Sepultura
Derrick Green: “Samen zou dit album welhaast een visuele, cinematische belevenis moeten bieden. We wilden deze ervaring over het hele album uitsmeren van in het begin tot op het einde.”
Het Braziliaans thrash metal instituut Sepultura slaat weer toe met ‘Quadra’, een beresterk album dat alle mogelijke facetten van hun geliefde sound ruim aanbiedt, verdeeld over vier lappen songs met elk een eigen karakter. Een hele prestatie na een staat van dienst van 35 jaar! Daar wilden we meer over weten Nog voor de Kerstdagen zich aandienden en Oud en Nieuw aanbrak hadden we een openhartig gesprek met zanger Derrick Green.
Vera Matthijssens Ι 31 januari 2020
Hoi Derrick, ik tref je op het moment dat Sepultura twee concerten gaat spelen in Brazilië, dus ik veronderstel dat je daar nu al bent…
Inderdaad. Ik ben nu in Sao Paulo en we gaan morgen spelen en ook een concert op zondag (21 & 22 december 2019 – Vera). Het is in het noordoosten van Brazilië, heel warm! We zitten dicht bij de evenaar, weet je wel. Deze tijd van het jaar is dat het tegenovergestelde van Europa, het is hier heel heet. En dat gaat er niet beter op worden.
In Australië is het nu zelfs warmer.
Dat is zo, heel gek. De temperaturen stijgen maar steeds op onze planeet. Dat is echt angstaanjagend. Het is moeilijk om in zo’n omgeving te leven, te overleven zou ik zelfs zeggen. Hopelijk kan de mensheid nog iets bijdragen aan een ommekeer, maar we kunnen mogelijk al een grens overschreden hebben. Er is dan geen weg terug.
Mijn eerste indruk van het nieuwe album is dat het heel divers is. Het gaat van start met enkele kopstoten die echt binnenkomen, maar jullie deinzen er niet voor terug om verderop ook eerder experimenteel uit de hoek te komen.
Dat is iets waar we over nagedacht hebben vooraleer we de muziek geschreven hebben. Het album heeft vier segmenten. Het begint heel agressief, waarbij we de elementen en essentie van Sepultura tonen. Thrash heeft immers altijd voorop gestaan bij ons, dat is onze stijl. We denken aan dit album als twee grote plakken. Wanneer je dit spreidt over vinyl, dan krijg je vier verschillende stijlen per plaatkant. Kant 1 is agressief, kant 2 heeft eerder een ritmische tribal sound, Kant 3 is eerder experimenteel en instrumentaal en de vierde kant eerder melodieus. We hebben daar wel degelijk over nagedacht. We wisten ook niet wat er nu uit de pen zou vloeien, maar we wilden de mensen echt uitnodigen op een muzikale reis doorheen verschillende facetten van ons geluid. We wilden de songs ‘bigger than life’ laten klinken, heel episch. De onderwerpen waar we over schrijven zijn heel echt en diep. We wilden de sound telkens overeen laten komen met wat we in de teksten naar voren brengen. Samen zou dit welhaast een visueel, cinematische belevenis moeten bieden. We wilden deze ervaring over het hele album uitsmeren van in het begin tot op het einde.
Het boek ‘Quadrivium’ van John North zou een grote inspiratiebron geweest zijn. Kan je daar iets meer over vertellen?
Dat slaat terug op onze gitarist Andreas Kisser. Hij was aan het lezen over het belang van cijfers en de betekenis van cijfers. Vier is een erg belangrijk getal en dat begonnen we op onszelf te reflecteren. Er zijn vier leden in de band, het is een erg belangrijk getal waarbij speciale gebeurtenissen plaatsvinden. We dachten dan ook aan ons als een band, hoezeer er magische dingen gebeuren als we samen in de studio zijn of op een podium staan. Dat gaat trouwens ook goed samen met de titel ‘Quadra’ want dat is Portugees voor ‘sport court’, een sportveld waarop een spel gespeeld wordt. Er zijn ook vier zijden aan ‘quadra’ en binnenin dat veld zijn er wetten waaraan je gehoorzaamt. Je volgt altijd de regels van het spel. Misschien voel je verzet tegen die regels en wetten binnen het kader waarin je geboren bent. Er zijn veel manieren om daar een uitleg aan te geven. We hebben ook de vier seizoenen en de vier ruiters van de Apocalyps. De numeriek van vier is eindeloos.
