
Interview met STEVEN WILSON
Steven Wilson: “Nieuwe muziek moet in de eerste plaats uitdagend zijn voor mezelf maar ook voor mijn luisteraars op een bepaalde manier. Ik begrijp dat mijn muziek herkenbaar is als Steven Wilson maar nieuwe muziek moet in ieder geval fris voelen”
Sinds de Corona pandemie vinden interviews eigenlijk vooral digitaal plaats via media als Zoom en Messenger. Wel zo makkelijk voor artiest en journalist, het scheelt een hoop reisbewegingen en spaart daarmee een hoop geld uit. Toch gaat er niets boven een echt één op één gesprek. Ik was dan ook blij verrast te horen dat Steven Wilson ter promotie van zijn nieuw album ‘The Overview’ een korte Europese promotietournee zou maken die hem (per trein) naar Londen, Berlijn, Parijs en Amsterdam zou brengen. En zo zat ik op een mistige woensdagochtend samen met de kleine Engelsman in een etablissement aan de IJ-Promenade in onze hoofdstad.
Er zijn onderwerpen genoeg om over te praten. Niet alles wat ik in mijn hoofd had komt aan de orde in het ruim halve uur dat ik krijg. Uiteraard komt Wilson’s nieuwe conceptuele boreling ‘The Overview’ uitgebreid aan bod. Toen de titel van het album werd aangekondigd, dacht ik te maken te hebben met een ‘Best Of’ album, maar niets is minder waar. ‘The Overview’ is een effect dat wordt gevoeld door astronauten wanneer ze los van de aarde zijn gekomen en naar hun thuisplaneet kijken. Steven Wilson vertelt honderduit hoe dit concept zich vertaalde in muziek. En in filmbeelden. Daarnaast maakten we een uitstapje naar zijn werk als (re-)mixer van klassieke rockalbums. En komt er nu wel of geen opvolger van het Storm Corrosion album?
Erik Boter Ι 3 maart 2025
Steven, je nieuwe album ‘The Overview’ komt over een kleine maand uit. Je bent een jaar met deze plaat bezig geweest om hem te maken. Ben je eigenlijk nog nerveus voor de release van een nieuw album?
Nerveus is niet het goede woord. Ik ben wel regelmatig verrast door de reacties op een nieuw album. Dat kan zowel negatief als positief zijn. Wanneer ik het besluit neem om een album uit te gaan brengen, ben ik er vanzelfsprekend van overtuigd dat het een goed album is, anders zou ik het niet uitbrengen. Ik denk dat het met ‘The Overview’ wel goed zal zitten, temeer daar ik voor dit album ook weer ga toeren. De vorige twee albums ‘The Harmony Codex’ (2023) en ‘The Future Bites’ (2021) heb ik niet met een toer ondersteund, dus na de release van die albums was er eigenlijk… niets. Dat is deze keer wel anders. Het opbouwen van het momentum van albumrelease naar de start van een toer voelt echt weer goed.
Krijgen ‘The Future Bites’ en ‘The Harmony Codex’ extra aandacht tijdens je aankomende shows?
Absoluut, zeker van ‘The Harmony Codex’ ga ik een flink aantal tracks spelen.
Is een nieuw album voor jou eigenlijk altijd een reactie op de vorige?
Ja, eigenlijk wel. Er moet sowieso een reden zijn om iets nieuws toe te voegen aan mijn al bestaande discografie. Ik wil niet iets nieuws maken dat teveel lijkt op dingen die ik al eerder heb gedaan. Nieuwe muziek moet in de eerste plaats uitdagend zijn voor mezelf, maar ook voor mijn luisteraars op een bepaalde manier. Ik begrijp dat mijn muziek herkenbaar is als Steven Wilson, maar nieuwe muziek moet in ieder geval fris voelen. ‘The Overview’ komt eigenlijk relatief snel na mijn laatste album, daar zitten maar achttien maanden tussen. In wezen is het concept van ‘The Overview’ me zo aan komen waaien. Dat was nieuw voor me, want normaal gesproken ben ik best lang bezig met het bedenken van een concept, of aanpak voor een nieuwe plaat.
Je stelt je luisteraars wel op de proef, deze keer. Zijn ze net gewend aan een aanpak van kortere en compactere Steven Wilsonsongs, zoals ze op je laatste albums stonden, kom jij met twee nummers aan die ieder een plaatkant beslaan en qua tijdsduur rond de twintig minuten liggen..
