Spillage- interview met Tony Spillman
Tony Spillman: “De vader van Jeff Olson (de drummer van Trouble) was vroeger mijn honkbal-coach. Om maar even aan te geven hoe in die dagen de verhoudingen en contacten lagen in Chicago, hahaha.”
Spillage is een Amerikaanse heavy metal band uit Chicago die al tien jaar bestaat en op het punt staat om hun vierde album uit te brengen. Vanaf het tweede album ‘Blood Of Angels’ (2019) worden de platen van Spillage in Europa uitgebracht door het Nederlandse No Dust Records label. Niet gek dus dat gitarist Tony Spillman een warme band voelt met de lage landen en graag een Zoom meeting opzette met Arrow/Lords Of Metal ondanks de zeven uur tijdsverschil. Voor het interview hebben we het eerst een kwartier over gemeenschappelijke vrienden (Henk van No Dust Records in Wezep) en gemeenschappelijke liefde voor bands (The Doors, King’s X) alvorens we het over de echt belangrijke dingen gaan hebben, zoals het vierde Spillage album dat 8 september uitkomt onder de titel ‘Phase 4’. Ook de banden met het eveneens uit Chicago afkomstige Trouble komen uitgebreid aan bod.
Erik Boter Ι 1 september 2023
Tony, tof dat je even de tijd wilt nemen om me te woord te staan over jullie nieuwe album, ‘Phase 4’.
Dat is geheel wederzijds, ik ben heel blij met de aandacht die we vanuit Nederland krijgen!
Ja, dankzij het promotiewerk van jullie Nederlandse platenmaatschappij heb ik al een flink aantal positieve reviews gelezen hier. Ik vind ‘Phase 4’ zelf jullie beste werk tot nu toe, er staat geen vuller op de plaat. Vind je dat zelf ook?
Ja, dat klopt wel. Als we even terugkijken naar onze discografie dan was onze eerste plaat (‘Spillage’ uit 2015) nog een soort verzameling van tracks die ik gedurende de jaren had geschreven (behalve dan de Cliff Richard cover ‘Devil Woman’) die ik nog eens wilde opnemen. Dat was eigenlijk voordat er überhaupt sprake was van een bandsituatie. Mijn oude vriend Bruce Franklin van Trouble was toen al wel betrokken maar pas later is de band Spillage ontstaan, met name toen ik Elvin (zang) en Billy (basgitaar) binnen haalde. Elvin had en heeft een enorm bereik en was daarmee erg belangrijk voor het verder opbouwen van de band. Hij kan bovendien heel goed teksten schrijven. Dat doet hij nog steeds. We zijn een groep van vrienden (ik ken de meeste al veertig jaar of langer) en we hebben allemaal onze wortels in de heavy jaren zeventig rock, jaren zestig ook zelfs. We hadden het eerder over The Doors, dat is zo’n band die ons bindt. Maar ook Deep Purple, Uriah Heep, Black Sabbath uiteraard. Bands die de gitaarriff hoog in het vaandel hadden. UFO met Michael Schenker, de oude Scorpions.. die bands zijn grote voorbeelden voor ons als “riff-rock-band” zal ik maar zeggen. Wat ik probeer te zeggen is dat doordat Elvin de teksten voor het grootste gedeelte voor zijn rekening kon nemen, ik me kon focussen op de muziek en de visie hoe Spillage muzikaal zou moeten klinken. Voor ‘Phase 4’ heb ik extra aandacht gegeven aan het schrijven van de songs. Ik wilde compactere en minder lange tracks.
De productie is ook lekker “open”. De keyboards hebben een grotere rol gekregen, was dat een bewuste keuze? Die Hammonds maken de boel lekker heavy zoals Purple en Heep dat vroeger ook deden maar een nummer als ‘The Eleventh Hour’ krijgt juist weer een meer Rock ‘n’ Roll sausje door de prominente piano op die track. Het maakt het album wel divers. Waren dat bewuste keuzes?
De basis waar Spillage voor staat zal niet veranderen, maar om soms verschillende geluiden en instrumenten toe te voegen aan je geluid maken dingen nieuw en vers. Voor ‘Demon, I’ en ‘The Eleventh Hour’ had ik een kermis achtig sfeertje in mijn hoofd, ik denk dat daar de piano vandaan komt, lekker met open akkoorden gespeeld, weet je wel? ‘Phase 4’ is ook de eerste Spillage plaat die ik zelf heb geproduceerd, wel met hulp van Bruce hoor, dus ik had alle vrijheid om met de arrangementen van de nummers te experimenteren.
De gitaarsolo aan het einde van de track ‘Demon, I’, ben jij dat?