Wat is uw favoriete seizoen?
De herfst. Als de bladeren beginnen te vallen voel ik me goed. Ik groeide op in Cleveland, Ohio en daar had je prachtige kleuren en geuren in de herfst. Het gevoel om over dat bladerdek te lopen was altijd erg mooi voor mij.
Je hebt toch een tijdje in Brazilië gewoond, maar bent nu teruggekeerd naar de VS. Waarom?
Ik heb twintig jaar in Brazilië gewoond en ik begon toch wel mijn familie en vrienden te missen. Ik word er niet jonger op, dus wou ik dichter bij hen wonen. Bovendien hou ik wel van veranderingen. Ik ben er altijd op uit om nieuwe dingen uit te proberen. In de VS heb ik veel mogelijkheden om verschillende dingen uit te proberen. En dat gaat goed.
Maar Cleveland is toch wel ver weg van LA waar je nu woont. Hoe kwam je daar terecht?
Ik was voorheen nog nooit in LA geweest. Ik ben daar beland mede door vrienden die vanuit New York naar LA verhuisd waren. Het is er warm, de zon schijnt altijd, dichtbij het strand, en dat vind ik wel belangrijk. Ik wil geen lange winters overleven met veel koude en miserie (lacht). Het is een heel andere situatie voor mij en ik hou er veel van om in LA te wonen.
In oktober was je in Europa voor enige masterclasses?
Dat wou ik wel eens proberen. Ik had dat nog nooit gedaan en ik heb ook nog nooit iemand tegengekomen die zoiets gedaan had. Het achterliggende idee was om te vertellen hoe ik ertoe gekomen ben om te gaan zingen, hoe ik mijn stem verzorg, de technieken om in een studio te zingen. Ik wou de mensen een idee geven hoe we onze songs schrijven, van demoversie tot het uiteindelijke studioresultaat. Er zijn heel wat vragen die mensen hebben als ze een band starten of willen gaan zingen of meer willen weten over de businesskant. Ik wil de mensen gewoon in contact brengen met elkaar en verenigen in die materie. Zo krijgen ze mogelijk een beter idee over hoe het is om al jaren mee te draaien in de business. Over wat me drijft om telkens door te gaan in deze business, zodat ze zich ook kunnen handhaven in dit wereldje.
Waarom doe je dat in Europa en niet in je eigen land de VS?
Volgens mij zijn de mensen veel meer ruimdenkend in Europa, zeker als het op kunst aankomt. Bovendien was ik al twintig jaar niet meer in de VS geweest, dus was ik een beetje vreemd met hoe het daar nu allemaal aan toe gaat. Daar moest ik me terug vertrouwd mee maken. Naar Europa daarentegen, ben ik altijd blijven komen, zowel op tournee met Sepultura als privé, minstens tweemaal per jaar. Dus heb ik een betere connectie met Europa dan met de VS. En nogmaals, ik denk dat dit een veel betere voedingsbodem in Europa heeft. In de VS zijn erg veel educatieve programma’s over muziek en kunst op school afgeschaft. Het is er moeilijker geworden om een band te beginnen, edoch niet onmogelijk. Ik geloof in de toekomst en dat ik meer kan doen nu ik er ook daadwerkelijk woon. Dus volgend jaar hoop ik ook daar een soortgelijke tour op te zetten. Het is nog steeds een land waar veel mogelijk is en veel gebeurt, maar toch zou ik hen aanraden om een beetje ‘outside of the box’ te denken. Een beetje dynamiek kan geen kwaad. Dikwijls worden dingen er gewoon een trend. Mensen worden alleen daaraan blootgesteld, nog maar eens en nog maar eens, zodat het heel repetitief en zelfs pathetisch wordt. Ikzelf wil alles exploreren: Europa, de VS, Zuid Amerika. Ik wil een open geest houden voor al die verschillende plaatsen.
