Lords of Metal
Arrow Lords of Metal
Jeroen Wechgelaer (gitaar): “We hebben nog geen noot uitgebracht maar we zijn al gevraagd voor Copenhell waar we het podium delen met bands als Slipknot, Pantera en Mötley Crüe.”

Enkele jaren na het einde van de Nederlandse death metalband Izegrim, kwam het bericht dat Marloes en Jeroen van Izegrim samen met leden van God Dethroned en Bleeding Gods een nieuwe band hadden opgericht. De grote bezieler was Ramon Ploeg maar het totaalpakket is het resultaat van zes hardwerkende muzikanten die erin geslaagd zijn de Nederlandse death metalscene nog maar eens op de wereldkaart te zetten. Zo had ik online een videogesprek met gitarist Jeroen waar we nog eventjes teruggegrepen naar het einde van Izegrim maar ook naar de geboorte van een veelbelovende nieuwe band: Haliphron.
Koen de Waele Ι 11 maart 2022

Hoi Jeroen, dit interview gaat over de nieuwe band Haliphron en het debuut ‘Prey’. Laten we eerst eventjes teruggegaan in de tijd. Waarom werd het doek over Izegrim gegooid? De laatste EP ‘Beheaded By Trust’ liet al een ander geluid horen en dat klonk toch goed.
Dat wel, die EP klonk iets toegankelijker. Marloes deed ook meer met de zang. Wat Izegrim betreft, heel kort gezegd: Ik had het idee dat alles wat we konden bereiken bereikt was. Ik had mezelf altijd voorgenomen te stoppen als ik het zelf niet meer leuk vond. Het zou ook niet eerlijk geweest zijn tegenover de fans. We hadden nog steeds veel optredens en vertrokken elk weekend naar Duitsland of Frankrijk om er dan voor weinig mensen te spelen. Daar ben je op een gegeven ogenblik mee klaar. Je moet heel wat leuke feestjes of verjaardagen missen. Na die EP hebben we nog geprobeerd om alles eruit te trekken wat kon maar het bleef hetzelfde. Ik heb zoiets van aan een dood paard moet je niet meer trekken. Dus trokken we de stop eruit en dat was het zo een beetje in het kort.

Het afscheid ging dan ook niet door.
We hadden best een leuke tour van nog negen of tien optredens op het programma staan maar door corona werden die afgelast. Om zoveel jaar na die datum nog te gaan optreden zie ik ook niet meer zitten. Niet dat we geen vrienden meer waren maar elk is zijn eigen weg opgegaan.

Binnenkort verschijnt ‘Prey’, het debuut van Haliphron. Een band die toch wel bestaat uit de crème de la crème van Nederlands death metal artiesten. Hoe kwamen jullie samen?
Het is wel een eer dat je dat zo zegt. Het hoofdbandlid is Ramon Ploeg, de andere gitarist. Die verveelde zich tijdens corona en begon met schrijven. Na twee jaar had hij een compleet album klaar. Hij had er al midi-drums opgezet. Hij belde Marloes (Voskuil – zangeres) en mij met de vraag om alles te beluisteren en een oordeel te geven. Het klonk best vet en je weet hoe dat is met muzikanten; het bloed kruipt waar het niet gaan kan en het begon heel hard te kriebelen. Het had potentie en deed me niet denken aan iets wat we eerder al gedaan hadden, het was totaal iets anders. We kenden elkaar ook al heel lang. David, de toetsenist, kende hij uit Bleeding Gods. Jessica de bassiste ook. Frank is de drummer van God Dethroned en hij is sessiemuzikant maar wel een vast bandlid. Zo ging het balletje aan het rollen. De stichter was Ramon en hij heeft ons gevraagd om deel te nemen.

