zwak voor zeldzame, meestal oude authentieke instrumenten. Fabio en ik besloten om op ontdekkingstocht te gaan naar geluiden uit de vier windstreken, uit alle hoeken van de wereld. Die instrumenten hebben een emotionele impact op je. Ik heb het hier over traditionele instrumenten, zoals de sitar, de bansuri (Indiase fluit – VM) en zelfs een Tibetaanse bas om een mystiek aspect aan de muziek toe te voegen. Dit klinkt erg spiritueel en in elke song op het album spreken we over materiële en spirituele aspecten van het leven. Het is erg belangrijk om dit te bekomen met ongebruikelijke instrumenten. We wilden diversiteit bieden met deze nieuwe geboorte van Rhapsody, een ander muzikaal coloriet. Nu hebben we onbegrensde mogelijkheden met deze band op onze volgende albums, maar op dit album hoor je Indische, Tibetaanse en Perzische instrumenten. Het mag dan meer tijd vergen om op zoek te gaan naar die vreemde instrumenten en ze in te passen in sommige songs, maar dit is erg boeiend.

Het past ook goed bij de eerder spirituele benadering van het leven die je al een hele poos hebt, veronderstel ik?
Ook bij de vorige Rhapsody Of Fire waren we daar al mee bezig, door saga’s te schrijven vol metaforen.  Maar met deze nieuwe Rhapsody – en in feite ook al in Luca Turilli’s Rhapsody – voelde ik de behoefte om mezelf directer uit te drukken over die zaken.

Is dat niet moeilijk om te delen met iedereen? Spirituele gevoelens zijn toch eerder persoonlijk.
Neen, omdat ik me realiseer dat alle artiesten op deze wereld zich eigenlijk op dezelfde onderwerpen baseren. Ik heb het hier niet over commerce, ik heb het hier niet over muziek die enkel gemaakt is om te verkopen, maar wel over artistieke muziek, gemaakt met hart en ziel. Die muziek is automatisch gerelateerd met de metafysische aspecten van het leven. Je kan zingen over je geliefde die vertrokken is en de pijn die dat veroorzaakt, je kan er een sciencefictionverhaal  rond schrijven of een fantasieverhaal of gewoon schrijven over het moderne leven, zoals wij nu doen, telkens een stukje van de puzzel en het concept vrijgeven in elke song. Alle artiesten hebben het over de zin van het leven, de betekenis van liefde, waar we vandaan komen of waar we heen gaan… dus voor mij maakt dat niet veel verschil uit. Het is enkel de manier waarop je dit als band presenteert die kan variëren.

We kennen je als componist, gitarist en filosoof, maar niet zoveel mensen weten dat je ook een talentvol toetsenist bent. Op dit album speel je ook alle keyboards.
Toen ik als kind de muziekwereld ontdekte, was ik zestien. Ik was meteen onder de indruk van gitaristen als Yngwie Malmsteen, Jason Becker en Marty Friedman, dus kocht ik een gitaar. Omdat ik ook van klassieke muziek hield, kocht ik later ook een keyboard en dat vond ik nog gemakkelijker. Ik wist niet goed welk instrument ik zou kiezen, maar het werd de gitaar. Toen ik achtien was, moest ik vechten tegen kanker en braken er donkere tijden aan. Meestal, als je erg ziek bent geweest en de dood in de ogen gekeken hebt, dan voelt het als een nieuw leven aan wanneer je hersteld bent. Toen mijn leven terug op gang kwam, wou ik een ander instrument uitproberen en toen heb ik me een hele tijd op piano toegelegd. Ik heb er zelfs twee jaar lessen voor gevolgd. In het geval van gitaarspelen heb ik alles uit mezelf geleerd. Dat is goed en niet goed, want soms merk je toch dat je wat kennis mist. En dan moet je teruggaan naar de beginselen, terwijl dat moeilijk is omdat je al een manier van spelen ontwikkeld hebt. Ik probeer de gulden middenweg te bewandelen: mijn passie volgen en alles uitproberen, maar met de kennis die ik geleerd heb.