Dat is waarom je hoogstwaarschijnlijk zelfs een poos in Amsterdam gewoond hebt, dat herinner ik me nog uit eerdere interviews.
(lacht) O ja, daar heb ik goede herinneringen aan. De timing was toen perfect voor mij. Ik was gek op experimenteren en genoot van alles wat ik daar kon beleven. Ik mis het nog steeds, vele dingen van toen. Nu vind ik het een beetje te druk worden in Amsterdam, maar Nederland, daar houd ik echt heel veel van en ik beleef er altijd plezier aan om er terug heen te gaan.
Ikzelf ben ook veel met Scandinavische bands bezig en dus vond ik het opmerkelijk dat jullie als Amerikaanse band een tweede keer met producer Jens Bogren gewerkt hebben en daar zo vol lof over zijn. Vertel! Waarom?
Ik vind Scandinavië ook een ongelofelijk fantastische cultuur hebben en dat was trouwens één van de redenen om terug te keren. Het was zo’n uitzonderlijke ervaring die eerste keer en we dachten dat we dit best wel konden herhalen en verlengen. Werken met Jens, we voelden ons allemaal heel comfortabel om met hem te werken en hij heeft een erg goede werkethiek. Hij is erg punctueel, draagt goede ideeën aan. Hij weet echt waar hij mee bezig is en heeft daar totale controle over. Hij wilt erbij zijn als de mastering gebeurt, hij wilt zelf de mix doen. Hij bejegent elk project als ware het van hemzelf. Die mentaliteit en werkethiek is iets dat wij echt nodig hadden, dat was zo’n goede leidraad. Nogmaals is het een wonderschone ervaring geworden, zelfs beter dan de eerste keer.
Dat loont, zou ik zeggen, want het album klinkt fenomenaal goed, terwijl het toch allemaal verschillende stukken muziek betreft. Nu eens op percussie gefocust, dan weer bijna hardcore, dan melodieus…
Jens heeft werkelijk een stel goede oren, dat helpt. Hij kan dingen onderscheiden, want wij wilden zoveel ideeën in de songs stoppen dat een overzichtelijke meester als producer wel nodig was. Bijvoorbeeld, wij wilden een koor. Daar waren we het allemaal over eens. Maar hij kwam aandraven met het idee om een echt koor te betrekken en naar een kerk te gaan om dit te realiseren. We hebben dat in die kerk opgenomen. Dit werkte over heel de lijn heel goed. Het was echt fascinerend om mensen, zingend in een Zweedse kerk, op ons album te kunnen hebben. Ik sta nog altijd versteld dat hij de mix heeft kunnen doen met al die verschillende benaderingen. Heel puik! Jens heeft het koor meesterlijk in de songs geïntroduceerd. We hebben hen dikwijls Latijnse teksten laten zingen om gepast te werken, gerelateerd aan de song natuurlijk, maar het is niet zomaar een producertrucje, maar een echt koor.
Wat kan je zeggen over het artwork?
Het artwork is een representatie van geld waar iedereen in de wereld mee te maken krijgt. Geld wordt geduld. Iedereen die geboren wordt, is opgevoed met het idee van geld om te overleven. Het is iets waar we allemaal aan onderworpen zijn. We stellen dat zelfs niet in vraag. Het heeft geen belang in welk ‘quadra’ of gebied ter wereld we geboren worden, op de ene of andere manier heeft het toch volledige controle en macht over ons. Van het moment dat we geboren worden tot het ogenblik dat we sterven. En zelfs na onze dood moet iedereen nog betalen. Het is interessant om te zien hoeveel macht dat heeft, bijna zoals een hedendaags Rome, waar dat geldstuk gemaakt werd en je verdere leven bepaalde. Het wordt gebruikt voor alle transacties in je leven. Het is best nuttig om daar eens over na te denken, ook al is het wereldwijd verspreid dat de mensheid handel drijft en zich laat leiden door geld of betalingsmiddelen. En de mensheid heeft ook al veel misdaden gepleegd door dit systeem. Onze volgende stap is dat we allemaal gedwongen worden om alles digitaal te doen, zodat de overheid ons ten allen tijde kan controleren, maar dat is een andere zaak waar ik me over opwind.
