Louis Soenens: ““Het moet goed zijn, er is geen ruimte voor iets anders. Iedereen is heel erg streng geweest voor zichzelf“
Gloednieuw is het Belgische Aeveris. Elk bandlid speelde al in vorige bands tot ze besloten om iets nieuws op te richten in een stijl waar elk zich kon uitleven. Het is niet zo eenvoudig om hun in een hokje te steken maar iets als moderne thrash met invloeden van metalcore, hardcore en voeling voor melodie komt er wel aan te pas. Denk gerust aan de betere invloeden van bands als Slipknot, Killswitch Engage en Lamb Of God. Het debuut ‘White Elephant’ is direct eentje waarbij ze bij de betere Belgische metalbands mogen aansluiten. Tijd dus voor een interview. Voor de eerste keer ooit met de dubbele Louis: zanger Louis Soenens (lees verder als Louis S) en drummer Louis Van der Linden (lees verder als Louis VdL). De eerste Louis kwam er wat later bij.
Koen de Waele Ι 3 november 2022
Eerst en vooral, wat betekent de naam Aeveris?
Louis VdL: Eerst en vooral, je spreekt het naam als [a-vr-ihs], bijna iedereen spreek het verkeerd uit. Een betekenis heeft het niet echt. Dennis (Wyffels – gitarist) en Jeffrey (Behiels – gitarist) waren op stap in Londen en kwamen er ineens op toen ze de band opgericht hadden. Het is een woord dat lekker bekt maar zonder betekenis. Juist dat het wegens de schrijfwijze voor enkele uitspraakproblemen zorgt.
Zelf ben je drummer bij Thorium. Kan je dat combineren met Aeveris?
Louis VdL: Ik moet nog twee optredens met hun doen. Nog ééntje in België en dan op 17/12/2022 in Aardenburg, Nederland. Dat wordt mijn laatste show bij Thorium. Die band is bezig met de opnames van een nieuw album. Ik heb een nieuwe job en heb het nu veel drukker, dus heb ik de keuze gemaakt om te stoppen bij Thorium. Ik kan me nu meer focussen op muziek die me beter ligt en dat is Aeveris, wat als genre toch wat steviger is.
Jullie komen uit bands als Fiels Of Troy, Thorium, Lethal Injury, Always Fallen en Horizons. Waar en wanneer werd besloten met Aeveris te beginnen?
Louis VdL: Jeffrey en Louis (Soenens – zanger) speelden samen bij Horizons en kenden elkaar al. Ik ben als laatste tot Aeveris toegetreden. Wacht, Louis komt ook online. Hij kan die vraag beter beantwoorden.
Louis S: Aeveris was het project van Jeffrey. Pieter (Nyckees – bas) is er dan bijgekomen. De band was een hersenspinsel van Jeffrey en hij ging op zoek naar leden. Ik zag iets passeren op Facebook en zag dat wel zitten. De invloeden waren duidelijk en ik kon mijn ding doen. We zochten dan nog een drummer en dat werd Louis Van der Linden.
Hoe kwam je dan op dat modern thrash geluid dat we op ‘White Elephant’ kunnen horen. Dat is toch een pak harder dan pakweg Fields of Troy of Thorium.
Louis S: Het is iets wat we nog nooit gedaan hebben. Elk bandlid is erg breed in hun muzikale spectrum en we halen heel wat inspiratie uit andere bands. Invloeden van bands als Gojira of Lamb Of God zou ik in Fields Of Troy nooit kunnen toepassen. Voor mij was het ook een uitdaging.
Wie is de hardcore fan want dat is zeker ook aanwezig?
Louis S: Ik denk dat elke metalcoreband van begin de jaren 2000 de nodige hardcore invloeden had en dat weerspiegelt op onze invloed.
Jullie bestaan nog maar sinds 2021. Toch heb je nu al een debuut dat er zeker mag zijn. Hoe intensief of hoe snel ging dat schrijven wel niet.
Louis S: De plaat was eigenlijk al klaar voor ik erbij kwam en de rest van de leden om ze in te spelen. Jeffrey gaat bij manier van spreken naar het toilet en hij komt terug met een nummer. Hij heeft nog genoeg materiaal liggen om nog twee albums te maken.
Louis VdL: Op het ogenblik dat ik erbij kwam, konden we al snel beginnen met spelen. We hadden al een 25 à 30 nummers die Jeffrey had geschreven. De drumlijnen stonden er al op maar er waren nog geen zanglijnen. Ik kon mijn eigen ding doen met de drums in samenspraak met Jeffrey en Pieter. We hebben dan de nummers per vier opgenomen. De eerste single kwam dit jaar uit om te zien hoe die werd ontvangen en dat was zeer goed. Zo waren we enorm gemotiveerd om ermee naar buiten te komen.