Ik denk dat het meer vrijheid geeft, als je niet beperkt wordt door schoolse kennis.
Daar heb je een punt. Ik trok me nooit iets aan van theorieën en harmonieën, een ontwikkeling die iedereen doorloopt. De meeste mensen gaan wat ze geleerd hebben dan ook in hun eigen muziek gebruiken en uiteindelijk klinkt alles hetzelfde. In mijn geval was ik eerder geïnspireerd door enkele akkoorden die ik hoorde in soundtracks van films of in een stuk van Chopin of Bach. Uiteindelijk gaf dat me de universele mogelijkheid om te doen wat ik wou, zonder restricties. Het evenwicht tussen dingen die je geleerd hebt en vrijheid is belangrijk. Ook toen Alex nog in Rhapsody zat, werkte ik samen met hem de keyboardpartijen uit. Dat was ik al gewend, dus dat is nu niet nieuw. Als ik in mijn studio componeer, dan werk ik heel de dag op keyboards. De mensen kennen me als gitarist, maar in feite ben ik meer een toetsenist. In Luca Turilli’s Rhapsody deed ik ook alle keyboards en arrangementen. Het probleem was toen dat ik op het podium alleen gitaar speelde. Met deze band denk ik dat het wel cool zou zijn als de mensen me in sommige songs toetsen zouden zien spelen. Nu nog niet, want we komen net uit de studio en we moeten nog veel inoefenen, maar volgend jaar bijvoorbeeld, als we in januari onze grote headlineshows starten, dan zou ik dat graag willen doen.

Je kan ook touren met een sessiemuzikant.
Neen, daar houden we niet van. Dat hebben we zelfs tijdens de Rhapsody Farewell tour niet gedaan, omdat dit niet respectvol geweest was tegenover Alex. Het was een afscheidstournee waar we de oude stijl van Rhapsody vierden, dus speelden we al die hits waar Alex wel degelijk aan bijgedragen had. Ikzelf en mijn vriend Dominique speelden over Alex’s stukken heen, zodat de aanwezigheid van Alex voelbaar was voor de oudere fans en dat apprecieerden ze. Het was een goed idee om op die manier te werken. Vandaar dat we er de voorkeur aan gaven om geen extra muzikant het podium op te brengen. Zes mensen op het podium neemt de focus weg. We willen met vijf blijven, dat houdt alles makkelijker, ook wat verplaatsingen betreft.

Er zijn wel heel wat gastbijdragen op het album, maar het is niet geheel duidelijk wie wat zingt.
We hebben Alessandro Conti, mijn vroegere zanger en nu in Twilight Force. Hij maakt deel uit van de koren.