Jij komt trouwens ook vocaal divers tevoorschijn. We kennen je als een grote brullende beer, maar hier is meer aan de hand.
(lacht) Ja hoor, je mag zeggen dat ik een brulboei ben, een grote beer, maar weet wel dat ik ooit beginnen zingen ben in een koor. Ja; in zo’n braaf gesofistikeerd koor. Daar moest ik echt zingen. Dat wou ik ook tonen in Sepultura. Dat was één van de redenen waarom ze mij verkozen, vanwege het feit dat ik op verschillende manieren kan zingen. In de toekomst kan ik dat misschien nog verder ontplooien in Sepultura songs. Dat wou ik dus doen op dit album, net zoals Andreas graag wat meer akoestische geluiden op dit album had. Hij was altijd bekwaam genoeg om eerder klassiek gerichte muziek te spelen, alleen kwam dat lange tijd in Sepultura niet aan bod. Stilaan duwen we onze personaliteiten meer en meer in de muziek.
Dat juich ik toe…
We voelen ons ook steeds meer op ons gemak bij elkaar om al eens iets ongewoons uit te proberen. Ik bedoel maar, dit is nu het derde album met dezelfde mensen in de groep en dat voegt heel veel toe aan onze mogelijkheden om te experimenteren en te groeien als band. Het is mooi om dat te zien. Wat we wilden bereiken toen we de muziek ingingen, krijgt nu meer en meer gestalte. We pushen onszelf doorlopend om te groeien en evolueren.
Om af te ronden nog een persoonlijk vraagje: waarom ben je weggegaan uit Brazilië?
Brazilië is best wel mijn tweede thuis geworden. De mensen zijn hier enorm toegewijd, passioneel en vriendelijk. Ze hebben me werkelijk gesteund op een manier die ik me niet had kunnen voorstellen. Het is een land dat zeker een voorspoedige en goede toekomst heeft en ik ben het altijd als mijn thuis blijven beschouwen, ook al leef ik niet meer hier. Iedere keer dat ik moet vertrekken uit Brazilië, mis ik het. Ik voel dat ik hier grandioos geaccepteerd wordt en dat is een prachtig gevoel. In het begin moest ik de taal en de cultuur leren kennen en dat vergde wel wat inspanning.
Spreek je nu Portugees?
Ja hoor, dat moest wel, want ik leefde hier alleen. Ik moest hier heel wat leren. Dat was best wel een ervaring in ontwikkeling en groei. Ik was 26 toen ik hier voor het eerst kwam, maar gelukkig had ik toen een instelling van: “ik sta open voor alles en wil alles proberen”. Jeugdige overmoed zeg maar (lacht). Maar het werd een fantastisch avontuur.
En wat zijn nu de plannen na deze twee shows in Brazilië?
In 2020 hebben we een Amerikaanse tournee gepland in maart en april, met Sacred Reich, Crowbar en Art Of Shock. Na die tour gaan we veel festivals in Europa doen en op het einde van het jaar 2020 komen we terug naar Europa voor een headlinetour. Het festivalseizoen zal uitgebreid zijn en ook nog wat shows tussendoor die festivals, dus onze agenda is goed gevuld.
Ja, jullie touren enorm veel, ik ben zelfs de tel kwijt hoeveel keer ik jullie al gezien heb…
(lacht) In 2019 hebben we Europa toch een beetje links laten liggen, niet? Omdat we ons wilden concentreren op het nieuwe album. Maar in 2020 halen we die schade wel in.
Check de onderstaande socials voor meer informatie over deze band.