Spoil Engine
Steven Sanders: “Ik heb soms wat moeite met die valse bescheidenheid hier in Vlaanderen. Je moet hier zo bescheiden en gesloten mogelijk zijn. Dan zijn al die bands verwonderd dat ze niet aan shows geraken. Daarom hou ik zo van de Nederlandse mentaliteit.”
Met Spoil Engine heeft België een band die het land nog eens op de wereldkaart kan zetten. Ze zijn zeker geen eendagsvlieg want ze draaien al heel wat jaren mee. In 2015 kwam de getalenteerde Iris Goessens aan boord als nieuwbakken zangeres en binnenkort verschijnt ‘Renaissance Noire’. Het album wordt gezien als de wedergeboorte van de band. En wees gerust, er wordt op heel hoog niveau gespeeld. Met gitarist Steven Sanders die destijds de band oprichtte had ik een goed gesprek.
Koen de Waele Ι 25 oktober 2019
Hey Steven. Leuk je te horen. ‘Renaissance Noire’ is jullie vijfde album. Gaat dit album de naam Spoil Engine op de wereldkaart zetten?
We zullen wel zien wat dat geeft. We zitten momenteel in de volle interview en review periode. Hetgeen ik al mogen horen heb, is dat het album heel divers is. Maar ook hard en donker. Je moet het een beetje ontdekken en eventjes naar blijven luisteren. Dat is zowat de voornaamste input die ik telkens terug hoor. En ik vind het zeker goed. We zullen zien wat het album brengt voor ons. 2017 en 2018 waren internationaal heel sterke jaren voor Spoil Engine. Spoil Engine bestaat al een hele tijd. Het is vooral beginnen lopen toen Iris erbij kwam. En dan kwam er nog eens bij dat de band tekende bij Arising Empire/Nuclear Blast. Dus dan begon het internationale verhaal voor ons. We hebben heel mooie dingen kunnen doen. Zeker met het voorgaande album ‘Stormsleeper’ uit 2018. Noem het gerust een grand cru jaar voor ons. Nu zijn we volop bezig met de voorbereidingen voor komende shows in 2020. Het gaat vooral een buitenlands verhaal worden. Ik kan je nog geen details geven. Achter de schermen werken we samen met Isaac Delahaye van Epica. Ook zij zitten bij Nuclear Blast. En daar zijn we echt dat internationale verhaal aan het openbreken. Ondertussen hebben we ook getekend bij Contra Promotion waar ook bands als Anthrax, Nightwish en Epica bijzitten. Er werd al heel wat afgesproken maar dat blijft voorlopig nog een beetje geheim. In 2019 komen er in België en Nederland wel wat releaseshows. Maar 2020 blijft het jaar dat Spoil Engine er internationaal helemaal voor gaat gaan.
Ergens in de jaren negentig is de band begonnen in de hardcore scene. Hoe is de band gegroeid naar het veelzijdige geluid dat hier te horen is?
Die hardcore invloeden vanuit de H8000 (lees: hardcore uit West-Vlaanderen waar alle postnummers met 8 beginnen) zit er nog wat in. Juist de manier waarop we alles aanpakken is veranderd. We bekijken het nu veel breder. Vroeger hadden we een houding van we zien wel hoe het gaat. Let op. Dan hebben we ook in het buitenland gespeeld. Maar de aanpak, de drive en dat professionalisme die er nu achter zitten bestonden toen nog niet. Maar als je de stijl bekijkt, zit er nog wel wat hardcore en metalcore in. Toch in mijn manier van spelen. In de albumtitel van de nieuwe plaat staat Renaissance voor wedergeboorte. In 2018 hadden we op een gegeven ogenblik besloten om eventjes niet meer te spelen. Iedereen deed zijn eigen ding. In die tijd werd er wat aan geëxperimenteerd. Elk lid werd beter in zijn kunnen. Toen werd alles stopgezet en hebben we ons helemaal geconcentreerd op dit album. Ik kon er mijn ei in kwijt. Ook Iris gaat veel breder. Het baswerk is erg dragend en er zit ook al eens een bas solo in. Vergelijk het een beetje met koken. Je neemt je tijd en laat alles tot zijn recht komen. Dan slaag je erin om betere dingen te maken.
Heel wat mensen beschouwen jullie nog steeds als een death metalband. Dit terwijl jullie zoveel meer zijn. Wat opvalt is de grote luistervriendelijkheid op de eerste helft van het album. Mag je dat beschouwen als een unieke stijl die jullie door de jaren heen opgebouwd hebben?
