Order ov Riven Cathedrals – Thermonuclear Sculptures Blackness
Self Released
Release datum: 19 november 2019
Tekst: Patrick – 08 februari 2020
“‘Thermonuclear Sculptures Blackness’ staat vol met compacte, donkere, intense, zware en intrigerende tracks. Als de avantgardistische death metal van het mystieke tweetal jou al eerder aansprak, is deze nieuwe release een zekerheidje.”
Ongetwijfeld één van de meest mysterieuze bands die je in de metal scene tegen zult komen, is het Italiaanse Order ov Riven Cathedrals. We kennen de geheimzinnige namen van de bandleden (‘12’ en ‘En Sabah Nur’), we weten dat het tweetal uit Italië (plaats onbekend) komt en dat is het wel zo een beetje. Een eigen website is er niet en wars als ze zijn van bijvoorbeeld Facebook, Instagram en Twitter, vind je ze op sociale media niet terug. Het tweetal heeft wel een YouTube kanaal en je komt ze tegen op BandCamp. Nou ja, tegenkomen … je treft er de muziek van de band aan. Net als alle geheimzinnigheid om de identiteit van de leden, is die er ook wat betreft nieuwe releases. Zo was daar half november 2019 plots het nieuwe album ‘Thermonuclear Sculptures’ Blackness’. Geen vooraankondiging, het was er gewoon ineens. En wat past het bij de band om het nieuwe album dan uit te brengen in A5 formaat.
Net als op de voorgaande albums ‘The Discontinuity’s Interlude’ en ‘Göbekli Tepe’ bedient Order ov Riven Cathedrals (vanaf hier OvRC) zich van compacte, technische death metal, aangekleed met wat andere invloeden (industrial en black) en de nodige bombast en sfeer. De ambiance kom je vooral tegen in het gebruik van koren (‘Thermonuclear Sculptures Blackness’, ‘Purification Through The Codes Ov Obedience’) en samples. Deze keer worden er wel wat minder (lange) samples gebruikt, wat op de één of andere manier maakt dat dit album minder geforceerd klinkt dan zijn voorganger en meer in lijn is met het debuut. Onder een moordend hoog tempo vuurt de band een enorme compacte, dichte laag metal op je af. Uit Italië komt de nodige op hoge snelheid aangestuurde, en op blastbeats terende death metal voorbij en dit OvRC is daar geen uitzondering op. Het tweetal weet hun muziek interessant te houden doordat de technische riffs en blastbeats vergezeld gaan van de eerder genoemde koren, zo nu en dan wat elektronica, theatrale intro’s (‘Thermonuclear Sculptures Blackness’), staccato salvo’s (‘Purification Through The Codes Ov Obedience’) en door de toevoeging van geluiden als een sirene of een luchtalarm. Ondanks dat het tempo hoog blijft, wordt er op momenten net even wat gas teruggenomen (‘Indoctrination Ov a Nuclear Fireball’) of nog een schepje bovenop gedaan (‘Obscuring Uranus’ Gateways’). Het is net dat beetje broodnodige variatie dat maakt dat het album de gehele lengte blijft intrigeren. Het resultaat zijn acht (ik tel de tracks ter intro en outro even niet mee) intense, dichte tracks, die ook nu weer met intrigerende titels als ‘Downgrading The Codes Ov a Treacherous Immortality’ en ‘Purification Through The Codes Ov Obedience’ door het leven gaan. Tekstuele inspiratie (al zijn de teksten nergens op ‘papier’ terug te vinden) heeft het tweetal wederom gevonden in de mythologie, nucleaire wetenschap en sciencefiction.
‘Thermonuclear Sculptures Blackness’ staat vol met compacte, donkere, intense, zware en intrigerende tracks. Als de avantgardistische death metal van het mystieke tweetal jou al eerder aansprak, is deze nieuwe release een zekerheidje.
Check de onderstaande socials voor meer informatie over deze band.