
Arrow Lords of Metal: Gear Special Rutten FX met Rene Rutten (The Gathering)
“Mijn pedalen zijn warm en romig van toon, en ik bouw met het hele mixplaatje in gedachten.”
Inmiddels een tijd terug alweer was ik bij een show van The Gathering in Doornroosje en bij de merch tafel lagen een paar effect pedalen die gitarist Rene Rutten had ontwikkeld. Ik sprak hem na de show en stelde voor samen eens een special te maken voor op deze pagina en dat leek ons beide een leuk plan. Op dat moment was hij er echter nog niet helemaal klaar voor qua ontwikkeling en de boel opzetten. Echter, recent zag ik een post op Social Media langskomen en we kwamen weer in contact en we sloegen spijkers met koppen. Een mini interview met een korte review van een deel van zijn collectie pedalen die we zouden doen in de oefenruimte van The Gathering, wat toch echt wel magisch voelde om daar binnen te stappen. Na een biertje gepakt te hebben samen begonnen we.
Remco Post Ι 21 juni 2024
Hoe ben je erop gekomen om zelf pedalen te ontwikkelen en hoe en hoe lang geleden ben je begonnen?
Ik ben van oorsprong elektricien, dus ik was al jong met elektronica bezig. Rond m’n vijftiende begon ik met gitaarspelen, maar had weinig geld voor gear. Mijn eerste pedaal was een creatieve oplossing met twee speakers die tegen elkaar aanstonden en het geluid doorgaven, wat voor een uniek trillend geluid zorgde. Daarna vond ik een oude buizenradio op zolder met een phono-ingang. Gitaar erin, open geschroefd en het was een buizenradio en dat klonk geweldig. Veel te heet natuurlijk, maar het gaf karakter en dat was wel het eerste wat ik deed.
Vanaf dat moment is mijn interesse in pedalen bouwen gegroeid. In de band tijd gebruikten we Valvestate Marshalls met veel karakter, totdat Dolf Koch met zijn Powertone van 120 watt kwam. Daar kreeg ik een deal mee, en dat werd echt “mijn” sound.
In het begin gebruikte ik vooral de vervorming van de versterker, en pas later ben ik gaan experimenteren met pedalen. Ik bouw alleen analoge pedalen, digitale delay of reverb laat ik bewust links liggen, dat kunnen anderen beter.
Wat me fascineert is wat er gebeurt als je gaat spelen met componenten op een breadboard: weerstandjes vervangen, potmeters toevoegen, kijken wat dat doet met de klank. En nee, ik kopieer geen bestaande schema’s en ga geen dingen namaken.
Wat onderscheid jouw pedalen van andere boutique merken op de markt?
Ik geef er altijd mijn eigen draai aan. Net iets meer doen dan wat anderen doen. Nou ja, niet doen, of die doen het ook wel, maar op een andere manier. Het is bij mij niet zo van dat ik denk bij mij is het alleen maar beter, dat kan ik niet zeggen natuurlijk.
Het belangrijkste vind ik balans in het geluid: laag, mid, hoog moeten in evenwicht zijn. Zelf ben ik erg mid-gericht; de gitaar is een mid-instrument, de bas vult het laag aan en zang vult het hoog. Mijn pedalen zijn warm en romig van toon, en ik bouw met het hele mixplaatje in gedachten.
Ik claim niet dat mijn pedalen per se beter zijn dan die van anderen, want sound is persoonlijk. Je kunt het geluid op een plaat niet één-op-één namaken; daar zit een hele keten achter van mic-keuze, producers, EQ, mastering… Daarom vind ik het belangrijker dat mijn pedalen bijdragen aan jouw eigen geluid, in plaats van het proberen na te bootsen van een ander.
En, dat ben ik altijd wel aan het zoeken. Maar echt zwaar onderscheiden. Ja, dat kan ik bijna niet zeggen. Dat is gewoon een kwestie van A, B’en met verschillende pedaaltjes. En dan. Ja, wat vind je het gaafste eraan?
Welk pedaal ben je het meest trots op en waarom?
