Joacim Cans: “Het samenstellen van een setlist vergt nogal wat; plannen, discussiëren en uiteindelijk je eigen lievelingetjes omleggen. Elf albums, dat is zo’n honderd nummers en dat moet iedere keer weer teruggebracht worden tot zeventien of achttien regels op de setlist.”
Op het randje van de lockdown wist Zweedse heavy metal grootheid Hammerfall nog een fantastisch concert op te nemen in Duitsland. Nu iedere metal fan op zaterdagavond weemoedig terug zit te denken aan tijden waarin ze met een halve liter pislauw bier de moshpit indoken, brengt Hammerfall van dit concert een gedenkwaardige live album en live blu-Ray uit. Ondergetekende nam contact op met Hammerfall zanger Joacim Cans om wat meer te weten te komen over het album en waar de band in deze verwarrende tijden naar toe wil.
Jori van de Worp Ι 27 oktober 2020
Fijn dat je wat tijd kan vinden voor de Nederlands sprekende fans van Hammerfall, Joacim. Hoe gaat het?
Eigenlijk best goed. Ik ben net van een griepje af, maar niet dat ene soort griep om het maar zo te zeggen. Ik probeer er het beste van te maken in deze vreemde tijd waar de wereld nu al zeven maanden in verkeert, en waarvan het niet lijkt dat het snel aan het verbeteren is. We hadden op dit moment moeten touren in Noord-Amerika, en dat dat niet kan zuigt wel flink.
Maar jullie hebben wel een live album wat binnenkort uitkomt, of waarschijnlijk al uit is tegen te tijd dat ik dit allemaal heb uitgeschreven. Hoe voelt het om aan een live album te werken in een situatie waarin er al ruim een half jaar nauwelijks een serieus live concert mogelijk is?
Eigenlijk is de timing voor dit album perfect. We hebben deze show in februari opgenomen, slechts twee weken voordat de pandemie echt losbarstte in Europa en het bleek een van de laatste shows te zijn die we konden spelen. Nu kunnen we tenminste iets laten zien aan de fans die door de situatie nooit de kans hebben gekregen om deze tour te zien. We konden ons nu ook op deze release storten in plaats van een livestream te organiseren. Heel wat bands hebben dit soort dingen gedaan, maar vanaf dag één zeiden wij “nee, nee, nee!” We wilden ons focussen op deze release, ook omdat een stream de impuls voor dit live album en Blu-ray zou wegnemen. Daarbij is spelen voor alleen een paar camera’s vreselijk saai. Het kan misschien voor enkele nummers wel werken, maar het is alsof je voor een tv-show aan het spelen bent. Als je een live band bent in een tv-studio, dan is dat leuk voor twee of drie nummers. Daarna wordt het saai omdat iets belangrijks mist, namelijk het publiek, de fans! We hebben echt geluk dat we nu iets kunnen uitbrengen waarbij echt publiek betrokken is. Ook hebben we vanwege de pandemie de tijd gehad om het visuele deel zo goed mogelijk te maken. We hebben een enorme klap geld geïnvesteerd in een groot camerateam en nu hebben we de tijd om alles te bewerken en te selecteren. Hopelijk kunnen mensen dat zien als ze vrijdag het product in huis kunnen halen.
Wat was je eerste reactie toen je de show voor het eerst terugkeek van het begin tot de laatste noten van ‘Hearts On Fire’?
Dat was in maart, en ik vond er geen reet aan hahaha. Er was een snelle en wilde bewerking gemaakt waarin heel snel van de ene camera naar de andere werd gesprongen. We hebben een aantal maanden gespendeerd aan de hele boel herzien. Wat we eerst zagen was een soort video-demo, en we hebben er uiteindelijk dit product van gemaakt wat nu dus bijna uit is. Ik heb het nog niet op groot scherm gezien, maar komende donderdag laten we het zien in een bioscoop hier in Stockholm en dan kunnen we het voor het eerst echt ervaren, bijna weer alsof je erbij bent. Wat er hier echt uitspringt is de energie in de muziek, dit is écht een live-album en er is niets achteraf overgespeeld. Het geeft je echt de rauwe energie die een live show moet hebben.
Dat kan je er zeker vanaf horen! Daar heb ik trouwens later nog wel wat vragen over, maar eerst wil ik je vragen waarom jullie juist deze show in Ludwigsburg hebben gekozen en niet bijvoorbeeld een show in Zweden. Je klinkt namelijk altijd zo overtuigd als je zegt dat “you make Sweden Rock”!
