Lords of Metal
Arrow Lords of Metal

Interview met Mendel bij de Leij

“De balans goed krijgen tussen alle instrumenten was cruciaal en heel ook behoorlijk pittig”

 

Mendel bij de Leij is een bekende gitarist in de metalwereld. Vanwege zijn werk bij Aborted, maar ook vanwege zijn solowerk onder zijn eigen naam ‘Mendel’. Buiten zijn bekendheid in gitaarland is hij ook een bekende content creator en een officiële vlogger van Cubase. Een van de bekendste Daws naast Logic, Protools en Reaper. De dood van zijn vader betekende een abrupte koerswijziging van zijn leven en muzikale carrière. Ook betekende het het einde van zijn tijd bij Aborted. Zijn nieuwe soloplaat ‘Equilibrium’ is nog niet zo lang geleden verschenen en ook dit betekent ook weer een grote shift. Mendel vertelt over ‘the making of Equilibrium’, zijn muzikale doelen en natuurlijk ook over het verleden.
Dennis Jak Ι 10 oktober 2022

In het verleden maakte je deel uit van Aborted. Jullie hebben met verschillende producers gewerkt. Kan je iets vertellen over deze samenwerkingen?
“Wij hebben bijvoorbeeld opgenomen bij Jacob Hansen. Meestal speelden we alles in op een Engl Powerball en een Engl Fireball. Voor trackingmonitoring zijn dat perfect amps. In de studio werd dan later alles gereamped met een EVH3 en een Dual Rectifier. Later zijn we overgestapt op Studio Kohlekeller. Het was dichterbij en ook wat voordeliger. Maar ook wilden we gewoon eens wat anders proberen. Verschil tussen beide studio’s is dat bij Hansen de kick in het subdomein zit, zeg rond 50 hertz en de basgitaar zit daarboven rond de 70 a 80 hertz. Bij Kohlekeller is dat precies andersom. Daar zit de bas in het sublaag en de kick daar wat boven. Persoonlijk ben ik iets meer liefhebber van de Jacob Hansen sound, maar dat is een persoonlijk voorkeur.”

Kan je iets vertellen over jouw vertrek bij Aborted?
“In maart 2018 is mijn vader overleden. Ooit ben ik begonnen in de klassieke muziek en mede door mijn vader zijn invloed speelde ik piano en orgel. Chopin en Bach zeg maar. Na het overlijden van mijn vader zakte mijn motivatie om muziek te maken voor Aborted. De band merkte dat natuurlijk en samen besloten we er toen een streep onder te zetten. Ik wilde iets anders met muziek en ben hier heel bewust mee bezig. Muziek schijven en filmmuziek en muziek van andere artiesten mixen en masteren kwam als droom naar voren. Hans Zimmer is een icoon op het gebied van filmmuziek en heb al zijn muziek bestudeerd. Een en ander kwam samen toen ik gevraagd werk om mee te werken aan Project 48. Met een team maak je binnen 48 uur een kort film. Mijn aandeel was om samen met iemand anders de muziek onder deze film te produceren. Het eindresultaat heet ‘Zwarte piste’ en we hebben uiteindelijk diverse prijzen gewonnen waaronder ook voor de beste filmmuziek. Dan Equilibrium. Tot op heden is het mijn meest gedraaide plaat van het jaar. Enorm veel afwisseling, fijne productie en eigenheid.

Ten opzichte van jouw andere soloplaten hoor ik veel meer orkestrale passages. Is dit een koerswijziging?“
Het was zeker al aanwezig op andere platen, maar het klopt dat er nu meer klassieke delen in zitten. Ik merk dat mijn smaak steeds meer terug gaat naar mijn klassieke roots. Aan het eind van dit jaar wil ik het metaldeel van mijn muziek afsluiten met een laatste plaat. Ook komt er nog een deathmetalproject aan, waarschijnlijk een EP. En ik wil nog een oud solo project ‘Subliminal Colours’ reviseren. Dit vind ik een beetje vreemd stuk Mendel. Had ik door moeten vragen. Maar het komt vrij chaotisch over. Nog even snel wat metal uitbrengen om er nooit meer wat mee te doen, zo voelt het nu󽠽󽸊

Kan je vertellen hoe je Equilibrium gemaakt hebt?
Alle drums zijn geprogrammeerd en de baspartijen ook. Alle orkestrale geluiden zijn gemaakt met VST instruments. Behalve in ‘Beyound the Journey’ zit een echt vioolsolo en in ‘Returnal’ zit een viola. De balans goed krijgen tussen alle instrumenten was cruciaal en heel ook behoorlijk pittig. Als je echte instrumenten opneemt krijg je ook de overspraak mee van de andere instrumenten en dat geeft weer een specifieke sound. Voor de drum heb ik Toontrack Superior Drummer 3 Metal Machinery gebruikt. De sounds van deze drumkit is opgenomen door Andy Sneap (o.a. Judas Priest). De cymbals zijn van de Death and Darkness SDX van Mark Lewis. Bas heb ik ingeprogrammeerd via Native Instruments Kontakt op een gesampelde Dingwall bas. De Kontact library ‘The inferno bass’ van Odeholm Audio en die klinkt echt waanzinnig goed.” 

Krijg je trouwens dit soort software gratis van leveranciers?
“Natuurlijk krijg ik wel eens wat, maar daar gaat het mij niet om met het werk wat ik doe voor bijvoorbeeld Cubase. Ik probeer zo minimalistisch te leven. Op dit moment heb ik ook geen enkele buizenamp meer, alleen nog een Quad Cortex (Neural DSP). Op Spotify lopen mijn albums goed en vooral via Instagram en YouTube genereer ik inkomsten. De nieuwe cd is puur gemaakt om in een behoefte te voorzien voor wie dat, tenminste zo voelde dat op het einde van de opnames. Via mijn videokanalen post ik ook playthroughs van mijn nummers. Mensen willen er toch graag ook een visuele indruk bij krijgen.”