Dat is zonder twijfel de Mental Booster, en ik heb er zelf 2 op mijn board. Die heb ik helemaal zelf ontwikkeld, zonder schema als basis. Het idee was om een zo clean mogelijke boost te maken, die toch een eigen kleur geeft. Hij kan tot 18 dB boosten, maar ik gebruik hem zelf op minimale stand — puur voor die subtiele toonvorming. Je hebt ook schakelaars voor “Crunch 1” en “Crunch 2”, waarmee je verschillende niveaus van vervorming toevoegt via 6 lichte diodes. Hij werkt anders voor of na je distortion pedalen en reageert ook verschillend op single coils en humbuckers. Clean gebruik ik hem altijd, distorted alleen met Crunch aan voor extra korrel.
Gebruik je zelf ook je eigen pedalen en zo ja, welke?
Trots ben ik op mijn Mental Booster, maar zelf ben ik daarnaast fan van mijn Lusterfuzz. Die gebruik ik live vrijwel altijd, soms zelfs twee tegelijk. Hij is dynamisch, klassiek van toon, en werkt verrassend goed in combinatie met andere pedalen, wat bij veel fuzz pedalen juist niet zo is. Bij bijvoorbeeld ‘Saturnine’ staat die vol aan open, maar bij ‘In-Motion 1’ staat die wat minder en bij een ‘Probaly Built in the Fifties’, die zagende riff, trap ik de Dunamis distortion erbij aan.
Los van de sound is het voor jou ook belangrijk hoe de looks zijn en ontwerp je dit ook zelf?
Zeker. Ik ontwerp alles zelf met een designprogramma. Voorlopig houd ik het bij zwart met witte inkt en zilveren details, met een loodvrije vertinning voor de veiligheid en uitstraling. Foto’s doen het niet altijd recht, maar in het echt hebben de pedalen een mooie, subtiele glans.
Hoe kan ik ze kopen, via je site of ook via een dealer?
Sinds een week of wat is mijn website eindelijk live. Voorlopig zijn ze alleen daar te koop, dus rechtstreeks bij mij. Ik bouw, verpak, en verstuur alles zelf — inclusief het plakken van de stickers op de doos.
Wat is je uiteindelijke doel die je voor ogen hebt? Wil je klein en zelfstandig blijven of is er een groter plan?
Zeker klein en zelfstandig vind ik het meest interessant, ik doe dit erbij en ik vind het leuk. Electronica is leuk. Niet dat ik het beter weet, maar ik vind dit mijn klankkleur en ik vind dit ook veel mooier klinken, mijn klank moet romig en warm zijn.
Met andere pedalen, die ik genoeg hier heb staan, kon ik het net niet vinden en kon ik met Gathering nou niet echt iets mee doen.
Ik test best heel veel pedaaltjes en wil het toch voor mezelf doen. Ik hoef geen groot bedrijf te worden. Lekker klein blijven en mensen kunnen helpen, dat wil ik. Ik heb nog geen mails binnengehad van mensen die zoeken naar een bepaalde sound en of ik dat kon maken. Vraag aan mij van ‘ik heb dat en dat en kan ik dat geluid krijgen, wat moet ik dan doen’?
Wat wil je zelf nog meegeven aan de lezers voordat we aan de review beginnen?
Euhm luister eens op Youtube wat mijn pedaaltjes doen en hoe ze klinken. Het zijn heel korte filmpjes en je hoort mij niet praten. Ze staan er nog niet allemaal op, maar ik ze ook nog niet allemaal heel veel op voorraad hebben. Sommige pedalen hebben bijvoorveeld dus Russische componenten en daar kan ik sinds de oorlog niet meer aankomen. En sommige diodes moet ik via Bulgarije bestellen. Heb dus geduld bij mij en lezers luister en check gewoon.






