Darken The Moon XVI in CCM Cultuurcentrum, Mechelen (BE) 28-09-2024
“De keuze voor Tiamat als headliner bleek een gouden zet”
Het Roadburn festival kiest elk jaar een andere curator, een artiest die er zelf optreedt, maar tevens een vinger in de pap heeft in de keuze en programmering van bands die er aantreden. Voor Darken The Moon huldigt men hetzelfde principe, ware het niet dat de Belgische doomtrots Marche Funèbre daar altijd ‘curator’ is. Sterker nog: niet alleen treden ze er op en nodigen interessante doom metal bands uit, maar ze organiseren ook heel het festival. In 2024 tekenden we present op de zestiende editie van de jaarlijkse bijeenkomst van doom fanaten in het CCM in Mechelen dat alsnog het bordje uitverkocht aan de ingang kon hangen.
11 november 2024 I Tekst en fotografie Vera Matthijssens
Het Cultuurcentrum is gevestigd in een voormalige kerk, maar oogt binnen modern. Vandaag is het een internationaal gebeuren met doom metal bands uit alle windstreken, bovendien zijn happenings als dit altijd een samenkomst van en verbroedering tussen (doom) metal fans. Er heerst dan ook volle aandacht vanaf de eerste band.
Dat is Wooden Veins uit Chili, al resideren de muzikanten tegenwoordig wel in Europa. Wanneer we aan doom en Chili denken, dan hoort de legendarische cultband Mar De Grises daarbij. In Wooden Veins vinden we dan ook Juan Escobar die we kennen als zanger/keyboardist van Mar De Grises. In Wooden Veins speelt hij gitaar en is Javier Cerda de zanger. Ze brachten in 2023 hun tweede album ‘Imploding Waves’ uit en we kunnen genieten van vrij melodieuze doom metal met ook invloeden uit post metal en zelfs gewone rock. Alvast geen misse start. Mar De Grises zou trouwens ook terug in het leven geroepen zijn dit jaar.
Het Belgische My Lament is de tweede band op het podium. Toen we eind vorig jaar naar October Tide gingen, waren we getuige van hun sterke comeback. Die werd ingekleurd door een erg sterk nieuw album ‘The Season Came Undone’. Met nieuwe kracht Robrecht op zang en gitaar heeft men een goudhaantje binnen gehaald, zodat de meeslepende doom/death metal wel erg weemoedig blijft, maar ook pakkend is. De band gaat van start met twee lange songs ‘Life Will Be The Death Of Me’ en het monumentale ‘My Mausoleum’. Van de eerste cd staat ook ‘The Shepherd Of Sorrow’ nog overeind, maar de hit ‘November’ is toch als een kers op de taart. Deze gotisch getinte oorwurm zorgt voor een opvallende toegankelijkheid tijdens dit concert. Deze wedstrijd was gewonnen.
Woe Unto Me is de grote onbekende voor velen op de affiche. Deze band uit Wit Rusland woont nu in Polen en de atmosferische funeral doom is bijzonder zwaar op de hand. Zo hoort dat ook voor de liefhebbers, maar het gevaar dat de aandacht na enkele songs verslapt loert om de hoek. Nader te onderzoeken dus.
Pantheïst mag men zonder blikken of blozen een begrip noemen in de doom metal scène. Hun roots liggen in België, maar later verkasten ze naar Londen, terwijl Wales nu de veel rustigere locatie is. Aangevoerd door ceremoniemeester Kostas Panagiotou (zang, keyboards) in een ceremoniaal gewaad, weet Pantheïst een zekere spanning te scheppen met zeer lange funeral doom soundscapes. Je laten meevoeren op de intrieste tonen is dus aangewezen. Vandaag is er ook nog een zangeres bij in een sneeuwwitte lange jurk met een engelachtige stem die imponeert. Een vrij unieke performance valt ons ten deel.
Darken The Moon wordt ditmaal aangegrepen door Marche Funèbre om het nieuwe album ‘After The Storm’ in de schijnwerpers te zetten. De inzet is daarbij erg energiek en indrukwekkend. Vanavond is het ook voor ondergetekende een eerste kennismaking met nieuwe gitarist Fré De Schepper die oudgediende Peter Egberghs vervangt. Dat is even wennen, maar al spoedig blijkt Fré de muziek te completeren met de moves en het meeslepende gitaarspel dat een band als Marche Funèbre nodig heeft. Men start met het lange, sfeervolle ‘In A Haze’, meteen raak. Voor een enthousiast publiek volgt ook ‘Palace Of Broken Dreams’ van de nieuwe schijf. Een klassieker mogen we ‘Lullaby Of Insanity’ stilaan wel noemen, het zou vreemd zijn als de band dit vanavond niet zou spelen. We zien een ervaren band die weloverwogen en erg gemotiveerd aan een nieuw hoofdstuk begonnen is en op deze manier zullen ze nog veel doom metal fans kunnen winnen. De nieuwe tracks ‘Enter Emptiness’ en ‘After The Storm’ voelen fris, maar vertrouwd aan. De obligate cover ‘As I Die’ van Paradise Lost doet het ook nog steeds goed en afsluiten doet men met het titelnummer van voorgaand album ‘Einderlicht’ in de Nederlandse taal om de roots te accentueren. Aangezien de albums steeds beter worden, zien we dit dan ook als een schitterend concert.
De keuze voor Tiamat als headliner bleek een gouden zet. Het is dan ook lekker druk in de uitverkochte zaal wanneer Johan Edlund en co omstreeks half elf het podium betreden. Er is een show beloofd die focust op de albums ‘Clouds’ en ‘Wildhoney’; beter kan je je niet wensen dus, want dat waren toch hun knallende doorbraakalbums. Johan toont zich ook vanavond als een lichtjes mysterieuze, duistere frontman wiens bewegingen synchroon met de veelal trage, slepende muziek lopen. De eerste nummers verstopt achter een zonnebril, weet hij al spoedig de hele zaal naar zijn hand te zetten. Complimenten voor zijn begeleidingsband overigens, want ook al zijn we al lang de details zoek wie er nu live in Tiamat speelt (Rikard Zander van Evergrey alvast op toetsen), ze deden een voortreffelijke job. Wanneer we als besluit de setlist even meegeven, dan zal iedereen wel overtuigd zijn dat dit magisch was van begin tot einde. Het was een rijke, prima opgebouwde show die tot na middernacht de zaal in de ban hield. We kijken nu al uit naar de volgende (17e) editie van Darken The Moon! Die vindt plaats in hetzelfde cultuurcentrum in Mechelen op 6 september 2025.
Setlist Tiamat:
In A Dream
Clouds
Smell Of Incense
A Caress Of Stars
The Sleeping Beauty
Forever Burning Flames
Wildhoney
Whatever That Hurts
The Ar
Visionare
Do You Dream Of Me?
Wings Of Heaven
Mountain Of Doom
Divided
Cain
Vote For Love
25th Floor
Gaia
Social media