Daar ga ik helemaal met akkoord. Die afwisseling is altijd wel een beetje ons ingrediënt geweest. Ik weet dat we een stevig geluid hebben. Er zit deathcore en metalcore in. Toch zijn we ook niet vies van de groter metal benadering. Wat Bring Me The Horizon en wat Five Finger Death Punch. Noem maar op. Je hebt ook oudere invloeden zoals Pantera. Dat kunnen we niet verstoppen. Maar het is vooral die mix van de oudere generatie samen met de nieuwe generatie die onze sterke kant vormt. Iris en Matthijs (lees Matthijs Quaars – drummer) zijn meer voor het modernere werk zoals Architects en Bring Me The Horizon. Loco (lees Dave De Loco – bas) en ikzelf houden meer van ouder werk zoals Carcass, CCR en Pantera. Het resultaat hoor je goed op de plaat.
Voor heel wat mensen is Spoil Engine een death metal band. Waarschijnlijk omdat zangeres Iris heel wat afgrunt. Toch zijn jullie zoveel meer. Heb je er zelf een naam voor?
Je moet het altijd een naam kunnen geven. Meestal noem ik het puur moderne heavy metal of heavy muziek. Ons echt in een hoekje stoppen lukt niet altijd. In heel wat reviews heb ik gelezen dat ze er niet echt uit kwamen. Is het thrash, deathcore, death metal, metalcore? Dat is nu eenmaal de variëteit van het album. Het geeft een bepaalde sfeer weer. Bij heel wat platen zit je in een geluid en in een richting. Zo moet je de hele plaat naar dat type nummers luisteren. Ik weet dan niet meer of ik nu naar het eerste, tweede of al het derde nummer luister. Dat is wat wij trachtten te vermijden hebben op dit album. Alles moest heel divers zijn met heel wat verschil erin. Maar er is wel een duidelijk verschil tussen de A kant en de B kant op vinyl. Er werd niet echt gezocht naar zoiets. We zijn gestart in de pre productie met maar liefst dertig nummers. Die lieten we een tijdje liggen. Een of twee weken. Dan luister je er opnieuw naar en dan komen de betere dingen vanzelf naar boven. Die werden dan ingespeeld en afgewerkt en in die volgorde naar het label doorgegeven. En die vonden het goed. Het eerste deel is moderner en wijder. Het tweede luik is duidelijk harder en misschien wat meer old school. We hebben de volgorde niet meer veranderd. Als het goed is, blijf eraf. De eerste keuze is meestal de beste. Dat is hetzelfde als je nieuwe nummers maakt. Doe je het in tien minuten, dan kan het goed zijn. Ofwel is het tien minuten ofwel tien uur per nummer. Die waar je twee of drie uur aan sleutelt, werken meestal niet. Het komt eruit en dat is het. Uiteraard heb ik het dan wel enkel over de basis, de riffs en de harmonie. Er moet dan nog flink wat aan gesleuteld worden.
De grote troef is natuurlijk zangeres Iris Goessens. Het is ongelofelijk wat ze allemaal presteert met haar stem. Heeft ze zichzelf hier tot het uiterste geperst?
We hebben vooral iedereen carte blanche gegeven. Het grote voordeel is ook dat iedereen op deze plaat alles op zijn eigen tempo en in zijn eigen studio heeft kunnen opnemen. Het kritische punt was Iris. Waarom noem ik dat zo? Met Niek Tournois, onze vorige zanger, hebben we dat kunnen doen. Nu probeerden we hetzelfde met Iris en dat is heel goed uitgedraaid. Ze was op haar gemak en deed haar ding. Alles klonk uitstekend. Was er al eens een mindere dag, tja, dan deden we de opname gewoon opnieuw. Als je met de hele band in een afgehuurde studio zit, is er telkens die tijdsdruk en vandaar ook gelddruk. Nu was dat helemaal niet het geval. Alles zelf opnemen heeft dus zeker zijn voordelen. Uiteraard werd daarna alles nog naar Zweden gestuurd voor de eind mix en de mastering.
Dit albumtitel ‘Renaissance Noire’ heeft toch wel wat een duistere ondertoon. Komt dit ergens van een of ander donkere zijde van de band of iets dat jullie wilden bewijzen?
