Lords of Metal
Arrow Lords of Metal
Bob Bagchus (drums): “Vinden de mensen het leuk is dat prima en vinden ze het niet leuk is me dat ook goed. Wij vinden het tof en dat is het belangrijkste

De Nederlands/Amerikaanse band Siege Of Power brengt met ‘This Is Tomorrow’ hun tweede album uit. De band is een soort van hobbyproject tussen vier ervaren rotten in de death metal wereld met zanger Chris Reifert (Autopsy), gitarist Paul Baayens (Asphyx), bassist Theo van Eekelen (ex-Hail Of Bullets) en drummer Bob Bagchus (ex-Asphyx). Laatstgenoemde was met plezier bereid om een interview te geven en bleek zowat de meest nederige en goudeerlijke mens te zijn die ik ooit heb gesproken. Moderne Zoom en Skype interviews zijn niet besteed aan Bob. Enkel de goede ouderwetse telefoonverbinding.
Koen de Waele Ι 14 februari 2022

Hallo Bob. Het is ondertussen al jaren geleden dat ik nog eens een ouderwets telefoonnummer moest draaien om met iemand te spreken. Ben jij zo old school?
Ouderwets telefoonnummer? Neen hoor, ik heb een mobieltje. Maar je moet me opbellen. Interviews via Skype of Zoom werken bij mij totaal niet. Metal Blade heeft daar al om gevraagd maar ik begin er niet aan. Chris (Reifert – zang) doet dat ook niet. Ik krijg die nieuwe technieken niet voor elkaar. Maar ik zit er dan ook totaal niet met in.

Uiteraard gaat dit over het nieuwe Siege Of Power album. De band zelf wordt wat omschreven als een all star death metal project. Kan je je daar bij neerleggen of zie je dat zelf anders?
Ik zie dat helemaal anders, dat is wat Metal Blade ervan gemaakt heeft. Ik heb ze al gevraagd om dat niet meer te doen want dat slaat helemaal nergens op. We zijn vier gasten die het geweldig vinden om met elkaar te spelen en dat is het. Maar die sticker moest er op, al slaat dat op niets. We kennen elkaar nu al zolang. Ik heb nog met Paul (Baayens – gitaar) in Asphyx gezeten en Chris ken ik al sinds de eerste Autopsy demo uitkwam in 1987. Ook Theo (Van Eekelen – bassist) ken ik van eind de  jaren tachtig. We maken muziek en brengen dat op plaat uit. Zo een sticker of naam van All Star Band moet er echt niet op.

Laten we het maar hebben over ‘This Is Tomorrow’. Die titel klinkt niet onmiddellijk erg positief. Hoe sta je er zelf tegenover en waar draait het allemaal rond?
We zijn dan ook niet positief, net zoals de hoes het zegt. Dat hele politieke landschap en dat beïnvloeden van mensen om die dan een bepaalde kant op te drukken met die QR-codes en zo. Het wereldbeeld ziet er ook niet echt gunstig uit met wat je ziet, zonder dat we complotdenkers zijn. Heel wat mensen voelen dat het niet klopt. Het gaat alsmaar meer om de totale controle over de bevolking te krijgen met al die belachelijke dingen die je soms in talkshows ziet. Zoals het eten van insecten dat ze nu beginnen promoten. Dat veganisme wordt je ook door de strot gedrukt. Hier in Nederland willen ze gewoon af van hun veestapel en overbodige figuren. Zelfs Maxima is nu aan het propaganderen dat insecten eten gezond is. Je wordt zo helemaal een bepaalde kant opgedrukt. Kijk maar eens naar dat elektrisch autorijden en dan overal maar windmolens zetten om elektriciteit op te wekken. Heel die linkse lobbyzooi is er om je vrijheid in te perken. Je mag dit niet en dat niet. In de Verenigde Staten is het net hetzelfde. Het begon allemaal met corona en de maatregelen. Dat verandert je wereldwijd een beetje en deze plaat komt op het goede moment.

Houdt het een verband met de hoes waar je een soort van dictator ziet die nogal vernietigend voor de dag komt?
Ja, de bevolking die ervoor staat, wordt in totale chaos gestort. De hoes spreekt boekdelen.

Hoe verliepen de opnames deze keer? Komen jullie in Nederland samen voor het muzikale gedeelte en doet Chris dan zijn ding vanuit de Verenigde Staten?
Wij nemen hier in Nederland alles in de studio op. De drumpartijen werden opgenomen in een studio hier in de buurt van Enschede. Paul was erbij om te helpen. Dan wordt alles verstuurd naar Paul zijn studio waar hij zijn gitaren en Theo zijn bas opnemen. Dan gaat het richting Chris in de VS waar hij zijn zangpartijen opneemt in de studio van de bassist van Autopsy. Alles wordt dan terug naar hier gestuurd en gemixt. Dat gaat heel eenvoudig. We zijn zelfs niet bij elkaar gekomen om te repeteren. Dat was eerst wel de bedoeling maar het ging uiteindelijk niet door. Paul had zelfs al negen nummers klaar en we zijn gewoon de studio ingegaan. Daar hebben we nog twee nummers verzonnen.

Wat mij opviel was de afwisseling en variatie. Zo wordt er geregeld stevig van leer gegaan maar ook tragere en loggere nummers zijn volop aanwezig. Is dat een keuze of is het te zien waar jullie uitkomen bij het schrijven?
Paul had het merendeel van de nummers klaar en Theo schreef nog ‘Zero Containment’. ‘Scavengers’ werd achteraf nog verzonnen. Paul kwam met de trein naar de studio en luisterde er naar Venom. Hij wilde een Venom-achtig nummer maken en zo is dat dan ontstaan. Ik heb er dan op gedrumd zoals Abaddon het zou gedaan hebben. Op een gegeven ogenblik speelde Paul een soort van Bathory-riff en ik vroeg hem wat dat was. Dus maakten we een nummer dat in die stijl bleef. Een kwartier later was ‘Deeper Wounds’ dan geboren.