De productie is uitstekend, je hoort meerdere lagen en een vol geluid. Toch is het album in eigen beheer uitgebracht. Zijn jullie voluit gegaan voor de eindafwerking?
Louis D: We hebben het geluk dat onze bassist Pieter studiotechnicus is en zijn eigen studio heeft. Het is in eigen beheer maar alles werd bij hem opgenomen en gemixt en dat naar de normen die er horen te zijn. Enkel de mastering werd uitbesteed.
Hoewel het album lekker snel en ruig klinkt, is er toch nog voldoende plaats voor een gezonde dosis melodie. Was dat een keuze of is dat gegroeid tijdens het schrijven?
Louis S: De zang werd bepaald door hoe ik het aanvoel. Als er daar cleane of ruige zang op moet komen, gaat dat automatisch. Ik denk er ook niet te veel bij na. Het moet functioneel zijn, dat is een automatisme. Bij sommige riffs voel ik geen screams aan en dan probeer ik het zelfs niet. Dat is een leuke manier van werken: iets aanvoelen.
Hoe komt het dat ik nog nooit van Louis Soenens gehoord heb? Wat een stem heb jij. Screams, helder, meeslepende refreinen, noem maar op.
Louis S: Ik weet het zelf niet. Met Fields Of Troy zijn we nooit op dat punt geraakt om aan een breder publiek voorgesteld te worden. We hadden heel wat tegenslag met die band. Maar het is wat het is en ik ben blij dat ik een andere kant van mezelf kan laten horen en zien met Aeveris. We zijn helemaal tot het uiterste gegaan. Iedereen neemt alles heel serieus en we wisten vanaf dag één dat het zo zou moeten zijn. Vanaf je één of twee singles hebt opgenomen en je merkt dat een Sven van Aborted het ziet zitten om een gastbijdrage te leveren en we al die goede commentaren hoorden, merk je dat je met iets bezig bent dat potentieel heeft.
Dan verloopt het schrijven gemakkelijker en vooral de afwerking met oog op topkwaliteit. Het moet goed zijn, er is geen ruimte voor iets anders. Iedereen is heel erg streng geweest voor zichzelf.
Waar inspireer jij je vooral op tijdens het schrijven van de teksten?
Louis S: Dat is een goede vraag. Er zijn dingen die uit mijn persoonlijk leven komen. ‘Stillborn’ gaat over de periode waar mijn vrouw en ik een kindje verloren zijn. Het was de allereerste keer dat ik erover schreef. Het was een goed gevoel dat te doen in deze band en met deze bezetting. Maar waarover? Dat weet ik pas als ik mijn laptop vastneem en ik druk op play. Dan komt het vanzelf. Al is het door een drie of vier woorden te schrijven waarin ik een thema heb. Jeffrey had alle nummers werktitels gegeven en soms is dat al genoeg om een concept te maken. ‘Pointless Agenda’ noemde eerst ‘Immigration’. Ik heb dat uitgewerkt vanuit het oogpunt van een vluchteling.
De video voor ‘White Elephant’ was van de hand van Jens De Vos, bekend met namen als Sabaton, Arch Enemy, Jinjer, Electric Callboy, Epica. Toch geen kleintjes. Was die gemakkelijk bereikbaar voor een beginnende band?
Louis S: Neen dat klopt. Ik ken Jens al heel lang en ik heb heel veel shows gespeeld met Fields Of Troy voor Of The Cross waar hij gitarist bij is. Hij levert kwaliteit af. Er is niemand die zegt: Jens, dat laatste is toch niet goed. Anders wordt hij niet gevraagd door de wereldtop.
Het genre welke jullie spelen is niet echt te definiëren, je hoort thrash maar ook hardcore en metalcore.
Louis S: Ik weet het zelf ook niet goed.
Louis VdL: Dat is tegenwoordig bij elke metalband.
Louis S: De tijd van genres en labels is gedaan.
Toch hebben sommige mensen het daar moeilijk mee. Louis (Soenens), jij draagt een T-shirt van Electric Callboy. Dat is nog zo een band waar heel wat metalfans het moeilijk met hebben.
Louis s: Als je ziet hoeveel volk die mannen trekken, dat doet al die negatieve commentaren teniet.
Wat verwachten jullie een beetje van het album?
Louis S: We verwachten dat de plaat goed ontvangen zal worden en dat mensen die ze kopen een beetje terug gekatapulteerd worden naar de tijd van Killswitch Engage en Slipknot want er zijn weinig betere gevoelens dan nostalgie.