Hehehe ja dat is ook zo. Maar twee redenen. De eerste is dat de eerste twee live-albums allebei in Zweden zijn opgenomen. We wilden echt iets van buiten Zweden hebben omdat ik niet nog een keer een release wilde waarop ik Zweeds tegen het publiek sprak, nu was het tijd voor een live release waarop ik Engels praat. En trouwens, de shows in Zweden voor deze tour waren afgelast vanwege het coronavirus, dus we hadden mazzel dat we al in Duitsland hadden opgenomen. Ten tweede, Ludwigsburg ligt in een gebied van Duitsland waar Hammerfall heel groot is. We hebben altijd een groot en enthousiast publiek gehad in dat deel van Duitsland en deze show in de MHP arena was de grootste van deze tour. Daarbij was dit de grootste tour die we ooit hadden gedaan met de grootste stage productie, dus we wilden dit echt vastleggen en waar kan je dat beter doen dan bij de grootste show en in de grootste arena van de tour?
Klinkt logisch inderdaad. Over het album zelf dan, het eerste wat mij opviel was dat jullie heel zorgvuldig hebben gekeken naar de setlist. Letterlijk ieder album wat jullie hebben uitgebracht wordt aangedaan, geen kleinigheidje voor een band die al zoveel albums uit heeft gebracht. Was het een bewuste keuze dat ieder album voor moest komen op de setlist?
We proberen dat altijd wel te doen. Ieder album is belangrijk geweest voor de band en alle elf albums bij elkaar is wat Hammerfall Hammerfall maakt. We hebben een aantal old-timers voor de die-hard fans die er sinds de eerste dagen bij zijn, en zij willen iets horen van ‘Glory To The Brave’ en ‘Legacy Of Kings’. Maar we hebben ook nieuwe en jongere fans en die hebben die oudere albums misschien wel nooit gehoord. We moeten iedereen iets geven van het tijdperk waarin zij Hammerfall hebben ontdekt, en dat maakt een setlist samenstellen ontzettend lastig. Er is een aantal verplichte nummers waar iedereen altijd op uit de plaat gaat, zoals ‘Heart On Fire’, een nummer wat we wel moeten spelen, ook ‘Let The Hammer Fall’, maar we hebben ook jongere klassiekers als ‘Hammer High’. Dan moeten we nog kiezen uit de nummers die we zelf graag willen spelen. Dat is belangrijk omdat het publiek direct kan zien of we het zelf naar onze zin hebben. En ten derde moet een setlist wat verrassingselementen bevatten, zoals ‘Redemption’. Daarbij heeft iedereen wel zoiets van “Wat? Dat nummer? Cool!” Het samenstellen van een setlist vergt nogal wat; plannen, discussiëren en uiteindelijk je eigen lievelingetjes omleggen. Elf albums, dat is zo’n honderd nummers en dat moet iedere keer weer teruggebracht worden tot zeventien of achttien regels op de setlist.
Ja, ‘Redemption’ was ook voor mij wel het verrassingsmomentje. Het album op zich kon niet minder lijken op jullie vorige live release ‘Gates Of Dalhalla’, wat die unieke setting had in een amfitheater. Ik zou het als volgt verwoorden: ‘Gates’ is een concert wat je luistert of kijkt, en deze nieuwe is een album wat je ervaart. Jouw gedachten?
Dat zou ik ook zo zeggen ja. Bij het concert van ‘Gates Of Dalhalla’ lag er een gracht tussen de band en het publiek en dat was wel maf, maar de setting en de sfeer was wel fantastisch. Maar dit is, zoals je het zelf zegt ja, iets wat je echt ervaart. Met een goede tv en een goed audiosysteem voelt het net alsof je er zelf bij bent, je waant je middenin het publiek in de arena.
Dat kan je wel zeggen. Ik heb het zelf door een studio-koptelefoon geluisterd en de audio kwaliteit is simpelweg adembenemend. Iets wat je kan zeggen over de geluidsproductie?
Grappig dat je dat vraagt ja. We nemen zo goed als iedere show op die we spelen, onze gitarist Pontus is namelijk een geweldige geluidsman en producent. Hij heeft voor dit album compleet alleen de boel opgenomen en gemixt, en hij heeft echt het live-gevoel van de show weten vast te leggen. Het is zo rauw, krachtig en energiek en dat maakt het zo goed. Er zijn ook live albums die maar half live zijn omdat er van alles opnieuw is opgenomen in de studio, en als je dat doet dan vernietig je het live gevoel.
Het valt ook op dat dit album de positieve vibe in de band goed vastlegt. Sinds de laatste vijf of zes jaar, na een periode met jullie niet meest geprezen albums, heeft Hammerfall echt het vuur van de oude jaren teruggevonden. Sinds ‘(r)Evolution’ brengen jullie het ene fantastische album na het andere uit. Hoe verklaar je dat hervonden vuur van de laatste jaren?
