Lords of Metal
Arrow Lords of Metal
Kataklysm – Goliath
Nuclear Blast Records
Release datum: 11 augustus 2023
“‘Goliath’ verdient dus voor de 15e keer een plaatsje in uw collectie Kataklysm, want dit is overdonderende death metal van een weldoordachte soort.”
8.4/10
Vera Matthijssens I 24 augustus 2023

Ook onze vrienden van de Canadese hyperblast machine Kataklysm hebben de rustige periode tijdens corona goed en creatief benut. Eerst kwam in 2020 nog voorgaand album ‘Unconquered’ uit, maar toen daar niet getoerd voor kon worden, ging men niet bij de pakken zitten. De wraak is zoet, want de nieuweling ‘Goliath’ is een beenharde en maatschappijkritische plaat geworden waar de gensters vanaf springen.

Dat is reeds het vijftiende album voor de mannen en de laatste jaren heeft het gebruik van 7-snarige gitaren geleid tot een moderner, soms aan djent verwant tintje in de rigoureuze death metal. Dat is ook op ‘Goliath’ weer prominent aanwezig. Verder is de sound herkenbaar uit duizenden als zijnde Kataklysm met de stevige brulboei Maurizio Iacono, het typische gitaargeluid van JF Dagenais en de ritmesectie van bassist Stéphane Barbe en nieuwe drummer James Payne.

Het album bulkt van woede en duistere gevoelens, opgewekt door de wereld waarin we leven. Kataklysm heeft op dat vlak altijd de vinger aan de pols gehouden en we kunnen het Bijbelse verhaal van David en Goliath dan ook projecteren op onze huidige tijd: het gevecht van de kleine man tegen de mannen die het voor ’t zeggen hebben op deze aardkloot. Openingstrack ‘Dark Wings Of Destiny’ vangt aan met een citaat uit de film ‘Medieval’ over de mensheid die nog steeds dezelfde fouten blijft maken, vervolgens barst men los in afgemeten riffs, sierlijke gitaarnoten en bulderende grunts. Deze brute energie wordt aangehouden in de volgende songs, zodat het titelnummer, ‘Die As A King’ en de eerste single ‘Bringer Of Vengeance’ toppertjes zijn die de moshpits gaande zullen houden tijdens toekomstige concerten. De mechanisch aandoende sound wordt opgesmukt met knap gitaarwerk. Pas naar het einde toe wordt het meer episch. ‘Gravestones & Coffins’ start zelfs met doomachtige riffs en is niet gespeend van enkele Gothenburgse melodieuze death metal invloeden, al blijft de vijand overal om ons heen in de tekst. Men sluit naar goede gewoonte af met een episch hoogtepunt. ‘The Sacrifice For Truth’ start aanstekelijk uptempo, een zwevende melodie waart er doorheen en de slepende melodieën in JF’s gitaarwerk zijn niet te versmaden. ‘Goliath’ verdient dus voor de 15e keer een plaatsje in uw collectie Kataklysm, want dit is overdonderende death metal van een weldoordachte soort.