Ik zou het niet beter kunnen omschrijven. In 2018 hebben we heel wilde dingen gedaan. We hebben in Europa getoerd en er op het grootste festival gespeeld. We hebben er ook in China getoerd. Van helemaal het noorden aan de grens met Korea tot in het zuiden. Ook daar hebben we als enige Europese band op het MIDI-festival, het grootste festival van Azië, gestaan. Die Chinese markt was helemaal onbekend. Maar uiteindelijk werd het een succesverhaal. We waren een beetje de pioniers. Ondertussen hebben al heel wat andere bands om raad gevraagd om daar te spelen. Het was juist jammer dat als je terug in België kwam, het niet echt geapprecieerd werd. Het is nogal duidelijk dat er twee metal scenes bestaan. Je hebt de Belgische en de internationale. De band in eigen land is al bekend. Je kent de persoonlijkheden en men kent de band te goed om die nog voldoende erkenning te geven. Vandaar dat we in 2020 ons zo sterk concentreren op het buitenland. Datzelfde verhaal hoorden we ook van bands als Evil Invaders, Aborted en Amenra. In het buitenland ben je een frisse en nieuwe band uit een ander land. Je hebt duizenden kilometers gereisd om er te spelen. Maar hier heeft tegenwoordig elke stad zijn band. Maar om terug te keren op je vraag. Renaissance verwijst naar dat herboren zijn. Die Noire is een beetje met fuck it. We zijn ook maar mensen en een band die tracht de Belgische metalscene op kaart te zetten. Hier in onze thuisstad Roeselare wordt dat enorm geapprecieerd. Er zijn heel wat culturele activiteiten. We hebben zelfs een cultuur trofee gewonnen. En in de spiksplinternieuwe concertzaal mogen we onze release geven. In andere steden ga je dat niet altijd vinden.
Er wordt direct hevig van start gegaan met het ronduit sublieme ‘R!ot’. Kan dit nummer uitgroeien tot de hit waarmee jullie internationaal gaan kunnen doorbreken?
Dat is veel gezegd. We zijn het volop aan het promoten. Maar er staan nog goede nummers op hoor. Het hangt er vanaf welk type luisteraar je bent. We zijn heel gevarieerd. Er komen nog twee videoclips en singles aan. Heb je naar die van ‘Riot’ gekeken. Het gaat dus over allerhande rellen en protesten. We nemen geen standpunten in. We zijn maar de schilders van de huidige generatie. We trekken ons niets aan van politiek. We tonen gewoon aan hoe de wereld draait. Of het een hit wordt wit ik niet. Met ‘Disconnect’ van de vorige plaat had een half miljoen views op YouTube. Riot gaat dezelfde richting uit.
Het nummer heeft ook een hoge dosis punk. Is dat nog een restant van jullie hardcore roots?
Dat denk ik wel. Mijn hardcore roots zijn zeker aanwezig. Ik ben altijd een grote punk en The Exploited fan geweest. Dat was een top band. Punk veegt zijn zak aan alles. The Exploited deed dat ook. Behalve aan hun producties. Dat is voor mij altijd een groot voorbeeld geweest. De eerste riffs die ik kon spelen waren van Slayer en The Exploited. Open, strakke en vuile akkoorden. Dat is het resultaat van vroeger.
‘Golden Cage’ is een mooie semi ballad. De titel laat vermoeden dat de inhoud heel wat donkerder is als het nummer zelf. Vertel.
Dat is zo een voorbeeld van een nummer dat er op tien minuten was. Heel dat nummer met de riff, de strofe en het refrein. Het is op een twee drie in de band gegooid. Enkele uren later had Iris er heel de tekst over geschreven. Het gaat vooral over persoonlijk moeilijkheden. Er is soms de keuze tussen in de gouden kooi te blijven zitten of eruit te gaan en je eigen weg zoeken. Het is een ander nummer. Veel kalmer. Live kan het de dynamiek wat doorbreken. Vooraleer we de twee helft van het album beginnen spelen en er terug stevig tegenaan gaan.
In de biografie valt te lezen dat Jeff Walker van Carcass ook een persoonlijke toets heeft gegeven aan een bepaald nummer. Het welke mag dit dan wel wezen?