REVIEW
Mandylion Crushdrive CD-1 Limited Edition
Dit pedaal verkoopt sneller dan dat Rene ze kan maken. Een limited edition pedaal in het rood of goud ter ere van het 30-jarig bestaan van Mandylion. Feitelijk is de sound een Dark Crunch Overdrive. Hij speelde onder andere Strange Machines ermee over zijn Koch amps en ja het is een overdrive en geen distortion, maar gaat wel net dat tandje verder. Het effect was ook erg gevoelig in de positieve zin waardoor je veel controle hebt over je geluid. Ook is dit pedaal en zijn al zijn pedalen voorzien van gold plates footswitches, dus qua kwaliteit zit het allemaal erg goed in elkaar.
Mental Booster
Dit is een booster, maar niet een booster zoals ik er eerder een gehoord heb. Deze booster is een clean booster, maar kan ook een bak aan crunch toevoegen en kan met een switch (glaze) omgetoverd worden tot treble booster. Tevens maakt die de sound opvallend meer warm en helder qua definitie. En wat hem tot slot extra bijzonder maakte is dat het geen compressor is, maar wel de tonen dichter bij elkaar brengt. Nogmaals het is geen compressor, maar werkt stiekem we look als compressor. Een soort Zwitsers zakmes met een Booster als hoofdfunctie, maar die wel meer dan normaal kan en daardoor een enorme aanrader is om eens te checken.
Obscure Distortion
Een absolute alleskunner, een tight distortion met een 3-band EQ. Dit pedal gaf je echt het buizengevoel met boost van een Marshall tot en met Mesa Boogie. Door wederom die gevoeligheid van de knoppen krijg je alles van een tight distortion tot aan de Pantera CFH sound tot aan het zompige Sunn O))). Voor menig metalhead zal dit de favoriet zijn is mijn vermoeden.
Doomstone Distortion
Dit pedaal is samen met de Gloom Distortion een van de eerste pedalen die Rene ontwikkelde, maar nog steeds staat die als een huis. Dit pedal bevat de Russische D9K Diode, en daar is zoals IEDEREEN snapt hier niet meer zo gemakkelijk aan te komen. Heavy Dark and deep is denk ik de beste korte omschrijving. En de switch voor de blue of red pill is geinig bedacht maar werkt ook om een level aan grit toe te kunnen voegen aan je sound. Misschien is dit dus een oudje, maar wel een die nog prima de strijd aan kan gaan en waarvan ik zeker weet dat er liefhebbers voor zijn, maar dan wel snel handelen in verband met die D9K is mijn tip!
Gloom Distortion
Dit pedaal is ook een van de oudjes en is feitelijk gebaseerd op de distortion+ (zo’n geel pedaal met 2 knoppen). Plus dat dit pedaal ook diezelfde blue en red pill functie heeft waarmee de megaohm verhoogd wordt. Deze Gloom is puur voor die jaren 90 distortion sound a la Randy Rhoads.
741 Fuzz
De naam van dit pedaal komt uit het feit dat hierin de LM741 Metal Can Op-Amp Chip gebouwd zit.Een agressief krachtige fuzz waarbij het Tone circuit aan of uit gezet kan worden. Het pedaal deed mij qua vibe denken aan de Green Big Muff, maar met meer scherpte en power. We hebben deze dus op gitaar getest, maar ik kan mij voorstellen dat deze op de basgitaar helemaal gaat leven en brullen en sputteren. Wat een fuzz power in een kleiner formaat.
The Butler
We doen het even wat rustiger aan met The Butler. Een lichte overdrive voor rock, maar met wel weer die volle sound en diezelfde mid laag frequentie. Maar eigenlijk is dit pedaal het beste te omschrijven als simpelweg een Tube Screamer die weer net een stapje verder gaat dan veel anderen op de markt.
Lusterfuzz
Ik ga er niet om liegen, dit was mijn absolute favoriet van de avond! Dit is het ook het pedaal die bij Rene zelf op zijn board staat. Dit is een Fuzz met Distortion karakter, feitelijk dus een Fuzzstortion en heeft als basis een Tonebender MKII. Dit pedaal is eerlijk gezegd mijn favoriete sound en gebruik ik ook in mijn eigen band (Sordid Empire). Een mega dike romige sound met een volle onderkant van het midden. En een plus is dat dit pedaal ook nog eens muisstil was bij het niet spelen. Dit is de sound op stage van Rene bij The Gathering, dus dat is wel een ding. Aangezien we in de loop van de avond steeds weer terugkwamen bij de Lusterfuzz is deze ook met mij naar huis gegaan (Thx Rene!) .