Het is wel een album waar hevig over geanticipeerd wordt. Zowat de hele wereld (of laten we zeggen de Benelux) zit erop te wachten. Had je dat verwacht?
We hebben tot nu nog niet veel reviews binnengekregen. Ik doe dagelijks interviews en de reacties zijn erg positief. De aanbiedingen voor optredens blijven maar binnenstromen. We hebben nog geen noot uitgebracht maar we zijn al gevraagd voor Copenhell waar we het podium delen met bands als Slipknot, Pantera en Mötley Crüe. Dat zijn dingen die ik ervoor nog nooit bereikt heb. Het album is nog niet uit en daar staan we al. Als ik in de sterren kijk, ziet het er goed uit.

Persoonlijk vind ik het één van de betere death metal albums van de laatste jaren. Alles waar death metal voor staat zit erin maar toch laten jullie een enorme dynamiek en frisheid erbij los. Wist je op voorhand waar je naartoe wilde?
Dat was van de hand van Ramon die een bepaald idee had en schreef vanuit een bepaald oogpunt. De basis lag er al. De rest heeft dan gefocust op dingen zoals op hoeveel beats per minuut we zouden werken. Het moest er niet ineens vandoor gaan maar er was ook plaats voor trager werk. Er lag ook geen pallet klaar om te willen klinken zoals Dimmu Borgir of ScepticFlesh. Het moest ons eigen ding zijn en fris klinken. Iets nieuws kan je niet meer verzinnen maar het komt uit Nederland en het is death metal. Onze muziek wordt wel eens geassocieerd met een band als Epica of een Floor Jansen. Toch slaan we een hardere weg in. Het is bombastisch maar ook catchy. Als we bepaalde nummers op een festival gaan spelen, zie ik wel wat handjes de lucht ingaan. Zwaar, herkenbaar, fris en toch lomp. Dat laatste vooral met death metal als het dat echt is, ik wil het niet vergelijken met een band als Asphyx maar het zit er zeker in.

Kan je iets meer vertellen over het concept van ‘Prey’?
Er is een rode draad en alles staat op zichzelf. Je kan een prooi zijn. Het eerste nummer ‘Killing Spree’ gaat over ten prooi vallen aan cocaïne. Je kan op een prooi jagen of je bent de prooi en er wordt op je gejaagd. Dan is er zoiets als het nummer ‘The Resistance‘. Het gaat over ondergronds samen komen en vechten tegen een denkbeeldige oorlog. Het is dan verbazingwekkend dat er zo een ondergronds verzet is dat opkomt voor de slachtoffers en dat op gevaar van eigen leven.

Jij hebt jaren samengespeeld met Bart van Ginkel (gitarist Izegrim van 2005 tot einde). Toch vorm je met Ramon Ploeg (nieuwe gitarist) een solide geheel en klinken jullie perfect op elkaar ingespeeld. Was dat eventjes zoeken want tenslotte vormden jullie een nieuwe band.
Eigenlijk wel, daar moet ik eerlijk in zijn. Het was eventjes zoeken, want het verliep helemaal anders. Als ik uit mijn raam kijk, zie ik Bart wonen. Ramon woont honderd kilometer verder. Met Bart heb ik heel veel live gespeeld en met Ramon heb ik heel veel uitgewisseld met video’s en zo ingespeeld. Het gitaarspel is anders en dat was eventjes wennen. Ramon houdt enorm van old school Metallica en hun riffs. Ik ben meer thrash-achtig ingesteld en dat is vooral gebaseerd op de snaar zelf. Bij Ramon ging het meer met akkoorden. Niet dat het lastig was maar ik moest er wel mijn hoofd bij houden. Dat maakt het wel leuker, want het was een uitdaging.

Is er behalve Marloes nog iemand die zingt? Ik vind haar een beetje op het toppunt van haar vocale kunnen want je hoor zoveel variatie in haar zang dat je soms denkt dat er met twee of drie zangers gewerkt wordt.
Alles wat je hoort – behalve het meisjesstemmetje wat een sampler is – komt van Marloes. Zelfs dat fluisteren en de hoge en lage screams. Ook de toespraak die je ergens hoort heeft ze gedaan. Ze heeft er enorm hard aan gewerkt en had hier thuis een zanghoek om te oefenen. Een stem is ook spierkracht en dat vergt de nodige oefening.

