
Rome – Civitas Solis
Trisol Music Group
Release datum: 25 april 2025
“Als songsmid is Jerome Reuter briljant”
Vera Matthijssens I 9 mei 2025
2025 is een jubileumjaar voor Jerome Reuter, want dan bestaat zijn Rome project twintig jaar. De Luxemburgse artiest is één van de meeste productieve muzikanten die we kennen en het is dan ook niet verwonderlijk dat dit jubileumjaar gevierd gaat worden met niet minder dan zeven releases. 25 april is alvast een belangrijke datum, want dan verschenen de eerste drie releases. We gaan van start met ‘Civitas Solis’, want dat is nieuw werk.
De geschiedenis van Europa – de mythe en de utopie – staat centraal in het werk van Jerome Reuter en voor dit album is ‘Civitas Solis’ is de centrale metafoor. De stad van de zon is genoemd naar de utopische roman uit 1602 van de Dominicaanse filosoof Tommaso Campanella. Daarin streeft men naar de economische en politieke structuur van een ideale staat. Bij Rome worden er echter vraagtekens bij dit streefdoel gezet, veel vraagtekens. Men roept op tot kritisch nadenken.
Het album bestaat uit veertien songs die in twee categorieën in te delen zijn. Enerzijds is er de singer-songwriter in Jerome die pakkende songs schrijft waar je meteen verslingerd aan geraakt. Anderzijds is er een donker wave randje met elektronica, een dreigende sfeer en ambient, maar nog steeds met die warme stem die je meteen inpakt. Soms klinkt die stem kribbig en boos, op andere momenten weemoedig, even later dan weer verkondigend. Wij selecteerden vlot enkele hoogtepunten. Wat de singer-songwriter kunst met akoestische gitaar betreft, zijn de single ‘La France Nouvelle’, ‘Tomorrow We Live’ en de melancholieke protestsong ‘Ad Vindicta’ alvast voorbeelden van erg pakkende songs. In ‘Dannazione’ lijkt men een vloek uit te spreken en dan wordt het enkele songs lang erg duister. Tot de zon terug door de wolken breekt met de meezinger ‘The Western Wall’, al is de toon eerder kribbig in het daaropvolgende ‘White Flags’. Wat de songs betreft die gepresenteerd worden op een new wave toon, is het ritmische ‘In Brightest Black’ al direct een hoogtepunt. ‘Mar’yana’ is zelfs teder te noemen en zou eveneens de hitlijsten in kunnen. Als songsmid is Jerome Reuter briljant. Soms doet hij denken aan Townes Van Zandt en dat is een groot compliment. Op dezelfde dag is ook uitgebracht: een verzamelalbum ‘Anthology 2016-2025’ en een live album ‘The Dublin Session II’.
