Lords of Metal
Arrow Lords of Metal

Blast From The Past Festival in Kubox, Kuurne (BE) – 9 april 2022

“En het dient te worden gezegd dat de traditionele metalliefhebbers op hun wenken bediend werden, want het strak georganiseerde evenement was muzikaal en qua sfeer een echt feestje”
Nu de Corona-maatregelen in elk land zowat helemaal van de baan zijn, is er weer een enorm groot aanbod aan metal concerten en festivals. Voor de fans wordt het dus kiezen geblazen want je kunt nu eenmaal niet overal aanwezig zijn, maar het jaarlijks terugkerende Blast From The Past festival in het Belgische Kuurne is een evenement wat je als traditionele metal liefhebber gewoon niet aan je voorbij kunt laten gaan. Zeg nou zelf, met namen als Picture, Praying Mantis, Ostrogoth, Cyclone en de Franse cult band Sortilège op de affiche is dit kleinschalige festival een natte droom voor de jaren tachtig fans. En het dient te worden gezegd dat de traditionele metalliefhebbers op hun wenken bediend werden, want het strak georganiseerde evenement was muzikaal en qua sfeer een echt feestje!
25 april 2022 I Tekst:Sjak Roks; fotografie: Hans Lievaart
Blizzen

De deuren van Blast From The Past in Keurne (België) werden om een uur of twee geopend voor het publiek en klokslag drie uur mocht de jonge Duitse band Blizzen de spits afbijten. Zelf was ik niet bekend met het materiaal van dit viertal, maar hun uiterlijk maakt meer dan duidelijk waar ze hun inspiratie vandaag haalden. Bands als Judas Priest, Iron Maiden en Metallica behoren duidelijk tot de inspiratiebronnen van dit gezelschap en hun traditionele metal nummers waren goed te verteren. Vanwege de lange dag die de aanwezigen nog voor zich hadden, werd het optreden enigszins gereserveerd gadegeslagen maar het was wel duidelijk dat het Blizzen materiaal ontegenzeggelijk een bepaalde charme bezat. De riffs van het gitaarduo Marvin Kiefer en Andi Heindl waren erg onderhoudend te noemen en zorgden voor de eerste headbangers voor aan het podium. De zang van frontman Daniel Steckenmesser kwam door de wat karige mix niet altijd even goed tot zijn recht, maar over het algemeen kon Blizzen als een lekkere opener van de dag gezien worden.

Kev Riddles’ Baphomet

Kev Riddles’ Baphomet is een project dat opgestart is door Kevin “Skidz” Riddles, die bekend is van de Britse metal act Tytan en vanwege zijn bijdrage aan de klassieker ‘Angelwitch’ van de gelijknamige band. Het zal dan ook niemand verbazen dat het optreden vooral gebaseerd was op dit meesterwerk en met nummers als ‘Baphomet’, ‘Confused’, ‘Sweet Danger’, ‘White Witch’ en natuurlijk ‘Angel Witch’ wist men het publiek zeker te vermaken. De humoristische anekdotes die Kevin tussen de nummers aanhaalde hadden zeker een bepaald meerwaarde, maar haalden ook een beetje de vaart uit het optreden. Dat neemt niet weg dat met name de erg beweeglijke gitarist Chris Borsberry wist te overtuigen, al dient te worden gezegd dat het geluid wat dunnetjes klonk als hij zijn gitaarsolo’s inzette. Overtuigend klonk zeker ook zanger Tony Coldham, die ondanks zijn imposante voorkomen zeker geen adem tekort kwam om zijn vocale capaciteiten te tonen. Natuurlijk zorgde het bekende materiaal voor een behoorlijk goede respons vanuit de inmiddels aardig volgelopen zaal en dat was mijns inziens ook niet meer dan terecht.

