Lords of Metal
Arrow Lords of Metal

Accept- Interview met Mark Tornillo

Mark Tornillo: “Over streamingdiensten: Muzikanten verenigen zich wel om bij de politiek te lobbyen, maar de streamingdiensten lobbyen ook en zij hebben het geld. Dus ja, eigenlijk zijn muzikanten nu gewoon genaaid en zit er voor ons weinig op behalve meezwemmen met de tijd”

Met het fantastische Humanoid hebben de Duitse metalgrootheden van Accept wederom ijzersterk nieuw materiaal in handen. Onvermoeibaar als de heren zijn, staan ze ook weer in de startblokken om de hele wereld over te trekken om dit materiaal aan hun trouwe fanbase te presenteren. Op de valreep voor hun vertrek naar Zuid-Amerika had ik de gelegenheid om wat bij te babbelen met zanger Mark Tornillo, en dus had ik via Skype een onderhoud met één van de Amerikanen van de Duitse band.
Jori van de Worp Ι 9 mei 2024

Hi Mark, bedankt dat je wat tijd hebt vrijgemaakt voor de Nederlandse metalheads. Ik geloof dat ik je nu officieel kan feliciteren met de release van ‘Humanoid’, dus bij deze. Hoe staat het leven?
Dankjewel! Het leven staat goed, kerel. Klaar om op pad te gaan. We zijn allemaal in Nashville aan het repeteren en we vliegen zondag naar Zuid-Amerika.

Mooi! Ik heb zo nog wel wat vragen over optredens natuurlijk, maar laten we eerst eens terugkijken naar de nabije geschiedenis. De laatste keer dat ik vanuit Arrow Lords of Metal met iemand uit Accept sprak, was dat met Wolf rond de release van ‘Too Mean To Die’. We zaten midden in lockdowns en alle shows werden geannuleerd. Maar jullie waren gewoon Too Mean To Die’! Hoe kijk je nu terug op deze periode?
Ja ,dat was dat was een heel avontuur. We moesten letterlijk de productie van het album stopzetten omdat we dat jaar in maart in de studio zaten. En dat is het moment waarop de stront de ventilator raakte, om zo te zeggen. En Andy en ik keken elkaar aan en we hadden zoiets van, als we nu niet naar huis gaan komen we ook niet meer thuis omdat alle vluchten worden geannuleerd. Er waren al reisbeperkingen voor bepaalde landen. Dus we hadden zoiets van wat gaan we in godsnaam doen? Dus we hadden onze vluchtplannen gewijzigd en we gingen allebei naar huis. En toen gingen we in juli van dat jaar weer verder. Ik kon terugvliegen naar Nashville maar Andy mocht het land niet in omdat niemand het land in mocht. We moesten het dus op afstand met hem doen, maar het lukte wel. We hebben op de een of andere manier computers aan elkaar gekoppeld en Zoom-vergaderingen gehad, en we hebben het godzijdank voor elkaar gekregen. Toen was de vraag: brengen we het album nu wel uit? Omdat we niet mogen toeren. Maar we hebben toch besloten om het te doen, fuck it, laten we het uitbrengen! Weet je, we geven de fans iets nieuws om naar te luisteren. En zelfs als we er niet mee kunnen toeren. Uiteindelijk deden we dat 2 jaar later toch nog, maar de tour werd wel drie keer geannuleerd. Dus ja, dat probleem hadden veel bands uiteraard. Maar uiteindelijk hebben we de nieuwe nummers van ‘Too Mean To Die’ toch live kunnen presenteren, zo’n 2 jaar later.

Met ‘Humanoid’ hebben jullie gelukkig wel de kans om het direct live te presenteren. Laten we eerst een kleine duik in het album nemen en enkele nummers uitkiezen, te beginnen met de opener, ‘Diving Into Sin’. Ik beschreef dit nummer in mijn recensie als de ultieme middelvinger naar de mensen waar je een hekel aan hebt. Is dit wat je wilde?
Nou, dit is eigenlijk Wolf’s kindje, dus misschien moet je hem vragen waar hij er eigenlijk mee naartoe ging. Ik heb een aantal teksten herschreven, maar dit was dus zijn middelvinger haha. Wat ik ermee heb is dat je er soms gewoon genoeg van hebt om alles maar proberen goed te doen, terwijl het soms maar niet wil lukken. Die Oosterse Egyptische is erg cool, ook Wolfs idee. Het is bijna het begin van ‘Metal Heart’.