Dat is zeker een uitdaging voor de luisteraars, maar is het ook voor mij geweest om ze te maken. Je kunt het vergelijken met het maken van een avondvullende film, in plaats van een videoclip. Of het schrijven van een roman, in plaats van een gedicht. Hoe houd ik de aandacht vast van de luisteraars, als ik ze een stuk muziek voorschotel van 23 minuten? Die muzikale reis moest ik constant uitdagend genoeg houden.
Ik ben zelf een fan van “Grand Concepts”. Ik zie mijn albums inderdaad als projecten. Het is er vroeger door mijn vader bij mij met de paplepel ingegoten: conceptuele rockmuziek. Met name ‘Dark Side Of The Moon’ van Pink Floyd. Ik ben daar altijd van blijven houden. Al mijn albums hebben, op wat voor manier dan ook, een concept waarin alle nummers passen. Ook de laatste paar albums, ja. Voor het concept van ‘The Overview’ ben ik gaan nadenken over het grootste concept dat er bestaat: de ruimte.
Hoe kwam je op dat idee, eigenlijk?
Na de release van ‘The Harmony Codex’ had ik mijn handen vrij om al na te gaan denken over mijn volgende project. Ik ging immers niet op tournee. Het idee dat ik kreeg was om iets visueels te gaan doen. Een tentoonstelling, een korte film, zoiets. Dus ik ben met wat mensen gaan praten in mijn omgeving, waaronder Alexander Milas. Misschien ken je hem wel, hij heeft bij Metal Hammer gewerkt, maar is ook de oprichter van “Space Rocks”, een organisatie is die de werelden van astronomie en muziek bij elkaar brengt. Het is Alex geweest die me vertelde over het ‘Overview’ effect dat astronauten kan overkomen wanneer ze voor het eerst in de ruimte zijn. Dat gevoel kan zowel positief als negatief zijn; de onmetelijkheid van het heelal geeft de één een gevoel van ultieme rust en de ander juist van nietigheid. Ik was onmiddellijk onder de indruk van dit fenomeen en daarmee was het concept van de plaat er direct. Ik wist ook meteen dat ik langere stukken moest gaan schrijven.
Toch zijn de twee nummers, in ieder geval op de hoes, onderverdeeld in kleinere, hapklare stukjes. Al luisteren zowel kant A als B beiden als één geheel.
Precies! Dat de twee tracks toch onderverdeeld zijn in stukjes met hun eigen ondertitel heeft er meer mee te maken dat dit handig is voor het streamen van het album en om over bepaalde gedeeltes ervan te kunnen praten. Ik ken de titels van die stukjes niet eens uit mijn hoofd. Voor mij zijn het gewoon twee stukken muziek. Het begint op aarde, met een ontmoeting tussen mijzelf en een alien die vraagt of wij als mensheid het buitenaardse leven zijn vergeten, of er niet meer naar op zoek zijn, omdat we tegenwoordig alleen maar naar beneden kijken op onze telefoonschermpjes en niet meer naar boven, naar de lucht en het heelal. Het verhaal eindigt aan de andere kant van het universum. Eigenlijk gaat het album dus over een reis van de aarde naar de uiteinden van het universum en hoe je dat zou kunnen doen. De uitdaging voor mezelf was hoe je die reis in een stuk muziek en tekst vervat. In slechts zes weken tijd had ik het raamwerk staan.
Je bedoelt het muzikale raamwerk?
Ook het tekstuele. Ik heb echt nog nooit zo snel gewerkt!
Kant A van het album heet ‘Objects Outlive Us’. Een titel die de filosofen onder ons meteen aan het denken zet. Ik denk daar wel eens aan als ik met mijn hond in het bos loop. Die bomen stonden er al toen ik nog niet geboren was en zullen er nog steeds staan als ik al lang dood ben.
Ja, maar dan heb je het nog over levende dingen, over de natuur. Jij verzamelt toch ook vinyl? Ik ook. Ik heb wel eens een verzameling vinyl gekocht waarvan de oorspronkelijke eigenaar was overleden. Die platen kregen een plek in mijn verzameling, terwijl de oorspronkelijke eigenaar er zijn leven lang mee bezig is geweest om ze te verzamelen. Snap je? In de korte tijd dat hij op deze aarde is geweest. Wat gaat er met mijn collectie gebeuren als ik er niet meer ben? Denk jij daar nooit over na? Mijn vrouw weet niet welke plaat welke waarde heeft, dus die gaat vast mijn duurste albums voor weinig geld verkopen, hahaha. Maar serieus: ik hoop dat mensen nog steeds naar mijn muziek luisteren, als ik er niet meer ben. Dus op die manier zijn het ook mijn liedjes die er langer zullen zijn dan ikzelf. Dat is althans mijn hoop.