Weten de buren eigenlijk wat jullie doen? Als ze Marloes ineens horen schreeuwen kan dat wel eens tot rare gedachten leiden.
We hebben een vrijstaande woning (lacht). En er is een zanghok op de zolder, welke we geluidsdicht hebben ingericht. Anders ging het hier misschien wel eens de ronde dat de bewoners in dat nieuwe huis iemand vermoord hadden.

Een enorme bijdrage wordt geleverd door David Gutierrez Rojas. Zijn keyboards zijn alom aanwezig maar worden nergens te overweldigend. Deed hij volop mee aan het schrijfproces?
De gitaartracks lagen helemaal klaar. David heeft er heel veel omheen gebouwd, maar hij zorgde ook voor stukken in het midden. Er was een intro gebaseerd op een akoestische gitaar. Hij speelde dat op piano en dat klonk al een pak beter. Within Temptation gebruikt ook geregeld piano maar als de zang erbij komt, gaat de dynamiek naar beneden. Bij ons gaat die juist omhoog. Er mag wel eens een stiller moment tussen zitten, maar dan moet het superhard knallen. David heeft qua orkestratie en piano heel hard zijn best gedaan. Petje af hoor. En het is dan nog eens een superbescheiden kerel. We hebben al een paar keer geoefend en wat je hoort op het album is wat je gaat horen op het podium. Er vallen wel een paar dingen af, maar alles qua solo’s en piano blijft. David kan zijn keyboard in tweeën delen en zowel zorgen voor koorzang als voor keys.

Wat ik niet goed begrijp is dat de bonus track ‘Schizophrenia’ niet het laatste maar het voorlaatste nummer is.
Dat komt wat door het label. We wilden een verhaal vertellen en hadden al een bepaalde volgorde toen de pre-productie nog bezig was. We wilden niet afwijken en het laatste nummer moest het laatste blijven. Vandaar dat die bonus ertussen kwam.

Eigenlijk zijn jullie best catchy te noemen, maar dan naar death metal maatstaven. Is dat een woord dat toepasselijk is, of helemaal niet?
Dat mag best gezegd worden. Er zijn heel wat herhalingen en dingen die herkenbaar zijn. Dat wordt vaak gekenmerkt door het woord catchy. Het is geen popmuziek maar mensen kunnen zich daar aan herkennen.

Een verandering is dat Marloes nu enkel een microfoon in handen heeft, want Jessica (ex Bleeding Gods, ex dictated) is nu bassist. Gaat dat lukken want nu staat ze bij wijze van spreken naakt op het podium?
Ze is het al wat gewend, maar de stiltes zijn soms wat langer en dan vraagt ze zich af wat te doen daar op dat podium. Dat moet ingeoefend en bekeken worden. Het zal geen Eftelingdansje in een rokje worden. Het draait om ervaring en hoe ga je dat invullen. Maar ze voelt zich nu wel naakter dan voorheen met de basgitaar.

In 1999 verscheen het eerste werk van Izegrim:  de EP ‘1999: Bird of Prey’. Nu, 24 jaar later verschijnt alweer een debuut. Zijn de zenuwen nog steeds even groot? Wat verwachten jullie er zelf van?
Haha, leuk hoor. Ik ben nog steeds zenuwachtig, en zeker nu. De eerste keer dat ik met Haliphron een podium ga betreden, zal ik ook zenuwachtig zijn. We hebben met deze band nog geen tien jaar lief en leed gedeeld en alles is nieuw. Moest het me niets meer doen, dan zou ik stoppen. Een beetje spanning voelen mag wel. Zeker de eerste keer.

Volgt er een speciale releaseshow?
Er staat iets op het programma, maar daar mag ik nog niets over zeggen. Ik hoop dat we dat binnenkort bekend kunnen maken.