Nou je het zegt, dat is me niet eerder opgevallen. Tijd om het nog eens te luisteren! Een ander nummer dat ik eruit wilde halen was ‘Man Up’, een krachtige boodschap, verpakt in een typische 80’s Accept sound. Ik neem aan dat jij deze geschreven hebt?
Ja klopt. Bij elk nummer pakken we het eigenlijk anders aan. Dit was een nummer waarbij ik eerst de teksten had geschreven en ze vervolgens naar Wolf had gestuurd, en hij schreef de muziek. Het nummer zing ik echt naar mijzelf, het was mijn peptalk. Soms moet je jezelf “vermannen”, Man up. Soms is de enige manier om over dingen heen te komen gewoon doen wat je moet doen. Mijn vrouw en ik verloren onze zoon in 2020 tijdens de coronaperiode. Dat was natuurlijk een heel moeilijke tijd, de tekst van dit nummer is eigenlijk het eerste wat ik daarna schreef omdat ik gewoon mijn hart moest luchten.

Dat geeft weer een hele andere wending aan het nummer dan ik er tot nu toe uitgehaald hebt, dank dat je dit wilde delen. Een nummer wat mij persoonlijk recht in de ziel trof was ‘Ravages Of Time’ De manier waarop je het personage in dat nummer belichaamt, is werkelijk adembenemend en ik was ontroerd op een manier waarop ik al een tijdje niet ontroerd was vanwege een nieuw nummer. Ik ben dus erg benieuwd naar wat je hierover kan vertellen.
Ja dat is inderdaad een prachtig nummer geworden. Wolf en Martin Motnik hebben daar samen aan gewerkt en ook een deel van de tekst geschreven. Ik heb de teksten eigenlijk verfijnd en een beetje veranderd. En toen hadden Andy en ik een paar momenten toen ik het zong, waar het een beetje te langdradig was. Dus we hebben een paar dingen veranderd. Het was heel wat werk samen met Andy. Het duurde een paar dagen en kostte een paar pogingen voordat we kregen wat we echt wilden.

Maar ik ben echt heel blij met hoe het is geworden. En we zijn het aan het repeteren, dus we gaan het live doen. Of het deze zomer op een van de festivals zal zijn weet ik niet, ballads en festivals gaan niet altijd samen. Maar zeker gaan we deze wel doen tijdens de headlineshows.

Als je nog één nummer van het album mag kiezen om over uit te weiden, welk nummer zou dat dan zijn?
Pfff ik zou ze allemaal wel kunnen kiezen. Maar ik hou echt van Frankenstein, vooral hoe hij past op ‘Humanoid’. En dit was niet iets dat we hadden gepland. Frankenstein was letterlijk een werktitel. Wolf en Uwe hadden die muziek in Uwe’s studio in Duitsland geschreven. Het was dus een werktitel en ze zeiden tegen mij: kijk, we kunnen het uiteraard niet echt ‘Frankenstein’ noemen, omdat dat al een miljoen keer is gedaan en het is belachelijk. Kijk dus eens wat je nog meer kunt bedenken. Dus ik bedacht een paar verschillende dingen, en we probeerden een paar van die versies te zingen. En elke keer dat we achterover leunden en ernaar luisterden, was het eerste wat Andy en Wolf zeiden: ja, maar het slaat niet zo aan als ‘Frankenstein’. Dat als titel en refrein knalt gewoon recht in je gezicht. Dus ik had zoiets van “Wil je dat ik Frankenstein schrijf? Ik zal Frankenstein voor je schrijven!” Maar ik doe het wel vanuit het standpunt van het monster, omdat hij normaal niets te zeggen heeft. Het is altijd de dokter, het zijn altijd de dorpelingen. Ze gaan een paar bijlen pakken en hem doden. En weet je, laten we eens kijken wat het monster te zeggen heeft, de arme man heeft uiteindelijk niets gedaan. Hij werd op een dag gewoon wakker en zei: wie ben ik, wie ben jij, waarom haat iedereen mij? Maar goed, ik leef en ik ga ervoor. En het punt wat ik er nu het leukst aan vind is niet iets dat we hadden gepland, is dat dit je klassieke monster is, je analoge monster om het zo te zeggen. En nu is de ‘Humanoid’ je digitale monster, het nieuwe monster. Het zal er uiteindelijk van afhangen hoe mensen het gaan gebruiken. Het kan worden gebruikt voor het welzijn van de mensheid, of het kan worden gebruikt om ons allemaal af te maken denk ik. We zullen dus heel voorzichtig moeten zijn met wat we doen.

Wederom hebben jullie de technische details van het album in de meer dan bekwame handen van Andy gelaten. Hij heeft al jullie albums gemaakt sinds ‘Blood Of The Nations’. Hoe zou je de samenwerking met Andy omschrijven?
We hebben een geweldige relatie. We zijn goede vrienden. Hij is niet alleen een geweldige engineer, maar hij is ook een geweldige producer. Hij heeft altijd een idee wat hij wil en dat wil je van een producer. Je wilt niet dat iemand passief is en je laat doen wat je wilt, want dan komt je album er niet uit als een album. Als muzikant vlieg je in je enthousiasme alle kanten op, en iemand moet het in bedwang houden. Ik sta open voor elke opbouwende kritiek, dat moet wel. Hij maakt de verzameling nummers echt tot een album.