Dat is op het derde nummer ‘The Hallow’. Wel leuk dat je het niet onmiddellijk gevonden hebt. Dat wil zeggen dat de klankkleur van Iris en van Jeff heel dicht bij elkaar aanleunen. Maar goed. Jeff zingt de tweede strofe. Let er maar eens op. Het nummer wordt ook uitgebracht als tweede single met bijhorende video. Het is eigenlijk een leuk verhaal hoe Jeff erbij te pas kwam. Onze geluidsman AK woont in Nieuwpoort (België). Hij speelde vroeger nog in Vitality. Zo een H8000 hardcore band. Hij heeft het zodanig ver geschopt als geluidsman van Born From Pain, Carcass dat hij nu zelfs bij Slayer zit. Op de nieuwe dvd van Slayer heeft AK alles afgemixt. Tijdens de preproductie van ons album, kreeg ik telefoon van hem. Jeff was bij hem op bezoek om de nieuwe preproductie van Carcass in te zingen. Hij vroeg of ik geen zin had om iets te komen eten en drinken. Ik begon dan te denken dat het wel een leuk idee zou zijn om Jeff iets op ons album in te laten zingen. Eventjes later antwoordde AK me en vroeg ik wat muziek kon doorsturen. Ik stuurde de muziek en wat tekst door en even later had Jeff ze al ingezongen. Het was supercool om Jeff Walker van Carcass iets te horen inzingen op ons album. Jeff vroeg zelfs of het al de eindproductie was. Hij vond het zo goed klinken. Dat was wel goede feedback want het album moest nog naar Zweden gestuurd worden voor de eind mix. Uiteindelijk werd het een leuke avond. Nu zitten we in de fase dat we de video voor het nummer aan het monteren zijn. Ook Jeff is daarin te zien.
Ook het artwork is een pareltje. Adrian Baxter heeft echt wel een uitzonderlijke prestatie afgeleverd. Hebben jullie hem wat ideeën aangeleverd of had hij eerder carte blanche?
We hadden hem toch vooraf gezegd wat we wilden. We wilden terug naar de basis van Spoil Engine. Naar onze roots. Ook het artwork moest een wedergeboorte zijn. Niet iets dat met fotoshop werd gemaakt. We wilden een ontwerpen die nog steeds met de hand tekende. We zochten wat rond en kwamen bij de naam Adrian Baxter terecht. Het was wel eventjes slikken toen hij zijn budget vernoemde. Maar met wat onderhandeling is het toch gelukt. Maar zo een artiest wil vertrekken vanaf een bepaald concept. We hebben hem dan uitgelegd wat het concept was rond Renaissance Noire. Hij heeft een fantastisch werk afgeleverd.
Henrik Udd (Bring My The Horizon, Architecs) stond in voor de productie. Heeft hij er nog een voor hem specifieke invloed of stijl aan kunnen toevoegen?
Ik moet eerlijk zeggen dat hij naar de mix toe en het verschuiven van partijen weinig veranderd heeft. Wel in het eindgeluid om alles op zijn plaats te zetten en er de nodige effecten aan toe te voegen. Maar met de structuur zelf is er weinig veranderd. Onze vorig album was bij Fredman Studios in Zweden door Fredrik Nordström gedaan. Hij had al die platen van bands als In Flames, Arch Enemy en Dimmu Borger al gedaan. Maar uiteindelijk kwam uit dat zijn rechterhand Henrik Udd daar vooral de hand in had. Henrik is een zalig mens om met te werken. Ondertussen heeft hij zijn eigen studio in Zweden. We waren dus een van de eerste bands die met hem werkten en de eerste band die voet in zijn studio zette. Henrik is zeker een naam om in de gaten te houden. Hoewel hij toch al wat bekend aan het worden is. Voor zijn bijdrage aan het Architects album, heeft hij zelf een award gewonnen.
En dan al die grote namen bij Fredrik. Hij heeft zichzelf al dubbel en dik bewezen.
Ondanks de band verkleind is van vijf naar vier leden, hoor je een dikke gitaarmuur. Hoe kan je zoiets bereiken met slechts een gitarist?
Daar heb ik me nooit echt vragen bij gesteld. De omgang van vijf naar vier personen is vooral gebeurd in 2018. De vijfde gitarist Bart is leerkracht van beroep. Die hebben eigenlijk altijd vakantie. Maar nooit op het juiste ogenblik. Hij kon het niet meer combineren met de band. We kunnen niet leven van de band en soms moet je risico’s nemen. Bart heeft toen de keuze gemaakt om te stoppen. Het was heel moeilijk voor hem om thuis te blijven terwijl wij op toer waren. Dan stopt het bij beide partijen. Vanaf een januari 2019 hebben we dan definitief beslist om de samenwerking te stoppen. De plaat werd met vier opgenomen en zo wordt ze ook gebracht. Zelf zie ik er weinig problemen in. Met de huidige technieken lukt dat wel. Ook onze Europese en Aziatische toer in 2018 was met slechts vier bandleden.