‘As The World Crumbles’ deed me aan die oude Black Sabbath nummers denken. Zit dat er ook in?
Ja hoor, er zit heel veel Black Sabbath in. Die Tony Iommi riffs zijn echt leuk om te doen. We deden gewoon waar we zin in hadden. Wat Carnivore en hardcore, Venom, Slayer, Bathory en Black Sabbath. We zitten niet vast aan een stijl. Dus als we een kant uitwillen, doen we dat.

Wie tekende het ontwerp voor de video van ‘The Devil’s Grasp’? Net zoals bij ‘Forced Red Fear’ is het wat hetzelfde met die animatie?
Ik ben er niet echt met mee. Zoek het maar lekker uit, ik zie ze dan wel verschijnen Ik heb eerder zoiets van maak er maar iets van, ik vind dat allemaal best. Een echte video maken is wat moeilijk met Chris die in de VS woont. Vorig jaar trad Autopsy op in de Effenaar in Eindhoven. We stonden op de gastlijst en ik moest er sowieso zijn om T-shirts die ik gedrukt had af te geven. We konden daar live wat foto’s maken en die werden live in de clip verwerkt.

Jij werkt als zeefdrukker en maakt heel wat van die T-shirts zelf.
Ik doe dat al 28 jaar en werk heel veel voor bands. Als Autopsy naar hier komt, print ik alles voor hun. Nog wat bands zijn Incantation, Sinister en zoveel meer. Het is wel leuk om dat te doen.

‘Siege of Power’ is trouwens een nummer van Napalm Death uit hun album ‘Scum’. Nooit gedacht om zelf iets met de nummer te doen?
Neen want het origineel kan je niet overtreffen. Die naam is trouwens eerder toevallig want eerst noemden we onszelf First Class Elite. We waren aan het brainstormen voor een nieuwe naam en ik had toevallig dat nummer opstaan. Ik vernoemde de naam Siege Of Power en iedereen was direct akkoord. Het dekt de lading wel.

Alweer komt het uit bij Metal Blade Records. Doen ze niet moeilijk omdat jullie niet touren?
Helemaal niet. Toen de nummers van ons debuut ‘Warning Blast’ nog niet gemixt waren, stuurden we die naar Andreas van Metal Blade. Die wilde ons op basis daarvan direct tekenen. Hij vond ze zo geweldig. We vertelden hem dat we niet gingen touren of live spelen en dat was geen probleem. Een label stelt meestal eisen dat er moet getourd worden om platen te kunnen verkopen zodat ze winst kunnen maken maar bij ons is dat niet het geval.

Ben je na al die jaren en albums nog steeds wat zenuwachtig? De release datum op 17 februari nadert toch met rasse treden.
Totaal niet. Het is leuk als de plaat verkrijgbaar is maar zenuwen heb ik nooit gehad. Ik ben daar heel nuchter in en zie wel als het uitkomt. Vinden de mensen het leuk is dat prima en vinden ze het niet leuk is me dat ook goed. Wij vinden het tof en dat is het belangrijkste.

Live spelen is een heel gedoe. Chris woont in de VS en moet er ruimschoots op tijd bij zijn. We hebben nog nooit een nummer gerepeteerd en touren zou een heel dure aangelegenheid zijn. Maar in de muziek weet je nooit.

Momenteel ben jij nog actief in maar liefst zeven andere bands (Beast of Revelation, Grand Supreme Blood Court, Hellehond, Infidel Reich, Phantom Druid, Siege Of Power en Druid – bron encyclopaedia metallum). Zijn dat nog steeds lopende projecten?
Zijn het er zeven? Ik zou zelfs niet weten wie het allemaal zijn. Het zijn overwegend studiobandjes waar ik de drums doe en dan zie ik het wel. Ik speel ook niet meer live. Veranderen doe ik toch nooit meer. Ik doe wat ik leuk vind. Ik repeteer ook nooit. Zit ik in Amsterdam met een project, dan boek ik een studio waar een drumstel staat en daar speel ik dan op. Ik heb me nooit toegelegd op techniek want dat interesseert me niet. Ik vind het leuk en doe mijn eigen stijl. Wat is mijn favoriete drummer vragen ze dan en dan noem ik er een paar. Abatton van Venom ofzo. Dan kijken ze verwonderd dat ik geen naam noem zoals Dave Lombardo. Dat zijn niet mijn invloeden om zo gaaf te drummen. Ik zit aan de andere kant van het spectrum.

Het valt me op dat je echt wel met beide voeten op de grond staat terwijl je zo bekend bent.
Ik vind het niet echt speciaal. Ik heb Asphyx in 1987 opgericht en dat is wel wat geworden maar ik zie niet in wat ik anders zou moeten doen. Ik ben geen Metallica of heb hun verkoopcijfers en wat dan nog? Iedereen is vergankelijk en uiteindelijk stelt niemand iets voor. Zo sta ik er gewoon in.

Dan wens ik je nog veel succes en hoop ik dat Siege Of Power albums blijft uitbrengen.
Dat hoop ik ook want er moet nog een derde plaat uitkomen. We moeten niets bewijzen. We doen maar op en Metal Blade brengt het uit en betaalt alles. Zo zitten we in een bevoorrechte positie. Later kijk je er dan terug op en vind je dat gaaf want die plaat heb ik met die persoon en die persoon gedaan. Daar doe ik het voor.