Lords of Metal
Arrow Lords of Metal
Fortíð – World Serpent
Prophecy Productions
Release datum: 11 december 2020
“Eigenzinnige black metal uit IJsland die we zeer kunnen smaken!”
8.8/10
Vera Matthijssens I 06 december 2020

Reeds in 2002 werden de fundamenten voor Fortíð gelegd, want jarenlang was dit het eenmansproject van Einar ‘Eldur’ Thorberg, tot hij in Noorwegen een volledige bezetting formeerde. De IJslandse muzikant maakt ook deel uit van Katla, waarvan we onlangs het nieuwe album ‘Allt þetta helvítis myrkur’ bespraken en keerde in 2017 terug naar zijn thuisland. Inmiddels was dit zesde studioalbum ‘World Serpent’ in de maak, de opvolger van het in 2015 uitgebrachte ‘9’ en dit is het debuut op Prophecy Productions.

‘World Serpent’ is een duologie, een tweeledige onderneming, en dat betekent in dit geval dat de eerste helft van dit album in Noorwegen tot stand kwam met de vorige bezetting van Noorse muzikanten en de tweede helft in IJsland met drummer Kristján Einar Guðmundsson. Het overkoepelde thema houdt in dat alles wat heengaat – ook tijdens de eindstrijd Ragnarök – op de ene of andere manier terug tot leven zal komen. Het apocalyptische thema staat borg voor een homogeen album, maar er is wel degelijk een muzikaal onderscheid tussen de eerste vijf songs en de laatste vijf.

In het eerste deel liet Einar invloeden toe uit de Bay Area thrash metal periode en dat is zeker te horen in de rasperige zang die hij aanvankelijk hanteert. Na het dramatische, filmische intro ‘AI 2020’ worden gitaren ingebracht met zowel cleane als ruwe verkondigende zang. De muzikale patronen zijn aangenaam complex, afwisseling troef met zelfs een ingehouden symfonische passage. Hier focust men wel op energie, want het hectische ‘Controlled Patterned Mental Process’ (met mooie slotgitaarsolo) en het vlammende ‘Insignificant Is The Wormking’s Throne’ laten geen spaander heel, terwijl ‘Suppressed Opposition’ dan weer Finntroll achtige wispelturigheid in de riffs tentoonspreidt. Toch gaat onze voorkeur uit naar het tweede deel van de plaat, want hier heerst de vertrouwde black metal injectie van onze IJslandse muzikant. Met veel cleane zang trouwens, want het weemoedige, met tokkelende gitaren ingeleide ‘Son Of A Barren Land’ is hier intussen grijs gedraaid en het daaropvolgende ‘Pandemic’ is een ontluisterend manifest van deze tijd. In de volgende songs wordt de black ’n roll stevig voorzien van melodieuze gitaarsolo’s en klinkt de verdorven zwartgeblakerde stem van Eldur doorheen een universum van betoverende klanken. Eigenzinnige black metal uit IJsland die we zeer kunnen smaken!