The Horror Legacy – Days of Terror
Time To Kill Records
Release datum: 1 februari 2022
“Veel metal is er op dit album niet te horen. Voor elke horrorfan is het een wondermooie compilatie van de horrorklassiekers die voor altijd vereeuwigd zullen zijn.”
Koen de Waele I 17 januari 2022
Het Italiaanse The Horror Legacy ontstond uit de geest van twee muzikanten die een cineastische en audiovisuele ode aan de horrorklassiekers wilden maken. Dat resulteerde in een twee durende audiovisuele ervaring met scenes en muziek van klassiekers zoals Caliber 9, Deep Red, Suspiria, Blade Runner, The Beyond, Rosemary’s Baby en anderen. De band bestaat uit een drummer, bassist, gitarist en keyboardspeler. Het is vooral die laatste die een heel prominente rol speelt. Vergeet niet dat in de meeste series en films uit de jaren zeventig en tachtig het keyboard als een ultramodern muziekinstrument werd bestempeld.
Opvallend is de progressieve inval die overal aanwezig is. Tijdens de intro ‘Days Of Terror’ laat het keyboard zo e zware en donkere klanken horen dat de haren op je armen ervan omhoog rijzen. Daarna volgt John Carpenters ‘Halloween Theme’, een deuntje dat iedereen wel kent en welke heel herkenbaar en spannend werd gehouden. Na de keyboards, komen de gitaren en bas erbij kijken en dat ontaard in een heerlijk instrumentaal samenspel.
‘Buio Omega’ welke later verscheen onder de Engelse naam ‘Beyond The Darkness, is geschreven door de Italiaanse cultgroep Goblin. Het nummer is uiterst progressief en zo typisch voor de jaren zeventig en tachtig. Ook ‘Inferno / Mater Tenebrarum’ (Three Mothers – 1979) werd door de mangel gehaald met heel veel respect voor het origineel. Het bouwt op tot een ware climax van moderne opera met koorzang.
’28 Days Later’ is met zijn release uit 2002 de modernste film. De toen nog jonge Cillian Murphy die later volledig doorbrak met Peaky Blinders, werd er gevolgd door hordes zombies. Muzikaal blijft dit één van de meest beklemmende en bijblijvende filmscores. Nog enkele superbekende deuntjes zijn ‘Tubular Bells’ van Mike Oldfield uit The Exorcist en ‘Escape From New York’ waarin een jonge Kurt Russel de eenogige Snake Plissken speelt. Het vrolijkste nummer is met voorsprong het ‘Cannibal Holocaust Main Theme’. Wie de film nog nooit gezien heeft, zou bijna denken dat het om een jeugdfilm gaat met als leeftijdsadvies geen beperkingen. Maar in realiteit ging het om een van de eerste exploitatiefilms ooit die als uiterst gruwelijk werd ervaren en in heel wat landen verboden werd. Veel metal is er op dit album niet te horen. Voor elke horrorfan is het een wondermooie compilatie van de horrorklassiekers die voor altijd vereeuwigd zullen zijn.