Met al die ledenwissels heeft Spoil Engine ook zijn donkere periode gehad. De EP ‘Stormsleeper’ verscheen zelfs in eigen beheer. Ondertussen hebben jullie met zijn viertjes een stabiele bezetting en zitten jullie gebeiteld bij Arising Empire. Zijn de dikke jaren hiermee helemaal terug?
Laat ons hopen van wel. Ik moet wel zeggen dat de support van dat label fantastisch is. We hadden na de vorige EP een contract voor twee platen. Met ‘Stormsleeper’ als volledig album en nu ‘Renaissance Noire’ erbij zijn we er al. Arising Empire bestaat uit drie personen. De rest is allemaal Nuclear Blast. Marketing, het financiële, de video’s, digitale rechten en noem maar op. Voor die nieuwe plaat heb ik met tien of twaalf mensen van Nuclear Blast samengewerkt. Ze geloven in de plaat en ze gaan ervoor. Dat is magnifiek om zo te werken. Ze zijn alleszins heel tevreden met onze plaat.
Oorspronkelijk was Spoil Engine Belgisch. Ondertussen is het al gelijk verdeeld tussen België en Nederland. Merk je een cultuurverschil tussen beide landen of is dat er helemaal niet?
Toch wel hoor. Ik moet zeggen dat ik Nederlanders best kan hebben. In België lachen ze er wel graag mee. Maar ze schrikken niet als ze iets gedaan hebben of willen doen om dat openlijk te zeggen. Ik heb soms wat moeite met die valse bescheidenheid hier in Vlaanderen. Je moet hier zo bescheiden en gesloten mogelijk zijn. Dan zijn al die bands verwonderd dat ze niet aan shows geraken. Daarom hou ik zo van de Nederlandse mentaliteit. Je ziet dat ook in onze marketingstrategie. Als we ergens in een hitlijst staan, vermelden we dat toch wel een keer. Maar dan wordt er gezegd dat we geen underground band meer zijn en dat het niet meer cool is. Dat is helemaal niet het geval in Nederland. Zij hebben bands als Within Temptation, Epica, Legion Of The Damned, Delain en noem maar op. Ze raken verder met hun bands omdat ze ervoor durven uitkomen dat ze kwaliteit in huis hebben. Ze worden daar ook gesponsord door de overheid om wereldwijd gepromoot te worden. Hier zijn we dan ineens niet cool meer. Laat ze zichzelf dan maar bewijzen. In Nederland zeggen ze: Yes, het gaat lukken. We staan erachter en zijn er trots op. Ik mag dan wel van Nederlanders houden, maar twee Nederlanders in de band is meer dan genoeg (lacht).
Staan er nu een hele resem optredens op de planning?
Momenteel zijn er drie release shows. Een Vlaamse, Waalse en Nederlandse in Amsterdam. We zijn eigenlijk al meer bezig met 2020. De Vlaamse releaseshow is in de TRAX in Roeselare. Stranger Dimensions doet het voorprogramma. Samen met een Pantera tribute band. We hadden ook andere bands in zicht maar die speelden dan meestal al ergens anders. Nu, niets beter dan zitten wachten in de kleedkamer en opgewarmd worden door muziek van Pantera. In Wallonië spelen we samen met Leaves Eyes en Sirenia. Helemaal iets anders maar dat gaat wel.
Ooit hebben we zo nog gespeeld op het Metal Female Voices Fest in Wieze, België. We waren er duidelijk de vreemde eend in de bijt. De meeste andere bands waren symfonische metalbands. Toch hebben we er heel wat merchandise verkocht. We willen ons ook niet echt profileren als een female fronted metalband want dan zit je zo in een bepaald straatje. Meestal als Iris haar soundcheck doet, ziet het publiek nog niemand maar horen ze haar wel. Dan verwachten ze zo een type Cannibal Corpse frontman. En ineens zien ze zo een frêle meisje het podium opkomen en dat is altijd een leuke verrassing.
Alvast bedankt voor je tijd. Als je nog een laatste boodschap wil verspreiden, ga je gang.
Super. De enige boodschap die ik nog wil verspreiden is dat ik tijdens deze fucking plaat een hele tijd heb binnen gezeten. Ik wil dus iedereen uitnodigen om de reborn Spoil Engine te komen ontdekken. Kom dus uit je hok om ons te ontdekken.
Check de onderstaande socials voor meer informatie over deze band.