Ik denk dat het komt door de pauze die we hebben ingelast na de tour van ‘Infected’. Het voelde alsof we de verkeerde kant op aan het gaan waren. Niet persé muzikaal, ik vind de nummers op dat album nog altijd fantastisch. Misschien was het probleem meer de manier waarop we de nummers hebben gepresenteerd. Weet je wat het is? Mensen vragen me dan soms naar wat ik gezien heb in al die jaren. Ja, ik ben naar Rio de Janeiro geweest, ik ben hier geweest en ik ben daar geweest. Ik ben naar al die fantastische plaatsen geweest, en ik heb niks gezien. Zo gaat dat op tour. Je komt aan op een vliegveld, je gaat naar een hotel, je gaat naar de show, je gaat terug naar het hotel en je vliegt door naar de volgende stad. Dus ik had zoiets van “we moeten een pauze inlassen, en het plezier in muziek maken weer terugvinden”. En dat is precies wat er gebeurde na deze pauze. We kwamen weer bij elkaar, Oskar en ik schreven het ‘(r)Evolution’ album, we doken de studio in en brachten het album uiteindelijk uit. Daarna gingen we op tour, en het was fantastisch! Het was echt terug naar de basis. We hadden plezier op het podium en we deden dingen samen buiten de optredens. We bliezen ook niet meer ons volledige budget erdoor aan pyro, want de energie in de band is toch echt het beste podium-effect wat je kan hebben. We volgden dit op met het album ‘Built To Last’ en dat trok dit hele ding door. We konden toen terug naar Noord-Amerika, en dat was waarschijnlijk de beste tour die ik in mijn hele carrière heb gedaan. We hadden zoveel plezier in de band, en we gingen er samen op uit om de omgeving te verkennen. Ook dat is iets wat veranderde na de pauze. Overdag wanneer we niets te doen hadden wilden we dingen gaan zien. Ik ben gaan “bezienswaardigheden-hardlopen”, ik ging dingen bezoeken als een chocoladefabriek en nam mijn bandgenoten mee. We hebben de reden om dit te doen weer gevonden, en dat is plezier hebben als band. Als je geen plezier meer hebt, moet er iets veranderen, Oskar en ik denken daar hetzelfde over. Als de lol er niet meer is, moet je daar iets aan doen, of je moet iets anders gaan doen. En het werkt, Hammerfall is nu groter dan ooit!
Dat komt zeker ook door die goede albums van de laatste tijd, ‘Dominion’ is weer zo’n geweldige klapper.
Ik ben blij dat je het zegt, dat ik een album waar ik verdomd trots op ben. Iedere noot en ieder woord op dat album is er met een reden. We hebben zoveel tijd en energie gestoken om dit album zo goed te maken als dat het is geworden. Het is jammer dat we er maar één headline-tour voor konden doen, dus het voelt bijna alsof we ‘Dominion’ aan het verspillen zijn.
Laten we na alle praat over de laatste paar jaar eens even wat dieper in het verleden duiken, gezien je al sinds jaar en dag betrokken bent bij Hammerfall. Je was vast ook getuige van de geboorte van het karakter Hector, hoe is hij precies tot stand gekomen?
Er zijn nogal wat verhalen rond Hector. Voor Nuclear Blast waren we getekend bij VIC records uit Nederland, en hadden we een totaal andere albumhoes voor ‘Glory To The Brave’ voordat Nuclear Blast het hele product over had gekocht. Oskar en ik bespraken dat we een karakter nodig hadden wat symbool zou staan voor Hammerfall, een personage wat zou verschijnen op iedere albumhoes en op t-shirts enzo. Net als Iron Maiden met Eddie, en ook Megadeth, Gamma Ray en Running Wild hebben dit soort karakters, dat wilden wij ook. Andreas Marshall kwam vervolgens met de krijger Hector met een grote hamer, en dat heeft het debuutalbum echt goed gedaan. Als mensen Hector zien weten ze direct dat het om heavy metal gaat en niks anders. Hetzelfde gold trouwens voor het logo. Ook dat moest een herkenbare uitstraling hebben waaraan je gelijk ziet waar je mee van doen hebt. Hector, logo en het symbool ”HF”, je ziet het en je weet direct, dit is Hammerfall! We halen Hector nooit meer weg. We hebben dat één keer gedaan, het gevolg was dat mensen teleurgesteld waren en het album hebben beoordeeld op het artwork. Erg jammer, want het album opzich heeft echt krachtige songs.
Hector is bijna 25, maar jij bent dit jaar inmiddels vijftig geworden. Toch heeft je stem nog steeds die jeugdige kracht die hij had toen jullie ‘Glory To The Brave’ uitbrachten. Hoe houd je jezelf goed in vorm gedurende zo’n intens leven?