Dus neemt hij het jou niet kwalijk dat je gestopt bent met Luca Turilli’s Rhapsody en Fabio weer als zanger hebt.
Neen, hij respecteerde dat onmiddellijk. Voor de Farewell tour waren er helemaal geen problemen. Hij is al fan van Rhapsody sinds het begin en hij begrijpt ook dat het iets speciaals is als de fans terug mij en Fabio samen op het podium kunnen zien. Ik weet niet of hij thuis heimelijk enkele deuren ingestampt heeft (lacht), maar dat is wat hij me heeft verteld. We plaatsten hem aan het hoofd van de koren om die perfecte operatoets te verkrijgen. Weet je dat hij leren zingen heeft in dezelfde school als Pavarotti? De Rhapsody fans houden van die operazang en je kunt dit goed horen in het laatste nummer ‘Arcanum (Da Vinci’s Enigma)’. Maar het hoofdrefrein hebben we overgenomen van Verdi’s ‘Otello’. Dat is een hommage aan Verdi. Hij is één van de grootste componisten. Emile Ragni doet de vrouwelijke koorzang, zij is de leadsopraan, maar Fabio is diegene die zingt met een echte tenorstem. Ook in oudere Rhapsodysongs zong hij al eens met die tenorstem. Dan hebben we Sascha Paeth. Hij speelt bas in de song ‘Ocean’, een bonustrack. We hebben ook een Duitse artiest, maar ik weet niet of je hem kent. Hij verkoopt miljoenen albums in Duitsland met zijn band Santiano en heet Arne Wiegand. Ze zijn groot in de mainstream poprock/folk. Sascha heeft me aan hem voorgesteld en hij speelt fantastisch akoestische gitaar en mandoline en dat hoor je ook in ‘Ocean’. Vervolgens is er Elize Ryd in de song ‘D.N.A’. Zij zingt een waar duet met Fabio. We wilden haar echt, want haar stem is schitterend. Dan hebben we ook nog Mark Basile. Hij is de zanger van DGM en zingt een duet met Fabio in ‘I Am’ en dit is één van de favorieten op dit album van Fabio en mij. Het is een erg progressief nummer, geïnspireerd door en dicht bij de sound van Dream Theater, maar ook heel erg geïnspireerd door Queen. Luister maar naar de zang. We zijn gek op Queen! Mensen kennen in feite maar 60% van Fabio’s zangkwaliteiten. Hij zou ook buiten de metalscène een befaamd zanger kunnen zijn. Zeker op deze erg progressieve, artistieke manier. Ook in ‘Multidimensional’ komen zanglijnen voor die veel lijken op Queen. Met ‘Arcanum’ eren we dan weer Leonardo Da Vinci. In Italië vieren we momenteel de 500e herdenking van zijn dood. Hij was zulk een genie. Sommigen denken zelfs dat hij niet menselijk was, omdat hij zo’n verlichte geest had. En we spreken hier ook over zijn mystieke dingen, want via zijn kunst kon hij heel goed de spirituele aspecten van het leven presenteren. We wilden een song opdragen aan hem en aan grootse films, zoals ‘The Da Vinci Code’. Hij verborg geheime boodschappen in zijn kunst.

In de tijd van Da Vinci was mysterie en kunst nog niet zo strikt gescheiden van pure wetenschap.
Inderdaad, maar weet je wat? De nieuwe generatie wetenschappers, zeker zij die zich met kwantumfysica bezighouden, staan open voor een bredere kijk en zo zullen de dingen langzaamaan veranderen. Die nieuwe generatie – ik ken zo iemand die werkt bij CERN in Genève – is ook spiritueel, omdat werken met dit aspect van wetenschap erg dicht bij de mysteries van het leven en de schepping ligt. Zo ga je begrijpen dat je ook het spirituele in beschouwing moet nemen, om de definitieve verklaring van alles te bekomen. Je moet teruggaan in de tijd,dat was het probleem met diegenen die een strikte scheiding wilden tussen exacte wetenschappen en pseudowetenschap. Er is zelfs een spiritueel aspect aan wiskunde zelf. In de spirituele evolutie is wiskunde een deel van jou. Daar zingen we over in de song ‘Phoenix Rising’. Nu zijn er diverse theorieën over alles. Niet alleen de koele wetenschap overheerst en dat is goed. Ik heb geen behoefte aan wetenschappelijke verklaringen, want als je je bezig houdt met yoga en meditatie – en ik spreek hier niet over de westerse vorm van yoga – dan ervaar je dit zelf en hebt ge geen boek meer nodig. Wat je zelf hebt ervaren, begrijp je veel beter. Het is goed dat wetenschappers teruggaan naar oude wijsheden. Weet je, Einstein en Tesla werden eerst ook uitgelachen en gehaat. Alle eerste theorieën werden aanvankelijk beschouwd als pseudowetenschap, terwijl dit degenen waren die de wetenschap juist vooruit hielpen.

Check de onderstaande socials voor meer informatie over deze band.