Nee, dat is Nick Bozidarevic, onze andere gitarist. Hij speelt in principe alle solo’s in. Ik doe de slaggitaren en hier en daar wat “harmonies”.
Ah, OK. Ik vind die solo erg op het oude werk van Ace Frehley (KISS) lijken, dus ik was even benieuwd of Ace een inspiratiebron is voor Nick.
Haha, dat is hij zeker! Ik weet niet of hij zich met opzet heeft laten inspireren voor deze specifieke solo, maar ik weet wel dat Nick een grote bewonderaar is van Ace. Het werkt bij ons een beetje zoals bij de Scorpions. Rudolph Schenker is daar de slaggitarist en belangrijkste songwriter en Matthias Jabs de leadgitarist. Niet te flashy maar met heel veel gevoel en altijd in dienst van het liedje. Zo werkt het bij ons ook.
Op jullie vorige album ‘Electric Exorcist’ zat een dikke hypesticker geplakt met de tekst “Pure Chicago Doom!” erop. Ik snap dat wel wegens de connectie met Bruce en Chicago als bakermat voor doom metal, maar ik vind Spillage veel meer een heavy metal band.
Ik ook, hoor. Die sticker was meer een idee van de platenmaatschappij, hahaha. Ja, Henk’s “American Promotion”, hahaha. Je moet het meer zien als een ‘community’ ding. We spelen graag op Doom festivals in de omgeving en we hebben natuurlijk een bepaalde binding met Trouble. Niet alleen via Bruce maar ook via Lothar (Keller, zanger op de eerste Spillage plaat en lid van The Skull en Legions of Doom) bijvoorbeeld. Maar heel eerlijk gezegd, Erik, ik vind Trouble ook niet echt een doom band, hoor. Muzikaal stonden ze dichter bij een band als Judas Priest, met name door het dubbele gitaarwerk. Maar door de lage stemming van de gitaren werden ze toch het meest met Black Sabbath vergeleken. Maar om op je vraag terug te komen, mensen stoppen dingen graag in hokjes.
Je staat in de credits van het eerste Trouble album uit 1984. Wat heb je precies voor ze gedaan in die tijd?
Ik heb niet op het album gespeeld, als je dat bedoelt. Nee, ik deed hand- en spandiensten voor ze, ging mee met optredens of het podium op- en af te bouwen, het busje te rijden, dat soort dingen. Ik ben voor beide gitaristen gitaar-technicus geweest. Ik ken die gasten al zo lang. De vader van Jeff Olson (de drummer van Trouble) was vroeger mijn honkbal-coach. Om maar even aan te geven hoe in die dagen de verhoudingen en contacten lagen in en om Chicago, hahaha. De mannen van Trouble hebben me echt op het spoor gezet van de heavy metal in die dagen. Zij speelden in hun begintijd ook covers van Angel Witch (‘Confused’) en Motörhead (‘Bomber’) terwijl ik toen nog Aerosmith en Scorpions covers speelde.
Ik heb ergens opgevangen dat jij begin jaren tachtig ook voor Iron Maiden hebt gewerkt, wat klopt er van dat verhaal?
Werken is een heel groot woord, hoor. Het was tijdens de tweede leg van de Amerikaanse ‘Beast On The Road’ tour dat ik als stage-hand met hun spullen heb gesjouwd. Een vriend van mij was een bekende van Dave Lights, de lichtman van Iron Maiden. Omdat we de band in die dagen toch achtervolgden, mochten we ons van Dave nuttig maken voor de band, hahaha. Geweldige tijd was dat. Ik heb wel met ze gevoetbald, trouwens. Met Dave Murray en Steve Harris kon ik het beste opschieten.
Even terug naar Spillage. Zitten er live shows aan te komen? Is een Nederlands label als No Dust in staat om jullie naar Nederland te krijgen bijvoorbeeld?
Vóór de Corona pandemie stond een aantal optredens gepland in Nederland, België, Duitsland en als ik het goed heb, Zweden. Die zijn uiteraard niet doorgegaan. In de tussentijd zijn de kosten om in Europa te toeren voor een Amerikaanse band van het kaliber Spillage zodanig hoog geworden dat het voor ons niet loont om in Europa te spelen. Sterker nog, dat kost ons heel veel geld. Om heel eerlijk te zijn is een groter opgezette toer in Amerika, ons thuisland, financieel ook niet haalbaar. We doen wel wat losse shows (o.a. met jullie Nederlandse Diggeth) hier, maar een grote toer zit er voorlopig niet in helaas.
Toch hoop ik jullie nog eens een keer live te zien!
Dat is geheel wederzijds! Dank voor alle support voor Spillage vanuit Nederland!
Social media