Dunamis Distortion
Dit pedaal levert een klassieke buizensound overdrive/distortion. Wederom vol, dik en romig en lekker om je Mids te pushen voor meer punch. Een extra gave feature is de toevoeging van de power amp chip om je toon serieus te kunnen upgraden. Dit pedaal gedroeg zich ook erg goed om mee te stacken. Kortom wat als je deze combineerde met bijvoorbeeld de Lusterfuzz. Dit gaf weer een heel nieuwe dimensie en mogelijkheden. Een pedaal om zeker eens zelf te checken.
Kingsgold Fuzz
De Kingsgold Fuzz en de Godstopper Fuzz zijn broertjes van elkaar. Dit is de ‘lichte’ versie van de twee en geeft die klassieke jaren 60 silicon fuzz sound. Hij kwam ook het meest tot zijn recht op een amp die al licht overstuurd klinkt. Geen tone, maar een volume en fuzz knop met daarbij een Bias om de voltage aan te kunnen passen voor die gated/Velcro fuzz sound waar veel bands groot mee zijn geworden. Geinig detail is de LED in het pedaal die continue veranderd van kleur, dat had ik nooit eerder gezien nog.
Godstopper Fuzz
De broer met hetzelfde circuit met alleen meer gaining. Deze heeft dezelfde knoppen en functies, maar gaat simpelweg veel meer over z’n nek dan de Kingsgold. Een over-the-top fuzz voor Stoner met een eindeloze sustain.
Wabi Sabi Fuzz
Wabi Sabi hoorde ik van Rene is Japans voor ‘Het is niet mooi, maar omarm het om het wel mooi te maken’. Een pedaal die anders is dan de rest en je vind dit mooi of je vind dit verschrikkelijk zonder tussenweg. In de chain moet dit pedaal altijd als eerste pedaal en eigenlijk werkt die alleen optimaal op een gitaar met Single Coils of P90, want met Humbuckers krijg je niet wat die moet doen. Het is wederom een over-the-top fuzz met enorm veel mogelijkheden om te tweaken. Hij kan gaten door middel van de voltage knop, maar heeft ook een Bite knop voor meer felheid erin. Een alleskunner op extreme fuzz gebied die wel duidelijk invloed heeft van een oude Octaver Fuzz. Rene vertelde ook dat dit pedaal niet alleen op gitaar kan, maar dat je ook op keyboard en zelfs drums hier mooie bijzondere dingen mee kan doen. Maar dit is er absoluut een voor de liefhebber op extreme fuzz gebied.
Voltage Sag
Het was inmiddels al laat en we sloten de boel af, en kwamen tot de ontdekking dat we deze nog vergeten waren te testen. Nou dan maar mondelinge uitleg. Dit is een pedaal die aan kan sluiten via de voeding van een ander pedaal om zo de voltage aan te kunnen passen (dat is een lastige zin hahahaha). Het werkt niet op alle pedalen, maar zo kan je aan een bestaand fuzz pedaal een functie toevoegen om deze gated te laten klinken en in welke mate. Enorm boeiend om dit eens te testen wat het doet en toevoegd.
Conclusie
Eerlijk gezegd heb ik een fantastische avond gehad. Lekker een avond vol met praten over gear en ondertussen van alles horen over de avonturen en de verhalen van The Gathering. Als je muzikant bent check dan zeker zijn pedalen eens. Hij probeert dingen dus net iets anders te doen en naar mijn idee slaagt hij daar heel goed in. Ik werd vooral het meest blij van zijn liefde voor de mid-laag frequentie waar alles zich in bevind en ik weet zeker dat dat in tal van bands gaat werken. Check zijn site, youtube videos of luister eens goed naar zijn sound bij de shows straks in de zomer. Ik ben daar zelf in ieder geval ook bij en kijk daarnaar uit!

Social media