Lords of Metal
Arrow Lords of Metal
KISS – Off The Soundboard – Des Moines November 29 1977
Universal Music
Release datum: 9 september 2022
“En wat kon die Criss nog drummen toen. Luister eens naar die fills in ‘Shout It Out Loud’. Ga het maar na doen”
8/10
Erik Boter I 9 september 2022

‘From The Soundboard – Des Moines November 29 1977’ (ik zal de titel hierna even afkorten naar ‘Des Moines 1977’) is de vierde in de serie soundboard live releases van KISS, maar gek genoeg de eerste uit de klassieke tijd van de Simmons/Stanley/Frehley/Criss bezetting.

Het siert de band om niet te kiezen voor opnames die ruim bekend zijn in het bootlegcircuit (Anaheim 1976, Tokyo 1977 of Houston van datzelfde jaar), maar voor een relatief onbekend concert uit die tijd. Voor mij (en ik verzamel die rommel al veertig jaar) zijn de opnames nieuw en dus spannend om naar te luisteren. Verplaats je even terug naar 1977 en je luistert niet naar een band met zeventigers die een afscheidsronde doen, maar naar een hongerig kwartet laat twintigers die de wereld aan de voeten hebben.

‘Love Gun’ was het meest recente studio album tijdens deze tour en dus staat dat album uit 1977 centraal in de setlist. We horen onder andere opener ‘I Stole Your Love’, de titeltrack en ‘Shock Me’ (inclusief de gitaarsolo van de Space Ace) terug. Ook ‘Christine Sixteen’ zit in de set al was dat natuurlijk zonder het karakteristieke piano intro. En horen we Peter Criss daar niet “Christine, Sex-teen” zingen? Boefje!

Wat ook leuk is aan deze oude opnames is dat je Paul Stanley niet de al jaren bekende aankondigingen in de microfoon hoort schreeuwen. In 1977 sprak men nog een andere taal, zo lijkt het. Zo wordt ‘Firehouse’ aangekondigd met “We are gonna burn this place down, can you dig it!?” en voor ‘Love Gun’ horen we geen ellenlang saai verhaal over een doktersbezoek, maar een kort en bondig “When it comes to shootin’, we ain’t gonna miss! Love Gun!” Het maakt deze opnames fris en fruitig om naar te luisteren.

Fris en fruitig is de productie niet, maar dat hoort ook niet bij, laten we zeggen, een officiële bootleg wat ‘Des Moines 1977’ natuurlijk gewoon is. Het geluid is redelijk helder maar rommelig en hier en daar toch wat dof. De lekker ronkende bas van Gene Simmons staat lekker voor in de mix (als je van een mix mag spreken). Maar goed, het was 1977 toen de taperecorder meedraaide met deze KISS show en er is achteraf, zoals bij ‘Alive II’ wel het geval was, niet aan het geluid gesleuteld. Op ‘Des Moines 1977’ hoor je KISS dus zoals ze toen ook echt klonken. En wat kon die Criss nog drummen toen. Luister eens naar die fills in ‘Shout It Out Loud’. Ga het maar na doen.

Verrassend vind ik ook de aankondiging van de bandleden, net voor de laatste toegift ‘Black Diamond’, door dezelfde vent die de avond opende met zijn onsterfelijke “You wanted the best..”. Dat hoorde ik nog niet eerder. Het maakt van ‘Des Moines 1977’ een (h)eerlijk, 45 jaar (!) oud product dat in geen enkele KISS collectie mag ontbreken.