Vulture

Toen de jonge Duitse band Vulture het podium betrad was het wel even schakelen want de ultra-snelle speed metal van deze heren stond toch wel even in schril contrast met het meer mid-tempo materiaal van Kev Riddles’ Baphomet. Dat neemt niet weg dat Vulture wel de nodige indruk wist te maken met hun energieke songs en al gauw werd er een behoorlijke moshpit gevormd. Ook Vulture had te maken met een ziektegeval, want hun gitarist M. Outlaw moest verstek laten gaan. Gelukkig werd hij zeer adequaat vervangen door Blizzen’s Marvin Kiefer en Bütcher-gitaristen Max Mayhem en KK Ripper, die ieder een aantal nummers voor hun rekening namen. Daar het Vulture materiaal er op een enorm tempo doorheen gerost werd, lag een bepaalde mate van eentonigheid op de loer maar ik moet zeggen dat ik me geen moment verveeld heb tijdens hun set. Frontman L Steeler had een bepaalde arrogante maar toch charmante uitstraling en wist de aanwezigen op een goede manier aan te sporen om deel te nemen aan hun persoonlijke feestje. Een rommelige, maar toch erg goed gesmaakte cover van Metallica’s ‘Metal Militia’ sloot het Vulture-optreden dan ook in stijl af.

Bütcher

Ook bij het Belgische Bütcher werd het gaspedaal behoorlijk ingetrapt en, hoewel het altijd een risico is om twee soortgelijke bands achter elkaar te plaatsen, werd ook hun show behoorlijk op waarde geschat. De ultra-snelle riffs en solo’s werden in een superstrak tempo over ons heen gestort en zanger en frontman R Hellshrieker wist het publiek enorm te vermaken.Door het bloed dat hij over zijn gezicht had gesmeerd zag hij er uit als een figuur die rechtstreeks afkomstig was uit de donkere krochten van de hel en zo klonk hij eerlijk gezegd ook! Met de nodige humor leidde hij de mensen door de Bütcher set heen en dat zorgde er voor dat er een erg positieve respons uit de zaal verkregen werd en het was goed om te zien dat de sfeer er zo vroeg op de dag al zo goed in zat.

Picture (zanger Peter Strykes)

Na Bütcher was het de beurt aan Nederlands’ eerste metal band Picture, die al bijna een halve eeuw actief zijn binnen de metal community. In de loop der jaren heb ik al vele optredens van Picture gezien in diverse samenstellingen en altijd werd er kwaliteit geleverd. Dat was dit keer ook zeker niet anders, al was ik wel erg nieuwsgierig hoe zanger Peter Strykes tot zijn recht zou komen binnen het traditionele metal geluid van onze Nederlandse vrienden. In zijn tijd binnen de band 1st Avenue werd Strykes gezien als één van de beste rock-zangers  en het deed me goed om hem weer eens in een rock setting in actie te zien. Gedragen door de prima instrumentale invulling van het song materiaal bewees Peter nog steeds een begenadigd zanger te zijn. Opener ‘Griffions Guard The Gold’ klonk nog enigszins stroef, maar vanaf ‘Message From Hell’ ging het dak er af en met name ‘Eternal Dark’, ‘Heavy Metal Ears’ en ‘The Blade’ klonken ijzersterk. Picture liet eens te meer horen dat er nog geen enkele sleet op deze oude rockers zit en dat er nog steeds terdege rekening met ze gehouden dient te worden.

Praing Mantis

Het Engelse gezelschap Praying Mantis was mijns inziens een wat vreemde eend in de bijt, daar hun song materiaal een stuk melodieuzer van aard is dan hetgeen de rest van de bands ons voorschotelde. Dat neemt niet weg dat ik erg genoten heb van hun show en met name wereldzanger John Jaycee Cuijpers wist de nodige indruk te maken. Ze speelden een mix van ouder en recenter materiaal en mede dankzij hun spontane en laagdrempelige podiumpresentatie wisten ze de vele aanwezigen voor zich te winnen. Gitaristen Andy Burgess en Tino Troy zorgden voor de nodige melodieuze (twin) gitaarriffs en solo’s en hun A.O.R.-getinte materiaal werd zeker op de juiste waarde geschat.

Killer

Inmiddels hadden we te horen gekregen dat Ostrogoth-drummer Mario “Grizzly” Pauwels geveld was door het Covid-19 virus en dat ze dus niet in staat waren om acte de présence te geven op deze dag. Een behoorlijke tegenvaller, maar gelukkig had men last minute de zeer adequate vervanger Killer weten te strikken om het gat in het programma op te vullen.