Jullie maken goed gebruik van de mogelijkheid om de boel live te presenteren. Jullie vliegen binnenkort naar Zuid Amerika zoals je net al zei?
Ja klopt, maandagochtend vliegen we naar Sao Paulo en ik kijk er erg naar uit. Daarna is er het festivalseizoen in Europa en we zullen daar de hele zomer aanwezig zijn. In oktober begint dan onze headline-tour. Mogelijk komt er nog een run-in-the-middle die nog niet is aangekondigd. Maar let op de aankondigingen volgende week, we zullen zien wat we nog meer doen. Er komen nog meer data, ik zie niet in hoe we het allemaal in de agenda gaan proppen, maar we gaan het voor elkaar krijgen!

Dat is dus weer ruim een half jaar non-stop toeren. Hoe houden jullie deze levensstijl vol? Jullie zijn tenslotte op zijn zachtst gezegd geen dertigers meer.
Haha nee tering, ik zou goed geld betalen om weer in mijn dertigerjaren te komen hahaha. Je moet gezond blijven, dat is het belangrijkste en helaas niet altijd gemakkelijk. Je moet opletten wat je doet. Ik probeer goed te eten, niet te veel te drinken en fit te blijven. Regelmatig de sportschool in, goed in beweging blijven. “You don’t use it, you lose it.”

Kunnen we nog iets speciaals verwachten voor de komende shows? Misschien wat zelden gespeelde klassiekers, of speciale uitvoeringen of zoiets?
Geen idee nog. Misschien doen we een paar dingen die we al een tijdje niet meer hebben gedaan. We krijgen een gloednieuw toneeldecor voor Europa. Daar wordt het nu gebouwd, ik kijk er naar uit om dat te zien. Tot nu toe heb ik nu alleen wat foto’s gezien maar het ziet er wel heel gaaf uit. Maar andere verrassingen? Ja we zullen wel een paar stukken afstoffen die we al een tijdje niet meer hebben gespeeld, maar ik ga er geen noemen, ik wil de verrassing niet verpesten. Ik kijk zeker ook uit naar de grote festivals, Wacken en Hellfest bijvoorbeeld, dat zijn altijd wel bijzondere shows.

Als band die al bijna 50 jaar bestaat, hebben jullie de industrie zien veranderen en evolueren. Het was nog in het tijdperk Accept zonder Mark, maar de band is begonnen met cassettes en lp’s, dat zijn cd’s geworden. Later kwamen de voornamelijk illegaal gedeelde MP3-bestanden, nu verandert de hele markt in muziekstreamingdiensten. In de ogen van veel muzikanten verandert er in ieder geval niet veel ten goede. Hoe zie jij de toekomst van rock en metal?
Ik weet het niet man, maar ik denk dat je gelijk hebt dat het weinig verbetering is geweest de afgelopen jaren. Het enige leuke is dat het nieuwe album nu op vinyl en cassette uitkomt en ook op cd. Dus wat dat betreft zijn we eigenlijk weer terug bij af haha. Als mensen de fysieke exemplaren zouden kopen in plaats van te streamen, zou het allemaal veel beter zijn. Maar dat is de wereld waarin we nu leven, we kunnen er niet veel aan doen. Muzikanten verenigen zich wel om bij de politiek te lobbyen, maar de streamingdiensten lobbyen ook en zij hebben het geld. Dus ja, eigenlijk zijn muzikanten nu gewoon genaaid en zit er voor ons weinig op behalve meezwemmen met de tijd. Tenzij iemand misschien de wetten over intellectueel eigendom kan veranderen.

Enig advies voor jongere bands die een carrière in de muziek ambiëren?
Het grootste advies dat ik aan elke jonge band kan geven, ga gewoon de oefenruimtes in en speel! Haal je vrienden erbij, ga samen spelen en leer een band te zijn. Je moet eerst leren spelen mét andere mensen, en dan moet je leren spelen vóór mensen. Dus ga spelen, desnoods in je plaatselijke koffietentje als dat kan. Speel waar dan ook, ga erop uit. Je kan thuis oefenen tot je een ons weegt, maar het betekent allemaal niets totdat je eropuit gaat en voor een live publiek speelt. Dat is mijn advies. En ga ook muziek schrijven, begin daar vroeg mee.

Dat was alles wat ik je te vragen had. Dankjewel nogmaals voor je tijd. Als je nog iets wilt zeggen tegen de Nederlandse en Belgische metalheads, dan is dit het moment.
We kijken ernaar uit om iedereen deze zomer op de festivals te zien en dan weer in de herfst. En ik hoop dat jullie het nieuwe album ‘Humanoid’ leuk vinden. We houden van jullie, we zullen jullie snel zien.