Voor alle dames die een oogje hebben op Jeroen, de blond god; je vormt al jaren een koppel met Marloes. Is muziek dan alomtegenwoordig aan de eettafel?
Het maakt onderdeel uit van je leven. Ik speel ook dagelijks op mijn gitaar. Onze muziek komt misschien wel dagelijks ter sprake, maar het is dan ook een groot deel van ons leven. Hoe we bepaalde dingen gaan plannen en zo. Het vergt heel veel tijd en energie om alles op te zetten.

En nu nog eventjes serieus. Bleeding Gods en God Dethroned zijn nog steeds actief. Hoe lukt dat voor de andere bandleden in de toekomst? Is Haliphron voor hun iets dat op de eerste plaats komt of is er speling genoeg om in twee bands te zitten?
Dat is een lastige discussie en ik ga niet over die andere bands, want dat weet ik niet. Elke band heeft tegenwoordig wel leden die in meerdere bands actief zijn en wie eerst maalt, komt eerst. Of het moet zijn dat je met de ene band in een jeugdhuis mag spelen en met je andere band een aanbieding krijgt om in Wacken op het podium te staan. Dan wordt de keuze wel gemakkelijk. Marloes en ikzelf hebben geen andere bands meer waar we inzitten. Ook Bleeding Gods is wat minder actief. Wat dat betreft, zie ik er geen probleem in.

Op 31/03/2022 hebben jullie een eerste kennismaking verspreid met het nieuwe geluid van de band maar waren jullie nog steeds op zoek naar een label. Uiteindelijk is dat het Franse Listenable Records geworden. Waar jullie nog bijgezeten hebben. Was dat leuk terugzien?
Ja hoor, daar zaten we met Izegrim al bij. Ook Ramon had zijn contacten. We hadden eerste drie nummers opgenomen en die rondgestuurd. Er kwamen heel wat positieve reacties op, ook van Listenable. Laurent en Steffie van dat label werken zich verrot voor je. In een groot label ben je een kleine band, maar nu staan we hoog op de prioriteitenlijst. We zijn nog steeds een beginnende band en moeten ons nog bewijzen. Listenable geeft ons de kans en steekt tijd en energie in ons. Ze weten hoe we werken. We zijn amateurs, want we leven niet van onze muziek. Maar ze weten dat als ze ons iets vragen, ze binnen de vijf minuten een antwoord terugkrijgen.

De naam Haliphron verwijst naar een soort van inktvis. Hoe kom je daar op?
Er zit wel iets meer achter. Het nummer ‘Unidentified Mass’ is erop gebaseerd. Niet de kraken maar een zelfbedacht mythologisch figuur dat in het diepste van de oceaan leeft. Op de albumhoes zie je de schedel maar ook de tentakels. Marloes heeft die naam bedacht. Ze is gek op dieren en dat soort octopus leeft in de diepste laag van de oceaan. Het is een korte, maar krachtige naam. Op elk interview komt die vraag terug en het doel is dus bereikt.

’t Is bij wijze van spreken een beetje klote, maar ondertussen zitten alle grote festivals al volgeboekt. Hebben jullie op zicht op shows of dergelijke?
Op Copenhell spelen we en in december zijn we geboekt voor Eindhoven Metal Meeting. Er komen nog wel wat festivals aan maar geen grote. We zijn nog met wat dingetjes bezig en als die dan doorgaan denken mensen: hoe hebben ze dat terug voor elkaar gekregen. Maar het album wordt uitgebracht op het moment dat alle festivals al vol zitten. We promoten het nu met losse shows en proberen zoveel mogelijk podiumervaring op te doen als groep. In 2024 hopen we op grotere festivals. Voorlopig kan ik er nog niets over zeggen.

Jeroen bleef het nog wat geheim houden maar op donderdag zestien februari 2023 verscheen het nieuws dat Metallica op 27 en 29 april 2023 in Amsterdam komt. 28 april neemt het viertal een dagje pauze maar die dag wordt opgevuld door de Metallica – Amsterdam Takeover in de Melkweg. Zeg maar de perfecte pauze dag voor de echte Metallica-fan met een gevuld programma vol met muziek en film. Wie staat daar tussen geprogrammeerd? Niemand minder dan Haliphron met de album release.