In het persbericht bij het nieuwe album staat geschreven dat je bent teruggekeerd naar je ‘prog-rock’ stijl. Ik vind dat, na een paar luisterbeurten van ‘The Overview’, wel meevallen. Ik hoor in beide tracks gewoon alles terug wat jou als muzikant typeert. Daar hoort prog zeker bij, maar ik hoor bijvoorbeeld ook de voor jou typerende elektronische invloeden terug. Wat is prog-rock eigenlijk voor jou?
Ik heb dat persbericht niet geschreven.. ik snap het als er mee wordt bedoeld dat ik terugkeer naar een meer conceptuele aanpak, met langere songs, lange solo’s. Ik had deze plaat niet kunnen maken zonder alle albums die ik hiervoor heb gemaakt. Dus wat jij zegt klopt beter: je hoort terug wie ik muzikaal ben na het maken van al mijn vorige platen. Kijk, ‘The Raven That Refused To Sing’ is mijn old school prog-rock plaat. Ik voel niet de behoefte om nog eens zo’n plaat te maken, ik heb dat al een keer gedaan. Wat niet wil zeggen dat ik niet trots op die plaat ben, want dat ben ik wel degelijk.

Progressieve rock voor mij.. het is zo’n breed begrip. Wat zou progressief zijn in 2025? In ieder geval niet hoe Genesis klonk in 1972, toch? Of hoe Dream Theater nu klinkt? Ook niet, want die zijn ook al dertig jaar bezig. Wat dan wel? Progressief in deze tijd zou voor mij zijn: erkennen wat er nu gaande is in de muziek, dan heb ik het vooral over de technieken die op dit moment beschikbaar zijn. Een plaat maken in 2025 (of 2024) is leuk, omdat ik de beschikking heb over nieuwe technieken, maar ook oudere. Op ‘The Overview’ hoor je een mellotron, een akoestische gitaar, een Fender Rhodes, een piano. Maar ik heb ook gebruik gemaakt van de huidige technieken wat voor mij pas echt met progressieve muziek te maken heeft.
Je bent aan ‘The Overview’ begonnen als echt soloproject waarbij je ook zelf alle instrumenten inspeelde. Op welk punt tijdens de opnames bepaal je dan dat je de hulp nodig hebt van bijvoorbeeld drummer Craig Blundell, toetsenist Adam Holzman of gitarist Randy McStine?
Helemaal aan het einde. Omdat ik de visie voor ‘The Overview’ al vrij snel in mijn hoofd had zitten, was het logisch om er een relatief langere periode zelf aan te werken. De werkwijze bij ‘The Harmony Codex’ was min of meer het omgekeerde. Die tracks kwamen meer tot stand door het delen van opnames waar iedereen zijn input aan kon geven. Maar nu deed ik in het begin alles zelf; gitaar, bas, toetsen.. alles behalve de drums, want een drummer ben ik niet. Ik kan wel goed drums programmeren, hahaha. Ik denk dat tachtig procent van de muziek klaar was, voordat ik iemand om hulp heb gevraagd. Als het om de solo’s gaat, heb ik iedereen wel de ruimte gegeven, met name als het om de gitaarsolo’s gaat. Randy heeft wat dat betreft een geweldige prestatie geleverd.
Schrijf je zo’n gitaarsolo van tevoren uit voor Randy?
Nee, dan had ik het net zo goed zelf kunnen doen. Ik heb ruimte in de nummers gelaten voor soleerwerk en het geval van Randy heb ik hem gewoon zijn gang laten gaan. Ik wil daarin verrast worden. Als ik het zelf had gedaan, was het veel meer een clichématige gitaarsolo geworden. Ik wilde solo’s zonder voor de hand liggende noten en schema’s. Wat dat betreft hebben we geprobeerd de lange, epische gitaarsolo opnieuw uit te vinden.
Neem je Randy ook mee op toer?
Zeker! En verder dus Craig en Adam en uiteraard Nick Beggs op bas. Ik omring mezelf graag met de beste muzikanten. In mijn eigen band ben ik echt de minst kundige muzikant. Ik bedenk dan wel alles, maar de rest staat echt een niveau hoger dan ikzelf.
Op het album is ook weer een mooie gastrol weggelegd voor je vrouw Rotem.