Nou dankjewel in ieder geval, blij dat je het zegt! Toen we in 2013 die pauze in hadden gelast werkte ik aan een musical bij een theater in Stockholm, en in die tijd heb ik mijn leefstijl wat veranderd. Ik ben vegetariër geworden, ben gaan sporten en ben wat kilo’s kwijtgeraakt. Ineens was ik zo in vorm dat ik ineens twee uur lang op het podium kon rennen, headbangen en zingen zonder daar echt moe van te worden. Ik denk dat je in mijn stem kan horen dat ik zowel fysiek als mentaal goed in vorm ben. Toen ik mijn vrienden de vijftig zag bereiken werden ze ineens allemaal dik hahaha. Toen had ik zoiets van “ohnee, dat gaat mij niet gebeuren!” Ik heb bijna mijn hele leven overgewicht gehad, maar ik ga wel met enige schoonheid opdrogen! Ik wil dit voor mezelf, ik wil kunnen blijven touren zo lang als ik dat kan en zo lang als ik het leuk blijf vinden. Ik wil er niet mee stoppen omdat ik niet goed genoeg voor mijn lichaam en stem heb gezorgd. Dit was het beste wat ik voor mijzelf heb kunnen doen. Wat ik al zei, de hardlooprondes tijdens de tour in Noord-Amerika. Ik ren nu elke twee of drie dagen zo’n tien kilometer, en het helpt me om goed te blijven zingen.
Wat zijn de toekomstplannen voor Hammerfall, met het Covid-virus in het achterhoofd? Zijn er al plannen voor de opvolger van ‘Dominion’?
Er is altijd een plan, maar we moeten oppassen met de plannen voor volgend jaar. Elke grote band zit nu in dezelfde situatie als ons. Wij hebben nog mazzel gehad met de albumrelease vroeg in 2019, toen de tour in Noord-Amerika en daarna Europa. We waren immers bjina rond toen alles dicht ging. Veel bands zullen nu op hete kolen zitten om eind 2020 of vroeg 2021 nog een album uit te brengen, dat gaan wij niet doen. We hebben nog steeds niet alles uit ‘Dominion’ gehaald. Het creatieve proces gaat natuurlijk wel gewoon door. Er zitten nieuwe songs in de pijplijn, nog altijd in het demo-stadium. Geen idee wanneer we dat allemaal gaan opnemen, laat staan uitbrengen. De muziek die we nu schrijven hebben we nog niet echt een doel voor, dat zullen we wel zien als het daar tijd voor wordt.
Hoe denk je dat de wereld van rock en metal zal veranderen door het Covid-virus? Zal het er anders uitzien?
Als je het mij persoonlijk vraagt, ik denk niet dat het gaat veranderen en dat het allemaal wel weer normaal gaat worden. Dat is in ieder geval ook wat ik hoop! Ik wil op tour gaan, de fans weer ontmoeten en een hoop plezier hebben. Realistischer bekeken durf ik het eigenlijk niet te zeggen omdat dit echt totaal nieuw is. Dit is iets wat nog niet in mijn ergste nachtmerries kon gebeuren. Ik vermoed dat de hele grote festivals er het meest onder gaan lijden, geen idee wat daar uit voort gaat komen. Misschien dat minder bands op tour gaan de eerste tijd. Metal bands delen veel fans onderling, en je kan niet naar ieder concert gaan. Gedurende het tourseizoen zijn er vrijwel iedere dag optredens in de grote steden van Europa en de V.S. en je kan maar op één plaats tegelijk zijn. Ik hoop wel dat we binnenkort weer kunnen optreden, desnoods lokaal. Als je dat niet doet als band dan valt de hele boel uit elkaar, want dan is de hele zingeving ervan toch weg? Dat geldt niet alleen voor muzikanten maar voor iedereen. Ik ben wel eens bang dat er na de coronagolf een depressie- en zelfmoordengolf kan komen die nog een stuk erger is.
Laten we hopen dat we dat niet gaan meemaken. Beetje trieste noot om op te eindigen, maar ik ben door mijn vragen heen. Dus als je nog iets kwijt wil aan de fans in Nederland en België, dan is nu het moment.
Ik ben blij dat we in onze laatste tour zowel in Nederland als België hebben kunnen spelen. Ik hoop dat als jullie de live Blu-Ray bekijken dat jullie ook een idee krijgen van onze show in een grotere zaal voor een groter publiek, en dan vervolgens jullie vrienden een kontschop kunnen geven om samen naar een concert van ons te gaan. We hopen ook ooit zo’n grote zaal in jullie landen te vullen. We hopen dat het in ieder geval snel weer kan. Tot die tijd, dank jullie wel voor de steun uit jullie landen, stay safe and stay metal!
Check de onderstaande socials voor meer informatie over Hammerfall.