In november staan vijf release shows op het programma. Hoe lukt het samen spelen op een podium?
Louis S: Ik denk dat het redelijk goed gaat maar ik ga de andere Louis daar eens op laten antwoorden.
Louis VdL: Het verloopt zeker goed maar hier en daar is er nog ruimte om elkaar beter te leren kennen. Afgelopen zaterdag hebben we twee nummers gespeeld voor de eerste keer. Dat is niet echt vlekkeloos verlopen en er zijn nog puntjes waar we aan moeten werken. Er is geen ruimte voor fouten dus alles moet goed zijn tegen de release shows. We gaan nu wekelijks repeteren zodat alles goed is met de back tracks, dual gitaarspel en de zang. Die moeten tijdens onze liveshows klinken zoals op het album of zoals je het ziet op YouTube. We gaan laten zien dat we wat in onze marge hebben en dat we ook op grotere podiums gaan staan.
Het is een beetje een zoektocht om goed live te kunnen spelen. Als je begint met oefenen, begin je mee te spelen met een nummer dat al bestaat want Jeffrey had ze al klaar en Louis heeft er dan zijn zanglijnen op gezet. Als je ze dan live speelt, merk je dat bepaalde nummers wat lastiger zijn omdat de muziek nogal intensief en technisch is. Maar we zetten de puntjes op de i en we komen er wel. We gaan er alles aan doen om te zorgen dat het vijf goede release shows worden.
Louis S: We hebben heel wat geleerd van onze liveshows en elke release wordt een try-out. Zo bekijken we het.
Iedereen van jullie werkt of heeft een gezin. Moesten jullie het aanbod krijgen van Slipknot of Killswitch Engage om twee maand met hun door Europa te touren. Zou dat lukken of is dat wat te moeilijk om vrijaf te krijgen?
Louis VdL: Daar zullen we zeker voor zorgen. Allez, ik toch.
Louis S: Enkele weken terug hebben we unaniem beslist dat we zo goed als iedereen, als het een opportuniteit is in het voordeel van de band, gaan kunnen vervangen. Stel dat zich een enorme kans voordoet om te spelen en iemand kan niet mee, dan moet die vervangen worden. Geen ego’s, alles in functie van het geheel.
Maar de zanger vervangen is toch een moeilijke taak?
Louis VdL: Louis als zanger en Jeffrey is moeilijk. Ik ben als drummer wel vervangbaar. Jeffrey heeft alle nummers geschreven en Louis is het gezicht van de band. Dat wordt moeilijker.
Louis S: Een show zou nog gaan maar een hele tour is onmogelijk.
Louis VdL: Maar als we een goed aanbod krijgen, zorgen we er zeker voor dat iedereen kan gaan (lacht).
Anno 2022 doorbreken als nieuwe band is niet zo gemakkelijk. Vooral omdat er zoveel andere bands zijn, volop optredens en noem maar op. Wat zijn wat de verwachtingen van Aeveris?
Louis S: Er zijn te veel optredens en er is te weinig geld om overal naar toe te gaan. Dat merk je wel. Dan heb je nog eens organisaties met slechts veertig of vijftig procent bezetting. We hebben geen verwachtingen want die liggen hoog, wel realistisch hoog. We gaan er de volle honderd procent voor gaan. Ik heb zelf het artwork gemaakt en daar ben ik weken met bezig geweest. Alles is tot in de puntjes verzorgd. Er is geen ruimte om fouten te maken.
Is er een actieve zoektocht naar een platenlabel? Ik kan me moeilijk voorstellen, dat jullie nog geen serieus aanbod gekregen hebben.
Louis VdL: We hebben wel al wat aanboden gekregen maar van kleinere labels. Pieter houdt zich daar vooral met bezig. Maar een aanbod van een groter label is er nog niet.
Louis S: We hebben zelf al wat e-mails verstuurd. Niet echt uit interesse maar meer om te kijken wat ze ons te bieden hebben en omgekeerd. Op dit ogenblik hebben we nog niets gezien dat in ons voordeel speelt. Er is geen enkel label dat al met een heel goed plan is afgekomen. Maar dat kan veranderen. Deze plaat doen we in eigen beheer.
Bedankt voor jullie tijd. Het album verschijnt in eigen beheer. Waar ga ik het eigenlijk kunnen kopen? In de winkel of moet ik ervoor naar een optreden of het online bekijken?
Louis S: Je kan het kopen op shows of via onze webshop die eraan komt. Dat zal nog het gemakkelijkste zijn. Ook winkels kunnen niet uitblijven. Het staat nog niet echt op onze agenda maar sowieso gaan we daar nog enkele winkels voor aanspreken.