Ja, ze is als verteller te horen op de titeltrack. Net als op de titeltrack van ‘The Harmony Codex’ trouwens en ‘Personal Shopper’ van het ‘The Future Bites’ album. Wat kan ik zeggen? Als ik aan het werk ben in mijn studio, zit ze een deur verder, dus het is voor mij erg gemakkelijk om haar in te schakelen, hahaha. Ze heeft een prachtige stem die ik graag gebruik. Omdat ze oorspronkelijk uit Israël komt heeft ze een licht accent in haar verder erg Engelse uitspraak, wat ik erg mooi vind.
Ik wil even naar je werk als (re-)mixer. Je hebt al heel wat klassieke albums van een remix voorzien, al dan niet in een 5.1 of Atmos variant. De band die hierbij het meeste opvalt, ook bij je fans als ik de reacties op de Socials bekijk, is KISS. Niet iedereen vond de combinatie Steven Wilson/KISS een voor de hand liggende. Ik ken overigens zelf genoeg Steven Wilson fans die óók van KISS houden, gek genoeg. Ik ben daar zelf één van. Voor onze gemaskerde vrienden heb je remixen gemaakt voor het door Bob Ezrin geproduceerde ‘Destroyer’ album (1976), die in de boxset van deze plaat terecht zijn gekomen. Hoe kwam dat allemaal tot stand?
Dat het een vreemde combinatie is, ben ik wel met je eens hoor. Universal heeft me gevraagd. En om heel eerlijk te zijn: ik denk niet dat ik het gedaan had als we niet in een lockdown hadden gezeten op dat moment. Niet omdat ik KISS niet goed vind, maar omdat ik hun muziek gewoon niet kende. Maar omdat ik toch niks omhanden had op dat moment, heb ik “ja” gezegd. En echt, gedurende het proces ben ik gewoon een fan geworden van dat album, vooral vanwege de productie van Bob Ezrin. Je moet niet vergeten dat ik ben opgegroeid tijdens de New Wave Of British Heavy Metal. De eerste platen die ik kocht waren van Saxon, Vardis en Tygers Of Pan Tang. Dus zo gek is het niet dat ik een band als KISS heb gedaan, die eenvoudiger hardrockmuziek speelden. Ik heb net de remix van de eerste Motörhead plaat afgerond, ‘On Parole’. Voor het 50 jarig Motörhead jubileum.
Gaaf! Mooie scoop!
Dat was ook ontzettend leuk om te doen. Heerlijke basis hardrock, ik heb het geluid mooi kunnen oppoetsen. Maar goed, ook Motörhead is dus een gedeelte van mijn muzikale historie.
Ken jij het ‘(Music From) The Elder’ album van KISS? Het is hun beste poging om tot een conceptplaat te komen. Het is ook geproduceerd door Bob Ezrin en Lou Reed heeft meegeschreven aan de teksten.
Ik ken het van naam. Is dat album niet het meest controversiële in hun discografie? Dat vind ik sowieso interessant. Ik heb gelezen dat veel mensen het album haten maar dat er ook fans zijn die het tot de tanden verdedigen. Wat vind jij van het album?
Ik heb ‘The Elder’ altijd een prachtig album gevonden. Alleen die mix.. daar zou eens iemand wat aan moeten doen!
Hahaha! Ik beloof je dat ik vanavond op de weg naar huis ga luisteren. Ik heb het album nog nooit gehoord. Lou Reed heeft eraan mee geschreven? Erg interessant.
Nog even terug naar ‘The Overview’ en je aanstaande toer, die je op 22 mei naar de Amsterdamse Afas brengt. Ga je ‘The Overview’ integraal spelen?
Jazeker, de tweede helft van de show staat geheel in het teken van het nieuwe album. Ik zal dan ook gebruik maken van de filmbeelden die momenteel gemaakt worden en binnenkort ook in een select aantal bioscopen te zien zullen zijn (13 maart in Amsterdam, exclusief voor voorbestellers van het album die middels een prijsvraag zullen worden geselecteerd).
Komt er ooit nog een vervolg op het Storm Corrosion album dat je in 2012 met Mikael Akerfeldt van Opeth maakte?
Ik hoop het! We zijn beide een beetje het slachtoffer van onze eigen drukke agenda’s. Niet alleen als het om werk gaat maar ook privé. Toen we de eerste uitbrachten hebben we iets gemaakt dat mensen totaal niet van ons verwachtten dus dat willen we met een vervolg ook doen. Dus misschien wordt dat wel een keiharde death metal plaat, hahahaha.