Het op het laatste moment opgetrommelde Killer had de moeilijke taak om enigszins onvoorbereid het gat dat Ostrogoth had gelaten op te vullen, maar het dient te worden gezegd dat ze zich met verve van deze taak kweten. Het trio wist heel goed wat hun beste platen zijn en het van ‘Wall Of Sound’ en ‘Shockwaves’ afkomstige materiaal ging er dan ook in als de spreekwoordelijke koek. Nummers als ‘Bodies And Bones’, ‘No Future’, ‘Shockwaves’ en de medley ‘Ready For Hell’/’Wall Of Sound’ zijn gewoonweg tijdloos en doen het altijd goed in mijn beleving. Ondanks de beperkte voorbereiding leverde Shorty en zijn mannen een heerlijke set old school metal af en waren ze een meer dan adequate vervanger voor Ostrogoth.

Cyclone

Met Cyclone stond er nog meer Belgisch metaal op het programma en dit vijftal liet eens te meer horen dat ze in de jaren tachtig nooit echt op waarde zijn geschat. In die periode leek dit talentvolle gezelschap te gaan proeven van het grote succes, maar helaas heeft men dit nooit echt waar kunnen maken. Aan het materiaal van Cyclone zal het niet gelegen hebben, want anno 2022 staat dit nog steeds als een huis. Nummers als ‘In The Grip Of Evil’, ‘I Am The Plague’, ‘Fall Under His Comand’, ‘Paralyzed’ en ‘Fighting The Fatal’ om er maar een paar te noemen zijn gewoonweg tijdloos en de geweldige uitvoering hiervan zorgde er voor dat Cyclone voor mij met afstand de beste band van de dag was. Zanger en frontman Guido Gevels heeft qua podiumpresentatie en vocale kracht nog niets ingeboet en wist het enthousiaste publiek dan ook moeiteloos mee te krijgen in de grootste moshpit van de dag. De gitaartandem Stephan Daamen en Kevin Verleysen speelden echt superstrak, terwijl laatstgenoemde ook de ene na de andere fraaie gitaarsolo nagenoeg moeiteloos uit zijn instrument toverde. Cyclone was in de jaren tachtig een grote belofte in de scene, maar ook heden ten dage behoren ze nog steeds tot de absolute top in het thrash metal genre. Wat een energie en muzikaliteit!

Sortilège

Tsja, als je net een topoptreden achter de rug hebt is het altijd moeilijk om daar nog overheen te gaan en dat zou headliner ‘Sortilège ook zeker niet lukken. Dat wil niet zeggen dat de band rondom zanger Christian “Zouille” Augustin een slecht optreden neerzette, verre van dat. Tijdloze nummers zoals ‘Progéniture’, ‘D’Ailleurs’ en ‘Majesté’ hebben nog niets van hun glans verloren en werden op een prima manier vertolkt. Ook het nieuwe materiaal van het vorige jaar verschenen album ‘Phoenix’ paste goed bij de klassiekers uit de jaren tachtig en zowel instrumentaal als vocaal werd er een zeer gedegen prestatie geleverd. Het feit dat het materiaal van de band in hun moedertaal Frans gezongen werd was geen enkele belemmering voor de enthousiaste menigte om nog één laatste keer uit hun dak te gaan. Vanwege het geweldige optreden van Cyclone was Sortilège voor mij echter wel enigszins de spreekwoordelijke mosterd na de maaltijd, maar dat had alles te maken met de verpletterende indruk die Cyclone achterliet. Sortilège bewees dan ook een waardige afsluiter te zijn van het Blast To The Past 2022 festival!

In december wordt dag twee van dit superleuke festival gehouden en ik zou eenieder dan ook aanraden om daar gewoon bij te zijn. Dag één smaakte vanwege de goede bandkeuze en de supergezellige sfeer zeker naar meer en daar heb ik dan ook graag de lange autorit naar Kuurne voor over gehad. Supergeslaagde dag!

Social media