Zijn de gitaren ook via een VST instrument ingespeeld?;-)
“De gitaarpartijen op Equilibrium zijn een combinatie van vier dingen: een Kemper, de Quad Cortex, circa 70 procent is de QC. Ook heb ik nog de VST plugin Gojira van Neural DSP gebruikt en de Mark Lewis ToneHub Expansion Pack.Die Quad Cortex kreeg best wat negatieve kritiek omdat hij wellicht iets te snel uit is gekomen en nog wat buggie was en weinig effecten beschikbaar waren. Maar ondertussen is dat wel rechtgetrokken. Persoonlijk vind ik de QC veel beter klinken dan de Kemper bij het maken van snapshots van sounds van andere amps. Ik heb meer dan 400 profiles en captures gemaakt keer op keer klonk de QC beter, echter. Er staat een video online en dan hoor je duidelijk dat de Quad Cortex dichterbij het origineel komt. Hij voelt gewoon echter aan. Mesa amps heeft een Kemper bijvoorbeeld veel moeite mee om goede profiles van te maken.”
Als YouTube evangelist van Cubase neem ik aan dat je deze Daw gebruikt hebt om Equilibrium mee op te nemen?
“Dat klopt, alles is met Cubase 11.5 opgenomen, 12 was toen nog niet uit. Voor de orkestraal geluiden heb ik voor 95% de samples van Cinematic Strudios gebruikt. Hiervan gebruikte ik de strings, brass en woodwinds. Voor het aandikken van de horns Cinebrass en Hollywood Brass. De meeste samples gebruikte ik en Kontakt en een deel in Opus.”

Het maken en mixen van ‘gewone’ metalmuziek is al een behoorlijk werk met alles sporen die meelopen, maar met de composities die jij maakt wordt het enorm complex binnen je Daw. Hoe zorg je dat je het overzicht houdt?
“Omdat ik het beroepsmatig doe heb ik een eigen template gemaakt. Alle routing en kanalen staan hier in zodat ik over het technische deel niet meer hoef na te denken. Bijvoorbeeld voor het gebruik van een delay, hier hoef ik alleen de fader maar te gebruiken en klaar. Alles is blanco maar wel in een bepaalde orde en kleur. Alles is heel inzichtelijk en daardoor gemakkelijk navigeerbaar. Dus kan ik mij volledig op het creatieve proces richten. Pittig was met name de balans. ‘Butterfly’ was moeilijk. Met het middenstuk van Anastasia, quartet at the ballet: wat daar normaal gezongen wordt, is op gitaar ingespeeld. Dan zit er nog een ritmegitaar bij en een orkest. Alles klinkt mooi en wat laat je op de voorgrond komen en wat zet je meer achter in de mix.

Kunnen wij Equilibrium zien als jouw visitekaartje richting de filmwereld?
“Absoluut. Richting de filmindustrie, productiehuizen, maar ook artiesten en bands.”

Ben je een beetje de Nederlandse Kohlekeller aan het worden?
“Nee, nee, mijn expertise zit echt in het mixen en masteren. Kohlekeller neemt ook de partijen op. Ik zou daar iemand die daar gespecialiseerd in is voor in moeten huren.”

Je gaf al aan dat je minimalist bent qua gear. Toch hoor ik graag een top vijf van je favoriete gear?
“Geen punt hoor, natuurlijk gebruik ik apparatuur die me creatief ondersteunen:

  1. Lag Arcane Master Custom 3000 met Devin Townsend Fishman pick-ups
    Deze gitaar heb ik gekregen van mijn lokale gitaarwinkel De Snaar in Heerenveen (verkopen sinds kort ook Elfring Amps). Begon net met toeren en kreeg destijds een endorsement. Speel hier al 13 a 14 jaar op en de gitaar speelt nog steeds fantastisch.
  2. Quad Cortex  Neural DSP
    75% van Equilibrium mee ingespeeld en de wijze waarop hij snapshots maakt zijn ongekend.
    3. UAD Apollo X8
    Vroeger had ik een Digidesign Mbox 3en iemand zei “check de Apollo eens”. Maar hoe de interface aanvoelt. Het is gewoon een tank. Ik heb de X8 gekoppeld aan de X4. Het klinkt goed en de plugins zijn top. En geweldig dat ze op de DSP van de Apollo kunnen draaien. De software is echt fantastisch.
  3. Cinematic Studio Strings
    Werkt enorm inspirerend en het is alsof de strijkers voor je zitten.
  4. Dowina Steelstring Gitaar
    Alle akoestische partijen op Equilibrium zijn met de Dowina gemaakt. Ik was op zoek naar een steelstring en hoorde iemand erop spelen en was meteen verkocht.”

Waar ben je op dit moment mee bezig qua studiowerk?
“Kortgeleden is net een EP van Severe Torture uitgebracht ‘Fisting the Sockets’ die ik gedaan heb. En later dit jaar begin ik met mixen en daarna masteren van hun nieuwe plaat.”

Nog goede tips als content creator aan je crowd😊?
“Creëer voor jezelf overzicht, bijvoorbeeld door het maken van een vast template waar vandaan je start met het maken van een nummer.  Ken je gear, maar ken je gear dan ook goed. Afgelopen jaar heb ik mijzelf zoveel als mogelijk in Cubase verdiept zodat ik nooit meer vastloop in mijn kennis. Ik hoef er niet meer over na te denken en ben puur op efficiency gericht.”

Social media